Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. december 2018
Forslag
til
Lov om indsamling, anvendelse og opbevaring af
oplysninger om flypassagerer (PNR-loven)
Kapitel 1
Etablering af PNR-enhed
§ 1.
Rigspolitiet etablerer en passagerli?steo?ply?sningsenhed
(PNR-enhed), der er ansvarlig for
1) at indsamle
passagerli?steo?plysninger (PNR-oplysninger), jf. bilag 1, fra
luftfartsselskaber,
2) at opbevare,
behandle og videregive PNR-oplysninger eller resultatet af
behandlingen af oplysningerne til de kompetente myndigheder, der er
angivet i bilag 3, samt Politiets Efterretningstjeneste og
Forsvarets Efterretningstjeneste,
3) at udveksle
PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen af oplysningerne
med PNR-enheder og kompetente myndigheder i andre EU-medlemsstater,
Europol, tredjelande og internationale organisationer.
§ 2.
PNR-enhedens personale kan være udstationeret fra de
kompetente myndigheder, der er angivet i bilag 3, samt Politiets
Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste eller fra
kompetente myndigheder i andre EU-medlemsstater. PNR-enheden kan
have flere afdelinger.
Stk. 2.
Behandler PNR-enheden personoplysninger, finder lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, i det omfang behandlingen ikke er reguleret af
bestemmelser i denne lov, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Behandler PNR-enheden personoplysninger for Politiets
Efterretningstjeneste, finder lov om Politiets
Efterretningstjeneste (PET) og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, i det omfang behandlingen ikke er reguleret af
bestemmelser i denne lov.
Stk. 4.
Behandler PNR-enheden personoplysninger for Forsvarets
Efterretningstjeneste, finder lov om Forsvarets
Efterretningstjeneste (FE) og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, i det omfang behandlingen ikke er reguleret af
bestemmelser i denne lov.
Kapitel 2
Luftfartsselskabernes
forpligtelser
§ 3.
Luftfartsselskaber skal efter anmodning fra Rigspolitiet og
herefter løbende forud for flyvninger, der har tilknytning
til Danmark, videregive PNR-oplysninger, jf. bilag 1, i elektronisk
form til PNR-enheden. 1. pkt. gælder alene PNR-oplysninger,
som luftfartsselskaber har indsamlet som led i deres
virksomhed.
Stk. 2.
Indsamler luftfartsselskaber forhåndsoplysninger om
passagerer (API-oplysninger), jf. punkt 18 i bilag 1, skal
luftfartsselskaberne videregive disse, uanset om
luftfartsselskaberne opbevarer API-oplysninger ved hjælp af
andre tekniske midler, end de bruger til opbevaring af
PNR-oplysninger omfattet af stk. 1. Ved en sådan
videregivelse finder bestemmelserne i denne lov anvendelse for
disse API-oplysninger.
Stk. 3. Har en
flyvning fælles rutenummer, er det alene det
luftfartsselskab, der står for flyvningen, der skal
videregive PNR-oplysninger til Rigspolitiet.
Stk. 4.
Justitsministeren kan efter forhandling med forsvarsministeren og
skatteministeren fastsætte nærmere regler om
behandlingen, herunder om opbevaringsperiode og maskering, af
PNR-oplysninger fra luftfartsselskaberne i en overgangsperiode og
om luftfartsselskabernes forpligtelser efter stk. 1-3, herunder om,
at videregivelse skal ske via en eller flere angivne tekniske
løsninger, og om de tekniske og praktiske krav til
luftfartsselskabernes videregivelse af PNR-oplysninger efter stk. 1
og 2.
§ 4.
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, skal videregives
1) mellem 24 og
48 timer før den planlagte flyafgang, og
2) straks efter
at luftfartøjets døre er lukkede og det ikke
længere er muligt for passagerer at gå om bord i
luftfartøjet eller forlade det.
Stk. 2.
Videregivelse i henhold til stk. 1, nr. 2, er begrænset til
ajourføring af de oplysninger, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1.
Stk. 3.
