Tak for ordet, og tak til Dansk Folkeparti for traditionen tro at tage initiativ til en forespørgselsdebat om de danske værdier.
Det er jo et vigtigt spørgsmål.
Hvad vil det sige at være dansk?
Hvilke værdier gemmer der sig i de traditioner og den kultur, som er vores, og hvordan vil det se ud i fremtiden?
Det er klogt at tænke over, både for nye og for gamle danskere, og debatten er jo heller ikke ny.
I år er det 800 år siden, at Dannebrog ifølge sagnet faldt ned fra himlen.
Dengang så Danmark noget anderledes ud end i dag.
Kultur, værdier og traditioner er jo ikke statiske.
De forandrer sig som alt andet.
For ca.
100 år siden skulle man f.eks.
være 35 år gammel for at stemme til Landstinget.
De fleste kvinder gik hjemme og var afhængige af deres mænds indtægt.
I skolen måtte man slå børnene.
Det er ikke en dansk værdi i dag at slå børn.
Det var det åbenbart engang.
Ting forandrer sig over tid.
Jeg kan huske, da jeg selv gik i skole og Ibrahim kom ind i klassen efter sommerferien som den første og den eneste med udenlandsk baggrund.
Jeg nævnte det også i min nytårstale.
Da jeg gik i gymnasiet, var der i hele Danmark omkring 50.000 mennesker med ikkevestlig baggrund.
I dag er det tal tæt på en halv million.
Så på en generation er vores land forandret, og det udfordrer os, og det skal vi diskutere, det skal vi handle på.
Men vi er også nødt til at gøre det med afsæt i, hvad der er en realitet, nemlig at vi ikke kan skrue tiden tilbage.
Vi står, hvor vi står.
Vi er nødt til at tage den herfra, finde ud af det sammen, både gamle og nye danskere.
Danmark er jo et land ifølge geografien.
Her bor nogle mennesker, men det er jo mere end det, det er også et fællesskab.
Det bliver tydeligt for mig, det blev det så sent som i går aftes, da jeg var til et mindearrangement for Kim Larsen, mens alle andre var på Rådhuspladsen for at festligholde vores verdensmestre.
Jeg var på hans gamle seminarium, som i dag er Københavns Professionshøjskole.
Kim Larsen samlede danskerne på tværs af generationer, bopæl, job og baggrund.
Han ramte noget i os alle, ikke kun gennem sine sange og sin poesi, men også gennem sin væremåde, jordnær og uimponeret, skarpsindig, både i ord og tanke, men først som sidst var Kim Larsen jo eksponent for frisind, friheden til at være den, man er, sammen med andre.
Og for mig er det en særlig værdifuld del af vores fællesskab.
I et ægte fællesskab skal der være plads til forskellighed, plads til at kunne rumme mangfoldigheden, den enkelte, som han eller hun er, men frisind er omvendt jo ikke det samme som holdningsløshed.
Et rigtigt fællesskab har også sine grænser, og spørgsmålet er, hvor vi sætter de grænser.
Og den debat mellem rummelighed og hvor vi sætter grænsen, er vigtig til alle tider og jo ikke mindst i en tid, hvor meget er under opbrud.
En del af det opbrud skyldes jo, at vi igennem årene har åbnet vores dør for tusindvis af mennesker på flugt, åbnet vores dør af et godt hjerte og vel også med en eller anden, har det vist sig over tiden, naiv tro på, at alle, der kom hertil, ville os så meget, at de også ville tage vores værdier til sig, opsøge og blive en del af det danske fællesskab.
Så simpelt er det ikke.
Det ved vi nu, og det er en lære, der er gået noget langsommere op for nogle end for andre, for nu at sige det, som det er.
Der kom for mange ind med et udgangspunkt, som var alt for fjernt kulturelt og værdimæssigt, og det har presset vores danske fællesskab.
Og sådan kan det ikke fortsætte.
Her er en grænse.
Antal betyder noget.
Det er vi mange der har ment meget, meget længe.
Der synes at være nogle flere, der abonnerer på det synspunkt nu, og det er godt, for vi skal ikke lukke flere ind, end vi kan rumme.
Det er derfor, regeringen fører en stram og konsekvent udlændingepolitik.
Jeg ved godt, at der er mange, også her i salen, der synes, det er for hårdt, men jeg tror også, at der er mange, der deler min bekymring for Danmark, og en ting kan vi i hvert fald slå fast:
Regeringens politik virker.
EU's indsats har betydet, at tilstrømningen til Europa er voldsomt reduceret, men Danmarks politik har betydet, at flygtninge nu også går uden om Danmark, når de skal vælge land.
Vi er gået fra at være, da den her regering trådte til, det femte mest attraktive asylland i Europa til nu at være det sekstende mest attraktive, når man sætter antallet af asylansøgere i forhold til befolkningstallet.
Det er jo ikke nogen tilfældighed.
Det er et udtryk for, at der har været ført en politik, som har sat en grænse.
I de sidste 2 år har vi derfor også haft det laveste asyltal, vi har set i et årti.
Vi ønsker også nye grænser, når det gælder om, hvor lang tid man skal blive i Danmark.
Børn og voksne, som har et berettiget behov for beskyttelse, skal selvfølgelig have husly i Danmark – selvfølgelig skal de det – men i vores verden er husly midlertidigt, det er ikke en invitation til at flytte ind permanent, og derfor skal krigsflygtninge hjem igen, når forholdene tillader det, tilbage til deres land, hjælpe med at bygge det op.
Det er sådan set også en moralsk forpligtelse.
Sammen med Dansk Folkeparti har vi gjort det princip endnu mere klart og endnu mere tydeligt, så vi nu giver opholdstilladelser med henblik på midlertidigt ophold ud fra en tanke om, at midlertidigt betyder midlertidigt.
Jeg ved godt, at det som sådan ligger uden for Danmarks indflydelse, om krige ude i verden ophører, eller om regeringer vælter i de lande, hvor flygtninge kommer fra.
Men det ligger inden for vores eget beslutningsrum at sige, at hvis betingelserne for opholdstilladelse ikke længere er til stede, så skal opholdstilladelsen inddrages hurtigst muligt, og den pågældende skal rejse ud af Danmark og tilbage til sit hjemland.
Til gengæld skal man så yde sit til fællesskabet, mens man er her, det siger sig selv.
Man skal tjene sine egne penge, for ellers skal andre gøre det for en, og mennesker, der får varigt ophold i Danmark, skal selvfølgelig integreres ordentligt, have uddannelse, arbejde, tage ansvar for sig selv og sine, bidrage til fællesskabet, tage Danmark til sig.
Det gør de fleste da heldigvis også.
Det er værd at huske på, at rigtig mange med udenlandsk baggrund arbejder, betaler deres skat, opdrager deres børn til ansvarlighed, bl.a.
til at tage en uddannelse, at flere og flere får en uddannelse, kommer i beskæftigelse.
Andelen af flygtninge og familiesammenførte, som er i job efter 3 år i Danmark, er steget fra hver femte til op imod halvdelen, altså noget nær fordoblet, i den her regerings levetid.
Det styrker integration og sammenhængskraft, og det er heller ikke sket af sig selv.
Det hænger jo sammen med, at de færre, der kommer, møder vi mere konsekvent, og at vi sammen med arbejdsmarkedets parter har indført en integrationsgrunduddannelse i 2016 som en trædesten til arbejdsmarkedet for mange, og som betyder, at man nemmere får kendskab til dansk, til kultur, til vores værdisæt, til vores måde at tænke på, til arbejdsmarkedet, og det er godt.
Og det er jo sådan set godt, uanset hvor ens fremtid ligger.
En ting er dog helt sikker, apropos det med, hvor ens fremtid ligger, og det er, at den ikke ligger i en ghetto.
Vi skal nedbryde de parallelsamfund, som er med til at splitte Danmark, områder, hvor alt for mange mennesker med samme problemer klumper sig sammen, hvor alt for få voksne står op om morgenen og går på arbejde, hvor kvinder regnes for mindre værd end mænd, hvor unge ikke må gifte sig med den, de elsker, og hvor Danmark ikke er Danmark.
Her går en grænse, her stopper rummeligheden, den udvikling skal vendes, og det er ved at være sidste chance.
Det er også derfor, regeringen har taget initiativ til en samlet strategi med det mål at forebygge og nedbryde parallelsamfund.
Det er lykkedes at samle et bredt flertal, og det vil jeg gerne kvittere for, bag markante og målrettede initiativer, 20 i alt, og vi har sat det ambitiøse mål, at der ikke skal være én ghetto tilbage i 2030.
Hver eneste ghetto skal væk.
I stedet skal vi omdanne de her boligområder til almindelige bydele, og det kræver gennemgribende ændringer af boligmassen, og så skal vi have en langt mere håndfast styring af, hvem der skal bo i de udsatte boligområder.
Børnene skal i daginstitution fra en tidlig alder, og vi skal styrke myndighedernes og ikke mindst politiets position i de her boligområder, så det bliver mere trygt for beboerne at færdes der.
Det er sund fornuft til gavn for alle.
Så vi skal bryde parallelsamfund ned, og vi skal være insisterende på, at man gør sig til en del af vores fællesskab, når man skal være her permanent.
Til gengæld skal vi så heller ikke lukke os inde om os selv.
Det er hverken fornuftigt eller gavnligt at lukke Danmark for mennesker, som kan og vil bidrage til vores land.
Derfor har regeringen fortsat det synspunkt, at det skal være muligt for danske virksomheder at kunne ansætte de medarbejdere, de har brug for, også hvis de skal et stykke ud i verden, forudsat selvfølgelig at det sker på ordentlige vilkår og i respekt for den danske model, og at man er her, så længe man har et arbejde.
Derfor er det trist, at et flertal uden om regeringen i virkeligheden, synes jeg, forveksler den her værdidebat og behovet for at få styr på udlændingepolitikken med en bremse på danske virksomheders muligheder for at få besat ledige stillinger, som vi ikke har folk til herhjemme.
Det har den konsekvens, at virksomheder går glip af ordrer, og at statskassen går glip af indtægter.
Det er jo sådan, at hver gang vi har en udlænding på beløbsordningen, bidrager han eller hun i gennemsnit med mere end 300.000 kr.
om året til de offentlige kasser, altså samlet set med det tal, vi har nu, 1,5 mia.
kr.
om året.
Det er penge, som vi kan bruge direkte til bedre uddannelse, erhvervsvilkår og mere og bedre velfærd, og derfor ærgrer det mig, at et flertal i Folketinget fører den linje, man fører her, for her synes jeg, at rummeligheden og frisindet og forståelsen har trange vilkår.
Vi skal kunne genkende Danmark, også i fremtiden, og for mig er frihed, frisind og fællesskab uløseligt forbundet med det bedste ved Danmark.
Det skal vi værne om ved at hylde mangfoldigheden, men også ved at turde sætte grænser for rummeligheden, og derfor er det med den her debat som med de fleste:
Den er ikke sort-hvid, og den er nødt til at have sine nuancer, for der skal findes en balance mellem fasthed og hårdhed og lukkethed.
Danmark skal være lukket for dem, der ikke kan og vil Danmark, det er regeringens linje, men på den anden side skal Danmark være en åben nation, der ikke vender ryggen, men ansigtet mod resten af verden.
Tak for ordet.