Skriftlig fremsættelse (15. november
2018)
Undervisningsministeren (Merete Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om erhvervsuddannelser og
lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. (Modelparametre for
erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag, justering af
det aktivitetsafhængige VEU-bidrag, merbidragsfritagelse
m.v.)
(Lovforslag nr. L 104)
Ved lov nr. 706 af 8. juni 2017 blev anden
del af trepartsaftale af 19. august 2016 mellem den daværende
regering (Venstre) og arbejdsmarkedets parter, "Trepartsaftale om
tilstrækkelig og kvalificeret arbejdskraft i hele Danmark og
praktikpladser", udmøntet på lovniveau. Med
lovændringen blev det praktikpladsafhængige AUB-bidrag
indført. Efter denne ordning belønnes de
virksomheder, der bidrager til at uddanne erhvervsuddannet
arbejdskraft, mens de virksomheder, der ikke i tilstrækkelig
grad bidrager til at uddanne erhvervsuddannet arbejdskraft, omvendt
pålægges et større ansvar for den samlede
finansiering i Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De årlige modelparametre for de
enkelte erhvervsuddannelser er fastsat i bilag 1 til lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Med dette lovforslag
lægges der op til at ændre bilag 1 med sigte på
at fastlægge modelparametrene for 2019.
Ved lov nr. 1693 af 26. december 2017 blev
det aktivitetsafhængige VEU-bidrag indført. Efter
denne model skal der ske en årlig tilpasning ved lov af
arbejdsgivernes indbetalinger, så indbetalingerne svarer til
de forventede udgifter til VEU-godtgørelse m.v. Det
foreslås på denne baggrund, at det
aktivitetsafhængige VEU-bidrag for 2019 fastsættes til
451 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget.
Det foreslås endvidere, at lovens
ordning om merbidragsfritagelse justeres, og at der indføres
en overgangsordning for stillingsopslag for 2018. Det
foreslås desuden, at der indføres en ny ordning om
merbidragsfritagelse for visse leverandører på
ældreplejeområdet.
Lovforslaget indeholder tillige forslag om,
at der sker en omlægning af ordningen med refusion af
udgifter til elevers ophold på kostafdelinger, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til brug for dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med udbetaling af
VEU-godtgørelse m.v. i løbet af året kan
anvende opsparede midler vedrørende uddannelsesbidrag efter
lovens § 18, stk. 1, og at bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag bemyndiges til at fastsætte regler om
tilbagebetaling af for meget udbetalte ydelser (undtagelse fra
reglerne om e-fakturering).
Endelig indeholder lovforslaget teknisk
begrundede forslag om, at det angives udtrykkeligt, at diplomatiske
repræsentationer m.v. er undtaget lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at der sker ændringer i udpegningsretten
til bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag samt
ændringer af lov om erhvervsuddannelser og lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v. med henblik på ændring i
indstillingsretten til Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser og til Rådet for Voksen- og
Efteruddannelse.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.