Fremsat den 6. februar 2019 af Torsten Gejl (ALT),
Uffe Elbæk (ALT),
Carolina Magdalene Maier (ALT) og Pernille Schnoor (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre gyldigt fravær for
elever på ungdomsuddannelsers engagement og deltagelse i
civilsamfundsorganisationer, foreninger m.m.
Folketinget pålægger regeringen
inden den 1. april 2019 at fremsætte et lovforslag, der
ændrer reglerne for fravær på
ungdomsuddannelserne, således at elevers deltagelse og
engagement i samfundet ikke medregnes som fravær i elevens
samlede fraværsstatistik.
Elever skal kunne have op til 10 skoledage pr.
skoleår, der ikke medregnes som fravær, hvis eleven kan
dokumenterer, at årsagen til fraværet er deltagelse i
civilsamfundsorganisationer, rådsarbejde, foreningsliv,
herunder også idrætsforeninger, frivillighed, lovligt
anmeldte demonstrationer eller politisk arbejde.
Bemærkninger til forslaget
Samfundsengagement er fundamentet for vores
samfund, og en engageret befolkning er grundlaget for vores
demokrati. Unges deltagelse i foreningsliv og frivillighed danner
ifølge forskning ramme for mange unges samfundsengagement,
giver unge erfaring med og indblik i demokratiet og kan derfor
også betragtes som en vigtig indikator for unges
samfundsmæssige deltagelse. Derudover er deltagelse i
forskellige arenaer i civilsamfundet også med til at skabe
stærke og meningsfulde fællesskaber og give den enkelte
en følelse af at høre til. Derfor er det vigtigt, at
vi som samfund styrker og engagerer unge i demokratiet gennem
civilsamfundsorganisationer og foreningsliv og giver dem bedst
mulige betingelser for at etablere gode fællesskaber -
også uden for skolen.
Danske børn og unge har stor viden om,
og interesse for politik, samfund og demokrati (»Unge, skole
og demokrati - hovedresultater af ICCS 2016«, Jens Bruun,
Jonas Lieberkind og Heidi Bay Schunck, Aarhus Universitetsforlag,
2016). Og sammen med irske unge ligger danske unge på
europæisk plan i toppen, når det handler om deltagelse
i frivilligt arbejde (»I tal: Danske unge er topmotiverede
for at lave frivilligt arbejde«, Altinget.dk, den 29. august
2018).
Desværre peger flere
undersøgelser på, at der er sket en negativ udvikling
i danske unges deltagelse i foreningsliv og frivillighed. Flere
undersøgelser viser, at unges deltagelse i foreningsliv og
frivillighed og deres politiske engagement gennem se seneste
år er faldende (»Børn og unges deltagelse i
samfundets fællesskaber«, Maria Bruselius-Jensen, EMU,
2018). Særlig deltagelse i foreningslivet er drastisk
faldende fra og med 15-årsalderen, og andelen af unge, der
laver frivilligt arbejdet er ligeledes faldet. Det kan dels
tilskrives, at unge deltager i andre arenaer end de traditionelle
politiske arenaer og former for frivillighed, eksempelvis gennem
sociale medier, og derfor er deres engagement delvis
»usynligt«, dels kan det tilskrives, at unge
føler sig pressede på forskellige fronter, f.eks. med
hensyn til uddannelse.
Undersøgelserne peger på, at unge
i højere grad prioriterer uddannelse og arbejde og ikke
føler, at de har tid og overskud til at engagere sig i
civilsamfundet i deres fritid, fordi der er et øget pres og
fokus på uddannelse. Alternativet mener, at det er helt
afgørende, at vi giver unge de bedst mulige betingelser for
at engagere sig og deltage i samfundet i deres fritid, og det
må ikke være præstationspresset, der afholder
unge på ungdomsuddannelser fra at engagere sig og deltage
aktivt i demokratiet.
Vi skal anerkende det som en værdi for
samfundet, at unge bruger tid på at engagere sig og deltage
aktivt i demokratiske processer, fordi det er med til at skabe
positive fællesskaber og aktive medborgere. Det gælder
ikke kun deltagelse i store demokratiske processer, men også
det hverdagslige samfundsengagement, der udgør kernen i
vores demokrati og er rammesættende for unges
samfundsmæssige deltagelse.
Derfor foreslår Alternativet med
inspiration fra Norge en ordning, hvor man som elev på en
ungdomsuddannelse skal have mulighed for gyldigt fravær for
at engagere sig i samfundet. Konkret foreslår Alternativet,
at elever på ungdomsuddannelser kan have op til 10 skoledage
pr. skoleår, der ikke medregnes i den samlede
fraværsopgørelse, hvis eleven kan dokumentere, at
fraværet skyldes deltagelse i politisk arbejde,
rådsarbejde, foreningsliv, civilsamfundsorganisationer eller
frivillighed - både på nationalt og internationalt
plan. Det vil dels give muligheden for, at man som ung kan deltage
i aktiviteter i skoletiden uden at skulle frygte for repressalier,
dels vil det anerkende det at engagere sig i samfundet som noget
værdifuldt.
Alternativet er naturligvis indstillet
på under udvalgsbehandlingen af beslutningsforslaget at
gå i dialog med Folketingets partier og alle relevante
foreninger og organisationer om ordningens udformning og
indhold.
Skriftlig fremsættelse
Torsten Gejl
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre gyldigt fravær for elever på
ungdomsuddannelsers engagement og deltagelse i
civilsamfundsorganisationer, foreninger m.m.
(Beslutningsforslag nr. B 89)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.