Skriftlig fremsættelse (15. november
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indsamling, anvendelse
og opbevaring af oplysninger om flypassagerer (PNR-loven)
(Lovforslag nr. L 107)
Formålet med lovforslaget er for det
første at skabe en samlet retlig ramme for myndighedernes
indsamling af de passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger), som
luftfartsselskaberne er i besiddelse af om deres passagerer, og for
det andet at give politiet hurtig og systematisk adgang til
PNR-oplysninger til brug for bekæmpelse af grov
kriminalitet.
Europa-Parlamentet og Rådet vedtog i
2016 direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af
passagerlisteoplysninger (PNR-oplysninger) til at forebygge,
opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet (PNR-direktivet). PNR-direktivet pålægger
medlemsstaterne at etablere nationale ordninger for indsamling og
behandling af PNR-oplysninger med henblik på at forebygge,
opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet.
PNR-direktivet er omfattet af det danske
retsforbehold og er derfor ikke bindende for eller finder
anvendelse i Danmark. Den daværende regering (Venstre) har
ved brev af 17. maj 2016 på baggrund af politisk enighed med
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti og mandat fra Folketingets
Europaudvalg anmodet Kommissionen om at indlede forhandlinger om
indgåelse af en international aftale mellem Danmark og Den
Europæiske Union om dansk tilknytning til PNR-direktivet. Det
er en forudsætning for en eventuel dansk tilknytning til
PNR-direktivet, at Danmark etablerer en ordning i Danmark, der
overordnet svarer til den ordning, som de øvrige
EU-medlemsstater har etableret efter direktivet. Formålet med
dette lovforslag er således også at etablere rammerne
for en eventuel dansk tilknytning til PNR-direktivet.
I dag har Politiets Efterretningstjeneste
(PET), Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og Toldstyrelsen
adgang til PNR-oplysninger. PET vurderer, at adgangen til
PNR-oplysninger er afgørende for tjenestens forebyggende og
efterforskningsmæssige indsats mod bl.a. terrorisme, fordi
adgangen bl.a. kan give oplysninger om, at personer med mulig
tilknytning til terrorvirksomhed er på vej til eller fra
Danmark. Adgangen til PNR-oplysninger styrker endvidere FE's
muligheder for at løse tjenestens opgaver med bl.a. at
forebygge og modvirke trusler mod Danmark og danske interesser samt
mulighederne for at tilvejebringe det efterretningsmæssige
grundlag for, at Danmark som suveræn stat kan føre sin
udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik på grundlag af
bl.a. selvstændige nationale efterretningsmæssige
vurderinger. Endelig anvendes PNR-oplysninger i forbindelse med
toldkontrol med henblik på at opdage grov kriminalitet,
f.eks. i forbindelse med indsatsen mod told- og afgiftssvig eller
narkotikasmugling. Der lægges på den baggrund op til
som udgangspunkt at bevare disse myndigheders adgang til
PNR-oplysninger vedrørende passagerer, idet FE's adgang dog
foreslås udvidet, således at tjenesten i visse
tilfælde modsat i dag vil kunne indhente PNR-oplysninger
vedrørende danske statsborgere, mens muligheden for adgang
for FE til PNR-oplysninger via enten terminaladgang eller en mere
generel dataoverførsel fra Toldstyrelsens it-systemer ikke
foreslås videreført.
Politiet har ikke i dag systematisk adgang
til PNR-oplysninger, men PNR-oplysninger vil - ligesom det er
tilfældet for ovennævnte myndigheder - f.eks. give
politiet indsigt i, hvor personer, der mistænktes for at
udføre eller være tilknyttet alvorlig kriminalitet, er
eller har været rejst hen, ad hvilken rute og sammen med hvem
med henblik på at identificere hidtil ukendte
medgerningsmænd, leverandører, bagmænd, ofre mv.
Det vil give politiet mulighed for effektivt at følge op
på efterretninger, iværksætte monitorering eller
anholdelse af eksempelvis personer med tilknytning til
bandemiljøet og imødegå den organiserede
kriminalitet i Danmark.
Det foreslås på den baggrund,
at politiet - i lighed med politiet i de øvrige
EU-medlemsstater - gives adgang til at anvende PNR-oplysninger til
at bekæmpe grov kriminalitet, og at der - i overensstemmelse
med PNR-direktivets ordning - etableres en PNR-enhed i
Rigspolitiet, der er ansvarlig for at indsamle, opbevare, behandle
og videregive PNR-oplysninger.
Med lovforslaget foreslås det, at der
skabes en samlet retlig ramme for myndighedernes indsamling af
PNR-oplysninger, og at Toldstyrelsens hjemmel til at modtage
PNR-oplysninger og videregive oplysningerne til PET og FE i
henholdsvis lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET), lov om
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og toldloven på den
baggrund ophæves.
Luftfartsselskaberne vil fortsat kun skulle
videregive PNR-oplysninger til én myndighed, nemlig
Rigspolitiets PNR-enhed, der herefter bl.a. har til opgave at
opbevare og behandle PNR-oplysninger samt at videregive
oplysningerne eller resultatet af behandlingen af oplysningerne til
henholdsvis politiet og Toldstyrelsen (de kompetente myndigheder,
der er angivet i det foreslåede bilag 3) samt til PET og FE.
Med lovforslaget flyttes således ansvaret for at indsamle
PNR-oplysninger og alle tilknyttede opgaver fra Skatteministeriet
og Toldstyrelsen til Justitsministeriet og Rigspolitiet.
Lovforslaget er udformet således, at
PNR-oplysningerne opbevares og håndteres på forsvarlig
vis. Forslaget understøtter endvidere en så
administrativ smidig løsning som muligt. Det gælder
også i forhold til luftfartsselskabernes forpligtelse, idet
den praktiske udmøntning af forpligtelsen skal ske i
tæt dialog mellem Rigspolitiet og de berørte
luftfartsselskaber.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.