Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 18
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, KF og IA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1-3, 5-15, 17 og 18.
Et andet
mindretal i udvalget (RV) vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget og
til de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at det er vigtigt, at politiet har mulighed for at
bekæmpe grænseoverskridende, alvorlig kriminalitet. SF
bemærker dog, at lovforslaget i flere henseender ikke synes
at tage tilstrækkeligt højde for databeskyttelse, og
SF føler sig ikke tilstrækkeligt betrygget af de under
udvalgsbehandlingen oversendte svar. Dette vedrører
særlig, at PNR-enheden ikke er omfattet af EU-retten ved
samarbejde med PET og FE, hvilket medfører en mulighed for,
at efterretningstjenesterne kan oprette parallelle registre uden om
den EU-retlige databeskyttelse. I denne sammenhæng kan det
eksempelvis bemærkes, at slettefristen ifølge
PNR-direktivet er 5 år, og der er krav om maskering efter 6
måneder, mens slettefristen for oplysninger i FE og PET er 15
år for i Danmark hjemmehørende personer, mens der ikke
er fastsat en slettefrist hos FE for oplysninger om personer, som
ikke er hjemmehørende i Danmark.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
ALT):
1)
Ordet »PNR-enhed« ændres til:
»passagerli?steo?ply?sningsenhed (PNR-enhed)«.
[Redaktionel ændring]
2) I
nr. 1 ændres
»PNR-oplysninger« til:
»passagerli?steo?plysninger (PNR-oplysninger)«.
[Redaktionel ændring]
Til § 3
3) I
stk. 3 udgår », jf. bilag 1
til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF, KF og IA):
4) I
stk. 4 ændres
»behandling« til: »behandlingen«.
[Udvidelse af
bemyndigelsesbestemmelse]
Til § 4
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af RV og
ALT):
5) I
stk. 3 udgår », jf. bilag 1
til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 6
6)
Efter »PNR-oplysninger« indsættes: », jf.
bilag 1«.
[Redaktionel ændring]
Til § 7
7) I
stk. 1, nr. 6, ændres
»Eventuelt indsamlede forhåndsoplysninger om passagerer
(API-oplysninger)« til: »Eventuelt indsamlede
API-oplysninger«.
[Redaktionel ændring]
Til § 9
8) I
stk. 1 indsættes efter
»PNR-oplysninger«: », jf. bilag 1«.
[Redaktionel ændring]
Til § 13
9) I
stk. 3 og 4
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 15
10) I
stk. 2 udgår », jf. bilag 1
til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 16
11) I
stk. 2 og 3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 18
12) I
stk. 2 udgår », jf. bilag 1
til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 20
13) I
stk. 2 og 3
udgår », jf. bilag 1 til denne lov,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 21
14) I
stk. 1 indsættes efter
»PNR-oplysninger«: », jf. bilag 1,«.
[Redaktionel ændring]
Til § 26
15) I
stk. 1 indsættes efter
»PNR-oplysninger«: », jf. bilag 1,«.
[Redaktionel ændring]
Ny paragraf
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (S, DF, V, LA, SF, KF og IA):
16)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01. I lov nr. 671 af
8. juni 2017 om ændring af lov om politiets virksomhed og
toldloven (Politiets anvendelse af databaserede analyseredskaber og
adgang til oplysninger om flypassagerer) foretages følgende
ændring:
1. §
2 ophæves.«
[Ophævelse af reglerne om
politiets adgang til at modtage forhåndsoplysninger om
flypassagerer (API-oplysninger) via Toldstyrelsen]
Ny paragraf
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undatgelse af RV og
ALT):
17)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. I lov nr. 542 af
8. juni 2006 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og
forskellige andre love (Styrkelse af indsatsen for at bekæmpe
terrorisme m.v.) foretages følgende ændring:
1. §
5 ophæves.«
[Redaktionel ændring]
Til § 33
18) Nr.
1 udgår.
[Redaktionel ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget er en redaktionel
ændring, idet »PNR-enhed« i den foreslåede
affattelse af § 1 i lovforslaget ændres til
»passagerlisteoplysningsenhed (PNR-enhed)«.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en redaktionel
ændring, idet »PNR-oplysninger« i den
foreslåede affattelse af § 1, nr. 1, i lovforslaget
ændres til »passagerlisteoplysninger
(PNR-oplysninger)«.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
det, at henvisningen til lovforslagets bilag 1 udgår i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 3.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at udvide bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 3,
stk. 4, således at der vil kunne fastsættes regler om,
at Toldstyrelsen administrativt skal understøtte
PNR-enhedens indsamling og senere behandling af PNR-oplysninger i
en overgangsperiode.
Som det fremgår af lovforslagets
specielle bemærkninger til § 3, stk. 4, har
Toldstyrelsen etableret en it-løsning (PNR-system), der
understøtter adgangen til PNR-oplysninger for Politiets
Efterretningstjeneste (PET), Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
og Toldstyrelsen, som luftfartsselskaberne på nuværende
tidspunkt er forpligtet til at overføre til told- og
skatteforvaltningen efter toldlovens § 17, stk. 4, jf.
lovbekendtgørelse nr. 28 af 11. januar 2018.
Rigspolitiet vil efter den foreslåede
ordning i lovforslaget overtage ansvaret for det eksisterende
PNR-system, der dermed vil være den it-løsning, som
luftfartsselskaberne skal levere PNR-oplysninger til i
medfør af lovforslagets § 3, i hvert fald indtil det
tidspunkt, hvor Rigspolitiets egen it-løsning er etableret
og klar til at blive sat i drift.
