Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 11. december 2018
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 7
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 15 indsættes som nye numre:
»01. I §
19 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan anvende opsparede midler
vedrørende bidrag som nævnt i § 18, stk. 1, til
dækning af et midlertidigt likviditetsunderskud som
følge af forsinket indbetaling af ATP-bidrag for forsikrede
og ikkeforsikrede personer, der modtager VEU-godtgørelse
m.v. fra en offentlig myndighed i løbet af året.
Undervisningsministeren kan endvidere godkende, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan optage lån i et pengeinstitut el. lign.
til dækning af et sådant midlertidigt
likviditetsunderskud.«
02. I
§ 21 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 21 b« til: »§§ 21
b og 21 i«.
03. I
§ 21 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »stk. 3-10« til: »stk.
3-11«.«
[Hjemmel til dækning af
midlertidigt likviditetsunderskud samt
konsekvensændringer]
2)
Efter nr. 16 indsættes som nye numre:
»04. I §
21 a, stk. 5, nr. 1, litra a, og stk.
7, nr. 3, ændres »stk. 9« til: »stk.
10«.
05. I
§ 21 a, stk. 5, nr. 2, 2. pkt., § 21
d, stk. 2, og § 21 e, stk.
2, ændres »stk. 10« til: »stk.
11«.«
[Konsekvensændringer]
3) I
den under nr. 18 foreslåede
affattelse af § 21 b ændres
i stk. 4, nr. 2, 1. pkt., »eller
elever« til: »og samtlige ansøgende
elever«.
[Sproglig præcisering af den
foreslåede affattelse af § 21 b]
4) Nr.
19 udgår.
[Lovteknisk korrektion som
følge af ændringsforslag nr. 2]
5)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
21 g ændres »og 21 d« til: », 21 d
og 21 i«.«
[Konsekvensændringer]
6) Nr.
21 affattes således:
»21. Efter § 21 g
indsættes:
Ȥ 21 h. Ved
erhvervsuddannede årsværk forstås en eller flere
medarbejdere, som har en erhvervsuddannelse som den højest
fuldførte uddannelse, jf. dog § 21 a, stk. 7-9, og som
tilsammen har en beskæftigelsesgrad, der svarer til én
persons fuldtidsarbejde i et helt kalenderår.
Erhvervsuddannelse som højest fuldførte uddannelse
efter 1. pkt. omfatter ikke skolebaseret uddannelse uden praktik i
en virksomhed. Alle erhvervsuddannede medarbejdere, herunder
ikkefuldtidsbeskæftigede, indgår med deres respektive
beskæftigelsesgrad i beregningen af virksomhedens samlede
antal erhvervsuddannede årsværk.
Beskæftigelsesgraden udregnes på grundlag af
arbejdsgivernes ATP-bidrag.
§ 21 i. Følgende
arbejdsgivere, som opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, kan
efter ansøgning til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
fritages for at betale merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for
elever på erhvervsuddannelsen til social- og
sundhedshjælper og erhvervsuddannelsen til social- og
sundhedsassistent, som arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig
aftale med den offentlige myndighed, som har indgået
uddannelsesaftale med eleven:
1) Private
leverandører, der udfører opgaver efter §§
83, 83 a eller 86 i lov om social service, og
2) private
leverandører, der udfører opgaver efter § 66,
stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 85, 107, 108 og 110 i lov om
social service.
Stk. 2. Der kan
alene ske merbidragsfritagelse for de kalenderdage, hvor eleven
uddannes hos arbejdsgiveren.
Stk. 3.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan
fastsætte nærmere regler om procedurer for
ansøgning og behandling af ansøgninger om fritagelse
for betaling af merbidrag, herunder dokumentationskrav. Bestyrelsen
for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan endvidere fastsætte
regler om, at dokumentation kan ske, ved at arbejdsgiveren afgiver
en skriftlig erklæring på tro og
love.««
[Udvidelse af
anvendelsesområdet for den foreslåede § 21 i]
Til § 5
7) Stk.
5-7 affattes således:
»Stk. 5.
§ 5 a i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 7, finder ikke anvendelse for ophold
på kostafdelinger, der er påbegyndt før den 1.
juli 2019. For sådanne ophold finder den hidtidige § 5 a
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat anvendelse.
§ 7 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som
ændret ved denne lovs § 1, nr. 8, finder ikke anvendelse
for overenskomstmæssige udgifter til ophold på
kostafdelinger, som er påbegyndt før den 1. juli 2019.
For sådanne udgifter finder den hidtidige § 7 a, stk. 1,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat anvendelse.
Stk. 6. §
21 b i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 18, har virkning for stillingsopslag, som
er opslået den 1. januar 2018 eller senere. § 21 b, stk.
4, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 18, finder dog ikke anvendelse for
stillingsopslag, som er opslået før den 1. januar
2019. For sådanne stillingsopslag er det en betingelse for
merbidragsfritagelse for perioden nævnt i § 21 b, stk.
3, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 18, at et af følgende betingelser
er opfyldt i hele perioden:
1)
Arbejdsgiveren har ikke modtaget ansøgninger fra elever, der
har bestået et relevant grundforløb. Modtager
arbejdsgiveren alene ansøgning fra en sådan elev, som
arbejdsgiveren indgår uddannelsesaftale med i perioden,
bortfalder retten til fritagelse for merbidrag for perioden
nævnt i § 21 b, stk. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som affattet ved denne lovs § 1, nr. 18, dog
ikke. Efter behandling af modtagne ansøgninger underretter
arbejdsgiveren den enkelte elevs skole, hvis eleven ikke har
gennemført et relevant grundforløb.
2) Samtlige
ansøgende elever, der har bestået et relevant
grundforløb, afslår arbejdsgiverens tilbud om en
praktikplads. Efter modtagelse af afslag fra samtlige
ansøgende elever underretter arbejdsgiveren den enkelte
elevs skole om, at eleven har afslået den tilbudte
praktikplads.
3) Der er ikke
registreret elever på uddannelsen på
Undervisningsministeriets centrale praktikpladsportal, der har haft
en synlig profil på portalen.
Stk. 7. Regler
fastsat i medfør af § 5 a, stk. 5, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
811 af 20. juni 2018, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 5 a, stk. 5, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 7.«
[Hjemmel for
undervisningsministeren til at sætte lovforslagets § 1,
nr. 15, i kraft udgår, og lovteknisk korrektion
indsættes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes
tre nye numre i det fremsatte lovforslags § 1.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt § 19, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Efter det foreslåede § 19, stk.
4, 1. pkt., vil Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kunne anvende
opsparede midler vedrørende bidrag som nævnt i lovens
§ 18, stk. 1, til dækning af et midlertidigt
likviditetsunderskud som følge af forsinket indbetaling af
ATP-bidrag for forsikrede og ikkeforsikrede, der modtager
VEU-godtgørelse m.v. fra en offentlig myndighed i
løbet af året.
Der beregnes ikke renter for denne
midlertidige overførsel af likviditet mellem de to
arbejdsgiverfinansierede ordninger i regi af Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag efter det foreslåede 1. pkt.
Efter det foreslåede § 19, stk.
4, 2. pkt., vil undervisningsministeren kunne godkende, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan optage lån i et
pengeinstitut el.lign. til dækning af et sådant
midlertidigt likviditetsunderskud.
Baggrunden for det foreslåede er, at
det med forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. Folketingstidende 2018-19,
A, L 72 som fremsat, side 31 ff, foreslås, at
administrationen af VEU-godtgørelse m.v. placeres i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Beskæftigelsesministeren har med
hjemmel i bl.a. § 13 i lov om godtgørelse og tilskud
til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og efter forhandling med undervisningsministeren og
efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets
Tillægspension efter bemyndigelse udstedt
bekendtgørelse nr. 895 af 29. juni 2017 om indbetaling af
ATP-bidrag for medlemmer af a-kasser m.fl. I denne
bekendtgørelses § 10 er det nærmere reguleret,
hvorledes ATP-bidrag for forsikrede og ikkeforsikrede personer, der
modtager VEU-godtgørelse m.v., opgøres af Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, og at det samlede bidrag
overføres af Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering til
Arbejdsmarkedets Tillægspension inden et nærmere
fastsat forfaldstidspunkt. Hvis Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering på grund af for sen indberetning fra en a-kasse
ikke kan overføre bidrag fra denne a-kasse rettidigt,
ifalder a-kassen ansvaret for betaling af renter for forsinket
indbetaling. Renterne udgør 1,5 pct. af det samlede bidrag
for hver påbegyndt måned regnet fra kvartalets
udløb.
