Tak for det.
Og først tak for den mestendels positive modtagelse af lovforslaget.
Et sammenhængende og veludbygget transportsystem er afgørende for mobiliteten i samfundet.
Den digitale udvikling og fremkomsten af private kollektive transporttilbud giver de rejsende flere valgmuligheder, og det styrker mobiliteten på tværs af landet.
Denne udvikling skal understøttes og fremmes, og det skal sikres, at rammerne er tidssvarende.
Formålet med dette lovforslag er derfor at opdatere og modernisere vilkårene for passagervendte transport- og mobilitetstilbud.
De digitale muligheder er der, teknologien er klar.
Alligevel er det endnu ikke muligt i Danmark at planlægge og betale for sin rejse i én app, hvis man tager flere transportformer.
Det, til trods for at vi faktisk allerede har et godt digitalt udgangspunkt med rejseplanen og med rejsekortet.
Udviklingens muligheder hæmmes i dag af nogle begrænsende faktorer i indretningen af den kollektive trafiksektor.
Det er både de rejsende og samfundet til last.
Derfor har lovforslaget også til formål at imødegå de begrænsninger.
Med lovforslaget fremtidssikres rejseplanen og rejsekortet og samarbejdet om dem samles i ét selskab.
Det skal målrette arbejdet hen imod at få funktionerne samlet i én digital mobilitetstjeneste.
Samtidig er det formålet, at flere private transporttilbud kommer på det fælles rejseplan- og rejsekortsystem.
De private tilbud udfylder hullerne i den traditionelle offentlige kollektive trafik på den samlede rejse fra dør til dør.
De spiller derfor en væsentlig rolle i forhold til at skabe et mere sammenhængende mobilitetssystem.
Den digitale udvikling går som bekendt stærkt, men vi skal sikre, at Danmark følger med.
Her spiller markedet også en central rolle som drivkraften for innovation og den videre udvikling.
Med lovforslaget skabes der derfor også grobund for selvstændige private mobilitetstjenester.
Det gøres ved, at offentlige trafikvirksomheder i højere grad gør transportdata åbne og stiller udvalgte billetter til rådighed for videresalg gennem tredjepart.
Det muliggør et privat marked for mobilitetstjenester, og det kan bidrage til øget salg af billetter til den offentlige transport.
Et andet formål med lovforslaget er at forenkle og sænke afstandskravene for fjernbuskørsel.
Fjernbussen er et fleksibelt og billigt supplement til den offentlige kollektive trafik.
Særlig studerende, pensionister og børnefamilier benytter sig af fjernbussen, når de f.eks.
skal hjem at besøge familien, på musikfestival eller noget helt tredje rundt omkring i landet.
Med lovforslaget imødekommes danskernes store efterspørgsel på en god, driftsikker og billig transportmulighed.
I dag skal en fjernbus krydse op til to trafikselskabsgrænser for at være lovlig.
Med dette lovforslag vil en fjernbus fremadrettet kunne køre ned til 75 km mellem passagerernes på- og afstigning.
Det vil styrke de samlede mobilitetsmuligheder i Danmark, ikke mindst regionalt og i yderområder, da fjernbusserne vil kunne nå til langt flere destinationer og passagerer end i dag.
Forslaget ventes at skabe ca.
600.000 nye fjernbuspassagerer, hvoraf godt halvdelen vil være helt nye rejsende.
Det faste kilometerkrav på 75 km vil samtidig ensrette kravene på tværs af landet og på den måde gøre op med de forskellige afstandskrav, som eksisterer i dag.
Lad mig give et eksempel:
I dag er det sådan, at en fjernbus, der kører fra København i Movias område, kun skal krydse en trafikselskabsgrænse, mens en fjernbus fra Esbjerg i Sydtrafiks område skal krydse to.
Det betyder, at en fjernbusrute fra København til Odense er lovlig, mens en fjernbusrute fra Odense til Esbjerg er ulovlig.
Dette, til trods for at ruternes længde er godt og vel ens.
En anden ulempe ved de gældende afstandsregler er, at en fjernbus på ruten fra København til Aalborg ikke må tage passagerer med på vejen fra Aarhus til Aalborg, også selv om fjernbussen sætter nogle af sine passagerer af i Aarhus og derfor nu har ledige sæder.
Fjernbussen, som vel at mærke alligevel kører, må altså ikke udnytte sin ledige kapacitet på sin videre tur mod Aalborg.
Det er dårlig kapacitetsudnyttelse, og det problem vil dette lovforslag gøre op med.
Med lovforslaget øges samtidig frekvenskravet til fjernbusserne.
På den måde kan danskerne fortsat regne med et godt betjeningsniveau, når de rejser med fjernbus.
Alt i alt vil forslaget styrke fjernbussernes mulighed for at yde gode, billige og driftsikre mobilitetsmuligheder til gavn for betjeningen af både den landsdækkende og den regionale trafik i hele landet.
Derudover har forslaget til formål at sikre, at de regionale trafikselskaber tilbyder passagererne de samme grundlæggende rettigheder.
De passagerer, som benytter lokal og regional bustrafik, har forskellige rettigheder, alt efter hvilket regionalt trafikselskab de rejser med.
Det er ikke rimeligt over for buspassagererne, at det er så besværligt at finde ud af, hvad rettighederne er.
Med forslaget får man som buspassager i den offentlige trafik derfor ens rettigheder, uanset hvor i landet man rejser og med hvilket trafikselskab.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen i samme positive ånd.