Fremsat den 5. februar 2019 af Nikolaj Villumsen (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Henning Hyllested (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om åbenhed i Rådet
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for at gennemføre de forslag om øget
åbenhed i Rådet og Det Europæiske Råd, som
26 nationale parlamenter sendte til EU's institutioner den 19.
december 2017, og at rapportere til Folketinget hvert år om
de fremskridt, som er opnået.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
sikre, at den danske regering arbejder for, at de forslag om
øget åbenhed i Rådet og Det Europæiske
Råd, som 26 nationale parlamenter sendte til EU's
institutioner den 19. december 2017, kan indgå i Rådets
aktuelle drøftelser om dette emne. Det drejer sig om
følgende fire forslag:
1)
Lovgivningsmæssige rådsdokumenter skal
offentliggøres systematisk uden forsinkelse
2) Rådet skal
standardisere rapporteringen fra lovgivningsmæssige
drøftelser i Rådet ved at vedtage mere specifikke og
detaljerede regler herfor
3) Uformelle, men
indflydelsesrige mødeformater i EU skal formaliseres og i
det mindste anvende aktindsigtsforordningen (1049/2001) samt
på sigt indskrive adgang til dokumenter i en forretningsorden
for disse
4) Forhandlinger om
aktindsigtsforordningen skal genåbnes, således at
forordningen kommer til at omfatte alle EU-organer i henhold til
TEUF, artikel 15, stk. 3 (Europaudvalget, alm. del - bilag 265,
folketingsåret 2017-18).
Større åbenhed i Rådets
lovgivningsmæssige arbejde vil give de nationale parlamenter
bedre mulighed for at udøve kontrol med deres regeringer og
give offentligheden bedre indsigt i EU's lovgivningsarbejde.
Forslagsstillerne anerkender, at Rådet
allerede har tilkendegivet, at der er behov for en grundig
gennemgang og forbedring af offentlighedens adgang til dokumenter
fra EU-lovgivningsprocessen. Rådssekretariatet lægger
selv op til en ny tilgang i et notat fra juli 2018 (»Council
of EU pondering new approach to legislative transparency«,
artikel fra Agence Europe nr. 12067, den 20. juli 2018), hvor
behovet for en ny tilgang bl.a. begrundes med henvisning til domme
fra EU-Domstolen og navnlig de Capitani-dommen fra foråret
2018 (EU-Domstolens sag nr. T540/15 af 22. marts 2018).
Forslagsstillerne bemærker, at det
nederlandske Tweede Kamer den 22. februar 2018 med enstemmighed
vedtog at opfordre den nederlandske regering til at sikre, at de
fire forslag fra de 26 nationale parlamenter drøftes
på et kommende formelt europæisk topmøde, og at
den nederlandske regering aktivt taler for vedtagelsen af disse
forslag. Den nederlandske regering bedes desuden om at rapportere
om fremskridt i disse drøftelser til det nederlandske
parlament (https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/moties/detail?
id=2018Z03265&did=2018D06523).
Forslagsstillerne lægger med dette
forslag op til, at Folketingets partier følger samme linje
og støtter regeringen, så den aktivt kan arbejde for
øget åbenhed i Rådets lovgivningsmæssige
arbejde.
Skriftlig fremsættelse
Nikolaj Villumsen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
åbenhed i Rådet.
(Beslutningsforslag nr. B 88)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.