Fremsat den 8. februar 2019 af Rasmus Helveg Petersen (RV),
Sofie Carsten Nielsen (RV) og Morten Østergaard (RV)
Forslag til folketingsbeslutning
om mulighed for at undgå nedrivning af
almene boliger i hårde ghettoområder
Folketinget pålægger regeringen at
foretage de nødvendige lovændringer og administrative
foranstaltninger, som kan give kommuner med boligområder
på den såkaldte liste over hårde
ghettoområder en mulighed for at erstatte den
påkrævede udviklingsplan, som fokuserer på at
nedbringe antallet af almene boliger, med en alternativ plan, der
inden for 2 år kan få området helt af
ghettolisten ved at fokusere på at bringe ledige i job eller
i uddannelse.
Boligområder, som laver en sådan
alternativ udviklingsplan, skal have 2 år til at indfri
målene på baggrund af aktuelle og opdaterede tal. Hvis
området efter 2 år er lykkedes med at frigøre
sig fra ghettolisten, skal det fritages fra kravene om at nedrive
eller nedbringe andelen af almene familieboliger.
Bemærkninger til forslaget
Den vedtagne parallelsamfundspakke og deraf
vedtagelsen af lovforslag nr. L 38 i november 2018 har betydet, at
en lang række boligområder er blevet fanget på
ghettolisten af forældede statistiske opgørelser, der
i sagens natur ikke kan ændres på. Det har betydet, at
boligområder, som er kommet på ghettolisten i 2018,
ingen reel chance har haft for at ændre på situationen,
før de nu mødes med krav om at nedbringe andelen af
almene familieboliger. Det har den konsekvens, at gode og
attraktive boliger står til nedrivning, og at kommunernes
incitament til at sætte ind med målrettet
beskæftigelsesindsats, uddannelsesindsats m.v. over for de
borgere, der står uden for arbejdsmarkedet, mindskes. De
dispensati?onsmuligheder, der eksisterer efter lovændringen
fra november 2018, vil kun få ghettoområder kunne
gøre brug af, og vil ikke afhjælpe konsekvenserne for
langt de fleste af de hårde ghettoområder. Desuden
giver dispensationsmuligheden ikke sikkerhed for, at man kan
undgå at nedbringe, selv hvis man får dispensation.
Flere kommuner har intensiveret jobindsatsen i
deres udsatte boligområder. Men med de nuværende regler
kan kommunerne ikke opnå samme gevinster i de såkaldte
hårde ghettoområder, fordi dele af boligerne står
til nedrivning uanset kommunens og det almene boligselskabs
indsats, jf. lov om almene boliger m.v. (lovbekendtgørelse
nr. 119 af 1. februar 2019). Ifølge lovgivningen skal
boligerne rives ned eller omdannes, uanset om indsatsen er
succesfuld, for størstedelen af de hårde ghettoers
vedkommende. Det er samfundsøkonomisk dyrt og spild af
midler, når områder tvinges til at afvikle hundredvis
af boliger i stedet for eksempelvis at hjælpe 20-50 mennesker
i arbejde. Hårde ghettoområder, hvor det er muligt at
ændre beboersammensætningen gennem jobindsats,
uddannelsesindsats og andre tiltag, skal derfor kunne erstatte
udviklingsplanen med en realistisk plan for at kunne komme af den
såkaldte ghettoliste. Hvis det lykkes inden for 2 år,
skal de som følge af dette beslutningsforslag ikke rammes af
konsekvenserne i parallelsamfundspakken.
Selv om et område er stemplet som en
ghetto, er mange af områderne attraktive. 58.000 personer
står på venteliste til at få en bolig i et af de
områder, der er på listen over hårde
ghettoområder, jf. »58.000 står i kø til
en bolig i en hård ghetto«, Dr.dk, den 30. november
2018. Flere af områderne er nyrenoverede, f.eks. Agervang i
Holbæk, der i 2013-2014 blev renoveret for 210 mio. kr., jf.
»De 16 »hårdeste ghettoområder«
Dokumentation af de konkrete virkninger af
parallelsamfundspakken«, BL - Danmarks Almene Boliger, 2018,
side 30.
Nu risikerer de nyrenoverede familieboliger at
skulle rives ned. Det skyldes, at parallelsamfundspakken har
resulteret i, at almene boligområder, der defineres som
hårde ghettoområder skal nedbringe andelen af almene
familieboliger til 40 pct. De fleste områder har i dag 100
pct. almene familieboliger, hvorfor andelen skal nedbringes med 60
pct. Det vil i mange tilfælde ske gennem nedrivning. Et
alternativ er at sælge boligerne til private eller bygge nyt,
hvilket der sandsynligvis kun er et marked for i de store byer
(f.eks. Mjølnerparken i København). Enkelte
områder har mulighed for dispensation, men det løser
ikke udfordringerne med arbejdsløshed og kriminalitet.
De data, der ligger til grund for
ghettolisten, er i flere tilfælde mere end 2 år gamle.
Med forslaget sikres det, at det er den aktuelle udvikling frem for
den historiske, der afgør, hvorvidt området er
på ghettolisten. Flere af ghettokriterierne er baseret
på gamle tal. Eksempelvis bruges der i ghettolisten fra 1.
december 2018 tal fra starten af 2016, dvs. over 33 måneder
gamle tal. Det gør det svært for områderne at
komme af listen, da faktiske udviklinger ikke afspejles i de
historiske tal. Derfor indebærer dette beslutningsforslag
også, at der skal bruges opdaterede tal, som regnes fra det
nyeste år, frem for et gennemsnit af år, så de
faktiske udviklinger afspejles.
Nogle områder vil formentlig ikke kunne
leve op til kriterierne trods kommunal indsats. Dette
beslutningsforslag retter sig således mod de områder,
som har en chance for at komme af ghettolisten. Med dette
beslutningsforslag vil samfundet kunne spare mange milliarder ved
ikke at rive ned og bygge op et andet sted. Samtidig får vi
gang i den nødvendige jobindsats, således at folk
får et arbejde frem for en flyttebil.
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Helveg
Petersen (RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
mulighed for at undgå nedrivning af almene boliger i
hårde ghettoområder.
(Beslutningsforslag nr. B 97)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.