Skriftlig fremsættelse (15. november
2018)
Sundhedsministeren
(Ellen Trane Nørby):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tobaksvarer m.v. og lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til
personer under 18 år (Udvælgelse af ID-udsteder og
udstedelse af sikkerhedsstempelmærker samt skærpede
sanktioner ved salg af tobak til personer under 18 år)
(Lovforslag nr. L 108)
Kommissionen har den 15. december 2017
vedtaget gennemførelsesforordning om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer samt
gennemførelsesafgørelse om tekniske standarder for
sikkerhedsfeatures på tobaksvarer - også omtalt som det
såkaldte "track and trace"-system.
Track and trace-systemet indebærer,
at enkeltpakninger af tobaksvarer skal mærkes med et entydigt
identitetsmærke og sikkerhedsmærke, samt at deres
bevægelse skal registreres, således at
tobaksprodukterne kan følges og spores i hele Unionen.
Retsakterne gælder direkte og
umiddelbart i alle EU-medlemslande. Dette lovforslag supplerer
gennemførelsesretsakterne ved at fastsætte regler i
relation til kompetence samt sanktioner.
Lovforslaget indebærer, at
Sikkerhedsstyrelsen bliver ansvarlig for at udpege en ID-udsteder,
der kan udstede entydige identitetsmærker, mens
Skatteforvaltningen bliver ansvarlig for at generere og udstede
sikkerhedsstempelmærker. Sikkerhedsstyrelsens og
Skatteforvaltningens kontrolopgaver er baseret på, at
Sikkerhedsstyrelsen allerede udfører kontrolopgaver i
detailledet, og at Skatteforvaltningen allerede udfører
kontrolbesøg hos virksomheder, borgere,
grænseovergange samt lufthavne. Herudover indebærer
lovforslaget, at der fastsættes strafbestemmelser ved
overtrædelse af gennemførelsesforordningens
bestemmelser.
Derudover indebærer lovforslaget, at
der vil kunne ske frakendelse af retten til at markedsføre
tobak for en periode, hvis forbuddet mod salg af tobak til personer
under aldersgrænsen på 18 år overtrædes i
grove og gentagne tilfælde. Dette forslag hænger sammen
med sporbarhedssystemet, idet der i systemet sker registrering af
den enkelte forhandler. Forhandlerens registrering vil
således kunne fjernes i forbindelse med et salgsforbud,
så forhandleren ikke længere kan angives som
destination for tobaksprodukter i sporbarhedssystemet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.