Fremsat den 8. februar 2019 af Torsten Gejl (ALT) og Carolina Magdelene Maier (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afskaffe zoneforbuddet og stoppe
kriminaliseringen af hjemløse
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at tage initiativ til at
afskaffe zoneforbuddet og stoppe kriminaliseringen af
hjemløse i Danmark.
I stedet for at kriminalisere
hjemløshed og sociale problemer ved at fængsle og
udvise hjemløse opfordres regeringen til at øge den
sociale indsats for at reducere hjemløshed.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med dette forslag er at
få regeringen til at stoppe kriminalisering af
hjemløse i Danmark. Forslagsstillerne finder det dybt
problematisk, at lovgivningen i dag indebærer, at
hjemløse kan udvises fra specifikke områder og hele
kommuner, alene fordi de er hjemløse og har opholdt sig
sammen med andre hjemløse. Forslagsstillerne foreslår
derfor helt konkret at afskaffe regeringens zoneforbud. I stedet
for at kriminalisere sociale problemer og potentielt fængsle
og udvise hjemløse af kommunen opfordres regeringen til at
øge den sociale indsats for at reducere
hjemløshed.
I foråret 2017 blev det forbudt at
etablere eller opholde sig i såkaldte utryghedsskabende
lejre, og politiet fik mulighed for at udstede zoneforbud til
personer, der overtræder forbuddet. I sommeren 2018 blev
zoneforbuddet udvidet, og straffen for at overtræde
zoneforbuddet blev skærpet.
Udvidelsen betyder, at hjemløse i dag
risikerer at få udstedt et zoneforbud, der gælder for
en hel kommune i en længere periode på op til 2
år, hvis politiet vurderer, at de opholder sig i en
utryghedsskabende lejr. Det vil sige at de hjemløse ligefrem
risikerer at blive udvist fra den kommune, de normalt opholder sig
og færdes i. Hvis en hjemløs overtræder
zoneforbuddet, risikerer personen første gang at blive
straffet med fængsel i 7 dage, stigende til den maksimale
fængselsstraf på 1½ års fængsel,
hvis overtrædelsen af forbuddet gentager sig.
I 2018 blev en hjemløs Hus
Forbi-sælger idømt en bøde på 1.000
kroner, fordi han sammen med få andre overnattede ved
Rundetårn. Ud over bøden blev Hus Forbi-sælgeren
tildelt et zoneforbud og udvist af Københavns Kommune i 3
måneder. Senere er han blevet sigtet for at bryde sit
zoneforbud, da han opholdt sig ved Nørreport, og han
risikerer nu en fængselsstraf. (»Hjemløse
André sigtet for at bryde zoneforbud«, Ritzaus Bureau,
den 28. december 2018).
Det fremgår af lovforslaget, at
formålet med regelændringerne oprindelig var at
skræmme tilrejsende udlændinge væk og forhindre
dem i at slå lejr i parker og på gader og veje i de
større byer i Danmark (Lovforslag nr. L 118
(folketingsåret 2017-18)). Der er dog meget, der tyder
på, at regelændringerne ikke virker, og at loven rammer
forkert.
Kirkens Korshær København, som
har kontakt til mange udsatte og hjemløse via sine
varmestuer, opsøgende arbejde, tøjuddeling,
nødovernatning og rådgivning, kan ikke ud fra
besøgstallet til sine tilbud konstatere et markant fald i
antallet af udenlandske hjemløse i København siden
indførslen af forbuddet mod utryghedsskabende lejre og
tiggeri (REU alm. del - bilag 83).
Derimod peger Kirkens Korshær på
andre problemer ved lovændringerne, bl.a. at de
hjemløse ikke ved, hvor de skal overnatte, fordi de er bange
for politiet, og Kirkens Korshær er i modsætning til
tidligere tilbageholdende med at udlevere soveposer og
liggeunderlag med anbefaling til de hjemløse om at sove ude
og sove flere sammen for at øge sikkerheden. Flere sover
alene, gemmer sig eller sover slet ikke, hvormed de bliver endnu
mere udsatte og sårbare, end de er i forvejen.
Det tyder også på, at lovens
manglende definition på en utryghedsskabende lejr skaber
usikkerhed og utryghed blandt de hjemløse. Er det en lejr og
kriminelt, hvis man har en sovepose, personlige ejendele, mad og
drikke, tøj osv.? Når der er overfyldt og mangel
på pladser på herberger og varmestuer, hvor skal de
hjemløse så overnatte, når de ikke har et
alternativ til gaden? Hvis man udviser hjemløse fra deres
kommune, hvor skal de så være henne? (REU alm. del -
bilag 53).
Forslagsstillerne kan tilslutte sig
anbefalingen fra Institut for Menneskerettigheder om at
afsøge løsninger på de eventuelle
ordensmæssige problemer, som socialt udsatte og
hjemløse kan skabe, uden at kriminalisere handlinger, der er
direkte relateret til fattigdom og hjemløshed (Institut for
Menneskerettigheder, »Uregistrerede Migranter-Status
2018«).
Forslagsstillerne henviser i øvrigt også til, at
forslaget er i tråd med FN's vejledende principper for
ekstrem fattigdom og menneskerettigheder, hvoraf det fremgår,
at stater opfordres til at ophæve kriminalisering af
hjemløses livsopretholdende handlinger, der foretages i det
offentlige rum, såsom at sove, tigge og spise, og
aktiviteter, der relaterer sig til personlig hygiejne (FN's
Menneskerettighedsråd, UN Guiding Principles on Extreme
Poverty and Human Rights, 2012, punkt 66 (C)).
Forslagsstillerne finder det
meningsløst og urimeligt, at hjemløse kriminaliseres
og i visse tilfælde udvises af kommunen, alene fordi de er
hjemløse og opholder sig sammen med andre hjemløse. I
stedet for at straffe og kriminalisere hjemløse anbefaler
forslagsstillerne, at regeringen styrker indsatsen med at reducere
hjemløshed i Danmark og øger investeringer i
herberger og billige boliger til hjemløse.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
afskaffe zoneforbuddet og stoppe kriminaliseringen af
hjemløse.
(Beslutningsforslag nr. B 95)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.