Fremsat den 7. februar 2019 af Torsten Gejl (ALT) og Carolina Magdalene Maier (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om tilbagerulning af lovændringen om
skærpelse af straffen for tiggeri
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at tilbagerulle den
såkaldte tiggerlov, der trådte i kraft i juni 2017, og
som indebar en skærpelse af straffen for tiggeri på
udvalgte steder.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 33,
folketingsåret 2017-18, tillæg A, B 33 som fremsat, og
tillæg F, møde 44 kl. 15.58.
I 2017 vedtog Folketinget den
lovændring, som indebar en skærpelse af straffen for
tiggeri på udvalgte steder - den såkaldte tiggerlov.
Med lovændringen blev straffen for tiggeri i gågader,
ved stationer, i og ved supermarkeder eller i offentlige
transportmidler skærpet til 14 dages ubetinget fængsel
i førstegangstilfælde, dvs. uden forudgående
advarsel fra politiet.
Formålet med lovændringen var at
bekæmpe »utryghedsskabende tiggeri« defineret som
tiggeri de nævnte steder, mens baggrunden tilsyneladende var
at skræmme udenlandske hjemløse fra at rejse til
Danmark og tigge. Men det har vist sig, at almindelige
hjemløse, som tigger uden at skabe utryghed, bliver ramt af
lovgivningen.
Forslagsstillerne mener ikke, at
hjemløse og udsatte borgere skal straffes for handlinger,
der skyldes deres sociale problemer, og mener helt
grundlæggende ikke, at sociale problemer kan bekæmpes
med straf og kriminalisering af socialt udsatte borgere.
Utryghedsskabende adfærd kan
håndteres af politiet efter ordensbekendtgørelsen,
hvis adfærden er til gene for den offentlige orden. Det kan
derfor også overvejes helt at afkriminalisere tiggeri og
afskaffe straffelovens bestemmelser om tiggeri.
Endvidere kan forslagsstillerne tilslutte sig
anbefalingen fra Institut for Menneskerettigheder om at
afsøge løsninger på de eventuelle
ordensmæssige problemer, som socialt udsatte og
hjemløse kan skabe, uden at kriminalisere handlinger, der er
direkte relateret til fattigdom og hjemløshed (Institut for
Menneskerettigheder, »Uregistrerede Migranter. Status
2018«).
Forslagsstillerne henviser i øvrigt
også til, at forslaget er i tråd med FN's vejledende
principper for ekstrem fattigdom og menneskerettigheder, hvoraf det
fremgår, at stater opfordres til at ophæve
kriminalisering af hjemløses livsopretholdende handlinger,
der foretages i det offentlige rum, såsom at sove, tigge og
spise, og aktiviteter, der relaterer sig til personlig hygiejne
(FN's Menneskerettighedsråd, UN Guiding Principles on Extreme
Poverty and Human Rights, 2012, pkt. 66 (C)).
Endelig skal det også bemærkes, at
fængselsstraffe for tiggeri er ekstremt dyrt for samfundet og
hverken hjælper på fattigdom eller hjemløshed.
Ifølge bemærkningerne til regeringens lovforslag
koster det årligt omkring 8 mio. kr. at straffe
hjemløse tiggere med 14 dages fængselsstraf. De
ressourcer kan bruges langt klogere og mere værdigt til andre
formål.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tilbagerulning af lovændringen om skærpelse af straffen
for tiggeri.
(Beslutningsforslag nr. B 92)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.