Fremsat den 14. november 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om spil og lov om
afgifter af spil
(Justering af spilaftale)
§ 1
I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse nr.
1494 af 6. december 2016, som ændret ved § 83 i lov nr.
651 af 8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 686 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 42, stk. 10, indsættes
efter »tilsyn med tilladelsesindehavere«: »,
tilsyn, som er pålagt spillemyndigheden i medfør af
hvidvaskloven, beskyttelse af spillere mod at udvikle
afhængighed af spil, herunder oplysning, forebyggelse,
selvudelukkelse m.v.,«.
2. § 42
a affattes således:
Ȥ 42 a. Ud over det
tilsyn, som følger af bestemmelser i denne lov, dækker
gebyrer opkrævet i henhold til § 42 tillige
1)
spillemyndighedens tilsyn, som er pålagt spillemyndigheden i
medfør af hvidvaskloven, og
2)
spillemyndighedens omkostninger forbundet med beskyttelse af
spillere mod at udvikle afhængighed af spil, herunder
oplysning, forebyggelse, selvudelukkelse m.v.«
§ 2
I lov om afgifter af spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 337 af 7. april 2016, som ændret
ved § 2 i lov nr. 686 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »4 mio. kr.« til: »3.656.300 kr.
(2010-niveau).«
2. I
§ 10 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Beløbet i stk. 1 reguleres efter personskattelovens §
20.«
3. I
§ 12, stk. 2, ændres
»30.000 kr.« til: »27.400 kr.
(2010-niveau).«
4. I
§ 12, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »250.000 kr.« til: »228.500 kr.
(2010-niveau).«
5. § 12,
stk. 3, 2. pkt., affattes således:
»Beløbet på 228.500 kr.
(2010-niveau) tillægges 2.700 kr. (2010-niveau) pr.
spilleautomat for indtil 50 spilleautomater og 1.350 kr.
(2010-niveau) pr. spilleautomat derudover.«
6. I
§ 12 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Beløbene i stk. 2 og 3 reguleres efter personskattelovens
§ 20.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2019.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | | 1.1. | Lovforslagets
formål og baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gebyrfinansiering af
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med indsatsen mod
spilafhængighed | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Gebyrfinansiering af
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med tilsyn med
overholdelse af hvidvaskloven | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Indeksering af
progressionsgrænserne for afgift af spil i landbaserede
kasinoer og på gevinstgivende spilleautomater i spillehaller
og restaurationer | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | | 3.1. | Økonomiske
konsekvenser for det offentlige | | 3.2. | Implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.1. | Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | 4.2. | Administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti (aftaleparterne) har
den 29. juni 2018 indgået en aftale om indførelse af
nye tiltag mod spilafhængighed og ændring af
spillelovgivningen (Aftale om nye tiltag mod
spilafhængighed og justering af spilaftale).
Den delvise liberalisering af spilmarkedet,
der trådte i kraft den 1. januar 2012, betød, at en
lang række nye udbydere af forskellige spil, f.eks.
onlinekasino og væddemål, har fået mulighed for
lovligt at udbyde spil i Danmark, og at man har fået et
tidligere stort ureguleret spilmarked under kontrol. Aftaleparterne
finder således, at det samlede danske spilmarked er kommet
under ordnede og regulerede forhold, og at den delvise
liberalisering af spilmarkedet er medvirkende til, at der findes et
balanceret spilmarked.
Aftaleparterne finder samtidig, at den delvise
liberalisering af spilmarkedet forudsætter, at der er fokus
på beskyttelse af spillerne bl.a. ved at begrænse
spilafhængighed på en så effektiv måde som
muligt bl.a. gennem øget forbrugerbeskyttelse i form af
oplysning, hjælp og regulering. Inden for denne fælles
forståelsesramme er aftaleparterne blevet enige om at
gennemføre en række initiativer, som fremgår af
aftalen fra juni 2018.
Nærværende lovforslag har til
formål at implementere følgende elementer fra aftalen
fra juni 2018:
- Gebyrfinansiering
af Spillemyndighedens omkostninger forbundet med indsatsen mod
spilafhængighed, herunder beskyttelse af spillere mod at
udvikle spilafhængighed via bl.a. oplysning, forebyggelse
samt oprettelse og drift af en spilafhængighedshotline.
- Indeksering af
progressionsgrænserne for afgift af spil i landbaserede
kasinoer og på gevinstgivende spilleautomater i spillehaller
og restaurationer.
De øvrige dele af aftalen fra juni
2018, som skal bidrage til et mere ansvarligt spilmarked, vil blive
implementeret ved bl.a. ændringer af bekendtgørelser
udstedt i medfør af lov om spil.
1.1. Lovforslagets
formål og baggrund
Den 1. januar 2012 trådte en ny
spillelovgivning (bl.a. lov om spil og lov om afgifter af spil) i
kraft. Den væsentligste ændring var, at
væddemål og onlinekasinospil blev liberaliseret,
således at alle spiludbydere, der opfylder en række
krav, kan få tilladelse til at udbyde væddemål og
onlinekasinospil.
Med Aftale om
ændring af spillelovgivningen fra december 2014 blev
den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale
Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti enige om, at der skulle
iværksættes en række undersøgelser, der
skulle belyse omfanget af pengespil og spilleproblemer efter den
delvise liberalisering af spilmarkedet i 2012, og hvorledes det var
gået de personer, der i de tidligere undersøgelser fra
henholdsvis 2005 (voksne) og 2007 (unge) havde en risikabel
spilleadfærd. VIVE (Det Nationale Forsknings- og
Analysecenter for Velfærd) forestod undersøgelserne,
som blev afsluttet i 2016.
Overordnet viser VIVE's undersøgelser
fra 2016, at selv om udbuddet af spil er blevet større, og
mulighederne for at spille er blevet flere, spiller færre om
penge i 2016 end i 2005 og 2007. Til gengæld er antallet af
personer med egentlig spilafhængighed steget i perioden, men
udbredelsen af spilproblemer er dog fortsat mindre i Danmark end i
f.eks. Norge og Finland.
I forbindelse med Aftale
om ændring af spillelovgivningen fra januar 2017 blev
aftaleparterne på baggrund af udviklingen af spilmarkedet og
VIVE's undersøgelser fra 2016 enige om at drøfte en
række nye initiativer til forebyggelse og bekæmpelse af
spilafhængighed. I juni 2018 blev aftaleparterne enige om
bl.a. indførelsen af nye tiltag mod spilafhængighed,
der skal forebygge og begrænse spilafhængighed og
øge forbrugerbeskyttelsen på spilmarkedet (Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og
justering af spilaftale).
Nærværende lovforslag har til
formål at implementere de dele af aftalen fra juni 2018, som
kræver lovændring. Det drejer sig dels om en justering
af gebyrbestemmelsen i lov om spil med henblik på at
gebyrfinansiere Spillemyndighedens omkostninger forbundet med
indsatsen mod spilafhængighed, herunder oprettelse og drift
af en spilafhængighedshotline, dels om en indeksering af
progressionsgrænserne for afgift af spil i landbaserede
kasinoer og på gevinstgivende spilleautomater i spillehaller
og restaurationer.
Herudover foreslås i lovforslaget en
justering af en enkelt bemyndigelsesbestemmelse i lov om spil.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gebyrfinansiering af Spillemyndighedens omkostninger
forbundet med indsatsen mod spilafhængighed
2.1.1. Gældende ret
Udbuddet af spil i Danmark reguleres af lov om
spil, som trådte i kraft den 1. januar 2012. Tilladelse til
udbud af spil meddeles af Spillemyndigheden.
Gebyrbetalingen for spiludbydere blev
indført og videreført ved ikrafttrædelsen af
lov om spil. De overordnede hensyn bag gebyrbetalingen og den
eksisterende gebyrstruktur er, at gebyret skal afspejle
omkostningerne knyttet til Spillemyndighedens administration og
tilsyn med udbud af spil i henhold til lovens formål.
For tilladelser udstedt til udbud af spil i
Danmark betales som hovedregel et årligt gebyr til
Spillemyndigheden.
For tilladelser til udbud af
væddemål, onlinekasino og landbaseret kasino beregnes
det årlige gebyr på baggrund af et kalenderårs
afgiftspligtige spilleindtægt, mens der for tilladelse til
udbud af spil på gevinstgivende spilleautomater samt for
indtægts- og omsætningsbegrænsede tilladelser
betales et fast beløb.
For så vidt angår det årlige
gebyr for tilladelse til udbud af væddemål,
onlinekasino, landbaseret kasino og spilleautomater, jf. § 42,
stk. 3, 6 og 8, i lov om spil, er det ikke specifikt opremset, hvad
gebyrerne kan anvendes til.
For så vidt angår gebyret for
indtægts- og omsætningsbegrænsede tilladelser,
jf. § 42, stk. 4 og 5, og bemyndigelsen for skatteministeren
til at fastsætte regler om betaling af gebyrer i
administrative forskrifter, jf. § 42, stk. 10, i lov om spil,
er det specifikt opremset, hvad Spillemyndigheden kan anvende
gebyrerne til.
I dag har skatteministeren således
bemyndigelse til at fastsætte regler om bl.a.
foranstaltninger til beskyttelse af spillerne, jf. § 41, stk.
1, i lov om spil. Dette skal ses i sammenhæng med lovens
formål, som bl.a. er at beskytte unge og andre udsatte
personer mod at blive udnyttet gennem spil eller udvikle
afhængighed af spil, jf. § 1 i lov om spil.
Sådanne foranstaltninger kan f.eks. være registret
Register Over Frivilligt Udelukkede
Spillere (ROFUS), som muliggør, at spillere kan
udelukke sig fra spil.
2.1.2. Lovforslaget
Idet Spillemyndighedens omkostninger forbundet
med indsatsen mod spilafhængighed ikke er opremset eksplicit
i lov om spil i dag, foreslås det derfor, at det i
gebyrbestemmelserne i lov om spil tilføjes, at gebyrerne
tillige kan anvendes af Spillemyndigheden til dækning af
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med beskyttelse af
spillere mod at udvikle spilafhængighed, herunder oplysning,
forebyggelse, selvudelukkelse m.v.
Ændringerne vil bl.a. betyde, at
oprettelse og drift af en spilafhængighedshotline hos
Spillemyndigheden kan finansieres via Spillemyndighedens
gebyrindtægter.
De foreslåede ændringer af
gebyrbestemmelserne er i overensstemmelse med lovens formål,
som bl.a. er at beskytte spillerne mod at udvikle afhængighed
af spil, jf. § 1, nr. 2, i lov om spil, og Spillemyndighedens
opgaver i henhold til lovens formål.
Spillemyndigheden vil via den foreslåede
spilafhængighedshotline indsamle data. Det forventes, at
datasættet bl.a. vil omfatte oplysninger om spillernes alder,
køn, tidsmæssige spilforbrug og foretrukne spiltype.
Endvidere vil Spillemyndigheden føre statistik over antallet
af opkald fra spillere og pårørende.
Personhenførbare oplysninger, som
Spillemyndigheden evt. vil modtage via telefon eller
spilafhængighedshotlinens chatfunktion, vil blive behandlet i
overensstemmelse med gældende regler inden for
persondatabeskyttelse.
De indsamlede data vil blive brugt til
statistiske formål, herunder bl.a. til at evaluere og udvikle
spilafhængighedshotlinen, samt til at kvalificere indsatsen i
forhold til ansvarligt spil.
Den anonymiserede statistik vil blive
opbevaret hos Spillemyndigheden, og resultaterne af de udarbejdede
statistikker kan deles med relevante aktører på
området.
2.2. Gebyrfinansiering af Spillemyndighedens omkostninger
forbundet med tilsyn med overholdelse af hvidvaskloven
2.2.1. Gældende ret
Med hvidvaskloven blev alle bestemmelser om
foranstaltninger mod hvidvask samlet i samme lov, jf. lov nr. 651
af 8. juni 2017. Dette betød, at bestemmelserne om
foranstaltninger mod hvidvask på spilområdet blev
flyttet fra lov om spil til den nye hvidvasklov.
Spillemyndighedens rolle som tilsynsmyndighed
i forhold til spilområdet/spiludbyderne blev således
lovteknisk flyttet til den nye hvidvasklov. § 42 a blev indsat
i lov om spil, for at Spillemyndigheden kunne opretholde
anvendelsen af de årlige gebyrbetalinger fra spiludbyderne
til tilsynet m.v. på hvidvaskområdet i forhold til
spiludbyderne.
Af § 42 a fremgår, at ud over det
tilsyn, som følger af bestemmelser i lov om spil,
dækker gebyrer opkrævet i henhold til § 42 tillige
Spillemyndighedens tilsyn i henhold til hvidvaskloven.
Efter § 42, stk. 10, i lov om spil kan
skatteministeren fastsætte regler om betaling af gebyrer for
bl.a. tilsyn med tilladelsesindehaverne. I bestemmelsen er det
specifikt opregnet, hvad skatteministeren kan fastsætte
regler om. Forebyggende foranstaltninger mod hvidvask er i dag ikke
nævnt i bestemmelsen.
2.2.2. Lovforslaget
Det foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen i § 42, stk. 10, i lov om spil
justeres, således at skatteministeren kan fastsætte
regler om betaling af gebyrer for Spillemyndighedens tilsyn, som er
pålagt Spillemyndigheden i medfør af hvidvaskloven.
Med den foreslåede justering foreslås det, at alle
spiludbydere, der er omfattet af bestemmelserne om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme skal
være omfattet af reglerne om betaling af gebyr for
Spillemyndighedens tilsyn med bekæmpelse af hvidvask på
spilområdet.
2.3. Indeksering af
progressionsgrænserne for afgift af spil i landbaserede
kasinoer og på gevinstgivende spilleautomater i spillehaller
og restaurationer
2.3.1. Gældende ret
Efter lov om afgifter af spil skal der betales
afgift af spil, der udbydes eller arrangeres i Danmark på
baggrund af en dansk tilladelse til udbud af spil.
Efter § 10, stk. 1, i lov om afgifter af
spil skal indehavere af tilladelse til udbud af spil i landbaserede
kasinoer for hver afgiftsperiode (som er kalendermåneden, jf.
lovens § 21) betale en afgift på 45 pct. af periodens
bruttospilleindtægt (indsats fratrukket gevinster) fratrukket
værdien af spillemærker i troncen. Troncen er en
særlig beholder, hvori kasinoets gæster kan lægge
drikkepenge i form af spillemærker.
Der skal endvidere betales en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten fratrukket værdien af
spillemærker i troncen, der overstiger 4 mio. kr.
En tilsvarende tillægsafgift
gælder for spil på gevinstgivende spilleautomater i
spillehaller og restaurationer, jf. § 12 i lov om afgifter af
spil.
Indehavere af tilladelse til udbud af spil
på gevinstgivende spilleautomater skal betale en afgift
på 41 pct. af bruttospilleindtægten og en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten, der i afgiftsperioden (som er
kalendermåneden, jf. lovens § 21) i spillehaller
overstiger 250.000 kr. (plus et tillæg på 3.000 kr. pr.
spilleautomat for indtil 50 spilleautomater og 1.500 kr. pr.
spilleautomat derudover), og i restaurationer overstiger 30.000
kr.
2.3.2. Lovforslaget
De nævnte progressionsgrænser
reguleres ikke med prisudviklingen, og dermed udhules de gradvist.
Det foreslås derfor, at beløbsgrænserne
reguleres efter personskattelovens § 20, som tillige anvendes
i forbindelse med reguleringen af gebyrerne i lov om spil i forhold
til prisudviklingen.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Etableringen af en
spilafhængighedshotline hos Spillemyndigheden skønnes
ikke at medføre økonomiske konsekvenser for det
offentlige, da omkostningerne rummes inden for Spillemyndighedens
eksisterende råderum.
En indeksering af progressionsgrænserne
for spilafgift vedrørende landbaserede kasinoer og
spilleautomater med reguleringstallet i personskattelovens §
20 skønnes at indebære et årligt mindreprovenu
efter tilbageløb og adfærd på knap 1 mio. kr. i
2019 stigende til godt 3 mio. kr. i 2025 og i varig virkning
(2019-niveau).
3.2. Implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Etableringen af en
spilafhængighedshotline hos Spillemyndigheden skønnes
at medføre engangsudgifter i 2019 på ca. 2,0 mio. kr.
til indkøb af et standardsystem, der kan håndtere
telefoniske henvendelser, henvendelser via e-mail og registrering
til brug for statistiske formål. Dertil kommer årlige
lønomkostninger på ca. 2,3 mio. kr. i en
opstartsperiode på 2-3 år faldende til ca. 1,5 mio. kr.
årligt. Det vil være nødvendigt med en
markedsføringskampagne af hensyn til at udbrede kendskabet
til den nye landsdækkende hotline. Dette skønnes at
medføre en engangsudgift på ca. 1,0 mio. kr. i 2019.
Omkostninger til hotlinen dækkes af Spillemyndighedens
gebyrer fra tilladelsesindehaverne og kan for nuværende
rummes inden for de eksisterende gebyrstørrelser.
Indekseringen af progressionsgrænserne
vurderes ikke at medføre nævneværdige
implementeringskonsekvenser for Skatteforvaltningen. Der skal
foretages systemtilpasninger i form af satsændringer.
Lovforslaget vurderes samlet set at overholde
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
4.1. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Etableringen af en spilafhængighedshotline hos
Spillemyndigheden skønnes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da gebyrerne ikke
ændres.
En indeksering af progressionsgrænserne
for spilafgift vedrørende landbaserede kasinoer og
spilleautomater med reguleringstallet i personskattelovens §
20 skønnes at indebære en årlig umiddelbar
lettelse for erhvervslivet på ca. 1 mio. kr. i 2019 stigende
til knap 5 mio. kr. i 2025 (2019-niveau).
4.2. Administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har modtaget lovforslaget i høring.
TER vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
De fem principper for agil erhvervsrettet
regulering er ikke relevante for lovforslaget.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. september 2018 til den 5. oktober 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Statistik, Danmarks Tankesports-Forbund, Danmarks
Tivoliforening, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Golf Union, Dansk
Handicap Idræts-Forbund, Dansk Misbrugsbehandling, Dansk
Pokerforbund, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk Travsports
Centralforbund, Danske Advokater, Datatilsynet, DBU, DGI, DI, DOGA,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans Danmark,
Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske
revisorer, Hestevæddeløbssportens FinansieringsFond,
IBIS, Justitia, Kasinoforeningen, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landsskatteretten, Mellemfolkeligt
Samvirke, Remote Gambling Association, Sikkerhedsstyrelsen,
Skatteankestyrelsen, Spillemyndigheden, SRF Skattefaglig Forening
og Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslag om indeksering af
progressionsgrænserne for spilafgift skønnes at
indebære et beskedent årligt mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslag om etablering af en
spilafhængighedshotline hos Spillemyndigheden skønnes
at medføre engangsudgifter i 2019 på ca. 2,0 mio. kr.
til indkøb af et standardsystem, årlige
lønomkostninger på ca. 2,3 mio. kr. i en
opstartsperiode på 2-3 år faldende til ca. 1,5 mio. kr.
årligt samt en engangsudgift til
markedsføringskampagner på ca. 1,0 mio. kr. i
2019. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Forslag om indeksering af
progressionsgrænserne for spilafgift skønnes at
indebære en beskeden årlig umiddelbar lettelse for
erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 42, stk. 10, i lov om spil har
skatteministeren bemyndigelse til at fastsætte regler om
betaling af gebyrer for behandling af ansøgninger og
udstedelse af tilladelser og fastsættelse af årlige
gebyrer til dækning af omkostninger forbundet med i)
administration af tilladelser, ii) tilsyn med tilladelsesindehavere
og iii) overvågning af spilmarkedet med henblik på at
forhindre, at der udbydes, arrangeres eller formidles deltagelse i
spil uden tilladelse.
Det foreslås at udvide § 42, stk.
10, i lov om spil, således at skatteministeren kan
fastsætte regler om betaling af gebyrer for tilsyn, som er
pålagt Spillemyndigheden i medfør af hvidvaskloven
samt i forhold til beskyttelse af spillere mod at udvikle
afhængighed af spil, herunder oplysning, forebyggelse og
selvudelukkelse m.v.
Spillemyndigheden er tilsynsmyndighed i
forhold til spiludbydernes overholdelse af hvidvaskloven. Det
følger allerede af § 42 a i lov om spil, at
Spillemyndighedens gebyrindtægter dækker
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med det tilsyn, som er
pålagt Spillemyndigheden i medfør af
hvidvaskloven.
Spilområder med lav risiko for hvidvask
kan undtages helt eller delvist fra efterlevelse af bestemmelserne
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask. I
bekendtgørelse nr. 727 af 9. juni 2017 om delvis undtagelse
af visse spil fra hvidvaskloven fremgår, hvilke
spilområder der pt. er helt eller delvist undtaget
hvidvaskloven. På de spilområder, som er helt undtaget
hvidvasklovens bestemmelser, vil gebyret til Spillemyndigheden ikke
kunne anvendes i forhold til Spillemyndighedens tilsyn m.v.
på hvidvaskområdet.
Det foreslås at justere
bemyndigelsesbestemmelsen i § 42, stk. 10, i lov om spil,
således at skatteministeren kan fastsætte regler om
betaling af gebyrer for Spillemyndighedens tilsyn, som er
pålagt Spillemyndigheden i medfør af
hvidvaskloven.
I forhold til spilafhængighed følger det af
formålsbestemmelsen i § 1 i lov om spil, at lovens
formål bl.a. er at beskytte unge og andre udsatte personer
mod at blive udnyttet gennem spil eller udvikle afhængighed
af spil, og at skatteministeren i medfør af § 41, stk.
1, i lov om spil kan fastsætte regler om bl.a.
foranstaltninger til beskyttelse af spillerne.
Det foreslås, i § 42, stk. 10, i
lov om spil, at tilføje, at skatteministeren kan
fastsætte nærmere regler om betaling af gebyrer for
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med beskyttelse af
spillere mod at udvikle afhængighed af spil, herunder
oplysning, forebyggelse, selvudelukkelse m.v. Ændringen
foreslås, således at gebyret tillige kan anvendes til
dækning af Spillemyndighedens omkostninger forbundet med
tiltag m.v. i forhold til afhængighed af spil, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Finansiering af Spillemyndighedens
omkostninger i forhold til spilafhængighed sker via de
eksisterende gebyrindtægter, hvorfor der i første
omgang ikke vil ske en ændring af gebyrerne.
Beskyttelse af børn og unge samt voksne
mod at udvikle afhængighed af spil samt andre
foranstaltninger med henblik på forebyggelse af
afhængighed af spil kan ske på mange forskellige
måder. Det kan bl.a. være i form af oplysningskampagner
og foredrag samt undersøgelser om spilafhængighed. Med
ændringen af § 42, stk. 10, kan Spillemyndigheden
således bruge gebyrerne til at etablere og drive en offentlig
og uvildig spilafhængighedshotline.
Formålet med en
spilafhængighedshotline er bl.a., at spillerne og deres
pårørende får mulighed for anonymt at kontakte
en offentlig og uvildig instans for at tale om spilproblemer og
søge råd, vejledning samt oplysninger om
spilafhængighed. I forbindelse med kontakten kan der gives
kontaktoplysninger på behandlingsinstitutionerne, som
behandler spilafhængighed, samt oplyses om muligheden for
selvudelukkelse fra spil i Spillemyndighedens Register Over
Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS).
Spilafhængighedshotlinen vil således tage den
indledende dialog med bl.a. spillere, som oplever, at deres
spilomfang er på vej til eller har taget overhånd.
Spilafhængighedshotlinen vil endvidere
kunne påtage sig en række opgaver, såfremt det
ønskes og findes formålstjenligt inden for rammerne af
spilafhængighed, f.eks. "omsorgsopkald" til personer, som
identificeres som evt. "problemspillere".
Med en offentlig spilafhængighedshotline
skabes en mulighed for at få et samlet overblik over
spilafhængighed. Formålet med
spilafhængighedshotlinen vil derfor også være at
indsamle information anonymt til statistisk brug, f.eks. antal af
opkald fra pårørende, alders- og kønsfordeling
og hvilke spiltyper, der ligger bag henvendelsen. Informationen kan
give myndighederne og behandlingsinstitutionerne viden om f.eks. de
forskellige spilområder i forhold til spilafhængighed
og mulighed for at iværksætte tiltag på
områder, der giver anledning til problematisk
spiladfærd. Den statistiske information vil, foruden at
være et supplement hertil, kunne bidrage til at forbedre
udformningen af fremtidige prævalensundersøgelser om
omfanget af pengespil og spilleproblemer.
Spillemyndigheden vil, inden indsamlingen af
information til statistisk brug påbegyndes, afdække
evt. persondataretlige forhold, som indsamlingen af informationen
kan give anledning til.
Spilafhængighedshotlinen evalueres to
år efter etablering for at vurdere, om den fungerer efter
hensigten.
Oplysninger fra bl.a. de danske
behandlingsinstitutioner og fra en tilsvarende norsk
hjælpelinje peger på, at det hovedsageligt er
onlinespillerne, der henvender sig med spilafhængighed. Det
er således forventningen, at det fortrinsvis vil være
spilområderne væddemål og onlinekasino, der vil
foranledige henvendelser til spilafhængighedshotlinen. Det
årlige gebyr, der betales af spiludbydere med tilladelse til
udbud af væddemål og onlinekasino, vil de første
to år finansiere Spillemyndighedens omkostninger i forhold
til spilafhængighed, herunder spilafhængighedshotlinen.
Omkostningerne vil blive fordelt ligeligt mellem gebyret for
væddemål og onlinekasino. I forbindelse med
evalueringen af spilafhængighedshotlinen vil der blive set
på fordelingen af finansieringen via gebyrerne, samt hvorvidt
andre spilområder også bør bidrage til
finansieringen af omkostningerne.
Til nr.
2
Det fremgår af § 42 a i lov om
spil, at gebyrer, der opkræves i henhold til lovens §
42, skal dække Spillemyndighedens tilsyn, som er pålagt
Spillemyndigheden i medfør af hvidvaskloven.
Spiludbydere med tilladelse til udbud af
væddemål, onlinekasino og landbaseret kasino skal
betale et årligt gebyr til Spillemyndigheden, jf. § 42,
stk. 3 og 6, i lov om spil. Det årlige gebyr beregnes
på grundlag af kalenderårets afgiftspligtige
spilleindtægt. For spilleautomater i spillehaller og
restaurationer betales et fast beløb årligt pr.
spilleautomat, jf. § 42, stk. 8, i lov om spil. For
indtægtsbegrænsede tilladelser til væddemål
og onlinekasino, jf. § 42, stk. 4, i lov om spil og for
omsætningsbegrænsede tilladelser til
væddemål, jf. § 42, stk. 5, i lov om spil betales
et fast beløb.
Det foreslås at affatte § 42 a i
lov om spil, således at det eksplicit fremgår, at de
årlige opkrævede gebyrer tillige kan anvendes til
Spillemyndighedens omkostninger forbundet med indsatsen mod
spilafhængighed.
Med den foreslåede ændring fjernes
evt. tvivl om, hvorvidt de årlige opkrævede gebyrer kan
anvendes i forhold til Spillemyndighedens omkostninger i forhold
til spilafhængighed og dermed bl.a. til oprettelse og drift
af en uvildig spilafhængighedshotline hos
Spillemyndigheden.
Finansieringen af Spillemyndighedens
omkostninger i forhold til spilafhængighed sker via de
eksisterende gebyrindtægter, hvorfor der i første
omgang ikke vil ske en ændring af gebyrernes
størrelse.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne om spilafhængighed til lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Til §
2
Til nr.
1
Efter § 10, stk. 1, i lov om afgifter af
spil skal indehavere af tilladelse til udbud af spil i landbaserede
kasinoer for hver afgiftsperiode (som er kalendermåneden, jf.
lovens § 21) betale en afgift på 45 pct. af periodens
bruttospilleindtægt (indsats fratrukket gevinster) fratrukket
værdien af spillemærkerne i troncen.
Der skal endvidere betales en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten, fratrukket værdien af
spillemærker i troncen, der overstiger 4 mio. kr.
I dag reguleres progressionsgrænsen
på 4 mio. kr. ikke med prisudviklingen, og dermed udhules
grænsen gradvist.
Det foreslås derfor at ændre det
nuværende beløb på 4 mio. kr. til 3.656.300 kr.
(2010-niveau), svarende til 4 mio. kr. (2018-niveau) og 4.087.800
kr. (2019-niveau), som er afrundet opad til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100, efter regulering med
reguleringstallet efter personskattelovens § 20.
Med henblik på at fastsætte en
årlig regulering af beløbsgrænsen fra den 1.
januar 2019 skal det beløb, der fremgår af loven,
ændres til 2010-niveau, idet de øvrige
beløbsgrænser i spillelovgivningen er fastsat som
grundbeløb i 2010-niveau.
Til nr.
2
Beløbsgrænserne i
spillelovgivningen, der er fastsat som et grundbeløb i
2010-niveau, og som reguleres med prisudviklingen, opreguleres
hvert år efter reglerne i personskattelovens § 20.
Det følger af personskattelovens §
20, stk. 2, at det regulerede beløb afrundes opad til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100. Henset til
størrelsen af beløbet i § 10, stk. 1, i lov om
afgifter af spil foreslås det med henvisning til
personskattelovens § 20 i sin helhed, at beløbet
afrundes efter reglen i § 20, stk. 2, og dermed opad til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100.
Til nr.
3
Efter § 12, stk. 2, i lov om afgifter af
spil skal indehavere af en tilladelse til udbud af spil på
gevinstgivende spilleautomater i restaurationer, ud over en afgift
på 41 pct. af bruttospilleindtægten, betale en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten, der i afgiftsperioden (som er
kalendermåneden, jf. lovens § 21) overstiger 30.000
kr.
I dag reguleres progressionsgrænsen
på 30.000 kr. ikke med prisudviklingen, og dermed udhules
grænsen gradvist.
Det foreslås derfor at ændre det
nuværende beløb på 30.000 kr. til 27.400 kr.
(2010-niveau), svarende til 30.000 kr. (2018-niveau) og 30.700 kr.
(2019-niveau), som er afrundet opad til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100, efter regulering med
reguleringstallet efter personskattelovens § 20.
Med henblik på at regulere
beløbsgrænsen årligt fra den 1. januar 2019 skal
beløbet ændres til 2010-niveau, idet de øvrige
beløbsgrænser i spillelovgivningen er fastsat som
grundbeløb i 2010-niveau.
Til nr. 4
og 5
Efter § 12, stk. 3, i lov om afgifter af
spil skal indehavere af tilladelse til udbud af spil på
gevinstgivende spilleautomater i spillehaller, ud over en afgift
på 41 pct. af bruttospilleindtægten, betale en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten, der i afgiftsperioden (som er
kalendermåneden, jf. lovens § 21) overstiger 250.000 kr.
Beløbet på 250.000 kr. tillægges 3.000 kr. pr.
spilleautomat for indtil 50 automater og 1.500 kr. pr.
spilleautomat derudover.
I dag reguleres progressionsgrænsen
på 250.000 kr. samt tillæggene på henholdsvis
3.000 kr. og 1.500 kr. ikke med prisudviklingen, og dermed udhules
grænserne gradvist.
Det foreslås derfor at ændre det
nuværende beløb på 250.000 kr. til 228.500 kr.
(2010-niveau), svarende til 250.000 kr. (2018-niveau) og 255.500
kr. (2019-niveau), som er afrundet opad til nærmeste
kronebeløb, der kan deles med 100, efter regulering med
reguleringstallet efter personskattelovens § 20.
Det nuværende beløb på
3.000 kr. foreslås ændret til 2.700 kr. (2010-niveau),
svarende til 3.000 kr. (2018-niveau) og 3.100 kr. (2019-niveau),
som er afrundet opad til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 100, efter regulering med reguleringstallet efter
personskattelovens § 20.
Det nuværende beløb på
1.500 kr. foreslås ændret til 1.350 kr. (2010-niveau),
svarende til 1.500 kr. (2018-niveau) og 1.600 kr. (2019-niveau),
som er afrundet opad til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 100, efter regulering med reguleringstallet efter
personskattelovens § 20.
Med henblik på at regulere
beløbsgrænserne årligt fra den 1. januar 2019
skal beløbene ændres til 2010-niveau, idet de
øvrige beløbsgrænser i spillelovgivningen er
fastsat som grundbeløb i 2010-niveau.
Til nr.
6
Beløbsgrænserne i
spillelovgivningen, der er fastsat som et grundbeløb i
2010-niveau, og som reguleres med prisudviklingen, opreguleres
hvert år efter reglen i personskattelovens § 20.
Det følger af personskattelovens §
20, stk. 2, at det regulerede beløb afrundes opad til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100. Henset til
størrelserne af beløbene i § 12, stk. 2 og 3, i
lov om afgifter af spil foreslås det med henvisning til
personskattelovens § 20 i sin helhed, at beløbet
afrundes efter reglen i § 20, stk. 2, og dermed opad til
nærmeste kronebeløb, der kan deles med 100. Dermed
følger afrundingen det almindelige udgangspunkt i stedet for
eksempelvis at afrunde opad til nærmeste kronebeløb
eller nærmeste kronebeløb, der kan deles med fem eller
ti.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. februar 2019.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra og med den 1. januar 2019.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi de love, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte
lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om spil, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1494 af 6. december 2016, som ændret ved § 83 i lov
nr. 651 af 8. juni 2017 og § 1 i lov nr. 686 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer: | | | | §
42. - - - | | | Stk.
2-9. - - - | | | Stk. 10.
Skatteministeren kan fastsætte regler om betaling af gebyrer
for behandling af ansøgninger og udstedelse af tilladelse og
årlige gebyrer til dækning af omkostninger forbundet
med administration af tilladelser, tilsyn med tilladelsesindehavere
og overvågning af spillemarkedet med henblik på at
forhindre, at der udbydes, arrangeres eller formidles deltagelse i
spil her i landet uden tilladelse efter denne lov. | | 1. I § 42, stk. 10, indsættes efter
»tilsyn med tilladelsesindehavere«: », tilsyn,
som er pålagt spillemyndigheden i medfør af
hvidvaskloven, beskyttelse af spillere mod at udvikle
afhængighed af spil, herunder oplysning, forebyggelse,
selvudelukkelse m.v.,«. | | | | § 42 a. Ud
over det tilsyn, som følger af bestemmelser i denne lov,
dækker gebyrer opkrævet i henhold til § 42 tillige
spillemyndighedens tilsyn, som er pålagt spillemyndigheden i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask og finansiering
af terrorisme. | | 2. § 42 a affattes således: »§ 42
a. Ud over det tilsyn, som følger af bestemmelser i
denne lov, dækker gebyrer opkrævet i henhold til §
42 tillige 1) spillemyndighedens tilsyn, som er
pålagt spillemyndigheden i medfør af hvidvaskloven,
og 2) spillemyndighedens omkostninger forbundet
med beskyttelse af spillere mod at udvikle afhængighed af
spil, herunder oplysning, forebyggelse, selvudelukkelse
m.v.« | | | | | | | | | | § 2 | | | I lov om afgifter af spil, jf.
lovbekendtgørelse nr. 337 af 7. april 2016, som ændret
ved § 2 i lov nr. 686 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 10.
Indehavere af tilladelse til udbud af spil i landbaserede kasinoer
efter § 14 i lov om spil skal betale en afgift på 45
pct. af bruttospilleindtægten fratrukket værdien af
spillemærkerne i troncen. Der skal endvidere betales en
tillægsafgift på 30 pct. af den del af
bruttospilleindtægten fratrukket værdien af
spillemærker i troncen, der overstiger 4 mio. kr. | | 1. I § 10, stk. 1, 2. pkt., ændres
»4 mio. kr.« til: »3.656.300 kr.
(2010-niveau).« | Stk. 2. Ved
afholdelse af turneringer kan det afgiftspligtige beløb ikke
være mindre end 4 pct. af de samlede indskud i
turneringerne. | | 2. I § 10 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Beløbet i stk. 1 reguleres efter personskattelovens §
20.« | | | | § 12.
Indehavere af tilladelse til udbud af spil på spilleautomater
med gevinster efter § 19 i lov om spil skal betale en afgift
på 41 pct. af bruttospilleindtægten. | | | Stk. 2. Der skal
af spilleautomater opstillet i en restauration ud over den i stk. 1
nævnte afgift betales en afgift på 30 pct. af den del
af bruttospilleindtægten, der i afgiftsperioden overstiger
30.000 kr. Stk. 3. Der
skal af spilleautomater opstillet i en spillehal ud over den i stk.
1 nævnte afgift betales en afgift på 30 pct. af den del
af bruttospilleindtægten, der i afgiftsperioden overstiger
250.000 kr. Beløbet på 250.000 kr. tillægges
3.000 kr. pr. automat for indtil 50 automater og 1.500 kr. pr.
automat derudover. Stk. 4.
Afgiften efter stk. 1-3 opgøres særskilt for hver
enkelt restauration eller spillehal. | | 3. I § 12, stk. 2, ændres »30.000
kr.« til: »27.400 kr. (2010-niveau).« 4. I § 12, stk. 3, 1. pkt., ændres
»250.000 kr.« til: »228.500 kr.
(2010-niveau).« 5. § 12, stk. 3, 2. pkt., affattes
således: »Beløbet på 228.500 kr.
(2010-niveau) tillægges 2.700 kr. (2010-niveau) pr.
spilleautomat for indtil 50 spilleautomater og 1.350 kr.
(2010-niveau) pr. spilleautomat derudover.« 6. I § 12 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Beløbene i stk. 2 og 3 reguleres efter personskattelovens
§ 20.« |
|