Tak, formand.
Jeg har nu 15 minutter til rådighed, og jeg vil ikke bruge dem alle sammen, for mange ordførere har jo været inde på tingene tidligere.
Men når jeg som skatteminister på vegne af regeringen har fremsat det her lovforslag, er det for at sikre ro om bilafgifterne.
Det tyder også på, at der vil være flertal for i hvert fald at behandle forslaget – og jeg vil gerne kvittere og takke for, at der ikke er nogen, der blokerer der – og også et relativt bredt flertal for lovforslaget.
Når vi har fremsat det, er det som sagt, fordi der er skabt usikkerhed om, hvad man skal betale i bilbeskatning.
Der kommer en ny omregningsmetode.
I efteråret vedtog Folketinget, at brændstofnormen fra den 1.
april skal opgøres efter den nye WLTP-metode, som skulle give et mere retvisende billede af det faktiske brændstofforbrug.
Tidligere har man brugt en anden metode i overgangsperioden, nemlig NEDC2-metoden, men det har som sagt vist sig, at der er usikkerhed om, om vi med den omlægning, vi nu laver med den nye målemetode, har ramt omregningsfaktoren korrekt.
Det har bilbranchen skabt usikkerhed omkring.
Det har de jo en interesse i, skal man skynde sig at sige, men jeg har som skatteminister sagt til bilbranchen på de møder, de har været til i Skatteministeriet:
I må komme med tallene, og vi må analysere tallene.
Når man kigger på tallene i Skatteministeriet, er det svært at sige, at bilbranchen har ret.
Hvis vi mente, de havde det, skulle vi fremsætte et forslag om en anden omregningsfaktor.
Omvendt er det også svært at afvise, at de måske har en pointe, i forhold til om vi har ramt rigtigt.
Derfor har regeringen med åbne øjne valgt at fjerne den usikkerhed ved at forlænge overgangsordningen.
Afslutningen af denne kommer så til at falde sammen med, at den grønne transportkommission efter planen afrapporterer.
Så kan man kigge på, om omregningsfaktoren har været rigtig, og hvad den rigtige omregningsfakta skal være fremadrettet, og så er der ro om bilbeskatningen.
Om vi kan være stille, som fru Lisbeth Bech Poulsen også var inde på i sin oplæsning af en del af høringssvaret fra en af dem, der er høringsberettigede, skal jeg ikke kunne sige, men så er der i hvert fald ro om, hvad man skal betale i beskatning, og også ro om de tre sænkelser af bilbeskatningen, som regeringen har gennemført sammen med Dansk Folkeparti siden 2015, der har gjort bilerne billigere, og som jeg som skatteminister i hvert fald er stolt af.
Det skal noget afgiftteknisk ikke være en hindring for.
Det er derfor, vi som sagt foreslår at forlænge overgangsordningen indtil udgangen af 2020.
Det vil betyde, at der fra den 1.
april ikke sker ændringer i den måde, brændstofforbruget og bilafgifterne for nye biler fastsættes.
Så der er tryghed og ro til dem, der måtte overveje at købe en ny bil også efter den 1.
april.
Jeg vil gerne sige tak til høringsparterne for de indkomne høringssvar, ikke bare det svar, der indeholdt anbefalinger om, at vi som politikere skulle holde os i ro, men også alle de andre svar.
Der har været en uhyre kort høringsfrist hen over fremsættelsen, og det skyldes jo, at vi skulle nå det inden den 1.
april.
Men tak for, at dem, der har sendt høringssvar ind, har gjort det så hurtigt.
I forhold til kommentarer til det, der er blevet sagt heroppe i dag, kan jeg sige til SF, at vi vil se frem til at svare på de skriftlige og helt rimelige spørgsmål om effekterne.
Når man går over til en anden omregningsmetode, er der nogle biler, der vil blive billigere, og nogle biler, der vil blive dyrere, og vi har så forsøgt at ramme balancen, så den samlede bilbeskatning er den samme, og vi kan sagtens svare på, hvilke biler der under nogle givne forudsætninger vil blive billigere, og hvilke der vil blive dyrere.
Til Alternativet skal jeg sige – hvilket hr.
Joachim B.
Olsen også var inde på – at det her princip om, at forureneren skal betale, som jeg i øvrigt er helt enig i, følger man på bilområdet, faktisk i alt for stort omfang, i forhold til hvad der samfundsøkonomisk er fornuftigt.
Så hvis man endelig skulle gå ind i det, skulle man løfte skattebyrden over på nogle andre ting, hvor man ikke afløfter de afledte omkostninger i forhold til forurening.
For vores høje bilbeskatning fører også til, at folk kører i deres bil i meget længere tid, end det egentlig giver mening, og der er rigtig mange gamle og knap så miljøvenlige biler derude, som burde blive byttet ud med nogle nye og mere miljøvenlige biler, og det forhindrer vores høje afgifter altså.
Det kan vi så lappe lidt på med skrotningspræmier og andre ting, men vi har en alt, alt for høj bilbeskatning også i forhold til en miljødagsorden.
Omvendt kan man selvfølgelig sige, at når så vi sænker bilbeskatningen, kommer der flere biler.
Det giver også nogle problemer.
Sådan er der forskellige ting, og det korte svar er, at det ikke er helt enkelt, men afgifterne er – også set fra et forureneren skal betale-perspektiv – alt, alt for høje i Danmark, som hr.
Joachim B.
Olsen var inde på.
Så var der Enhedslisten.
Nu er Enhedslistens ordfører ikke til stede her i salen, og det lød også på Enhedslistens ordfører som noget, Enhedslistens skatteordfører, hr.
Rune Lund, i virkeligheden havde skrevet.
Og hr.
Rune Lund plejer at være meget flittig, så han følger nok med i debatten derhjemme eller ser den efterfølgende.
Og så kan han se mit svar her:
Det er altså ikke rigtigt, at der er nogle, der har svindlet og snydt statskassen for et stort milliardbeløb, som følge af at nogle bilfabrikanter har opgjort, hvor langt en bil kører på literen, ukorrekt.
Det er jo rigtigt, at hvis man havde opgjort det anderledes og mere rigtigt, var der kommet flere penge i kassen.
Men de penge ligger jo ikke i lommerne på nogle svindlere; de penge ligger i lommerne på folk, der har købt en bil billigere, end de ellers ville have gjort.
Så har det i øvrigt ført til, at folk har købt nogle større biler og typisk også nogle mere miljørigtige biler, for danskerne har et bilbudget.
Og vi kan se, at når vi sænker afgiften, bruger folk nogenlunde det samme, men de køber nogle lidt større biler, og de er typisk mere miljørigtige og kører typisk måske også lidt længere på literen.
De er også mere sikre, og det vil sige, at der er færre, der kommer til skade i trafikken.
Så det, at der er nogle penge, der ikke er kommet i kassen, har så ført nogle andre positive ting med sig:
Vi har fået billigere biler, givetvis mere miljørigtige biler og med en vis sandsynlighed også mere trafiksikre biler.
Pengene er i hvert fald ikke i lommen på nogle svindlere, og derfor kan man ikke sammenligne det med udbyttesagen og andre ting.
Det er ikke rigtigt.
Det tror jeg skal være mine bemærkninger her i dag, og så ser vi frem til en hurtig udvalgsbehandling.
Vi skal selvfølgelig fra Skatteministeriets side af bestræbe os på at svare hurtigt på de spørgsmål, der må være, sådan at vi kan nå at få behandlet lovforslaget, så det kan træde i kraft og vi undgår, at nogen skulle blive ramt af nogle stigninger, som et stort flertal af Folketinget ikke ønsker.