Det er i forbindelse med flytningen af
VEU-administrationen forventningen, at de gældende regler om
overførsel af ATP-bidrag til Arbejdsmarkedets
Tillægspension vil blive ændret, således at det
for fremtiden vil være Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, der
vil skulle indbetale ATP-bidrag for både forsikrede og
ikkeforsikrede personer, der modtager VEU-godtgørelse m.v.,
til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Det er tillige
forventningen, at reglerne vil blive ændret, således at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag forud for indbetalingen af det
samlede ATP-bidrag vil skulle anmode Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering om refusion for den del af det samlede bidrag, der
skal betales af a-kasserne og de private arbejdsgivere. For
forsikrede personer vil det dreje sig om tredjedel af ATP-bidraget
fra heholdsvis arbejdsgiveren og a-kassen, mens det for
ikkeforsikrede personer vil dreje sig om halvdelen af ATP-bidraget
fra arbejdsgiveren. Det forventes, at der i 2019 vil være
tale om et beløb på omkring 2,5 mio. kr.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
vil skulle overføre midlerne til Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, således at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil kunne indbetale ATP-bidragene til
Arbejdsmarkedets Tillægspension på forfaldsdatoen. Der
vil imidlertid kunne opstå situationer - f.eks. på
grund af et systemnedbrud el.lign. - hvor Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke får ATP-indbetalingerne i tide.
Med det foreslåede
ændringsforslag vil Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kunne
anvende opsparede midler vedrørende bidrag som nævnt i
lovens § 18, stk. 1, til dækning af et midlertidigt
likviditetsunderskud som følge af forsinket indbetaling af
ATP-bidrag for forsikrede og ikkeforsikrede personer, der modtager
VEU-godtgørelse m.v., fra en offentlig myndighed (for tiden
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering) i løbet af
året, subsidiært vil Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
kunne optage lån i et pengeinstitut el.lign. til
dækning af et sådant midlertidigt likviditetsunderskud
efter undervisningsministerens godkendelse.
Banklån omfattet af den
foreslåede § 19, stk. 4, 2. pkt., vil være
omfattet af den nuværende statsgaranti.
Det bemærkes, at det foreslåede
§ 19, stk. 4, efter forslaget vil træde i kraft den 1.
januar 2019.
Det foreslås, at henvisningen til
lovens § 21 b i § 21 a, stk. 1, 1. pkt., i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udvides til også at henvise
til det foreslåede nye § 21 i. Begge bestemmelser
vedrører muligheden for fritagelse for merbidrag.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 21,
hvorved der foreslås indsat en ny § 21 i i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til lovens § 21 a, stk. 3-10, i § 21 a, stk.
1, 2. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres
til en henvisning til § 21 a, stk. 3-11.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 17,
hvorved der foreslås indsat et nyt stk. 9 i § 21 a i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, hvorved § 21 a, stk. 10,
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil blive stk. 11.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes
to nye numre efter det fremsatte lovforslags § 1, nr. 16.
Det foreslås, at henvisning til
lovens § 21 a, stk. 9, i § 21 a, stk. 5, nr. 1, litra a,
og § 21 a, stk. 7, nr. 3, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ændres til § 21 a, stk. 10.
Det foreslås endvidere, at
henvisningen til lovens § 21 a, stk. 10, i § 21 a, stk.
5, nr. 2, 2. pkt., § 21 d, stk. 2, og § 21 e, stk. 2, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag ændres til § 21
a, stk. 11.
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 17,
hvorved der foreslås indsat et nyt stk. 9 i § 21 a i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, hvorved § 21 a, stk. 9
og 10, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil blive stk. 10
og 11.
Til nr. 3
Det
foreslås, at der foretages en sproglig præcisering af
det foreslåede § 21 b, stk. 4, nr. 2, 1. pkt.,
således at det fremgår direkte af bestemmelsens ordlyd,
at det er samtlige ansøgende elever på et relevant
grundforløb, der i medfør af regler udstedt i
medfør af § 66, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser
har pligt til at være registreret som
praktikpladssøgende med en synlig profil på den
centrale praktikpladsport?al senest 8 uger før afslutningen
af grundforløbet, og samtlige ansøgende elever, der
har bestået et relevant grundforløb, der skal have
afslået arbejdsgiverens tilbud om en praktikplads, før
bestemmelsen vil kunne berettige til fritagelse for merbidrag.
Ændringsforslaget vil ikke indebære materielle
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Det foreslås, at det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 19, udgår.
Det foreslåede er en lovteknisk
konsekvens af ændringsforslag nr. 2, hvortil der
henvises.
Til nr. 5
Det følger af § 21 g i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag udarbejder en særskilt
opgørelse for indbetalinger efter §§ 21 a og 21 e
og udbetalinger efter §§ 15 g, 15 h, 21 b, 21 c og 21 d
som en del af årsregnskabets noter, jf. lovens § 24 om
regnskab.
Det foreslås, at der efter det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 20, indsættes et nyt
nummer, hvorved der indsættes en ny henvisning i § 21 g
i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til den foreslåede
nye § 21 i.
Det foreslåede har baggrund i, at der
foreslås indført en ny ordning om fritagelse for
merbidrag for visse leverandører, jf. ændringsforslag
nr. 6.
Det foreslåede vil indebære, at
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag vil skulle
udarbejde en særskilt opgørelse for indbetalinger
efter §§ 21 a og 21 e og udbetalinger efter §§
15 g, 15 h, 21 b, 21 c, 21 d og 21 i som en del af
årsregnskabets noter, jf. lovens § 24.
Til nr. 6
Med ændringsforslag nr. 6 nyaffattes
§ 1, nr. 21, i det fremsatte lovforslag. De materielle
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 21, findes i det foreslåede nye § 21 i, stk. 1, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Den foreslåede nye affattelse af
§ 21 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i
nærværende ændringsforslag er alene lovteknisk
begrundet og svarer ordret til den foreslåede affattelse af
§ 21 h i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i § 1,
nr. 21, i det fremsatte lovforslag. For denne bestemmelse henvises
der i sin helhed til bemærkningerne til det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 21, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L
104 som fremsat, side 52 ff.
Med ændringsforslag nr. 6 nyaffattes
§ 1, nr. 21, i det fremsatte lovforslag. De materielle
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 21, findes i det foreslåede nye § 21 i, stk. 1, i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Der foreslås på baggrund af
drøftelser med arbejdsmarkedets parter en udvidelse af den
foreslåede ordning med fritagelse for merbidrag for private
leverandører af visse ydelser på det sociale
område i § 21 i i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 21.
Den foreslåede ordning i det
fremsatte lovforslag skulle understøtte, at private
leverandører fortsat har en tilskyndelse til at bidrage til
uddannelsesopgaven på de offentlige
velfærdsområder, ikke mindst i lyset af de aktuelle
udfordringer med at rekruttere social- og sundhedspersonale. Derfor
var det foreslået, at disse leverandører kunne
søge om merbidragsfritagelse for den periode, hvor de rent
faktisk har udført en uddannelsesopgave ved at bidrage til
at uddanne en elev i praktik, så de ikke opkræves et
merbidrag alene som følge af den formelle konstruktion og
aftale mellem offentlig myndighed og leverandør. Dette
ændringsforslag skal fremme, at forslaget har den
ønskede effekt.
Det foreslås at det foreslåede
§ 21 i, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
affattes således, at der sker en oplistning af de
leverandører på ældreområdet og det
specialiserede socialområde, der på visse betingelser
vil kunne søge om fritagelse for merbidrag. Oplistningen vil
indebære en udvidelse af de typer af leverandører, der
foreslås omfattet af bestemmelsen.
Anvendelsen af den foreslåede ordning
vil blive monitoreret af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som del
af administrationens ordinære opfølgning på den
samlede praktikpladsafhængige AUB-model. Monitoreringen skal
tilvejebringe grundlag for en årlig stillingtagen til, om der
er indikationer på uhensigtsmæssig anvendelse af denne
mulighed for merbidragsfritagelse. I så fald vil der kunne
ske en begrænsning af muligheden for merbidragsfritagelse
efter denne bestemmelse igen.
Med det foreslåede nye § 21 i,
stk. 1, 1. led, vil en arbejdsgiver (leverandør, jf.
nedenfor) som nævnt i de foreslåede nye nr. 1 og 2, som
opfylder betingelsen i § 21 a, stk. 2, efter ansøgning
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kunne fritages for at betale
merbidrag efter § 21 a, stk. 1, for elever på
erhvervsuddannelsen til social- og sundhedshjælper og
erhvervsuddannelsen til social- og sundhedsassistent, som
arbejdsgiveren uddanner efter skriftlig aftale med den offentlige
myndighed, som har indgået uddannelsesaftale med eleven.
Den foreslåede, nye § 21 i
regulerer ikke, hvem der kan godkendes som praktikvirksomhed, eller
hvorledes en eventuel udstationering af elever skal finde sted. Det
er efter § 38, stk. 6, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser de
faglige udvalg, der træffer afgørelse med hensyn til
godkendelse af praktikvirksomheder, jf. § 31, stk. 1, og
§ 46. Det følger af § 106, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 286 af 18. april 2018 om
erhvervsuddannelser, at en virksomhed, der har forpligtet sig til
at lade en del af elevens uddannelse gennemføre i en anden
virksomhed, er ansvarlig over for eleven for den samlede
praktikuddannelse. Herunder er virksomheden ansvarlig for, at
udstationeringen sker i den aftalte eller forudsatte periode inden
for den aftalte uddannelsestid, og at den virksomhed, hvortil
udstationeringen sker, er godkendt til at gennemføre den
pågældende del af praktikuddannelsen. Tilsvarende
følger af bekendtgørelsens § 106, stk. 2, at
virksomheder, der i henhold til § 66 d, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, lader eleven modtage supplerende skolepraktik,
er ansvarlige over for eleven for den samlede praktikuddannelse.
Efter § 38, stk. 6, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser er det
de faglige udvalg, der træffer afgørelse med hensyn
til godkendelse af praktikvirksomheder, jf. § 31, stk. 1, og
§ 46.
Det bemærkes, at den sædvanlige
sprogbrug i det praktikpladsafhængige AUB-bidrag anvendes i
det foreslåede, nye § 21 i. Med arbejdsgiver menes der
således efter forslaget den udstationeringsvirksomhed, der
som arbejdsgiver (for andre medarbejdere end eleven, jf. nedenfor)
ellers ville skulle betale merbidrag efter lovens § 21 a,
fordi arbejdsgiverens (udstationeringsvirksomhedens)
uddannelsesratio er lavere end arbejdsgiverens
(udstationeringsvirksomhedens) måluddannelsesratio. Der menes
ikke den udstationerende arbejdsgiver, som har indgået
uddannelsesaftalen med eleven, og som er ansvarlig over for eleven
for den samlede praktikuddannelse. Det er således efter
forslaget muligt at søge om merbidragsfritagelse for en
arbejdsgiver (udstationeringsvirksomhed), som ellers ville skulle
betale merbidrag, men som har påtaget sig at uddanne elever,
som virksomheden el.lign. ikke har indgået uddannelsesaftale
med. Det er følgelig ikke den arbejdsgiver, der har
indgået uddannelsesaftale med eleven, der vil kunne
ansøge om fritagelse efter den foreslåede
bestemmelse.
Som noget nyt i forhold til den
foreslåede § 21 i i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 21, vil udstationeringsvirksomheden skulle have påtaget
sig denne uddannelsesopgave efter skriftlig aftale med den
offentlige myndighed, som har indgået uddannelsesaftale med
eleven. En sådan aftale kan f.eks. være en del af en
driftsoverenskomst eller en del af en kontrakt indgået efter
udbud eller udformes som et selvstændigt dokument alene om
uddannelsesopgaven. Også denne del af ændringsforslag
nr. 6 vil indebære en udvidelse i forhold til det
foreslåede § 21 i i det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 21, der er begrænset til tilfælde, hvor
leverandøren uddanner eleven på grundlag af
driftsoverenskomst med en offentlig myndighed efter reglerne i lov
om social service (serviceloven).
Det nye § 21 i, stk. 1, nr. 1, vil
omfatte private leverandører, der udfører opgaver
efter §§ 83, 83 a eller 86 i serviceloven.
Personlig og praktisk hjælp og
madservice efter servicelovens § 83,
rehabiliteringsforløb efter servicelovens § 83 a og
genoptræning og vedligeholdelsestræning efter
servicelovens § 86 ydes til borgere uanset boform.
Efter servicelovens § 83 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde 1) personlig hjælp og pleje,
f.eks. hjælp til personlig hygiejne, 2) hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet,
f.eks. rengøring, og 3) madservice. Den personlige og
praktiske hjælp og madservice gives til personer, som
på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke
selv kan udføre disse opgaver.
Efter servicelovens § 83 a skal
kommunalbestyrelsen tilbyde et korterevarende og
tidsafgrænset rehabiliteringsforløb til personer med
nedsat funktionsevne, hvis rehabiliteringsforløbet vurderes
at kunne forbedre personens funktionsevne og dermed nedsætte
behovet for personlig og praktisk hjælp og madservice efter
servicelovens § 83.
Efter servicelovens § 86, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen tilbyde genoptræning til
afhjælpning af fysisk funktionsnedsættelse
forårsaget af sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en
sygehusindlæggelse, og efter servicelovens § 86, stk. 2,
skal kommunalbestyrelsen tilbyde hjælp til at vedligeholde
fysiske eller psykiske færdigheder til personer, som på
grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer har behov herfor.
Kommunalbestyrelsen skal efter
servicelovens § 91, stk. 1, skabe grundlag for, at modtagere
af hjælp efter servicelovens § 83 kan vælge mellem
to eller flere leverandører af denne hjælp, hvoraf den
ene leverandør kan være kommunal. Efter servicelovens
§ 91, stk. 2, skal kommunalbestyrelsen for at opfylde
forpligtelsen i medfør af § 91, stk. 1, som minimum 1)
indgå kontrakt med to eller flere leverandører eller
2) tilbyde modtagerne et fritvalgsbevis, som giver borgere, der er
visiteret til hjælp efter § 83, adgang til, at de
pågældende borgere selv indgår aftale med en
cvr-registreret virksomhed om hjælpens udførelse.
Forpligtelsen til at skabe grundlag for, at
modtagere af hjælp efter § 83 kan vælge mellem to
eller flere leverandører af denne hjælp, omfatter
efter servicelovens § 83 ikke beboere på plejehjem m.v.,
jf. servicelovens § 192, lejere i plejeboligbebyggelser, der
er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for
ældre og personer med handicap, lejere og beboere i
friplejeboliger, der er omfattet af lov om friplejeboliger, og
lejere i tilsvarende boligenheder.
Efter servicelovens § 4, stk. 2,
opfylder kommunalbestyrelsen sit forsyningsansvar ved brug af egne
tilbud og ved samarbejde med andre kommuner, regioner eller private
tilbud. Kommunalbestyrelsen kan således beslutte at bruge
private leverandører i udførelsen af opgaver efter
servicelovens §§ 83, 83 a og 86, også uden for
området for frit leverandørvalg efter servicelovens
§ 91.
Private leverandører vil
således eksempelvis kunne være private
leverandører efter servicelovens § 91 eller private
leverandører, herunder selvejende institutioner, der driver
et plejehjem eller plejeboliger efter driftsoverenskomst med
kommunen eller efter et udbud.
Private leverandører vil også
omfatte friplejeboligleverandører efter lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 26.
oktober 2017.
Friplejeboligleverandører efter lov
om friplejeboliger er certificeret af Sundhedsstyrelsen efter
§ 5, stk. 1, i lov om friplejeboliger.
Det følger af § 5, stk. 2, i
lov om friplejeboliger, at certifikationen skal omfatte levering af
personlig pleje, praktisk hjælp og madservice efter
§§ 83 og 87 i serviceloven. Af § 5, stk. 3, i lov om
friplejeboliger følger endvidere, at certifikationen kan
omfatte visse andre tilbud efter serviceloven. Det drejer sig om
rehabiliteringsforløb, jf. servicelovens § 83 a,
socialpædagogisk bistand, jf. servicelovens § 85,
genoptræning m.v., jf. servicelovens § 86, ledsagelse,
jf. servicelovens § 97, særlige kontaktpersoner for
personer, som er døvblinde, jf. servicelovens § 98, og
behandlingsmæssige tilbud, jf. servicelovens § 102.
Certifikation som friplejeboligleverandør kan meddeles til
fysiske og juridiske personer, jf. § 6 i lov om
friplejeboliger.
Efter § 8, stk. 1, i lov om
friplejeboliger skal friplejeboligleverandøren levere de
tilbud, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om,
jf. serviceloven, og skal varetage formålet med den
hjælp, som kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse
om.
Det nye § 21 i, stk. 1, nr. 2, vil
omfatte private leverandører, der udfører opgaver
efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, og §§ 85, 107 og 108
og 110 i serviceloven.
Servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og
6, oplister to af de mulige anbringelsessteder for børn og
unge, som kommunalbestyrelsen kan benytte, hvis kommunalbestyrelsen
har truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet efter
servicelovens § 52. Servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5,
vedrører opholdssteder, og § 66, stk. 1, nr. 6,
vedrører døgninstitutioner, herunder delvis lukkede
døgninstitutioner og delvis lukkede afdelinger på
døgninstitutioner samt sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger.
Efter servicelovens § 85 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde hjælp, omsorg eller støtte
samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder. Hjælpen skal tilbydes personer, der har
behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Efter servicelovens § 107 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
personer, som på grund af betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer har
behov herfor.
Efter servicelovens § 108 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde ophold i boformer, der er egnet til
længerevarende ophold, til personer, som på grund af
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov for omfattende hjælp til almindelige, daglige
funktioner eller pleje, omsorg eller behandling, og som ikke kan
få dækket disse behov på anden vis.
Efter servicelovens § 110 skal
kommunalbestyrelsen tilbyde midlertidigt ophold i boformer til
personer med særlige sociale problemer, som ikke har eller
ikke kan opholde sig i egen bolig, og som har behov for botilbud og
for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og
efterfølgende hjælp.
Det følger af servicelovens §
4, stk. 3, jf. lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 2, at
opholdssteder for børn og unge efter servicelovens §
66, stk. 1, nr. 5, og døgninstitutioner efter § 66,
stk. 1, nr. 6, samt botilbud efter §§ 107, 108 og 110
skal være godkendt af socialtilsynet for at kunne indgå
i den kommunale forsyning. Der gælder samme krav om
godkendelse fra socialtilsynet for tilbud med
socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85,
såfremt hjælpen er omfattet af lov om socialtilsyn
§ 4, stk. 1, nr. 3. Det er socialtilsynet, som afgør,
hvorvidt et tilbud skal godkendes af socialtilsynet, jf. lov om
socialtilsyn § 4, stk. 2.
Vurderer socialtilsynet, at et tilbud med
socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85
ikke er omfattet af lov om socialtilsyn § 4, stk. 1, nr. 3, og
derfor ikke skal godkendes af socialtilsynet, skal tilbuddet ikke
godkendes, inden tilbuddet kan indgå i kommunens forsyning
efter servicelovens § 4. Den kommune, hvori
leverandøren af tilbuddet er beliggende, skal i disse
tilfælde føre det driftsorienterede tilsyn med
tilbuddet, jf. servicelovens § 148 a, medmindre tilbuddet er
opført af regionsrådet. Kommunens driftsorienterede
tilsyn efter servicelovens § 148 a omfatter tilsyn med
tilbuddets personale, bygninger og økonomi.
Med private leverandører menes i de
foreslåede nye § 21 i, stk. 1, nr. 1 og 2,
ikkeoffentlige leverandører, som f.eks. private virksomheder
og lignende selvejende institutioner eller fonde.
Efter det foreslåede nye § 21 i,
stk. 2, kan der alene ske merbidragsfritagelse for de kalenderdage,
hvor eleven uddannes hos arbejdsgiveren
(udstationeringsvirksomheden). Det foreslåede vil
indebære, at det vil være den periode, som
arbejdsgiveren (udstationeringsvirksomheden) er forpligtet
ifølge den indgåede aftale til at uddanne eleven
på vegne af den offentlige myndighed, der afgrænser de
dage, som arbejdsgiveren (udstationeringsvirksomheden) kan
søge for. Både praktik- og skoleperioder vil kunne
være omfattet. Bestemmelsen svarer i øvrigt til den
foreslåede § 21 i, stk. 1, 2. pkt., i det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 21.
Det foreslåede, nye § 21 i, stk.
3, svarer til det foreslåede § 21 i, stk. 2, i det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 21.
Til nr. 7
Det foreslås, at det fremsatte
lovforslags § 5, stk. 5-7, nyaffattes. Ændringsforslaget
vil indebære, at det fremsatte lovforslags § 5, stk. 5,
vil udgå, og at der bliver indsat et nyt stk. 7.
Det fremsatte lovforslags § 5, stk. 6,
vil med ændringsforslaget blive videreført
uændret i det foreslåede nye § 5, stk. 5, og det
fremsatte lovforslags § 5, stk. 7, vil blive videreført
uændret i det foreslåede nye § 5, stk. 6. For
disse bestemmelser henvises der i sin helhed til
bemærkningerne til det fremsatte lovforslags § 5, stk. 6
og 7, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 104 som fremsat, side 62
ff.
Det foreslås som nævnt, at det
fremsatte lovforslags § 5, stk. 5, udgår.
Det fremgår af det fremsattte
lovforslags § 5, stk. 5, at undervisningsministeren vil skulle
fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 15, om, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag vil kunne anvende opsparede midler
vedrørende bidrag som nævnt i § 18, stk. 1, i lov
om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af et
midlertidigt likviditetsunderskud i forbindelse med de ordninger,
der dækkes af samme lovs § 18, stk. 2, i løbet af
året.
Det fremsatte lovforslags § 1, nr. 15,
har sammenhæng med, at det i forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne, lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, lov om godtgørelse og
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse og forskellige andre love (Styrket og mere
fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse og flytning af
administrationen af VEU-godtgørelsen m.v. til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag), jf. Folketingstidende 2018-19,
A, L 72 som fremsat, side 31 ff, foreslås, at
administrationen af VEU-godtgørelse m.v. placeres i
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Som en konsekvens heraf
foreslås det i samme lovforslags § 3, at Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag ikke fremover vil skulle overføre
opkrævede bidrag efter § 18, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (dvs. VEU-bidrag) til
Undervisningsministeriet til hel eller delvis finansiering af
godtgørelse m.v. ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse, jf. § 15 b. Det foreslås i samme
lovforslags § 13, stk. 3, at undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af bl.a.
lovforslagets § 3, nr. 1-9, om ændringer af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som følge af den
foreslåede flytning af VEU-administrationen. Ministeren kan
herunder fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft
på forskellige tidspunkter. Ministeren kan i den forbindelse
fastsætte overgangsregler, herunder om flytning af
administrationen af VEU-godtgørelse og befordring og tilskud
til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i forhold til udgifter til
godtgørelse i 2019 som følge af afløb,
periodisering m.v., og om institutioners ibrugtagning af
fælles informationssystemer og overgang fra tidligere
systemer.
Det er angivet i bemærkningerne til
nærværende fremsatte lovforslags § 5, stk. 5, at
det er forventningen, at den foreslåede hjemmel til
undervisningsministeren vil blive anvendt til at fastsætte
koordinerede ikrafttrædelsesdatoer for de relevante
bestemmelser, jf. Folketingstidende 2018-19, A, L 104 som fremsat,
side 62.
Det foreslåede har baggrund i, at det
på nuværende tidspunkt forventes, at
undervisningsministeren vil udstede bekendtgørelse om
ikrafttræden af de nævnte bestemmelser
vedrørende L 72 med ikrafttrædelsesdatoen den 1.
januar 2019.
Med ændringsforslag nr. 7 vil det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 15, automatisk træde i
kraft den 1. januar 2019, dvs. uden at undervisningsministeren vil
skulle fastsætte denne dato administrativt.
Det foreslås som nævnt, at der
indsættes et nyt stk. 7.
Det følger af det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 7, at § 5 a i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag foreslås nyaffattet.
Det følger af det fremsatte
lovforslags § 5, stk. 6, 1. pkt., at § 5 a i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som affattet ved det fremsatte
lovforslags § 1, nr. 7, ikke vil finde anvendelse for ophold
på kostafdeling, der er påbegyndt før den 1.
juli 2019. For sådanne ophold vil den hidtidige § 5 a i
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fortsat finde anvendelse.
Det følger videre af det fremsatte lovforslags § 5,
stk. 6, 2. pkt., at § 7 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag som affattet ved det fremsatte lovforslags §
1, nr. 8, ikke vil finde anvendelse for overenskomstmæssige
udgifter til ophold på kostafdeling, som er påbegyndt
før den 1. juli 2019. For sådanne udgifter vil den
hidtidige § 7 a, stk. 1, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag fortsat finde anvendelse.
Det foreslås i det nye stk. 7, at
regler fastsat i medfør af § 5 a, stk. 5, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr.
811 af 20. juni 2018, vil forblive i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 5 a, stk. 5, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag som
foreslået affattet ved det fremsatte lovforslags § 1,
nr. 7.
Der er tale om en tilføjelse af
lovtekniske hensyn.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2018 og var til 1. behandling den 21. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 6. september 2018 dette udkast
til udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 161, folketingsåret
2017-18. Den 15. november 2018 sendte undervisningsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Rosa
Lund (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor (ALT)
Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Marianne Jelved (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |