Fremsat den 8. februar 2019 af Karsten Hønge (SF),
Kirsten Normann Andersen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forhøjet dagpengesats til personer med
langvarig tilknytning til arbejdsmarkedet og lavere
a-kassekontingent til dagpengemodtagere under 25 år
Folketinget pålægger regeringen i
2019 at fremsætte lovforslag, der forhøjer
dagpengesatsen med 25 pct. i de første 2 måneders
ledighed for personer, der har været i beskæftigelse i
mindst 4 ud af de forudgående 5 år. Folketinget
pålægger samtidig regeringen at fremsætte
lovforslag, der halverer a-kassekontingentet for dagpengemodtagere
under 25 år, der får halveret deres dagpengesats.
Bemærkninger til forslaget
Øget dækningsgrad
At blive opsagt og lede efter nyt job kan
være en stressende oplevelse i sig selv, og
lønmodtagere skal derfor ikke også straks frygte for
deres økonomi.
Arbejdsløshedsdagpengene er desuden en
central del af det danske flexicuritysystem, der er kombinerer
forholdsvis korte opsigelsesvarsler med et økonomisk
sikkerhedsnet, når man bliver fyret.
Men systemet risikerer desværre at blive
udhulet, i takt med at dækningsgraden for dagpenge er blevet
forringet og forsikringsperioden forkortet. Jo flere der melder sig
ud af eller undlader at melde sig ind i en a-kasse, jo
højere risiko er der for, at man på sigt undergraver
det solidariske system.
Der er derfor brug for en række tiltag
for at forbedre dækningsgraden for dagpenge, og det
foreslås derfor at indføre en forbedret dækning
for personer, der har været i beskæftigelse i
længere tid. Netop denne gruppe kan opleve, at de ikke
får nok ud af at betale til a-kassen, fordi de mener, at
dagpengesatsen er for lav, eller fordi de ikke regner med at blive
ledige.
Det foreslås, at en dagpengeberettiget
lønmodtager i de første 2 måneders ledighed
modtager en 25 pct. højere dagpengesats, dog med et maksimum
på 90 pct. af den pågældendes hidtidige
løn i overensstemmelse med de gældende
satsberegningsregler. Forudsætningen for den forhøjede
dagpengesats er, at den pågældende har været i
beskæftigelse i mindst 4 ud af de forudgående 5
år, hvor barselsorlov, længerevarende sygdom m.v. vil
blive betragtet som en »død periode«, der ikke
indgår i vurderingen af, hvorvidt personen har været i
beskæftigelse de seneste 4 ud af 5 år.
Personer med lavere indkomster har i forvejen
90 pct. dækningsgrad, hvilket der ikke ændres på.
For indtægter op til godt 28.000 kr. pr. måned
forbedres dækningsgraden til 90 pct., mens alle med
højere indkomst får et løft i dagpengesatsen
på 4.658 kr. om måneden.
Forslaget skønnes at medføre
merudgifter for ca. 850 mio. kr., jf. Finansudvalget, alm. del,
spørgsmål 313, folketingsåret 2017-18. Forslaget
foreslås finansieret ved at annullere rabatten i boafgiften
til virksomhedsarvinger, der koster ca. 1 mia. kr. om året
(900 mio. kr. i 2019).
Halvt kontingent til unge på halv
dagpengesats
I dag er reglerne sådan, at unge under
25 år får halveret deres dagpengesats efter 26 uger som
ledig, hvis de ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse
eller har haft fuldtidsbeskæftigelse i 2 ud af 3 år.
Selv om man efter et halvt års ledighed, hvor det ikke er
lykkedes at finde job, får halveret sin dagpengesats, skal
man dog stadig betale fuldt kontingent.
Det foreslås derfor, at unge under 25
år alene skal betale halvt a-kassekontingent, hvis de
får halveret deres dagpengesats, da prisen for kontingentet
således stemmer bedre overens med andelen af satsen. Dette
skal også ses, i lyset af at unge ledige på halv sats i
forvejen er presset på økonomien, og kontingentet
bør så meget desto mere være en
forholdsmæssig mindre udgift.
Udgiften til forslaget skønnes at
være meget begrænset og kan derfor rummes inden for
ovennævnte finansieringsforslag.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forhøjet dagpengesats til personer med langvarig tilknytning
til arbejdsmarkedet og lavere a-kassekontingent til
dagpengemodtagere under 25 år.
(Beslutningsforslag nr. B 99)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.