Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 17. januar 2019
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til
lovforslaget. Sundhedsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1-17 og 19. Alternativets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 18.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller forslaget til vedtagelse med de af sundhedsministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
ALT stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller forslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
fodnoter til titlen
indsættes:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1) samt
bestemmelser, der gennemfører dele af Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december
2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side 57.
2) I loven er
der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side
7. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
[Titelnoter]
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 1) samt
bestemmelser, der gennemfører dele af Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december
2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side 57. I loven er der
medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side
7. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.««
[Korrektion]
3) I
nr. 3 indsættes efter
»indsættes«: »i kapitel 6«.
[Præcisering]
4) I
den under nr. 3 foreslåede § 22 a indsættes som stk. 2-9:
»Stk. 2.
For tobaksvarer fremstillet uden for EU gælder kravene for
entydige identitetsmærker kun for produkter, der er bestemt
for eller markedsføres i Danmark.
Stk. 3. Entydige
identitetsmærker skal være påtrykt eller anbragt
på en sådan måde, at de ikke kan fjernes eller
slettes, og de må ikke være skjult eller brudt.
Stk. 4. Via en
forbindelse til det entydige identitetsmærke skal
følgende oplysninger være elektronisk
tilgængelige:
1) Den faktiske
forsendelsesrute fra fremstillingsstedet til det første
detailsalgssted, herunder alle lagerfaciliteter, der er benyttet,
forsendelsesdatoen, bestemmelsesstedet, afsendelsesstedet og
modtageren,
2) identiteten
af alle købere fra fremstillingen til det første
detailsalgssted og
3) faktura,
ordrenummer og betalingsoplysninger vedrørende alle
købere fra fremstillingen til det første
detailsalgssted.
Stk. 5.
Tobaksvarefabrikanter skal stille udstyr, der er nødvendigt
til registrering af tobaksvarer, der købes, sælges,
oplagres, transporteres eller på anden måde
håndteres, til rådighed for alle økonomiske
aktører, der er involveret i handel med tobaksvarer.
Udstyret skal kunne læse og overføre de registrerede
data elektronisk til en datalagringsfacilitet, der skal være
fysisk placeret inden for Den Europæiske Unions
område.
Stk. 6. En
økonomisk aktør, der er involveret i handel med
tobaksvarer, må ikke ændre eller slette data, der er
registreret i datalagringsfaciliteterne.
Stk. 7. En
ekstern revisor fører kontrol med leverandører af
datalagringsfaciliteter. Den eksterne revisor betales af
tobaksvarefabrikanten og skal efter forslag fra
tobaksvarefabrikanten godkendes af Europa-Kommissionen.
Stk. 8.
Europa-Kommissionen, Sikkerhedsstyrelsen og den eksterne revisor
skal have fuld adgang til datalagringsfaciliteterne. I
behørigt begrundede tilfælde kan Europa-Kommissionen
eller Sikkerhedsstyrelsen give fabrikanter eller importører
adgang til de lagrede data.
Stk. 9. Den
eksterne revisor skal aflægge en årsrapport til
Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen.«
[Implementering af bestemmelser i
tobaksvaredirektivets artikel 15]
5)
Efter den under nr. 3 foreslåede § 22 a
indsættes:
Ȥ 22 b. Den, der
markedsfører tobaksvarer her i landet, skal sikre, at hver
enkeltpakning med tobaksvarer er påført et
sikkerhedsstempelmærke.
Stk. 2.
Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om de
tekniske standarder for sikkerhedsstempelmærker på
tobaksvarer.«
[Implementering af bestemmelser af
tobaksvaredirektivets artikel 16]
6) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 9 a affattes kapiteloverskriften således:
»Kapitel 9 a
Udvælgelse af id-udsteder,
udstedelse af entydige identitetsmærker og
sikkerhedsstempelmærker«.
