Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 23
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1-13 og 16-23 og imod
ændringsforslag nr. 14 og 15.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten kan støtte, at en
række afgifter fjernes med dette lovforslag, da de ikke
længere giver intuitiv mening og ikke genererer et
merprovenu. Enhedslisten kan dog ikke støtte lempelser af
afgiften på pantbelagt emballage og er tillige bekymret for
lempelsen af afgiften på antibiotika, al den stund at
landbruget allerede nu bruger alt for meget antibiotika. Endelig er
Enhedslisten ikke enig i finansieringen af den samlede erhvervs- og
iværksætterpakke, som lovforslaget er en del af, da
pengene bl.a. andet bliver hentet gennem nedskæringer
på DSB.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at mange af enkeltforslagene i
lovforslaget er fornuftige nok. Der er meget små provenuer
med en uforholdsmæssig administrativ belastning, men der er
også forslag, som SF ikke er udelt begejstret for.
Hovedindvendingen er, at der er tale om et provenutab, som på
grund af regeringens rigide skattestop ikke dækkes ind af
forhøjede afgifter andre steder - f.eks. en kemikalieafgift
- og provenuet er der i høj grad brug for til velfærd,
f.eks. til hjemmehjælp. SF vil gerne være med til en
afgiftssanering, men den skal være finansieret på en
ordentlig måde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9. I §
9, stk. 1, 2. pkt., ændres »Erhvervsdrivende
varemodtagere« til: »Registrerede
varemodtagere«.
01. I
§ 9, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden
bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for
at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 3
2) Nr.
11 udgår, og i stedet indsættes:
»11. I §
15, stk. 2, 3. pkt., ændres »Erhvervsdrivende
varemodtagere« til: »Registrerede
varemodtagere«.
01. I
§ 15, stk. 2, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden
bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for
at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 4
3) Nr.
11 udgår, og i stedet indsættes:
»11. I §
7, stk. 1, 2. pkt., ændres »Erhvervsdrivende
varemodtagere« til: »Registrerede
varemodtagere«.
01. I
§ 7, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden
bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for
at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 5
4)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
1, stk. 1, nr. 11, der bliver nr. 10, ændres
»under 1-9« til: »under 1-8«.
02. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Af følgende varer svares afgift til
statskassen:
1) Chokolade og
chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og
kakaopræparater af enhver art.
2) Lakridssaft,
lakrids og lakridsvarer af enhver art. Pulveriseret lakridsrod og
blandinger af salmiak og lakridsrod og lign.
3) Marcipan- og
nougatmasser og varer heraf.
4) Konfekt,
bolsjer, dragévarer, skummasse, skumvarer, fondant, sukrede
korn og lign. tilsat essenser eller farve og i øvrigt
sukkervarer af enhver art.
5)
Tyggegummi.
6) Kandiseret
frugt og frugtskal og andre kandiserede varer med undtagelse af
skaller af citrusfrugter.
7) Sukkade,
marmelade og tilsvarende varer, når de er formet i plader,
stænger, figurer og lign.
8) Kager, kiks
og lign. delvis bestående af skummasse, når
bagværket ikke udgør mindst to tredjedele af varens
rumfang.
9) Andre varer,
der efter en samlet bedømmelse af deres beskaffenhed og
anvendelse og den måde, hvorpå de markedsføres,
kan betragtes som efterligninger af eller erstatningsvarer for de
varer, der er nævnt under 1-7.««
[Konsekvens af lovforslagets §
5, nr. 1]
5) I
det under nr. 15 foreslåede § 9, stk. 5, ændres i 1. pkt. »der anvendes« til:
»der er anvendt eller anvendes«.
[Præcisering af lovforslagets
§ 5, nr. 15]
6) I
det under nr. 21 foreslåede § 20, stk. 5, ændres i 1. pkt. »der anvendes« til:
»der er anvendt eller anvendes«.
[Præcisering af lovforslagets
§ 5, nr. 21]
Til § 6
7)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Overalt i loven
indsættes efter »omfattet af § 1,«:
»stk. 1,«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
6, nr. 1]
8)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
18, stk. 1, nr. 5, ændres »§ 3, stk.
4« til: »§ 3, stk. 5«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
6, nr. 5]
Til § 7
9) Nr. 9
udgår, og i stedet indsættes:
»9. I §
9, stk. 1, 3. pkt., ændres »Erhvervsdrivende
varemodtagere« til: »Registrerede
varemodtagere«.
01. I
§ 9, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »kan«: »uden
bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for
at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 11
10) Nr.
9 udgår, og i stedet indsættes:
»9. I §
10, stk. 2, ændres »Erhvervsdrivende
varemodtagere« til: »Registrerede
varemodtagere«.
01. I
§ 10, stk. 2, indsættes
efter »kan«: »uden bevilling«.«
[Ændringsnummeret opdeles for
at fastsætte forskellige virkningstidspunkter]
Til § 13
11) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
1 indsættes som stk.
2:
»Stk. 2.
Ved et lystfartøj forstås ethvert fartøj,
medmindre det udelukkende anvendes til erhvervsmæssige
formål. Ved erhvervsmæssige formål forstås
personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser
mod vederlag eller til offentlige formål.««
[Den foreslåede
definitionsbestemmelse i lystfartøjsforsikringsafgiftsloven
foreslås nyaffattet]
Til § 20
12) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 5 a, stk. 6, 2.
pkt., der bliver stk. 5, 2. pkt., indsættes efter
»indfriet,«: »eller et ejerpantebrev«.
[Udvidelse af muligheden for at
overføre afgift fra ejerpantebreve til
afgiftspantebreve]
13)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 6, 4. pkt., der bliver stk. 5, 4. pkt.,
indsættes efter »tinglyst pantebrev«:
»eller et ejerpantebrev«.«
[Udvidelse af muligheden for at
overføre afgift fra ejerpantebreve til
afgiftspantebreve]
Til § 22
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
14) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
1, stk. 2, indsættes efter »godkendte
blokvogne«: », benzindrevne traktorer og
påhængsvogne hertil, godkendte traktorer og
påhængsvogne hertil«.«
[Fritagelse af
registreringspligtige benzindrevne traktorer på linje med
godkendte traktorer]
15) Nr.
3 affattes således:
»3. § 5 affattes således:
Ȥ 5. Af
registreringspligtige, ikkebenzindrevne traktorer og
registreringspligtige påhængsvogne hertil betales
afgift efter satserne i § 4, afgiftsklasse II A og B (vare- og
lastvogne).««
[Fritagelse af
registreringspligtige benzindrevne traktorer på linje med
godkendte traktorer]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
16) Nr.
4 udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 15]
Ny paragraf
17)
Efter § 24 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om
ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering
af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse
og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften
på alkoholsodavand og ændringer af
forskerskatteordningen) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 4, ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets §
5, nr. 1]
Til § 25
18) I
stk. 1 ændres »jf. dog stk.
2« til: »jf. dog stk. 2-4«.
[Ændring af henvisning]
19)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§ 5, nr. 02, træder i kraft den 1. januar
2020.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
[Ikrafttrædelsestidspunktet
for den foreslåede nyaffattelse af chokoladeafgiftslovens
§ 1, stk. 1, jf. ændringsforslag nr. 4, § 5, nr.
02]
20) I
stk. 5, der bliver stk. 6,
indsættes efter »§ 1,«: »§ 2, nr.
01, § 3, nr. 01, § 4, nr. 01,«, efter »§
6, nr. 13, 18 og 20,« indsættes: »§ 7, nr.
01,«, efter »§ 9, nr. 1, 3, 7, 13 og 16,«
indsættes: »§ 11, nr. 01,«, og »§
22,« udgår.
[Konsekvensændring af dele af
ændringsforslag nr. 1-3, 9, 10, 14 og 15]
21) I
stk. 6, der bliver stk. 7, ændres
»§ 2« til: »§ 2, nr. 1-9 og 10-15,
§ 3, nr. 1-11 og 12-16«, »§ 4, nr. 1 og
3-15« ændres til: »§ 4, nr. 1, 3-11 og
12-15«, »§ 6, nr. 1-12, 15-17, 19 og 21-23«
ændres til: »§ 6, nr. 01, 1-12, 15-17, 19, 02 og
21-23«, »§ 7, nr. 1-9 og 11-14« ændres
til: »§ 7, nr. 1-9, 11 og 12-14«, »§
11, nr. 1-7 og 9-15« ændres til: »§ 11, nr.
1-7, 9 og 10-15«, og »§ 20, nr. 1-7 og
9-27,« ændres til: »§ 20, nr. 1-7, 9-14, 01
og 15-27«.
[Konsekvensændring af dele af
ændringsforslag nr. 1-3, 7-10 og 13]
22)
Som stk. 8 indsættes:
»Stk. 8.
§ 22 har virkning for det enkelte køretøj ved
udløb eller afbrydelse af afgiftsperioder påbegyndt
før den 1. februar 2019.«
[Indsættelsen af stk. 8
medfører, at afgiftsfritagelsen gives, i takt med at
afgiftsperioderne udløber eller afbrydes]
Til § 26
23) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Regler fastsat i medfør af tinglysningsafgiftslovens §
5, stk. 8, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007,
forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af tinglysningsafgiftslovens
§ 5, stk. 6, som affattet ved denne lovs § 20, nr.
6.«
[Korrekt affattelse af
overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets § 2, nr. 9, indeholder
både en sproglig ensretning af betegnelsen for varemodtagere
og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden
bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at
søge Skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet kan
angive afgift af ubrugte varer, der er leveret til udlandet,
på afgiftsangivelsen, således at den
godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets §
2, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at
indsætte to nye numre, hvor ændringerne opdeles.
Opdelingen sker med henblik på at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan
opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevilling.
Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have
virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 2
Lovforslagets § 3, nr. 11, indeholder
både en sproglig ensretning af betegnelsen for varemodtagere
og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden
bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at
søge Skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet kan
angive afgift af afgiftsberigtigede bekæmpelsesmidler, der er
leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen, således at
den godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets §
3, nr. 11, udgår med henblik på i stedet at
indsætte to nye numre, hvor ændringerne opdeles.
Opdelingen sker med henblik på at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan
opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevilling.
Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have
virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 3
Lovforslagets § 4, nr. 11, indeholder
både en sproglig ensretning af betegnelsen for varemodtagere
og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden
bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at
søge Skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet kan
angive afgift af afgiftsberigtigede varer modtaget, når
varerne er leveret til udlandet, på afgiftsangivelsen,
således at den godtgørelsesberettigede afgift
indgår i opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets §
4, nr. 11, udgår med henblik på i stedet at
indsætte to nye numre, hvor ændringerne opdeles.
Opdelingen sker med henblik på at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter for henholdsvis ensretningen af betegnelsen
for varemodtagere og præciseringen af, at der kan opnås
en afgiftsgodtgørelse uden en bevilling. Opdelingen skal ses
i sammenhæng med ændringsforslag nr. 20 og 21, hvor
forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra den
1. april 2019 og forslaget vedrørende den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have virkning fra
den 1. juli 2019.
Til nr. 4
Ad 01
I lovforslagets § 5, nr. 1,
foreslås det at ophæve den såkaldte
vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9,
således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge
heraf skal henvisningen i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1,
nr. 11, der bliver nr. 10, ændres fra »under 1-8«
til: »under 1-7«. Den foreslåede ændring er
dermed en konsekvensrettelse.
Ad 02
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, skal der betales afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften
omfatter en lang række varer, f.eks. chokolade og
chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og
kakaopræparater af enhver art, lakridssaft, lakrids og
lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og varer
heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt
m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med
ikrafttrædelse og virkning fra den 1. januar 2020, jf. §
1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
Nyaffattelsen skyldes, at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1,
nr. 4, der blev indsat pr. 1. januar 2018 som en konsekvens af
nedsættelsen af råstofafgiften, ophæves, i
forbindelse med at råstofafgiften afskaffes, jf. § 1,
nr. 2 og 20, i lov nr. 1686 af 26. december 2017.
I lovforslagets § 5, nr. 1,
foreslås det at ophæve den såkaldte
vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9,
således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge
heraf foreslås lovens § 1, stk. 1, nyaffattet på
ny. Den foreslåede nyaffattelse træder i kraft den 1.
januar 2020, jf. ændringsforslag nr. 19.
Til nr. 5 og 6
I lovforslagets § 5, nr. 15 og 21,
foreslås det at indføre en godtgørelsesregel,
således at virksomheder kan få godtgørelse af
indkøbte og afgiftsberigtigede chokolade- og sukkervarer og
råstofafgiftspligtige varer, der anvendes til fremstilling af
is. Godtgørelsesreglen foreslås som konsekvens af
lovforslagets § 9, nr. 1, hvorefter alle varer, uanset om
disse placeres inden i eller uden på isen, fremover
foreslås at indgå i afgiftsgrundlaget efter
isafgiftsloven. Med godtgørelsesreglen undgås
således, at chokolade- og sukkervarer og
råstofafgiftspligtige varer, der er bestemt til at blive
anvendt som ingredienser i isproduktionen, ikke
afgiftsbelægges efter både chokoladeafgiftsloven og
isafgiftsloven.
Godtgørelsesreglerne foreslås
at træde i kraft den 1. april 2019.
Godtgørelsesreglerne vil betyde, at
oplagshavere, der fremstiller og sælger is med
chokoladeafgiftspligtige og råstofafgiftspligtige
ingredienser efter 1. april 2019, har mulighed for at søge
om godtgørelse af afgifter betalt efter
chokoladeafgiftsloven for de ingredienser, der anvendes til
fremstilling af is. Tilsvarende kan oplagshavere, der fremstiller
is før den 1. april 2019, men sælger isen efter den 1.
april 2019, søge om godtgørelse af de
chokoladeafgiftspligtige og råstofafgiftspligtige
ingredienser, som der er betalt afgift af før den 1. april
2019. Sidstnævnte situation foreslås præciseret
ved dette ændringsforslag.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 6, nr. 1, hvor der i
emballageafgiftslovens § 1 indsættes et nyt stk. 2.
Emballageafgiftsloven indeholder en række henvisninger til
lovens § 1, nr. 1, som efter lovforslaget bliver § 1,
stk. 1, nr. 1.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 6, nr. 5, hvor der i
emballageafgiftslovens § 3 indsættes et nyt stk. 4. I
emballageafgiftslovens § 18, stk. 1, nr. 5, henvises der til
§ 3, stk. 4, som efter lovforslaget bliver § 3, stk.
5.
Til nr. 9
Lovforslagets § 7, nr. 9, indeholder
både en sproglig ensretning af betegnelsen for varemodtagere
og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden
bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at
søge Skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet kan
angive afgift af afgiftsberigtigede varer, der er leveret til
udlandet, på afgiftsangivelsen, således at den
godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets §
7, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at
indsætte to nye numre, hvor ændringerne opdeles.
Opdelingen sker med henblik på at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan
opnås afgiftsgodtgørelse uden en bevilling. Opdelingen
skal ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 20 og 21,
hvor forslaget vedrørende bevillinger skal have virkning fra
den 1. april 2019 og forslaget vedrørende den sproglige
ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have virkning fra
den 1. juli 2019.
Til nr. 10
Lovforslagets § 11, nr. 9, indeholder
både en sproglig ensretning af betegnelsen for varemodtagere
og en præcisering af, at registrerede varemodtagere uden
bevilling efter udløbet af hver afgiftsperiode frem for at
søge Skatteforvaltningen om godtgørelse i stedet kan
angive afgift af afgiftsberigtigede varer, der er leveret til
udlandet, på afgiftsangivelsen, således at den
godtgørelsesberettigede afgift indgår i
opgørelsen af afgiftstilsvaret.
Det foreslås, at lovforslagets §
11, nr. 9, udgår med henblik på i stedet at
indsætte to nye numre, hvor ændringerne opdeles.
Opdelingen sker med henblik på at fastsætte forskellige
virkningstidspunkter for henholdsvis den sproglige ensretning af
betegnelsen for varemodtagere og præciseringen af, at der kan
opnås en afgiftsgodtgørelse uden en bevilling.
Opdelingen skal ses i sammenhæng med ændringsforslag
nr. 20 og 21, hvor forslaget vedrørende bevillinger skal
have virkning fra den 1. april 2019 og forslaget vedrørende
den sproglige ensretning af betegnelsen for varemodtagere skal have
virkning fra den 1. juli 2019.
Til nr. 11
Der er tale om en nyaffattelse af den
foreslåede definiti?onsbestemmelse i lov om afgift af
lystfartøjsforsikringer, jf. lovforslagets § 13, nr. 2.
I lovforslaget præciseres lystfartøjsbegrebet i
overensstemmelse med den foreliggende praksis på
området.
Da der skal foretages flere mindre tekniske
ændringer i både 1. og 2. pkt., er bestemmelsen af
lovtekniske årsager nyaffattet. For det første fremgik
det ikke af forslaget til lystfartøjsafgiftslovens § 1,
stk. 2, 1. pkt., at kun fartøjer, der anvendes til
ikkeerhvervsmæssige formål, er omfattet af afgiften.
Dette fremgik dog af bemærkningerne til lovforslaget.
Ændringsforslaget retter derfor op på denne fejl. For
det andet er det ikke nødvendigt at nævne fysiske og
juridiske personer i definitionsbestemmelsen, hvorfor dette
slettes. For det tredje er den negative afgrænsning af
ikkeerhvervsmæssige formål ændret til en positiv
afgrænsning for at gøre bestemmelsen mere
forståelig.
Der henvises til lovforslagets almindelige
og specielle bemærkninger i forhold til redegørelsen
for Skatteforvaltningens praksis.
Til nr. 12 og 13
Ved tinglysning af et nyt pant, der skal
afløse et tidligere tinglyst pant i samme ejendom, kan
afgiftsgrundlaget for tinglysning af det nye pant nedsættes
eller bortfalde efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1,
hvis hovedstolen på det nye pant ikke overstiger hovedstolen
på det tidligere tinglyste pant.
Overførsel af afgiftsdifferencen i
lovens § 5 a, stk. 1, omfatter f.eks. simple pantebreve og
realkreditpantebreve, mens pant ifølge ejerpantebreve og
skadesløsbreve ikke er omfattet.
Det foreslås i lovforslagets §
20, nr. 7, at udvide anvendelsesområdet for
tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk. 1, således at der
kan overføres afgift mellem alle typer af pant, herunder
f.eks. ejerpantebreve, bortset fra pant ifølge
skade?sløsbreve.
Såfremt hovedstolen på det nye
pant er mindre end den tinglyste hovedstol på det tidligere
pant, kan differencen anvendes ved en senere tinglysning af et
pantebrev med pant i samme ejendom, jf. tinglysningsafgiftslovens
§ 5 a, stk. 6. Afgiftsdifferencen kan overføres til et
afgiftspantebrev, som kan oprettes som et nyt pantebrev eller ved
omdannelse af et indfriet tinglyst pantebrev (f.eks. et
realkreditpantebrev). Ejerpantebreve kan ikke være
indfriet.
Tinglysningsafgiftslovens § 5 a, stk.
6, omfatter ikke ejerpantebreve, da den nuværende lovs §
5 a, stk. 1, ikke omfatter pant ifølge ejerpantebreve. Da
det foreslås, at ejerpantebreve også omfattes af lovens
§ 5 a, stk. 1, jf. lovforslagets § 20, nr. 7,
foreslås det med ændringsforslaget, at ejerpantebreve
også kan omdannes til et afgiftspantebrev på lige fod
med andre typer af pantebreve, bortset fra pant ifølge
skadesløsbreve, jf. tinglysningsafgiftslovens § 5 a,
stk. 6, der bliver stk. 5.
Til nr. 14
Vægtafgiften for
registreringspligtige benzindrevne traktorer og
påhængsvogne hertil er ikke omfattet af det fremsatte
lovforslag om fritagelse for godkendte traktorer. Disse
køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave
satser, der foreslås ophævet for de godkendte
traktorer. Det foreslås derfor, at også benzindrevne
registreringspligtige traktorer og påhængsvogne hertil
bliver omfattet af den foreslåede afgiftsfritagelse
Til nr. 15
Den foreslåede affattelse af § 5
bevirker, at der fremadrettet alene vil skulle betales vægt-
og udligningsafgift for registreringspligtige dieseldrevne
traktorer.
Til nr. 16
Vægtafgiften for
registreringspligtige benzindrevne traktorer og
påhængsvogne hertil er ikke omfattet af det fremsatte
lovforslag om fritagelse for godkendte traktorer. Disse
køretøjer er imidlertid omfattet af de samme lave
satser, der foreslås ophævet for de godkendte
traktorer. Det foreslås derfor, at også benzindrevne
registreringspligtige traktorer og påhængsvogne hertil
bliver omfattet af den foreslåede afgiftsfritagelse.
Til nr. 17
Efter chokoladeafgiftslovens § 1, stk.
1, skal der betales afgift af chokolade- og sukkervarer. Afgiften
omfatter en lang række varer, herunder chokolade og
chokoladevarer, kakaomasse, kakaopulver, kakaosmør og
kakaopræparater af enhver art, lakridssaft, lakrids og
lakridsvarer af enhver art, marcipan- og nougatmasser og varer
heraf, konfekt, bolsjer, skumvarer, tyggegummi, kandiseret frugt
m.v.
Lovens § 1, stk. 1, er nyaffattet med
ikrafttrædelse og virkning fra den 1. januar 2020, jf. §
1, nr. 4, lov nr. 1686 af 26. december 2017. Nyaffattelsen skyldes,
at chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1 nr. 4, der blev indsat
pr. 1. januar 2018 som en konsekvens af nedsættelsen af
råstofafgiften, ophæves, i forbindelse med at
råstofafgiften afskaffes, jf. § 1, nr. 2 og 20, i lov
nr. 1686 af 26. december 2017.
I lovforslagets § 5, nr. 1,
foreslås det at ophæve den såkaldte
vaffelbestemmelse i chokoladeafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 9,
således at vafler som udgangspunkt ikke vil være
omfattet af det afgiftspligtige vareområde. Som følge
heraf foreslås nyaffattelsen, der har virkning fra den 1.
januar 2020, jf. § 1, nr. 4, og § 7, stk. 2, i lov nr.
1686 af 26. december 2017, ophævet.
Til nr. 18
Lovforslagets
ikrafttrædelsesbestemmelser fremgår af § 25. Det
fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
februar 2019, jf. dog stk. 2. Det følger af stk. 2, at
skatteministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af forslaget om indførelse af digital
forespørgelsesadgang for bevillinger i diverse
afgiftslove.
Efter stk. 3 træder lovforslagets
§ 20, nr. 8, i kraft den 1. januar 2026. Forslaget
vedrører en yderligere nedsættelse af den variable
tinglysningsafgift for pant i fast ejendom og andelsboliger. Stk. 3
bliver stk. 4 efter dette ændringsforslags nr. 19.
Da henvisningen i stk. 1 til stk. 3, der
bliver stk. 4, mangler, foreslås henvisningen hertil
tilføjet sammen med en henvisning til det nye stk. 3, der
følger af dette ændringsforslags nr. 19.
Til nr. 19
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 3 i lovforslagets § 25.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 4, hvor der
foreslås en nyaffattelse af chokoladeafgiftslovens § 1,
stk. 1, som skal træde i kraft fra den 1. januar 2020.
Til nr. 20 og 21
Det foreslås, at en række af
lovforslagets numre udgår, og at der i stedet indsættes
nye numre, hvor de enkelte ændringer opdeles, jf. dette
ændringsforslags nr. 1-3, 9 og 10. Derudover foreslås
der foretaget to konsekvensrettelser i emballageafgiftsloven, jf.
dette ændringsforslags nr. 7 og 8. Med ændringsforslag
nr. 20 og 21 foreslås det at ændre stk. 5 og 6 i
lovforslagets § 25, så de opdelte bestemmelser og
konsekvensrettelserne i emballageafgiftsloven får virkning
fra henholdsvis den 1. april 2019 og den 1. juli 2019.
Til nr. 22
Afgiftsperioden for vægtafgiften af
traktorer er 12 måneder, og afgiften forfalder til betaling
ca. 5 uger efter afgiftsperiodens begyndelse og betales for hele
perioden. Vægtafgiften for godkendte traktorer, de
registreringspligtige benzindrevne traktorer og
påhængsvogne til begge køretøjskategorier
udgør et relativt beskedent beløb.
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 8 i lovforslagets § 25. Med overgangsbestemmelsen
vil afgiftsfritagelsen få virkning for det enkelte
køretøj fra udløbet eller afbrydelse af den
igangværende afgiftsperiode på tidspunktet for lovens
ikrafttræden den 1. februar 2019. Det foreslås
herudover, at der ikke efterreguleres eller tilbagebetales
afgiftsbeløb for perioden fra lovens ikrafttræden den
1. februar 2019 til virkningstidspunktet for det enkelte
køretøj. Der vil således ikke ske
tilbagebetaling af afgift. Først efter udløbet af
denne periode skal der ikke længere svares afgift af
godkendte traktorer og påhængsvogne hertil og
benzindrevne registreringspligtige traktorer og
påhængsvogne hertil.
Til nr. 23
Lovforslagets overgangsbestemmelser
fremgår af § 26. Det fremgår af lovforslagets
§ 26, stk. 3, at regler fastsat i medfør af
lovforslagets § 20, nr. 6, jf. lovbekendtgørelse nr.
462 af 14. maj 2007, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
lovforslagets § 20, nr. 6.
Ændringen vedrører en udnyttet
bemyndigelsesbestemmelse i tinglysningsafgiftsloven, der rykkes
(tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 8, bliver § 5, stk.
6).
Imidlertid fastsætter
skatteministeren ikke regler i medfør af lovforslagets
§ 20, nr. 6 (som foreslået i lovforslagets § 26,
stk. 3), men i medfør af den relevante
bemyndigelsesbestemmelse i tinglysningsafgiftsloven. Det
foreslås derfor at affatte lovforslagets § 26, stk. 3,
mere korrekt.
Provenumæssige
konsekvenser
Til nr. 14, 15
og 22
Ændringsforslagene skønnes at indebære et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 100.000 kr.
årligt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2018 og var til 1. behandling den 20. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 17. september 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 280 (folketingsåret
2017-18). Den 14. november 2018 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 8 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
1 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |