Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 13. december 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S og DF) vil ved 3. behandling af lovforslaget
redegøre for deres stilling til lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, LA, RV og KF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten er skeptiske over for den ordning,
der med lovforslaget etableres med virksomheder inden for
platformsøkonomien. Enhedslisten er af den klare opfattelse,
at man ikke har behov for at etablere frivillige aftaler. Man kunne
enten via bankerne eller ved at kræve en licensordning, der
også indbefatter indrapportering af lejeindtægter til
Skattestyrelsen, anskaffe sig de nødvendige oplysninger.
Enhedslisten mener ikke, at disse redskaber er afsøgt i
tilstrækkelig grad, inden regeringen indgik frivillige
aftaler med f.eks. Airbnb. Det følger af aftalen, at hvis
man benytter netop en af disse udbydere, som har en frivillig
aftale om udlevering af oplysninger om indtægter til
Skattestyrelsen, er man berettiget til lempeligere beskatning af
lejeindtægterne. Dermed har Airbnb sikret sig en klar
konkurrencefordel og har dermed opnået en fordel ved den
frivillige aftale. Dette giver en skidt incitamentsstruktur, idet
Airbnb selv proaktivt burde have sørget for, at de for
længst indrapporterede disse oplysninger til Skattestyrelsen.
Det er efter Enhedslistens grundlæggende opfattelse et
dårligt princip at give skattelettelser for at få folk
til at indrapportere deres indtægter på en korrekt og
fyldestgørende måde. Dette burde i stedet sikres
gennem en ordentlig kontrol i Skattestyrelsen. Enhedslisten kan
derfor ikke støtte forslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 15 R indsættes i stk. 1 efter 2. pkt. som nyt punktum:
»Endvidere kan der af den del af
lejeindtægten, der overstiger fradraget efter 1. pkt.,
fradrages 40 pct.«
[Fastsættelse af et
supplerende fradrag for privatpersoners lejeindtægter fra
udlejning af biler, både og campingvogne m.v.]
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 15 R ændres i stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt.,
»1. pkt. dækker« til: »1. og 3. pkt.
dækker«, og i 4. pkt., der
bliver 5. pkt., ændres »1.-3. pkt.« til:
»1.-4. pkt.«
[Fastsættelse af, at
bestemmelser vedrørende det foreslåede bundfradrag
på 10.000 kr. (2018-niveau) ligeledes skal gælde for
det supplerende fradrag]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 15 R ændres i stk. 3, 1. pkt., »fradraget« til:
»fradragene«.
[Fastsættelse af, at
betingelse om indberetning fra tredjepart også skal
gælde for det supplerende fradrag]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at 40 pct. af den del af
lejeindtægten fra privatpersoners udlejning af biler,
både og campingvogne m.v., der overstiger det
foreslåede bundfradrag på 10.000 kr. (2018-niveau), kan
fradrages. Det betyder, at alene 60 pct. af den
bruttolejeindtægt, der overstiger bundfradraget, skal
beskattes.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om ændringer, der sikrer,
at det supplerende fradrag, der foreslås indført med
ændringsforslag nr. 1, bliver omfattet af den samme
regulering som det bundfradrag på 10.000 kr. (2018-niveau),
der foreslås indført med det nye § 15 R, stk. 1,
1. pkt.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås, dels at det supplerende fradrag, der foreslås
med ændringsforslag nr. 1, sammen med bundfradraget på
10.000 kr. (2018-niveau) dækker samtlige udgifter m.v., der
er forbundet med udlejningen, og dels at det supplerende fradrag
ikke gælder for indkomst, der er erhvervet som led i
erhvervsmæssig virksomhed. Det svarer til, hvad der
foreslås at gælde for bundfradraget på 10.000 kr.
(2018-niveau).
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås, at det for det supplerende fradrag, der
foreslås med ændringsforslag nr. 1, ligesom for
bundfradraget på 10.000 kr. (2018-niveau) er en betingelse,
at der sker indberetning af indkomstårets samlede
lejeindtægter fra de omfattede aktiver efter
skatteindberetningslovens § 43.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2018 og var til 1. behandling den 22. november 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 29. juni 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 241 (folketingsåret
2017-18). Den 14. november 2018 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Carsten
Kissmeyer (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Julius Graakjær Grantzau (ALT) René Gade (ALT) Andreas
Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |