Fremsat den 3. oktober 2018 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om brug af
køberet eller tegningsret til aktier m.v. i
ansættelsesforhold
(Udvidelse af aftalefriheden i
optionsordninger)
§ 1
I lov nr. 309 af 5. maj 2004 om brug af
køberet eller tegningsret til aktier m.v. i
ansættelsesforhold foretages følgende
ændringer:
1. §
4 affattes således:
Ȥ 4.
Lønmodtageren og arbejdsgiveren kan ikke aftale, at
arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan
tilbagekøbe aktier eller anparter, der er erhvervet i
henhold til en ordning eller aftale omfattet af § 1, til en
lavere pris end markedsprisen.«
2. §
5 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Nærværende lovforslag, der vedrører
ophævelse af begrænsninger i aftalefriheden i relation
til udformning af aktieoptionsprogrammer mv., udgør en
udmøntning af et af initiativerne i den politiske aftale af
12. november 2017 om erhvervs- og
iværksætterinitiativer, der blev indgået mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre. Det
fremgår af pkt. 1.4. i aftalen, at der "etableres
aftalefrihed til at indgå såkaldte "vesting-aftaler" i
medarbejderaktieprogrammer, herunder at det bliver muligt at
aftale, at medarbejderaktier, som på
fratrædelsestidspunktet endnu ikke er optjent, bortfalder,
når en medarbejder opsiges", og at der "etableres
aftalefrihed til at indgå aftale om tilbagekøb af
aktier til markedspris ved fratrædelse".
Baggrunden for det beskrevne initiativ i den politiske aftale af
12. november 2017 er en anbefaling fra det i regi af
Erhvervsministeriet etablerede iværksætterpanel, der i
relation til brug af optioner og warrants har peget på
behovet for øget aftalefrihed og klarhed. Panelet har
vurderet, at en højere grad af fleksibilitet i forbindelse
med udformningen af aktieoptionsordninger og en forenkling af
reglerne vil kunne understøtte anvendelsen af sådanne
ordninger til gavn for såvel medarbejdere som virksomheder.
Ikke mindst i forhold til virksomheder, der er nyetablerede og i en
vækstfase, er muligheden for at indgå aftaler og
etablere ordninger, der giver en lønmodtager ret til som led
i ansættelsesforholdet at købe aktier eller anparter
eller tegne nyudstedte aktier eller anparter på et senere
tidspunkt, attraktiv.
2. Lovforslagets hovedpunkter
Lovforslaget fjerner de begrænsninger i aftalefriheden,
som findes i lov om brug af køberet eller tegningsret til
aktier m.v. i ansættelsesforhold §§ 4 og 5, jf. det
ovenfor anførte om den politiske aftale af 12. november
2017. Derfor foreslås det at indsætte en bestemmelse
om, at der ikke kan aftales et tilbagekøb af aktier eller
anparter til en lavere pris end markedsprisen, i § 4 i stedet
for den gældende bestemmelse, som blandt andet regulerer
retsstillingen ved ansættelsens ophør på grund
af lønmodtagers opsigelse. Mens den gældende § 4
kan fraviges ved aftale, er den gældende § 5
præceptiv, og kan således ikke fraviges ved aftale til
ugunst for lønmodtager. Bestemmelsen, der blandt andet
regulerer retsstillingen ved ansættelsens ophør
på grund af arbejdsgivers opsigelse, foreslås
ophævet.
2.1. Gældende ret
Lov om brug af køberet og tegningsret til aktier m.v. i
ansættelsesforhold (aktieoptionsloven) regulerer adgangen til
at etablere ordninger i ansættelsesforhold, hvorefter
lønmodtagere får adgang til på et senere
tidspunkt at erhverve eller få tildelt aktier eller anparter.
Loven omfatter ikke ordninger, hvor lønmodtager umiddelbart
tildeles eller erhverver aktier eller anparter uden at skulle
afvente en modningsperiode. Det fremgår således af
lovens § 1, at loven finder anvendelse på ordninger
eller aftaler, der giver en lønmodtager ret til som led i
ansættelsesforholdet at købe aktier eller anparter
eller tegne nyudstedte aktier eller anparter på et senere
tidspunkt.
Lovens §§ 4 og 5 fastlægger, hvordan
retsstillingen er med hensyn til uudnyttede tildelte købe-
eller tegningsrettigheder til aktie eller anparter ved
ansættelsesforholdets ophør. Hovedprincippet efter
§ 4 er, at sådanne rettigheder fortabes, hvis
lønmodtageren selv siger op. Hovedprincippet efter § 5
er, at sådanne rettigheder bevares, hvis ophøret
skyldes opsigelse fra arbejdsgiverside. Hvis ophøret af
ansættelsen skyldes arbejdsgivers opsigelse, bevarer
lønmodtageren endvidere i medfør af den
gældende § 5, stk. 1, 2. pkt., ret til en i forhold til
lønmodtagerens ansættelsestid i regnskabsåret
forholdsmæssig andel af de tildelinger, som
lønmodtageren ville have haft ret til i henhold til aftale
eller sædvane, hvis lønmodtageren havde været
ansat ved regnskabsårets afslutning eller på
tildelingstidspunktet.
Da loven ikke kan fraviges til ugunst for lønmodtageren,
jf. § 8, stk. 1, vil det f.eks. heller ikke være i
overensstemmelse med loven at aftale, at f.eks. aktier eller
anparter tilbagekøbes af arbejdsgiveren ved
lønmodtagerens fratræden til en på forhånd
fastsat bestemt pris ved opsigelse fra arbejdsgiverside, da en
sådan klausul i en optionsordning kan være til ugunst
for lønmodtageren.
2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås i overensstemmelse med den politiske aftale
af 12. november 2017 at give mulighed for at
medarbejderaktieprogrammer kan etableres uden de
begrænsninger, der gælder i dag ved at nyaffatte lovens
§ 4 og ophæve § 5. Herved opnås det, som er
tilsigtet med den politiske aftale, idet restriktionerne omkring,
hvad der kan aftales om retsstillingen i relation til købe-
og tegningsrettigheder til aktier mv. ved ophør af
ansættelsesforholdet, afskaffes, og det fremgår, at der
kan indgås aftaler om, at arbejdsgiver kan tilbagekøbe
aktier til markedspris ved fratræden.
De foreslåede ændringer har ikke betydning for
lovens øvrige bestemmelser. Forbuddet mod fravigelser til
ugunst for lønmodtageren betyder blandt andet, at det ikke
med vedtagelsen af de foreslåede ændringer bliver
muligt at indgå aftale eller etablere ordninger, hvorefter
arbejdsgiveren kan tilbagekøbe aktier under markedsprisen
ved fratræden. Det vil ligeledes heller ikke være
muligt på forhånd i en ordning eller aftale omfattet af
§ 1 bindende at fastsætte et bestemt kronebeløb,
som arbejdsgiver kan tilbagekøbe aktier for, hvorimod der
godt vil kunne indgås aftale om en højere pris end
markedsprisen. Det kan f.eks. være det dobbelte af
markedsprisen ved tilbagekøb ved lønmodtagerens
fratræden. At der skal være tale om tilbagekøb
indebærer, at lønmodtagerens ret med hensyn til de
pågældende aktier eller anparter skal udspringe af en
ordning eller aftale omfattet af lovens § 1, idet det ikke med
nærværende lovforslag er hensigten at regulere forhold
ud over ordninger og aftaler, der er beskrevet i lovens § 1.
Der er således ikke tale om en udvidelse af lovens
anvendelsesområde, idet det alene fastsættes, hvad der
kan indgå i en optionsordning, mens der ikke med lovforslaget
tages stilling til, hvordan markedsprisen på aktier eller
anparter fastlægges, eller om en aftale om tilbagekøb
i forbindelse med lønmodtagers fratræden kan
gøres gældende efter dens ordlyd.
I forhold til forslaget om, at det skal være muligt at
aftale tilbagekøb af aktier og anparter til markedspris i en
ordning eller aftale omfattet af § 1, bemærkes i
øvrigt, at tilbagekøb i overensstemmelse med en
sådan aftale forudsætter, at der er grundlag for at
fastlægge markedsprisen for de pågældende aktier
eller anparter på tilbagekøbstidspunktet. Dette
grundlag vil eventuelt kunne fastlægges i forbindelse med, at
der indgås aftale om tilbagekøb til markedspris ved
fratræden. Er der derimod tale om aktier eller anparter, der
i henhold til ordningen slet ikke er omsættelige på det
åbne marked, vil en klausul om tilbagekøb til
markedspris ikke kunne effektueres. I en sådan ordning vil et
eventuelt tilbagekøb i forbindelse med en fratræden
kunne ske i overensstemmelse med de almindelige aftaleretlige
principper, der er fastlagt i aftaleloven og udviklet i
retspraksis. Det er således ikke hensigten med lovforslaget
at begrænse adgangen til, at en aftale tilsidesættes
som urimelig, jf. aftalelovens § 36.
Ændringerne - nyaffattelsen af § 4 og
ophævelsen af § 5 - udgør til sammen en styrkelse
af aftalefriheden, så rammerne for udformning af ordninger og
aftaler om købe- eller tegningsret til aktier m.v. udvides.
Det vil fortsat være muligt at indgå aftaler eller
etablere ordninger under samme betingelser som efter den
gældende lov, og aftaler eller ordninger, der er
indgået eller etableret under den gældende lov, vil
fortsat være gældende, indtil de eventuelt ændres
af aftaleparterne.
3. De
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for
det offentlige
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske og implementeringsmæssige konsekvenser for
det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Vedtagelse af lovforslaget vurderes at have begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Konsekvenserne afhænger af, i hvilket omfang og på
hvilken måde den udvidede aftalefrihed udmøntes i en
optionsordning, der indgås aftale om mellem arbejdsgiver og
lønmodtager.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 9. juli 2018 til
den 27. august 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikerne, Kristelig
Fagbevægelse, Lederne, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte. Derudover har forslaget været sendt i
høring hos Advokatrådet, Den danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Østre Landsret, Vestre
Landsret samt Sø- og Handelsretten.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (Hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (Hvis ja, Angiv omfang) | Økonomiske og
implementeringsmæssige konsekvenser for stat, kommuner og
regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede | Begrænsede | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsede | Begrænsede | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af aktieoptionslovens § 4, stk. 1, at
retten til at udnytte tildelte købe- eller
tegningsrettigheder til aktier eller anparter bortfalder, hvis
ansættelsesforholdet ophører på grund af
lønmodtagers opsigelse, og hvis andet ikke er aftalt. Af
§ 4, stk. 2 og 3 følger, at hvis
ansættelsesforholdet hæves af lønmodtager
på grund af grov misligholdelse af ansættelsesforholdet
fra arbejdsgiverside, eller hvis lønmodtager fratræder
pligtmæssigt som følge af en aldersgrænse eller
kan oppebære folkepension eller alderspension, bevares retten
til at udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder
dog.
Det foreslås at nyaffatte lovens § 4, hvorefter en lønmodtager og
dennes arbejdsgiver ikke kan aftale, at arbejdsgiveren ved
lønmodtagers fratræden kan tilbagekøbe aktier
eller anparter, der er erhvervet i henhold til en ordning eller
aftale omfattet af § 1, til en lavere pris end
markedsprisen.
Hermed fremgår muligheden for at indgå aftale om
tilbagekøb i forbindelse med etableringen af en
optionsordning modsætningsvis af loven. Bestemmelsen kan ikke
fraviges til ugunst for lønmodtageren, jf. § 8, stk. 1,
og der vil derfor ikke kunne etableres ordninger som nævnt i
§ 1, hvorefter tilbagekøb i forbindelse med en
fratræden kan ske til mindre end markedsprisen.
Tilbagekøbsklausulen som anført forudsætter,
at markedsprisen kan fastlægges på
tilbagekøbstidspunktet, og er således alene anvendelig
i relation til aktier eller anparter, som er eller vil blive
omsættelige. Der vil i forbindelse med indgåelse af en
aftale indeholdende en sådan klausul kunne fastlægges
kriterier for, hvordan markedsprisen fastsættes. Aktier eller
anparter, som ikke er omsættelige, vil ikke kunne
tilbagekøbes efter en klausul, som efter den
foreslåede bestemmelse vil kunne indgå i en
optionsordning, og med den foreslåede bestemmelse
ændres der ikke på de aftalemæssige rammer for et
eventuelt tilbagekøb af aktier eller anparter, som ikke er
omsættelige på fratrædelsestidspunktet.
Med den foreslåede bestemmelse ændres der ikke
på ordninger, som er etableret inden ikrafttræden af
dette lovforslag. Sådanne ordninger vil fortsætte,
indtil de eventuelt ændres. Efter ikrafttræden af dette
lovforslag vil der kunne etableres ordninger med samme indhold som
hidtil, idet adgangen til at indføre en
tilbagekøbsklausul som beskrevet i lovforslaget alene
udgør en udvidelse aftalefriheden.
Til nr. 2
Den gældende § 5 i aktieoptionsloven regulerer, hvad
der gælder med hensyn til uudnyttede tildelte købe-
eller tegningsrettigheder til aktier eller anparter, hvis
ansættelsesforholdet ophører på grund af
arbejdsgivers opsigelse samt ved berettiget bortvisning.
Efter de gældende regler sondres der mellem situationer,
hvor et ansættelsesforhold ophører på grund af
lønmodtagerens opsigelse, og ophør af
ansættelsesforholdet af andre årsager, og det er f.eks.
ikke muligt at aftale, at lønmodtager fortaber retten til at
udnytte tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier
eller anparter, hvis ansættelsesforholdet ophører
på grund af arbejdsgiverens opsigelse, jf. lovens § 5,
stk. 1, og § 8, stk. 1.
Det foreslås, at den gældende § 5 ophæves. Herved - samt ved den
foreslåede ændring af § 4 - etableres der
aftalefrihed til at regulere, hvad der gælder med hensyn til
uudnyttede tildelte købe- eller tegningsrettigheder til
aktier eller anparter i forbindelse med ophør af
ansættelsesforholdet, i en ordning omfattet af § 1. Med
den foreslåede ophævelse af § 5 bliver det
således muligt at aftale, at lønmodtager fortaber
retten til at udnytte tildelte købe- eller
tegningsrettigheder til aktier eller anparter, hvis
ansættelsesforholdet ophører på grund af
arbejdsgiverens opsigelse. Der er dog intet til hinder for, at der
fortsat etableres ordninger eller indgås aftaler i
overensstemmelse med den gældende § 5.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2019. Loven finder anvendelse for ordninger, der etableres efter
lovens ikrafttræden. Ordninger, der er etableret inden den 1.
januar 2019, løber videre, indtil de eventuelt
ændres.
Den gældende lov gælder ikke for
Færøerne og Grønland og de foreslåede
ændringer vil således heller ikke gælde for
Færøerne og Grønland. .
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | § 4. Hvis
ansættelsesforholdet ophører på grund af
lønmodtagerens opsigelse, før lønmodtageren
udnytter tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier
eller anparter, bortfalder retten hertil, medmindre andet
fremgår af ordningens eller aftalens udnyttelsesbetingelser.
Endvidere bortfalder retten til tildelinger efter
ansættelsesforholdets ophør. Stk. 2. Hvis
lønmodtageren fratræder, fordi lønmodtageren
når den alder, der gælder for tilbagetrækning fra
det pågældende erhverv eller den pågældende
virksomhed, eller fordi lønmodtageren kan oppebære
folkepension eller alderspension fra arbejdsgiveren, finder §
5, stk. 1, tilsvarende anvendelse. Stk. 3. Hvis
lønmodtageren hæver ansættelsesforholdet
på grund af grov misligholdelse fra arbejdsgiverens side,
finder § 5, stk. 1, tilsvarende anvendelse. | | 1. § 4 affattes således: »§
4. Lønmodtageren og arbejdsgiveren kan ikke aftale,
at arbejdsgiveren ved lønmodtagers fratræden kan
tilbagekøbe aktier eller anparter, der er erhvervet i
henhold til en ordning eller aftale omfattet af § 1, til en
lavere pris end markedsprisen.« | | | | § 5. Hvis
ansættelsesforholdet ophører på grund af
arbejdsgiverens opsigelse, før lønmodtageren udnytter
tildelte købe- eller tegningsrettigheder til aktier eller
anparter, bevarer lønmodtageren retten hertil i henhold til
ordningens eller aftalens udnyttelsesbetingelser, som om
lønmodtageren fortsat var ansat. Endvidere bevarer
lønmodtageren ret til en i forhold til lønmodtagerens
ansættelsestid i regnskabsåret forholdsmæssig
andel af de tildelinger, som lønmodtageren ville have haft
ret til i henhold til aftale eller sædvane, hvis
lønmodtageren havde været ansat ved
regnskabsårets afslutning eller på
tildelingstidspunktet. Stk. 2. Stk.
1 finder ikke anvendelse, hvis opsigelsen skyldes
lønmodtagerens misligholdelse af ansættelsesforholdet,
eller hvis lønmodtageren er blevet bortvist
berettiget. | | 2. § 5 ophæves. |
|