[Præcisering]
7) I
det under nr. 6 foreslåede § 32, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter
»identitetsmærker«: », og med at
identitetsmærkerne er påtrykt eller anbragt i
overensstemmelse med § 22 a, stk. 3«, og efter 1. pkt.
indsættes som nyt punktum:
»Sikkerhedsstyrelsen fører
endvidere kontrol med dataintegriteten, jf. § 22 a, stk. 6 og
9.«
[Sikkerhedsstyrelsens kontrol]
8) I
de under nr. 6 foreslåede § 32, stk. 3 og 4, ændres »tilsynet« til:
»kontrollen«.
[Præcisering]
9) I
det under nr. 6 foreslåede § 32, stk. 4, ændres »af
fabrikanter og importører kræve at få
foretaget« til: »foretage«.
[Præcisering af adgangen til
at foretage søgeforespørgsler]
10) I
nr. 10 indsættes efter
»indsættes«: »i kapitel 10«.
[Præcisering]
11) I
den under nr. 10 foreslåede § 39 a affattes stk. 1 således:
»I medfør af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer kan Sikkerhedsstyrelsen i
behørigt begrundede tilfælde deaktivere en
økonomisk aktørs
1)
identifikationskode, jf. artikel 15, stk. 4,
2)
anlægsidentifikationskode, jf. artikel 17, stk. 4, eller
3)
maskinidentifikationskode, jf. artikel 19, stk. 4.«
[Præcisering]
12) Nr.
14 affattes således:
»14. I §
45, stk. 1, nr. 5, ændres »eller en
oplysningspligt, der har hjemmel i § 3, stk. 1, § 5, stk.
2, § 7, § 28, stk. 1, § 32, stk. 2, eller §
38.« til: », en oplysningspligt eller en
forespørgsel, der har hjemmel i § 3, stk. 1, § 5,
stk. 2, § 7, § 28, stk. 1, § 32, stk. 3-5, eller
§ 38,«.
[Straf]
13) I
det under nr. 15 foreslåede § 45, stk. 1, nr. 6, ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 5,
10, 11, 13, 21, nr. 5 og 6, 22, 23 eller 32-34,« til:
», jf. artikel 5, 10, 11 og 13, artikel 21, nr. 5 og 6, eller
artikel 22, 23 eller 32-34 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
14) I
det under nr. 15 foreslåede § 45, stk. 1, nr. 7, ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel
6-8, 12, nr. 2, 18, 21, nr. 1, 2 og 4 eller 26, nr. 1- 5,«
til: », jf. artikel 6-8, artikel 12, nr. 2, artikel 18,
artikel 21, nr. 1, 2 og 4, eller artikel 26, nr. 1-5, i
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
15) I
det under nr. 15 foreslåede § 45, stk. 1, nr. 8, ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 14
eller 16, nr. 2,« til: », jf. artikel 14 eller artikel
16, nr. 2, i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU)
2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for oprettelse
og drift af et sporbarhedssystem for tobaksvarer,«.
[Præcisering]
16) I
det under nr. 15 foreslåede § 45, stk. 1, nr. 9, ændres
»i henhold til gennemførelsesforordningens artikel 12,
nr. 3 og artikel 29, nr. 4 eller« til: », jf. artikel
12, nr. 3, eller artikel 29, nr. 4, i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer eller«.
[Præcisering]
17) I
det under nr. 15 foreslåede § 45, stk. 1, nr. 10, ændres
»gennemførelsesforordningens artikel 36« til:
»artikel 36 i Kommissionens gennemførelsesforordning
(EU) 2018/574 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
oprettelse og drift af et sporbarhedssystem for
tobaksvarer«.
[Præcisering]
Til § 2
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL, SF og RV):
18) I
det under nr. 1 foreslåede § 5, stk. 2, indsættes efter
»for en periode«: »eller permanent«.
[Retten til at markedsføre
tobak kan fratages for en periode eller permanent]
Til § 3
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
19)
Paragraffen affattes således:
»§ 3 Lovens § 1
træder i kraft den 1. februar 2019, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 2. Lovens
§ 2 træder i kraft den 20. maj 2019.
Stk. 3. Lovens
§ 1, nr. 3, træder i kraft den 20. maj 2019 for
cigaretter og rulletobak, som produceres i EU eller importeres til
EU fra den 20. maj 2019. For cigaretter og rulletobak, som
produceres i EU eller importeres til EU før den 20. maj
2019, træder § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2020.
Stk. 4. Lovens
§ 1, nr. 3, træder i kraft den 20. maj 2024 for
tobaksvarer bortset fra cigaretter og rulletobak, som produceres i
EU eller importeres til EU fra den 20. maj 2024. For tobaksvarer
bortset fra cigaretter og rulletobak, som produceres i EU eller
importeres til EU før den 20. maj 2024, træder §
1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2026.«
[Præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at det i fodnoterne til
lovens titel angives, at loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemslandenes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobak og relaterede
produkter og om ophævelse af direktiv 2001/37/EF (EU-Tidende
2014, nr. L 127, side 1), samt bestemmelser, der gennemfører
dele af Kommissionens gennemførelsesafgørelse (EU)
2018/576 af 15. december 2017 om tekniske standarder for
sikkerhedsfeatures på tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96,
side 57, og at der i loven er medtaget visse bestemmelser fra
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, EU-Tidende 2018, nr. L 96, side
7. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser er således udelukkende begrundet i praktiske
hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.
Baggrunden for ændringen er, at der i
love, der gennemfører EU-direktiver eller andre
EU-retsakter, bør indsættes en note med reference til
den pågældende EU-retsakt.
Til nr. 2
Den gældende lov om tobaksvarer m.v.
gennemfører dele af tobaksvaredirektivet.
Af direktivets artikel 15 og 16
fremgår det, at der skal etableres et sporbarhedssystem, og
at enkeltpakninger med tobaksvarer skal påføres en
sikkerhedsfeature. Dette er sket med vedtagelsen af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer og af Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december
2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer.
Med dette lovforslag foreslås
gennemførelsen af ovennævnte
gennemførelsesretsakter. Derfor foreslås det, at
fodnoten til lovens titel affattes således, at det
fremgår, at der i loven er medtaget visse bestemmelser fra
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer og fra Kommissionens
gennemførelsesafgørelse (EU) 2018/576 af 15. december
2017 om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på
tobaksvarer.
Endvidere foreslås det, at det
fremgår af noten, at ifølge artikel 288 i
EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat, og at gengivelsen af disse bestemmelser således
udelukkende er begrundet i praktiske hensyn og ikke berører
forordningernes umiddelbare gyldighed i Danmark.
Til nr. 3
Det foreslås, at det
præciseres, at § 22 a indsættes i kapitel 6. Der
er alene tale om en lovteknisk præcisering.
Til nr. 4
Det foreslås, at der i den under nr.
3 foreslåede § 22 a indsættes nye stk. 2-9.
Bestemmelserne implementerer de bestemmelser i artikel 15 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april
2014 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lov og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter og om ophævelse af
direktiv 2001/37/EF (tobaksvaredirektivet), der ikke er omfattet af
det fremsatte lovforslag, og som ikke er umiddelbart gældende
i Danmark i medfør af Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Det foreslås i stk. 2, at for
tobaksvarer fremstillet uden for EU gælder kravene for
entydige identitetsmærker kun for produkter, der er bestemt
for eller markedsføres i Danmark. Bestemmelsen
præciserer, at varer produceret uden for Den Europæiske
Union, som eksempelvis transporteres igennem unionens område
uden at blive markedsført i området, ikke er omfattet
af kravet om entydige identitetsmærker og således ej
heller er omfattet af gennemførselsforordningens
bestemmelser herom. Bestemmelsen gennemfører
tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 1, 3. pkt.
Det foreslås i stk. 3, at entydige
identitetsmærker skal være påtrykt eller anbragt
på en sådan måde, at de ikke kan fjernes eller
slettes, og de må ikke være skjult eller brudt.
Bestemmelsen præciserer kravene til de entydige
identitetsmærker og fastslår, at det entydige
identitetsmærkes integritet skal være fuldstændig
uforandret fra produktion til detailsalgssted. Efter bestemmelsen
må identitetsmærkerne således f.eks. ikke
være skjult eller brudt af banderoler eller
prismærkater eller ved åbning af pakken. Bestemmelsen
gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 1, 2.
pkt.
