Fremsat den 5. februar 2019 af Roger Courage Matthisen (ALT),
René Gade (ALT) og Pernille Schnoor (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om obligatorisk undervisning i køn,
ligestilling og mangfoldighed
Folketinget opfordrer regeringen til at
udarbejde en handlingsplan, som sikrer, at undervisning i
køn, ligestilling og mangfoldighed inkluderes i
undervisningen hos alle offentligt ansatte med undervisningsansvar
og hos studerende med kommende undervisningsansvar fra dagtilbud
over folkeskolen og ungdomsuddannelser til videregående
uddannelser.
Handlingsplanen skal endvidere sikre, at
offentligt ansatte med borgerkontakt bliver bedre rustet til at
kunne agere og handle, når det kommer til at blive
mødt, anerkendt og accepteret som en ligeværdig borger
uanset køn, baggrund, fysiske eller psykiske
funktionsnedsættelser, seksualitet eller religiøs
overbevisning.
Bemærkninger til forslaget
At blive mødt, anerkendt og accepteret
som en ligeværdig borger i samfundet uanset vores køn,
baggrund, seksualitet eller religiøse overbevisning er en af
grundpillerne for, at samfundet såvel som individer fungerer
bedst muligt. Således slutter folkeskolelovens første
paragraf også med målet om at fremme den enkeltes elevs
alsidige udvikling.
De seneste år er normkritisk
pædagogik blevet inkluderet bredt i den pædagogiske
verden både nationalt og internationalt, bl.a. af flere
statslige myndigheder, ligesom den danske pædagoguddannelse i
dag indeholder krav om, at den studerende har viden om
kønsidentitet, seksualitet, ligestilling og familieformer
(fra reform 2014). Den studerende skal kunne formulere faglige
mål og midler til skabelse af rum for menneskers
mangfoldighed og til understøttelse af kønnenes lige
muligheder. På læreruddannelsen - derimod - skal de
lærerstuderende blot have tilbudt et kursus i sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab, men det er frivilligt for
de studerende at deltage i kurset, og kurset fylder
timemæssigt det samme som trafiklære. Normkritik er et
begreb og en metode, som italesætter og bevidstgør,
hvordan strukturer og normer i samfundet kan være med til at
fastholde stereotyper på baggrund af f.eks. køn,
seksualitet, handicap og/eller etnicitet og dermed begrænse
nogle borgeres frihed til at leve deres liv og udleve deres fulde
potentiale. Et normkritisk perspektiv betyder således, at man
fokuserer på at bevidstgøre mennesker om normer i
stedet for at få mennesker til at passe ind i gældende
normer.
En større metodisk forståelse for
arbejdet med køn, ligestilling og mangfoldighed vil derfor
bidrage til, at vi når helt i mål med at skabe
ligeværdighed på arbejdsmarkedet og i
uddannelsessystemet og alle andre sektorer, som har betydning for
borgernes frihed til at leve det liv, de ønsker.
Beslutningsforslaget indebærer for det
første, at alle studerende med kommende undervisningsansvar
og alle nuværende offentligt fastansatte undervisere (i
dagtilbud, i folkeskolen, på erhvervsskoler og
ungdomsuddannelser samt videregående uddannelser) på
lige fod med de pædagogstuderende i Danmark skal modtage
undervisning i køn, ligestilling og mangfoldighed, inklusive
normkritik.
Beslutningsforslaget indebærer for det
andet, at vi prioriterer et kompetenceløft med
tilgængelig efteruddannelse, så alle offentligt
fastansatte med borgerkontakt også kan blive undervist i
køn, ligestilling og mangfoldighed. Der skal således
udarbejdes en national plan for, hvordan vi ruster offentligt
ansatte med borgerkontakt til bedre at kunne agere og handle,
når det kommer til at blive mødt, anerkendt og
accepteret som en ligeværdig borger i samfundet uanset vores
køn, baggrund, fysiske eller psykiske
funktionsnedsættelser, seksualitet eller religiøse
overbevisning.
Alternativet er naturligvis indstillet
på under udvalgsbehandlingen af beslutningsforslaget at
gå i dialog med Folketingets partier og alle relevante
foreninger og organisationer om det nærmere indhold af og
krav til den handlingsplan, som beslutningsforslaget lægger
op til at regeringen skal udarbejde.
Alternativet vil under udvalgsbehandlingen af
beslutningsforslaget tage initiativ til, at de økonomiske
konsekvenser af at gennemføre de enkelte elementer i
beslutningsforslaget bliver godt belyst. Beslutningsforslaget
indebærer i første omgang, at regeringen skal
udarbejde en handlingsplan, hvilket ikke i sig selv har
(væsentlige) økonomiske konsekvenser. Men en
efterfølgende udmøntning af en sådan
handlingsplan vil selvfølgelig have økonomiske
konsekvenser, som i et rimeligt omfang bør søges
belyst allerede under udvalgsbehandlingen.
Skriftlig fremsættelse
Roger Courage
Matthisen (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
obligatorisk undervisning i køn, ligestilling og
mangfoldighed.
(Beslutningsforslag nr. B 87)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.