Beretning afgivet af Europaudvalget den
12. april 2019
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Venstre, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti
Et flertal i udvalget er enigt med
forslagsstillerne i, at der er behov for øget åbenhed
i Rådets arbejdet. Flertallet bakker op om de forslag, som
Folketingets Europaudvalg sammen med 25 andre nationale
parlamentariske kamre (i COSAC) foreslog i brev til Det
Europæiske Råd af 20. december 2017 (Europaudvalget,
alm. del - bilag 265, folketingsåret 2017-18).
Det er centralt for troværdigheden i
lovgivningsprocessen, at der bliver skabt øget åbenhed
omkring processerne, herunder at flere dokumenter automatisk bliver
lagt frem, og at den demokratiske kontrol med lovgivningsprocessen
bliver øget.
Det er vigtigt, at forslagene fra de 26
nationale parlamentariske kamre udmøntes i konkrete
løsninger, som fungerer i praksis, og som sikrer hensynene
til både åbenhed, demokratisk kontrol og effektivitet i
lovgivningsarbejdet.
Samtidig er det vigtigt, at regeringen har
tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne lægge
kræfterne dér, hvor mulighederne for at skabe
øget åbenhed i praksis er størst.
Flertallet er derfor enigt om, at
regeringen i arbejdet for øget åbenhed i Rådet i
første omgang bør prioritere de igangværende
drøftelser og forhandlinger og støtte
Rådssekretariatets foreslåede
»milepælstilgang« (udspil fra Rådets
Generalsekretariat, dokument 11099/18, den 13. juli 2018, og
Europaudvalget, EU-note E 13, folketingsåret 2018-19), som er
Rådets foreløbige svar til de 26 nationale
parlamentariske kamres første og andet forslag. Udvalget
noterer sig, at regeringen snarligt vil forelægge sagen om de
igangværende forhandlinger for Europaudvalget som led i den
almindelige EU-procedure.
Flertallet bemærker, at regeringen
samtidig bør fortsætte med at arbejde for de
øvrige forslag fra de 26 nationale parlamentariske kamre, og
at regeringen bør være særlig opmærksom
på mulighederne for, om der på den længere bane -
f.eks. i samarbejde med det kommende finske EU-formandskab - kan
være opbakning til at gå videre med dele af
forslagene.
Dansk Folkeparti
og Enhedslisten
Et mindretal i udvalget støtter det
fremsatte forslag i sin eksisterende form.
Mindretallet undrer sig over, hvorfor et
flertal ikke kan bakke op om det fremsatte forslag og i stedet har
fremlagt en beretning, som udvander forslaget på en
række punkter. Mindretallet beklager samtidig, at flertallet
ikke ønsker at bakke op om den politiske linje, som er
vedtaget i Folketinget Europaudvalg med støtte fra samtlige
partier i Folketinget.
Mindretallet anser det som vigtigt, at den
danske regering i Rådet bakker op om bestræbelserne fra
de 26 nationale parlamentariske kamre, herunder Folketingets
Europaudvalg, om at sikre mere åbenhed i Rådets
arbejde.
Mindretallet anser det i den forbindelse
for vigtigt, at den danske regering pålægges at arbejde
for den samme politik, som er vedtaget af de 26 nationale
parlamentariske kamre, herunder af Folketinget Europaudvalg.
Mindretallet så gerne, at det
fremsatte forslag blev sat til afstemning i Folketingssalen, da
flertallets beretningstekst på en række punkter
udvander det fremsatte forslag. Mindretallet konstaterer med stor
beklagelse, at der ikke er politisk flertal for at sende det
fremsatte forslag til afstemning i Folketingssalen og dermed sikre
en ambitiøs forhandlingslinje fra den danske regering i
arbejdet med at sikre større åbenhed i EU.
Socialistisk
Folkeparti
Et andet mindretal støtter det
fremsatte beslutningsforslag i sin eksisterende form.
Det er nødvendigt med langt
større åbenhed i Rådets arbejde, hvis der skal
være større folkelig forståelse for og opbakning
til EU. En lang række sager har vist, at den alt for lukkede
lovgivningsproces i Rådet er skadelig for den demokratiske
deltagelse og for pressens og offentlighedens mulighed for at
følge lovgivningsarbejdet.
Mindretallet anser det som vigtigt, at den
danske regering i Rådet bakker op om bestræbelserne fra
de 26 nationale parlamentariske kamre, herunder Folketingets
Europaudvalg, på at sikre mere åbenhed i Rådets
arbejde.
Åbenhed i Rådets lovarbejde er
nemlig ikke kun ønsketænkning, det er et juridisk
krav. I EU's grundlov, Lissabontraktaten, artikel 10, står
der følgende: »Enhver borger har ret til at deltage i
unionens demokratiske liv. Beslutningerne træffes så
åbent som muligt og så tæt på borgerne som
muligt«.
At dette ikke sker i dag, er helt
åbenlyst efter udgivelsen af EU-ombudsmand Emily O'Reillys
specialrapport, der konkluderer, at Rådets håndtering
af lovgivningen i forhold til offentlighedens ret til deltagelse i
den demokratiske proces er dårlig administration -
»maladministration« (»Special Report of the
European Ombudsman in strategic inquiry OI/2/2017/TE on the
transparency of the Council legislative process« af 16. maj
2018).
Mindretallet anser det i den forbindelse
for vigtigt, at den danske regering pålægges at arbejde
for den samme politik, som er vedtaget af de 26 nationale
parlamentariske kamre, herunder af Folketinget Europaudvalg.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 5.
februar 2019 og var til 1. behandling den 12. marts 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Erik Christensen
formand