Ændringsforslaget skal sikre, at der
kan fastsættes regler om, at Toldstyrelsen i en
overgangsperiode skal understøtte driften af det
eksisterende PNR-system, herunder stille nødvendigt
personale og lokaler m.v. til rådighed for PNR-enheden.
Personalet vil fortsat have Toldstyrelsen som
ansættelsesmyndighed og vil dermed alene være underlagt
styrelsens instruktionsbeføjelse. Toldstyrelsen vil som
myndighed være forpligtet til at sikre - f.eks. gennem
instrukser til de relevante medarbejdere - at samtlige af de
opgaver, der er nødvendige for at sikre driften af
PNR-enheden i overgangsperioden, understøttes administrativt
i overensstemmelse med Rigspolitiets instrukser m.v. Dette vil i
praksis indebære, at den nuværende PNR-løsning -
indtil Rigspolitiets egen it-løsning er etableret -
videreføres, således at det sikres, at PET og FE
fortsat har mulighed for at anvende PNR-oplysninger uden
forstyrrelser i overgangsperioden.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset
af at det i overgangsperioden vil være Toldstyrelsen, der er
i besiddelse af de faglige og it-mæssige kompetencer samt de
personalemæssige ressourcer, der er nødvendige for at
sikre driften af det nuværende PNR-system, indtil
Rigspolitiets egen it-løsning er etableret og klar til at
blive sat i drift.
Ændringsforslaget ændrer ikke
ved, at Rigspolitiet vil være dataansvarlig for PNR-enhedens
behandling af perso??noplysninger, ligesom Rigspolitiets
databeskyttelsesrådgiver vil være ansvarlig for at
føre tilsyn med PNR-enhedens behandling af PNR-oplysninger
og for at gennemføre relevante beskyttelsesforanstaltninger
efter de foreslåede bestemmelser i lovforslaget og
retshåndhævelsesloven. Endvidere ændrer
ændringsforslaget ikke ved, at lovforslagets relevante
bestemmelser om videregivelse af PNR-oplysninger og resultatet af
behandlingen af oplysninger skal efterleves, før
Toldstyrelsen - inden for lovforslagets rammer - kan få
adgang til PNR-oplysninger til brug for styrelsens
opgavevaretagelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at henvisningen til lovforslagets bilag 1 udgår i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 4, stk. 3.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en henvisning til lovforslagets bilag 1 i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 6.
Ændringsforslaget skal sikre, at der
med »PNR-oplysninger« forstås de oplysninger, der
er oplistet i lovforslagets bilag 1.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en redaktionel
ændring, idet »Eventuelt indsamlede
forhåndsoplysninger om passagerer (API-oplysninger)« i
den foreslåede affattelse af § 7, stk. 1, nr. 6, i
lovforslaget ændres til »API-oplysninger«.
Til nr. 8
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en henvisning til lovforslagets bilag 1 i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 9, stk. 1.
Ændringsforslaget skal sikre, at der
med »PNR-oplysninger« forstås de oplysninger, der
er oplistet i lovforslagets bilag 1.
Til nr. 9-13
Med ændringsforslagene foreslås
det, at henvisningen til lovforslagets bilag 1 udgår i de
foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 13, stk. 3 og
4, § 15, stk. 2, § 16, stk. 2 og 3, § 18, stk. 2, og
§ 20, stk. 2 og 3.
Til nr. 14 og 15
Med ændringsforslagene foreslås
det at indsætte en henvisning til lovforslagets bilag 1 i de
foreslåede bestemmelser i lovforslagets § 21, stk. 1, og
§ 26, stk. 1.
Ændringsforslagene skal sikre, at der
med »PNR-oplysninger« forstås de oplysninger, der
er oplistet i lovforslagets bilag 1.
Til nr. 16
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en ny bestemmelse i lovforslaget, der skal
ophæve reglerne om politiets adgang til at modtage
API-oplysninger via Toldstyrelsen til brug for politiets
kontrolarbejde på udlændingeområdet.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset
af at toldlovens § 17, stk. 4, om luftfartsselskabernes pligt
til at videregive oplysninger om flypassagerer til Toldstyrelsen
foreslås ophævet efter lovforslagets § 32, nr.
1.
Til nr. 17
Med ændringsforslaget foreslås
det at indsætte en ny bestemmelse i lovforslaget, der skal
ophæve § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006.
Formålet med ændringsforslaget
er at korrigere en henvisningsfejl i lovforslagets § 33, nr.
1, hvorefter luftfartslovens § 148 a foreslås
ophævet. Luftfartslovens § 148 a er imidlertid ikke
blevet sat i kraft. Det er derfor rettelig § 5 i lov nr. 542
af 8. juni 2006, som foreslås ophævet.
Til nr. 18
Med ændringsforslaget foreslås
det, at lovforslagets § 33, nr. 1, om ophævelse af
lutfartslovens § 148 a udgår.
Ændringsforslaget skal ses, i lyset
af at luftfartslovens § 148 a ikke er blevet sat i kraft. Det
er derfor rettelig § 5 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, som
foreslås ophævet. Der henvises i den forbindelse til
ændringsforslag nr. 17.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 27. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 25. oktober 2018 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 25. Den 23. november 2018 sendte
justitsministeren høringssvar og et høringsnotat til
udvalget, og den 27. november 2018 sendte justitsministeren
supplerende høringssvar og høringsnotat til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
13 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod (DF) Susanne Eilersen
(DF) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Lise
Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Marcus Knuth (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jesper Petersen
(S) Mogens Jensen (S) nfmd. Trine
Bramsen (S) Rasmus Prehn (S) Morten Bødskov (S) Rosa Lund
(EL) Rasmus Vestergaard Madsen (EL) René Gade (ALT) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Lotte Rod (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja
Chemnitz Larsen (IA)
Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |