Ministeren bedes oplyse, hvad konsekvensen vil være af at ændre på firmabilbeskatningen efter følgende skabelon:
- Værdielementet sænkes fra 25 pct. til henholdsvis 24 pct., 23 pct., 22 pct., 21 pct. og 20 pct. for den del af værdien som er under 300.000 kr. og fastholdes på 20 pct. af den del der ligger over.
- Miljøtillægget hæves så forslagene er omtrent provenuneutrale.
Ministeren bedes endvidere oplyse, hvad de forventede adfærdsvirkninger af ovenstående omlægninger forventes at være i forhold til ændret CO2-udledning fra firmabiler.
Endeligt bedes ministeren bekræfte, at i det omfang en sådan omlægning isoleret fører til et lavere skatteprovenu fra firmabilbeskatningen, så skyldes dette, at forslaget vil føre til forbedret brændstoføkonomi blandt firmabiler (og dermed lavere grøn ejerafgift og miljøtillæg), hvilket igen reflekterer, at medarbejderen får et lavere separat privatforbrug (medarbejderens værdi af firmabil falder) samt at dette må forventes på sigt at sætte sig i højere (almindeligt beskattet) løn.
Dato: 12-12-2018
Status: Endeligt besvaret
Emne:
motorkøretøjer