Luftfartsselskaber skal endvidere efter konkret anmodning fra
PNR-enheden videregive PNR-oplysninger til PNR-enheden på
andre tidspunkter end dem, der er nævnt i stk. 1,
når
1) det er
nødvendigt at få adgang til oplysningerne for at
reagere på en konkret og reel trussel relateret til
terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan
straffes med mindst 3 års fængsel,
2) Politiets
Efterretningstjeneste vurderer, at det kan have betydning for
varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende forebyggelse
og efterforskning af overtrædelser af straffelovens kapitel
12 og 13, eller
3) Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at det kan have betydning for
varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i
udlandet, jf. dog § 15, stk. 3.
Kapitel 3
Opbevaring og maskering
§ 5.
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, fra luftfartsselskaber opbevares i en
periode på 5 år efter videregivelsen til PNR-enheden,
hvorefter oplysningerne slettes.
§ 6.
Modtager PNR-enheden PNR-oplysninger, jf. bilag 1 der indeholder
andre oplysninger end nævnt i bilag 1, slettes oplysningerne
straks.
§ 7.
6 måneder efter at videregivelsen af PNR-oplysninger, jf.
bilag 1, har fundet sted, maskeres følgende oplysninger:
1) Passagerens
navn, herunder medpassagerers navne og antal rejsende, der rejser
sammen.
2) Adresse og
kontaktoplysninger.
3) Alle former
for betalingsoplysninger, herunder faktureringsadresse.
4) Oplysninger
om bonusprogrammer.
5) Generelle
bemærkninger.
6) Eventuelt
indsamlede API-oplysninger, der er omfattet af punkt 18 i bilag
1.
Stk. 2.
Oplysninger, der er maskeret efter stk. 1, må ikke
afmaskeres, medmindre
1) det er
nødvendigt for at forebygge, opdage, efterforske eller
retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet, jf.
bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års fængsel, og
afmaskeringen er godkendt af rigspolitichefen eller den, som
bemyndiges hertil,
2) de
afmaskerede oplysninger må antages at have betydning for
varetagelsen af Politiets Efterretningstjenestes opgaver
vedrørende forebyggelse og efterforskning af
overtrædelser af straffelovens kapitel 12 og 13 og
afmaskeringen er godkendt af chefen for Politiets
Efterretningstjeneste eller den, som bemyndiges hertil, eller
3) de
afmaskerede oplysninger må antages at have betydning for
varetagelsen af Forsvarets Efterretningstjenestes virksomhed rettet
mod forhold i udlandet, jf. dog § 15, stk. 3, og afmaskeringen
er godkendt af chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste eller
den, som bemyndiges hertil.
Stk. 3.
Rigspolitiets databeskyttelsesrådgiver, jf. § 25, stk.
1, underrettes om afmaskering efter stk. 2, nr. 1, og foretager en
efterfølgende kontrol af, om betingelserne for afmaskering
er opfyldt. Databeskyttelsesrådgiveren underretter
PNR-enheden og, hvis det er relevant, de berørte
myndigheder, hvis betingelserne for afmaskering ikke er
opfyldt.
§ 8.
PNR-enheden opbevarer resultatet af behandlingen af oplysningerne,
der har fundet sted i medfør af § 10, nr. 1-4, så
længe det er nødvendigt for at underrette de
kompetente myndigheder, der er angivet i bilag 3, samt Politiets
Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste eller
kompetente myndigheder eller PNR-enheder i andre EU-medlemsstater
om et hit.
Stk. 2. Giver
resultatet af behandlingen af PNR-oplysninger, jf. bilag 1, et
ukorrekt hit, kan resultatet af behandlingen dog lagres med henblik
på at undgå fremtidige ukorrekte hits, så
længe de bagvedliggende oplysninger ikke er slettet.
Kapitel 4
Behandling af PNR-oplysninger
§ 9.
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, der angiver en persons race eller
etniske oprindelse, politiske, religiøse eller filosofiske
overbevisning, fagforeningsmæssige tilhørsforhold
eller helbredsoplysninger eller oplysninger om en fysisk persons
seksuelle forhold eller seksuelle orientering må ikke
behandles efter denne lov.
Stk. 2. Modtager
PNR-enheden oplysninger omfattet af stk. 1, slettes oplysningerne
straks.
§
10. PNR-enheden må behandle PNR-oplysninger, jf. bilag
1,
1) for at
foretage en forhåndsvurdering af passagerer forud for deres
planlagte ankomst til eller afrejse fra Danmark for at identificere
personer, som det kræves at de kompetente myndigheder, der er
angivet i bilag 3, eller Politiets Efterretningstjeneste,
Forsvarets Efterretningstjeneste eller Europol undersøger
nærmere, idet sådanne personer kan være
involveret i en terrorhandling eller grov kriminalitet, jf. bilag
2, der kan straffes med mindst 3 års fængsel,
2) hvis
Politiets Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan have
betydning for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13,
3) hvis
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan
have betydning for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod
forhold i udlandet, jf. dog § 15, stk. 3,
4) for at
reagere på en begrundet anmodning fra en kompetent myndighed,
der er angivet i bilag 3, eller en kompetent myndighed eller en
PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat, Europol, et tredjeland eller
en international organisation om at videregive PNR-oplysninger i
konkrete sager, der er nødvendige for at forebygge, opdage,
efterforske og retsforfølge terrorhandlinger eller grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel, og
5) for at
analysere PNR-oplysninger med henblik på at ajourføre
eller fastsætte nye kriterier, der skal anvendes i
forbindelse med forhåndsvurderingen, som foretages i
medfør af § 11, nr. 2, med henblik på at
identificere personer, der kan være involveret i en
terrorhandling eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan
straffes med mindst 3 års fængsel.
§
11. Som led i en forhåndsvurdering, jf. § 10, nr.
1, kan PNR-enheden
1) sammenholde
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, med oplysninger i databaser, der er
relevante, med henblik på at forebygge, opdage, efterforske
og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet, jf.
bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års fængsel,
eller
2) behandle
PNR-oplysninger efter forud fastsatte kriterier, der er
målrettede og står i rimeligt forhold til målet,
og som er konkrete.
§
12. Modtager PNR-enheden PNR-oplysninger, jf. bilag 1, eller
resultatet af behandlingen af oplysningerne fra andre
EU-medlemsstaters PNR-enheder, må oplysningerne kun behandles
med henblik på videregivelse til de kompetente myndigheder,
der er angivet i bilag 3, eller til Politiets Efterretningstjeneste
eller Forsvarets Efterretningstjeneste efter reglerne i kapitel
5.
§
13. De kompetente myndigheder, der er angivet i bilag 3,
må alene behandle PNR-oplysninger, jf. bilag 1, og resultatet
af behandlingen af oplysningerne med henblik på at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger
eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3
års fængsel.
Stk. 2. Stk. 1
vedrører ikke myndighedernes beføjelser, når
der opdages andre overtrædelser eller tegn herpå
foranlediget af en sådan behandling.
Stk. 3. Lov om
Politiets Efterretningstjeneste (PET) finder anvendelse for
Politiets Efterretningstjenestes behandling af PNR-oplysninger og
resultatet af behandlingen af oplysningerne.
Stk. 4. Lov om
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) finder anvendelse for
Forsvarets Efterretningstjenestes behandling af PNR-oplysninger og
resultatet af behandlingen af oplysningerne.
§
14. De kompetente myndigheder, der er angivet i bilag 3,
må ikke træffe afgørelser, som har byrdefulde
retsvirkninger over for en person, eller afgørelser, der i
væsentlig grad påvirker en person, udelukkende som
følge af automatisk behandling af PNR-oplysninger, jf. bilag
1.
Kapitel 5
Videregivelse og udveksling af
PNR-oplysninger
§
15. PNR-enheden skal snarest muligt videregive
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, eller resultatet af behandlingen af
oplysningerne til en relevant kompetent myndighed, der er angivet i
bilag 3, eller Politiets Efterretningstjeneste, med henblik
på at myndigheden kan undersøge oplysningerne
nærmere.
Stk. 2.
PNR-enheden skal efter anmodning fra Forsvarets
Efterretningstjeneste snarest muligt videregive PNR-oplysninger
eller resultatet af behandlingen af oplysningerne til tjenesten,
hvis tjenesten vurderer, at oplysningerne kan have betydning for
varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i
udlandet, jf. dog stk. 3.
Stk. 3.
Vedrører PNR-oplysninger fysiske personer, der er
hjemmehørende i Danmark, kan Forsvarets
Efterretningstjeneste alene anmode PNR-enheden om sådanne
oplysninger, hvis oplysningerne angår bestemte personer og
tjenesten vurderer, at oplysningerne må antages at have
betydning for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod
forhold i udlandet.
§
16. PNR-enheden kan videregive relevante og
nødvendige PNR-oplysninger, jf. bilag 1, og resultatet af
behandlingen af oplysningerne vedrørende de personer, der
identificeres ved forhåndsvurderingen i § 10, nr. 1, til
en PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat for at forebygge, opdage,
efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel.
Stk. 2.
PNR-enheden kan efter begrundet anmodning, og når det er
nødvendigt at få adgang til oplysningerne for at
forebygge, opdage, efterforske eller retsforfølge
terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan
straffes med mindst 3 års fængsel, videregive
PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen af oplysningerne
til en PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat.
Stk. 3.
PNR-enheden kan anmode en PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat om at
videregive PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen af
oplysningerne, hvis
1) oplysningerne
er nødvendige i en konkret sag for at forebygge, opdage,
efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel,
2) Politiets
Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan have betydning
for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, eller
3) Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan have betydning
for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i
udlandet, jf. dog § 15, stk. 3.
§
17. PNR-enheden kan efter begrundet anmodning, og hvis det
er nødvendigt i hastende tilfælde, videregive
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, direkte til en myndighed i en anden
EU-medlemsstat, der har kompetence til at forebygge, opdage,
efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel.
§
18. PNR-enheden kan indhente og videregive PNR-oplysninger,
jf. bilag 1, til en PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat efter
anmodning herom, hvis adgangen til oplysningerne er
nødvendig for at reagere på en konkret og reel trussel
relateret til terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf. bilag
2, der kan straffes med mindst 3 års fængsel.
Stk. 2.
PNR-enheden kan anmode en PNR-enhed i en anden EU-medlemsstat om at
indhente og videregive PNR-oplysninger på ikke fastlagte
leveringstidspunkter i overensstemmelse med § 4, stk. 3,
hvis
1) det er
nødvendigt at få adgang til oplysningerne for at
reagere på en konkret og reel trussel relateret til
terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan
straffes med mindst 3 års fængsel,
2) Politiets
Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan have betydning
for varetagelsen af tjenestens opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, eller
3) Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at oplysningerne kan have betydning
for varetagelsen af tjenestens virksomhed rettet mod forhold i
udlandet, jf. dog § 15, stk. 3.
§
19. PNR-enheden kan efter begrundet anmodning videregive
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, eller resultatet af behandlingen af
oplysningerne til Europol, når det er nødvendigt at
få adgang til oplysningerne for at forebygge, opdage,
efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel.
§
20. PNR-enheden kan overføre PNR-oplysninger, jf.
bilag 1, eller resultatet af behandlingen af oplysningerne til en
myndighed i et tredjeland eller en international organisation i
overensstemmelse med betingelserne i §§ 16-19, hvis
1) den
modtagende myndighed i tredjelandet eller den internationale
organisation har kompetence til at forebygge, efterforske,
afsløre eller retsforfølge strafbare handlinger eller
fuldbyrde strafferetlige sanktioner,
2)
overførslen er nødvendig for at forebygge, opdage,
efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov
kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års
fængsel, i en EU-medlemsstat eller et tredjeland,
3) den
kompetente myndighed i tredjelandet eller den internationale
organisation, der modtager oplysningerne, tilkendegiver at have til
hensigt at behandle oplysningerne til formål, der er
forenelige med kravene i denne lov, og
4) tredjelandet
eller den internationale organisation accepterer alene at
overføre oplysningerne til et andet tredjeland eller en
anden international organisation, hvis det er nødvendigt for
at forebygge, opdage, efterforske eller retsforfølge
terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan
straffes med mindst 3 års fængsel, og efter
udtrykkeligt samtykke fra PNR-enheden.
Stk. 2. Er
PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen af oplysningerne
modtaget fra en anden EU-medlemsstat, kan PNR-enheden
overføre oplysningerne i overensstemmelse med stk. 1 og
efter forudgående samtykke fra den pågældende
medlemsstat. Kan et forudgående samtykke fra den
pågældende medlemsstat ikke indhentes i tide, kan
PNR-enheden overføre oplysningerne, hvis det er
afgørende for at kunne reagere på en konkret og reel
trussel relateret til terrorhandlinger eller grov kriminalitet, jf.
bilag 2, der kan straffes med mindst 3 års fængsel.
Stk. 3.
Overføres PNR-oplysninger eller resultatet af behandlingen
af oplysningerne efter stk. 2, 2. pkt., skal PNR-enheden hurtigst
muligt orientere den pågældende EU-medlemsstat om
overførslen.
Stk. 4. Enhver
overførsel efter stk. 1 og 2 registreres. Rigspolitiets
databeskyttelsesrådgiver, jf. § 25, stk. 1, skal
underrettes herom og kan underkaste overførslen en
efterfølgende kontrol.
§
21. Afmaskerede PNR-oplysninger, jf. bilag 1, efter §
7, stk. 2, nr. 1, kan videregives til de kompetente myndigheder,
der er angivet i bilag 3, og til kompetente myndigheder eller
PNR-enheder i andre EU-medlemsstater, Europol, tredjelande og
internationale organisationer, hvis der er rimelig grund til at
tro, at videregivelsen er nødvendig for at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger og
grov kriminalitet, jf. bilag 2, der kan straffes med mindst 3
års fængsel.
Stk. 2.
Afmaskerede PNR-oplysninger efter § 7, stk. 2, nr. 2, kan
videregives til Politiets Efterretningstjeneste, hvis
videregivelsen må antages at have betydning for varetagelsen
af Politiets Efterretningstjenestes opgaver vedrørende
forebyggelse og efterforskning af overtrædelser af
straffelovens kapitel 12 og 13, og efter forudgående
godkendelse af chefen for Politiets Efterretningstjeneste eller
den, som bemyndiges hertil.
Stk. 3.
Afmaskerede PNR-oplysninger efter § 7, stk. 2, nr. 3, kan
videregives til Forsvarets Efterretningstjeneste, hvis
videregivelsen må antages at have betydning for varetagelsen
af Forsvarets Efterretningstjenestes virksomhed rettet mod forhold
i udlandet, jf. dog § 15, stk. 3, og efter forudgående
godkendelse af chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste eller
den, som bemyndiges hertil.
Stk. 4.
Afgørelse om videregivelse efter stk. 1 træffes efter
PNR-enhedens eller politiets begæring af retten ved
kendelse.
Stk. 5. Ville
videregivelsens øjemed forspildes, hvis retskendelse skulle
afventes, kan PNR-enheden træffe beslutning om videregivelse.
I så fald skal PNR-enheden, snarest muligt og senest inden 24
timer fra videregivelsen finder sted, forelægge sagen for
retten, der ved kendelse afgør, om videregivelsen kan
godkendes.
Stk. 6. Inden
retten træffer afgørelsen om, hvorvidt videregivelse
kan godkendes, skal luftfartsselskabet, som PNR-oplysningerne er
indsamlet hos, gives adgang til at udtale sig.
Kapitel 6
Beskyttelse af personoplysninger
§
22. Datatilsynet er tilsynsmyndighed, for så vidt
angår PNR-enhedens behandling af personoplysninger, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2. Tilsynet
med Efterretningstjenesterne er tilsynsmyndighed, for så vidt
angår PNR-enhedens behandling af personoplysninger for
Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets
Efterretningstjeneste.
§
23. PNR-enheden opbevarer dokumentation vedrørende
alle behandlingssystemer og procedurer. Dokumentationen skal mindst
omfatte
1) navn og
kontaktoplysninger på personalet i PNR-enheden, der behandler
PNR-oplysninger, jf. bilag 1,
2) de
forskellige niveauer af autorisationer vedrørende adgangen
til oplysninger for personalet i PNR-enheden,
3) anmodninger
indgivet af henholdsvis de kompetente myndigheder, der er angivet i
bilag 3, eller Politiets Efterretningstjeneste eller Forsvarets
Efterretningstjeneste og de kompetente myndigheder eller
PNR-enheder i andre EU-medlemsstater og
4) anmodninger
om og overførsler af PNR-oplysninger til tredjelande og
internationale organisationer.
Stk. 2.
PNR-enheden stiller efter anmodning dokumentation til
rådighed for tilsynsmyndigheden.
§
24. PNR-enheden skal foretage logning af mindst
følgende behandlingsaktiviteter:
1)
Indsamling.
2)
Søgning.
3)
Ændring.
4)
Videregivelse.
5) Maskering og
afmaskering.
6) Sletning.
Stk. 2. Logning
af oplysninger efter stk. 1, nr. 1-5, skal gøre det muligt
at fastlægge formålet med samt datoen og tidspunktet
for behandlingsaktiviteterne. Derudover skal det i forhold til
oplysningerne, der er nævnt i stk. 1, nr. 2 og 4, være
muligt at identificere brugeren, der har foretaget
behandlingsaktiviteten, samt modtageren af oplysningerne.
Stk. 3. Logning
af oplysninger må udelukkende anvendes til kontrol og
egenkontrol eller for at sikre dataintegriteten og datasikkerheden
eller til revision.
Stk. 4. Logning
af oplysninger opbevares i 5 år.
Stk. 5.
PNR-enheden stiller efter anmodning logning af oplysninger til
rådighed for tilsynsmyndigheden.
§
25. Rigspolitiets databeskyttelsesrådgiver udpeget
efter § 30 i lov om retshåndhævende myndigheders
behandling af personoplysninger er ansvarlig for at føre
tilsyn med PNR-enhedens behandling af PNR-oplysninger, jf. bilag 1,
og for at gennemføre relevante
beskyttelsesforanstaltninger.
Stk. 2.
PNR-enheden giver databeskyttelsesrådgiveren adgang til alle
oplysninger og behandlingsaktiviteter, der er nødvendige
for, at databeskyttelsesrådgiveren kan udføre sine
opgaver.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse, for så vidt angår
PNR-enhedens behandling af personoplysninger for Politiets
Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste.
§
26. I forhold til PNR-enhedens behandling af
PNR-oplysninger, jf. bilag 1, er Rigspolitiets
databeskyttelsesrådgiver ansvarlig for at udføre de
opgaver, der er angivet i § 31 i lov om
retshåndhævende myndigheders behandling af
personoplysninger.
Stk. 2. Enhver
har ret til at kontakte databeskyttelsesrådgiveren om alle
spørgsmål i tilknytning til behandlingen af den
pågældendes PNR-oplysninger efter denne lov.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder ikke anvendelse, for så vidt angår
PNR-enhedens behandling af personoplysninger for Politiets
Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste.
§
27. Finder Rigspolitiets databeskyttelsesrådgiver, at
behandlingen af oplysninger ikke er sket lovligt, kan
databeskyttelsesrådgiveren forelægge
spørgsmålet for Datatilsynet.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse, for så vidt angår PNR-enhedens
behandling af personoplysninger for Politiets Efterretningstjeneste
og Forsvarets Efterretningstjeneste.
Kapitel 7
Straffebestemmelser
§
28. Et luftfartsselskab, der undlader at efterkomme en
anmodning efter § 3, stk. 1 og § 4, stk. 3, om at
videregive PNR-oplysninger, jf. bilag 1, straffes med
bøde.
Stk. 2. Ved
fastsættelsen af straffen efter stk. 1 kan der tages hensyn
til antallet af passagerer på de berørte flyvninger,
og om luftfartsselskabet tidligere har begået en
overtrædelse af denne lov. Straffen kan nedsættes eller
bortfalde helt, hvis overtrædelsen skyldes undskyldelige
omstændigheder.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 8
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§
29. Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Kapitel 9
Ændring af anden lovgivning
§ 30. I
lov om Politiets Efterretningstjeneste (PET), jf.
lovbekendtgørelse nr. 231 af 7. marts 2017, som ændret
ved § 4 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 4,
stk. 2 og 3, ophæves.
§ 31. I
lov om Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1287 af 28. november 2017, som
ændret ved § 8 i lov nr. 503 af 23. maj 2018, foretages
følgende ændring:
1. § 3,
stk. 4 og 5, ophæves.
Stk. 6 bliver herefter stk. 4.
§ 32. I
toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018,
som ændret ved § 2 i lov nr. 671 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1. § 17,
stk. 4 og 6, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 79, nr. 1 og 2, ændres »§ 17, stk. 1 og
4,« til: »§ 17, stk. 1,«.
§ 33. I
lov nr. 671 af 8. juni 2017 om ændring af lov om politiets
virksomhed og toldloven (Politiets anvendelse af databaserede
analyseredskaber og adgang til oplysninger om flypassagerer)
foretages følgende ændring:
1. §
2 ophæves.
§ 34. I
lov nr. 542 af 8. juni 2006 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen
for at bekæmpe terrorisme m.v.) foretages følgende
ændring:
1. §
5 ophæves.
§ 35. I
lov om luftfart, jf. lovbekendtgørelse nr. 1149 af 13.
oktober 2017, som ændret ved lov nr. 1114 af 29. december
1997, § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 og lov nr. 731 af 8.
juni 2018, foretages følgende ændring:
1. I §
149, stk. 5, ændres »§ 72 og § 148 a,
stk. 1 og 2« til: »og § 72«.
Kapitel 10
Territorialbestemmelser
§
36. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de henholdsvis færøske og
grønlandske forhold tilsiger, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. §
32 kan ikke sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
PNR-oplysninger
1) PNR-nummer,
2) dato for
reservation/udstedelse af billet,
3) planlagt(e)
rejsedato(er),
4) navn(e),
5) adresse og
kontaktoplysninger (telefonnummer, e-mailadresse),
6) alle former for
oplysninger om betalingsformer, herunder faktureringsadresse,
7)
fuldstændig rejseplan for en konkret passagerliste,
8) oplysninger om
bonusprogrammer,
9)
rejsebureau/rejseagent,
10) rejsestatus for
passagerer, herunder bekræftelser, indtjekningsstatus og
oplysninger om »no-show« og »go-show«,
11)
opsplittede/opdelte PNR-oplysninger,
12) generelle
bemærkninger, herunder alle tilgængelige oplysninger om
uledsagede mindreårige under 18 år såsom den
mindreåriges navn og køn, alder og talt(e) sprog,
navnet på og kontaktoplysninger for den ansvarlige person ved
afrejsen og dennes forhold til den mindreårige, navnet
på og kontaktoplysninger for den ansvarlige person ved
ankomsten og dennes forhold til barnet og lufthavnsmedarbejder ved
afgang og ankomst,
13) oplysninger i
billetrubrikken, herunder billetnummer, dato for udstedelse af
billetten og enkeltbilletter, automatisk billetprisangivelse
(»automated ticket fare quote«),
14) pladsnummer og
andre pladsoplysninger,
15) oplysninger om
fælles rutenummer (»code sharing«),
16) alle
bagageoplysninger,
17) antal
medrejsende og disses navne på passagerlisten,
18) eventuelt
indsamlede forhåndsoplysninger om passagerer
(API-oplysninger), herunder typen, nummeret, udstedelseslandet og
udløbsdatoen for ethvert identitetsdokument, nationalitet,
efternavn, fornavn, køn, fødselsdato,
luftfartsselskab, rutenummer, afgangsdato, ankomstdato,
afgangslufthavn, ankomstlufthavn, afgangstidspunkt og
ankomsttidspunkt, og
19) alle historiske
ændringer af passagerlisten vedrørende punkt 1-18.
Bilag 2
Grov kriminalitet
1) Deltagelse i en
kriminel organisation
2)
Menneskehandel
3) Seksuel
udnyttelse af børn og børnepornografi
4) Ulovlig handel
med narkotika og psykotrope stoffer
5) Ulovlig handel
med våben, ammunition og sprængstoffer
6) Bestikkelse
7) Svig, herunder
rettet mod Unionens finansielle interesser
8) Hvidvaskning af
udbyttet fra strafbart forhold og falskmøntneri, herunder
forfalskning af euroen
9)
It-kriminalitet/cyberkriminalitet
10)
Miljøkriminalitet, herunder ulovlig handel med truede
dyrearter og ulovlig handel med truede plantearter og
træsorter
11)
Menneskesmugling
12)
Forsætligt manddrab, grov legemsbeskadigelse
13) Ulovlig handel
med menneskeorganer og -væv
14)
Bortførelse, frihedsberøvelse og gidseltagning
15) Organiseret
eller væbnet røveri
16) Ulovlig handel
med kulturgoder, herunder antikviteter og kunstgenstande
17) Efterligninger
og fremstilling af piratudgaver af produkter
18) Forfalskning af
officielle dokumenter og ulovlig handel med falske dokumenter
19) Ulovlig handel
med hormonpræparater og andre vækstfremmende
stoffer
20) Ulovlig handel
med nukleare eller radioaktive materialer
21)
Voldtægt
22) Strafbare
handlinger omfattet af Den Internationale Straffedomstols
straffemyndighed
23) Skibs- eller
flykapring
24) Sabotage
25) Handel med
stjålne motorkøretøjer
26)
Industrispionage
Bilag 3
Liste over de kompetente myndigheder
1) Politiet
2)
Toldstyrelsen