Det foreslås i stk. 4, at oplysninger
om 1) den faktiske forsendelsesrute fra fremstillingsstedet til det
første detailsalgssted, herunder alle lagerfaciliteter, der
er benyttet, forsendelsesdatoen, bestemmelsesstedet,
afsendelsesstedet og modtageren, 2) identiteten af alle
købere fra fremstillingen til det første
detailsalgssted og 3) faktura, ordrenummer og betalingsoplysninger
vedrørende alle købere fra fremstillingen til det
første detailsalgssted skal være elektronisk
tilgængelige via en forbindelse til det entydige
identitetsmærke. Det betyder, at det skal være muligt
at få elektronisk adgang til de i bestemmelsen oplistede
oplysninger via et elektronisk link eller en forbindelse som
eksempelvis en optisk læsbar databærer i form af en
datamatrix, QR-kode eller DotCode til det entydige
identitetsmærke. Bestemmelsen sikrer således, at de
pågældende oplysninger altid vil kunne tilgås
elektronisk via det entydige identitetsmærke, eksempelvis med
en scanner. Det bemærkes, at oplysningerne ikke må
indeholdes i selve det entydige identitetsmærke. Bestemmelsen
gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 4.
Det foreslås i stk. 5, at
tobaksvarefabrikanter skal stille udstyr, der er nødvendigt
til registrering af tobaksvarer, der købes, sælges,
oplagres, transporteres eller på anden måde
håndteres, til rådighed for alle økonomiske
aktører, der er involveret i handel med tobaksvarer.
Udstyret skal kunne læse og overføre de registrerede
data elektronisk til en datalagringsfacilitet, der skal være
fysisk placeret inden for Den Europæiske Unions område.
Bestemmelsen sikrer den nødvendige hjemmel til at kunne
pålægge tobaksfabrikanter at stille det
nødvendige udstyr til rådighed til alle
økonomiske aktører, der er involveret i handel med
tobaksvarer. Økonomiske aktører, der er involveret i
handel med tobaksvarer, skal efter bestemmelsen forstås som
alt fra fabrikanten til den sidste økonomiske aktør
inden det første detailsalgssted, herunder
importører, lagringsfaciliteter og transportvirksomheder.
For så vidt angår datalagringsfaciliteterne,
bemærkes det, at disse skal være i overensstemmelse med
reglerne herom i kapitel 5 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, og at de efter bestemmelsen
fysisk skal være placeret inden for Den Europæiske
Unions område. Bestemmelsen gennemfører
tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 7.
Det foreslås i stk. 6, at en
økonomisk aktør, der er involveret i handel med
tobaksvarer, ikke må ændre eller slette data, der er
registreret i datalagringsfaciliteterne. Med bestemmelsen
fastslås det - for bl.a. at sikre integriteten af den lagrede
data - at den data, der er lagret i datalagringssystemet, på
intet tidspunkt må ændres eller slettes af en
økonomisk aktør, der er involveret i handel med
tobaksvarer. Dette er efter bestemmelsen også gældende
i tillfælde, hvor en økonomisk aktør
eksempelvis ikke længere ønsker at handle med tobak og
derfor anmoder id-udstederen om deaktivering af sin
identifikationskode. Det er alene id-udstederen, som kan slette den
økonomiske aktørs identifikationskode. Bestemmelsen
gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 9.
Det foreslås i stk. 7, at en ekstern
revisor skal føre kontrol med leverandører af
datalagringsfaciliteter. Den eksterne revisor betales af
tobaksvarefabrikanten og skal efter forslag fra
tobaksvarefabrikanten godkendes af Europa-Kommissionen. Efter
bestemmelsen skal der således etableres en kontrol med
leverandører af datalagringsfaciliteter, der skal foretages
af en ekstern revisor. Den eksterne revisor skal godkendes af
Europa-Kommissionen, men tobaksvarefabrikanten, som efter
bestemmelsen skal betale for den eksterne revisor, kan
foreslå, hvilken revisor der skal godkendes til at
forestå kontrollen.
Det foreslås i stk. 8, 1. pkt., at
Europa-Kommissionen, Sikkerhedsstyrelsen og den eksterne revisor
skal have fuld adgang til datalagringsfaciliteterne. Bestemmelsen
sikrer Europa-Kommissionen, Sikkerhedsstyrelsen og den eksterne
revisor den nødvendige hjemmel til at få fuld adgang
til datalagringsfaciliteterne og vil bl.a. kunne anvendes i
tilfælde, hvor Europa-Kommissionen anmoder
Sikkerhedsstyrelsen om data fra dele af datalagringsfaciliteter
beliggende i Danmark. Det bemærkes, at bestemmelsen skal
forstås i overensstemmelse med kapitel 5 i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Bestemmelsen gennemfører
tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 8, 3. afsnit, 1. pkt.
Det foreslås i stk. 8, 2. pkt., at
Europa-kommissionen eller Sikkerhedsstyrelsen i behørigt
begrundede tilfælde kan give fabrikanter eller
importører adgang til de lagrede data. Med behørigt
begrundede tilfælde forstås efter bestemmelsen f.eks.
den situation, hvor en fabrikants eller importørs
primærlager oplever et nedbrud eller på anden vis ikke
længere står til rådighed og fabrikanten eller
importøren derfor har behov for at kunne få adgang til
de lagrede data. Det er efter bestemmelsen en betingelse, at
adgangen alene gives, under forudsætning af at
forretningsmæssig følsomme oplysninger forbliver
behørigt beskyttet i overensstemmelse med relevant
EU-lovgivning og anden dansk lovgivning. Dette kan f.eks.
være tilfældet, hvor forretningshemmeligheder og andre
oplysninger er omfattet af databeskyttelseslovens og
databeskyttelsesforordningens regler. Bestemmelsen
gennemfører tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 8, 3.
afsnit, 2. pkt.
Det foreslås i stk. 9, at den
eksterne revisor skal aflægge en årsrapport til
Sikkerhedsstyrelsen og Europa-Kommissionen. Årsrapporten skal
særlig indeholde oplysninger om eventuelle tilfælde af
uregelmæssigheder vedrørende adgangen til
datalagringsfaciliteterne, der er reguleret i det foreslåede
§ 22 a, stk. 6. Bestemmelsen skal bl.a. ses i sammenhæng
med artikel 26, stk. 6, i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Bestemmelsen gennemfører
tobaksvaredirektivets artikel 15, stk. 8, 2. afsnit, 2. pkt.
Det bemærkes, at overtrædelse
af de foreslåede bestemmelser i § 22 a i medfør
af lovforslagets § 1, nr. 12, kan medføre
bødestraf.
Til nr. 5
Det foreslås, at der i nr. 3 efter
den foreslåede bestemmelse i § 22 a indsættes en
ny § 22 b.
Efter det foreslåede § 22 b,
stk. 1, skal den, der markedsfører tobaksvarer her i landet,
sikre, at hver enkeltpakning med tobaksvarer er påført
et sikkerhedsstempelmærke.
Med bestemmelsen slås det fast, at
den, der markedsfører tobaksvarer her i landet, har en pligt
til at sikre, at hver enkeltpakning med tobaksvarer er
påført et sikkerhedsstempelmærke. Bestemmelsen
implementerer artikel 16, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lov og administrative
bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobak
og relaterede produkter og om ophævelse af direktiv
2001/37/EF (tobaksvaredirektivet) samt artikel 1 i Kommissionens
gennemførelsesafgørelse 2018/576 af 15. december 2017
om tekniske standarder for sikkerhedsfeatures på tobaksvarer
(gennemførelsesafgørelsen). Efter det
foreslåede § 22 b, stk. 2, kan skatteministeren
fastsætte nærmere regler om de tekniske standarder for
sikkerhedsstempelmærker, jf. reglerne i
gennemførelsesafgørelsen. Bemyndigelsesbestemmelsen
skal således sikre, at de allerede eksisterende danske regler
om stempelmærker er i overensstemmelse med
gennemførelsesafgørelsen.
I henhold til
gennemførelsesafgørelsen skal
sikkerhedsstempelmærker være sammensat af mindst fem
typer autentificeringselementer, hvoraf mindst ét skal
leveres af en uafhængig tredjepartsleverandør. Der
henvises i den forbindelse til
gennemførelsesafgørelsens artikel 3, stk. 1 og 2. Der
skal endvidere være regler om, efter hvilken metode
sikkerhedsstempelmærker skal påføres på
enkeltpakninger, jf. gennemførelsesafgørelsens
artikel 5, stk. 1.
Skatteministeren kan efter bestemmelsen
endvidere bl.a. fastsætte regler om ordninger til at sikre
integriteten af sikkerhedsstempelmærker, herunder i
forbindelse med sikkerheden for fremstilling- og
distributionsprocedurer, jf.
gennemførelsesafgørelsens artikel 6.
Herudover kan skatteministeren bl.a.
fastsætte regler om, hvilke kriterier der skal være
opfyldt, før leverandører af
autentificeringselementer er at betragte som uafhængige. Der
henvises i den forbindelse til
gennemførelsesafgørelsens artikel 8.
Til nr. 6
Det foreslås, at titlen til kapitel 9
a nyaffattes til »Udvælgelse af id-udstederen,
udstedelse af entydige identitetsmærker og
sikkerhedsstempelmærker«.
Det betyder, at »entydige
identitetsmærker« herefter også indgår i
overskriften til kapitel 9. Baggrunden herfor er, at § 31 a,
som indgår i kapitel 9 a, bl.a. omhandler udstedelse af
entydige identitetsmærker. Der er således alene tale om
en sproglig præcisering.
Til nr. 7
Det foreslås, at det under nr. 6
foreslåede § 32, stk. 2, 1. pkt., ændres
således, at Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med, at
enkeltpakninger af tobaksvarer er påført entydige
identitetsmærker, og at identitetsmærkerne er
påtrykt eller anbragt i overensstemmelse med § 22 a,
stk. 3. Med bestemmelsen fastslås det, at Sikkerhedsstyrelsen
- ud over kontrol af de entydige identitetsmærker, og om den
hertil knyttede data er korrekt - også kontrollerer, hvorvidt
de entydige identitetsmærker er påført korrekt,
således at det entydige identitetsmærke eksempelvis
ikke brydes ved åbning af pakken eller er skjult af
øvrige elementer.
Det foreslås endvidere, at der efter
1. pkt. indsættes et nyt punktum, hvorefter
Sikkerhedsstyrelsen endvidere fører kontrol med
dataintegriteten, jf. § 22 a, stk. 6 og 9. Med bestemmelsen
gives Sikkerhedsstyrelsen mulighed for at føre kontrol med
dataintegriteten, f.eks. på baggrund af en anmeldelse eller
som følge af den eksterne revisors årsrapport. Der
henvises i den forbindelse til det foreslåede § 22 a,
stk. 9.
Til nr. 8
Det foreslås, at det under nr. 6
foreslåede § 32, stk. 4, ændres således, at
Sikkerhedsstyrelsen kan foretage basale
søgningsforespørgsler vedrørende alle data,
der er lagret i et primærdatalager, der er nødvendige
for tilsynet efter § 32, stk. 2. Med bestemmelsen
præciseres det, at Sikkerhedsstyrelsen kan foretage basale
søgeforespørgsler i et primært datalager, der
er leveret af en uafhængig tredjepart.
Der er alene tale om en præciseringen
af Sikkerhedsstyrelsens adgang til at foretage
søgeforespørgsler.
Til nr. 9
Det foreslås i § 32, stk. 3 og
4, at »tilsynet« ændres til
»kontrollen«, således at dette stemmer overens
med terminologien i § 32, stk. 2.
Der er alene tale om en sproglig justering
af teknisk karakter.
Til nr. 10
Det foreslås, at det
præciseres, at § 39 a indsættes i kapitel 10.
Der er alene tale om en lovteknisk
præcisering.
Til nr. 11
Det foreslås, at § 39 a, stk. 1,
affattes således, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen henviser korrekt til
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15.
december 2017 om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer, ligesom det af bestemmelsen
klart fremgår, efter hvilke bestemmelser i
gennemførelsesforordningen der kan ske deaktivering af
henholdsvis identifikationskode, anlægsidentifikationskode
eller maskinidentifikationskode.
Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 12
Det foreslås, at nr. 14 ændres
således, at de foreslåede § 32, stk. 3 og 4,
bliver omfattet af tobaksvarelovens § 45, stk. 1, nr. 5.
Det betyder, at der gives mulighed for at
straffe den, der undlader af efterkomme oplysningspligten i §
32, stk. 3, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen kan kræve at
få meddelt alle oplysninger af id-udstederen,
leverandører af anordninger, der sikrer mod manipulation, og
eventuelle underleverandører, der er nødvendige for
styrelsens kontrol. Der kan eksempelvis være tale om
oplysninger om organisatoriske forhold og regnskabsmæssige
forhold i forhold til overholdelse af
gennemførelsesforordningens artikel 36 om uafhængighed
af tobaksindustrien Det betyder endvidere, at der gives mulighed
for at straffe den, der undlader at give Sikkerhedsstyrelsen adgang
til at foretage basale søgningsforespørgsler efter
§ 32, stk. 4, hvorefter Sikkerhedsstyrelsen kan foretage
basale søgningsforespørgsler vedrørende alle
data, der er lagret i et primærdatalager, der er
nødvendige for styrelsens kontrol. Der kan eksempelvis
være tale om, at Sikkerhedsstyrelsen på baggrund af den
eksterne revisors rapport skal kontrollere, hvorvidt data i
primærdatalageret stemmer overens med data leveret til det
sekundære datalager.
Ved at strafbelægge disse
bestemmelser sikres det, at Sikkerhedsstyrelsen modtager de
oplysninger, som er nødvendige for, at styrelsen kan
kontrollere lovens overholdelse, og at de påbud, som
Sikkerhedsstyrelsen udsteder med hjemmel i loven, efterleves.
Det bemærkes, at det efter
lovforslaget anses for en skærpende omstændighed, hvis
overtrædelsen af § 32, stk. 3 eller 4, sker
forsætligt, ved grov uagtsomhed eller ved gentagne
overtrædelser.
Det forudsættes med lovforslaget, at
der ved overtrædelse af § 32, stk. 3 og 4, vil kunne
straffes med bøde på 10.000 kr. i
førstegangstilfælde og 20.000 kr. i
andengangstilfælde. I tredjegangs-, fjerdegangs- og
femtegangstilfælde straffes der med bøde på
40.000 kr.
De angivne straffeniveauer er vejledende og
kan fraviges af domstolene i op- og nedadgående retning, hvis
der i den konkrete sag foreligger formildende eller skærpende
omstændigheder.
Det foreslås endvidere med
ændringen af nr. 14 præciseret, at tobaksvarelovens
§ 32, stk. 2, der med lovforslaget bliver til § 32, stk.
5, fortsat er omfattet af § 45, stk. 1, nr. 5, og
således fortsat strafbelagt. Der er alene tale om en
ændring af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Det foreslås, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen i det foreslåede § 45,
stk. 1, nr. 6, ændres til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere ændres
»nr.« til »stk.«
Der er alene tale om sproglig
præcisering.
Til nr. 14
Det foreslås, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen i det foreslåede § 45,
stk. 1, nr. 7, ændres til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere ændres
»nr.« til »stk.«
Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 15
Det foreslås, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen i det foreslåede § 45,
stk. 1, nr. 8, ændres til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere ændres
»nr.« til »stk.«
Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 16
Det foreslås, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen i det foreslåede § 45,
stk. 1, nr. 9, ændres til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer. Endvidere ændres
»nr.« til »stk.«
Herudover ændres henvisningen til
bestemmelserne i gennemførelsesforordningen fra
»artikel 12, nr. 3 og artikel 29, nr. 4« til
»artikel 12, stk. 3, eller artikel 29, stk. 4«.
Der er alene tale om en
præcisering.
Til nr. 17
Det foreslås, at henvisningen til
gennemførelsesforordningen i det foreslåede § 45,
stk. 1, nr. 10, ændres til Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/574 af 15. december 2017
om tekniske standarder for oprettelse og drift af et
sporbarhedssystem for tobaksvarer.
Der er alene tale om en sproglig
præcisering.
Til nr. 18
Efter lov om forbud mod salg af tobak og
alkohol til personer under 18 år gælder der et forbud
mod salg af tobaksvarer til personer under 18 år, jf. lovens
§§ 1 og 2 a.
Det foreslås, at der kan ske
frakendelse af retten til at markedsføre tobak i grove
gentagelsestilfælde for en periode eller permanent, hvis der
sker salg af tobak til personer under 18 år.
Med ordningen er det en forudsætning,
at forhandleren gentagne gange har markedsført tobak til
mindreårige.
Begrundelsen for den foreslåede
skærpelse er, at forhandlere, der gentagne gange har solgt
tobak til mindreårige, ikke bør kunne
markedsføre tobak for en periode eller permanent, med
henblik på at forhandlere eventuelt fortsætter med at
markedsføre tobak til mindreårige.
Det forudsættes, at tredje gang der
sker overtrædelse, vil der ske midlertidig fratagelse af
retten til at sælge tobak i 3 måneder, såfremt
det er mindre end 2 år siden, at den første forseelse
blev begået.
Det forudsættes, at hvis der sker
overtrædelse for fjerde gang, vil der ske midlertidig
fratagelse af retten til at sælge tobak i 6 måneder,
såfremt det er mindre end 1 år siden, at den sidste
karantæneperiode udløb.
Det forudsættes endelig, at hvis der
sker overtrædelse for femte gang, vil der ske en permanent
fratagelse af retten til at sælge tobak, såfremt det er
mindre end 1 år siden, at den sidste karantæneperiode
udløb.
Til nr. 19
Det foreslås, at
ikrafttrædelsesbestemmelsen nyaffattes med henblik på
at præcisere, hvilken overgangsperiode der gælder for
ikrafttrædelse af lovforslagets § 1, nr. 3.
Der ændres ikke på indholdet af
§ 3, stk. 1 og 2.
Efter § 3, stk. 3, 1. pkt.,
træder lovens § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2019 for
cigaretter og rulletobak, som produceres i EU eller importeret til
EU fra den 20. maj 2019. Det betyder, at hver enkeltpakning af
cigaretter og rulletobak, der er produceret eller importeres fra
den 20. maj 2019 og herefter, skal være påført
entydigt identitetsmærke og sikkerhedsstempelmærke fra
denne dato.
Efter § 3, stk. 3, 2. pkt.,
træder lovens § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2020 for
cigaretter og rulletobak, som produceres i EU eller importeres til
EU før den 20. maj 2019. Det betyder, at hver
enkeltindpakning af cigaretter og rulletobak, der er produceret
eller importeret før den 20. maj 2019, først skal
være påført entydigt identitetsmærke og
sikkerhedsstempelmærke fra den 20. maj 2020.
Efter § 3, stk. 4, 1. pkt.,
træder lovens § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2024 for
tobaksvarer, bortset fra cigaretter og rulletobak, som produceres i
EU eller importeres til EU fra den 20. maj 2024. Det betyder, at
hver enkeltpakning af tobaksvarer, bortset fra cigaretter og
rulletobak, der er produceret eller importeret fra den 20. maj 2024
og herefter, skal være påført entydigt
identitetsmærke og sikkerhedsstempelmærke fra denne
dato.
Efter § 3, stk. 4, 2. pkt.,
træder lovens § 1, nr. 3, i kraft den 20. maj 2026 for
tobaksvarer, bortset fra cigaretter og rulletobak, som produceres
eller importeres til EU før den 20. maj 2024. Det betyder,
at hver enkeltpakning af tobaksvarer, bortset fra cigaretter og
rulletobak, der er produceret eller importeret før den 20.
maj 2024, først skal være påført entydigt
identitetsmærke og sikkerhedsstempelmærke fra den 20.
maj 2026.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 23. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 3. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. Sundheds- og Ældreudvalget alm. del - bilag
443, folketingsåret 2017-18. Den 15. november 2018 sendte
sundhedsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
10 spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Erik Lund (KF)
Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen (S) Erik
Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |