Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 25. april 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse og vil
fortsætte arbejdet for en afvikling af kulbrinteproduktionen
i Nordsøen. Enhedslisten har siden partiets dannelse stemt
imod nye licenser og koncessioner i Nordsøen og
støtter fuldt ud, at der udarbejdes en plan for afvikling af
kulbrinteproduktionen i Nordsøen.
Hvis vi skal leve op til vores
internationale forpligtelser og begrænse den globale
opvarmning til maksimalt 1,5 grader, skal langt størstedelen
af de fossile forekomster blive i undergrunden. Derfor
støtter Enhedslisten B 85.
Det er dog vigtigt for Enhedslisten, at
planen for afvikling indeholder en fuld finansiering, inkl. en
eventuel kompensation til olie- og gasselskaberne. Vi har i
Enhedslisten ikke lyst til at give mange milliarder i kompensation
til multinationale selskaber, som har opnået retten til at
indvinde olie og gas i havet uden for Danmark. Det er det store
dilemma her, som desværre kan blive en konsekvens af de
aftaler, som et flertal i Folketinget, inkl. Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre, har indgået.
Det ændrer ikke på, at det er
nødvendigt at få udarbejdet en plan for afviklingen af
kulbrinteproduktionen i Nordsøen. Enhedslisten har med
partiets klimaplan som mål, at afviklingen af
Nordsøproduktionen skal være sket senest i 2040. Hvis
det økonomisk kan hænge sammen, er vi positive over
for en hurtigere afvikling.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget
udtaler:
Vi står over for en
skæbnestund. Klimavidenskaben er entydig: Den kræver en
hurtig udfasning af olie, kul og gas, hvis vi skal redde millioner
af liv og stoppe klimakrisen.
Verden styrer lige nu mod en global
opvarmning langt højere end 1,5 grader, og selv om det
ganske vist - og heldigvis - er blevet politisk mainstream at
kræve klimahandling, er det indtil videre i det store hele
blevet ved ordene. Vi har endnu ikke set politisk handling med den
radikalitet, som klimakrisen kalder på.
Det er nu, vi skal levere konkrete planer,
der kan kickstarte den grønne omstilling og vise vejen mod
en verden i langt større balance med naturen - vores
eksistensgrundlag. Derfor foreslår Alternativet med dette
beslutningsforslag, at vi laver en plan for afviklingen af olie- og
gasproduktionen i Nordsøen.
I dag står der 55 boreplatforme i den
danske del af Nordsøen, der hver dag pumper olie og gas op
af undergrunden. I direkte strid med klimavidenskaben
forlænger samtlige partier i Folketinget på nær
Alternativet og Enhedslisten gang på gang olie- og
gasudbudsrunderne i Nordsøen. Og det er, på trods af
at det er uforeneligt med den globale aftale om at bremse
klimakrisen, mens vi stadig kan.
De udbudsrunder, som regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF i dag
støtter, rækker typisk mere end 30 år ud i
fremtiden, og man behøver ikke være den store
matematiker for at se, at regnestykket ikke hænger sammen.
Disse mangeårige udbudsrunder modarbejder jo både det
politiske mindstemål om at blive et klimaneutralt samfund i
2050 (hvilket Alternativet i sig selv mener er et alt for
uambitiøst mål) og målet om at holde den globale
temperaturstigning nede på 1,5 grader.
Hvis vi skal være det mest
klimavenlige land i verden, skal vi lave en plan for afviklingen af
vores fossile produktion. Det er vores pligt, vores ansvar og vores
eneste mulighed for at sikre konkurrencefordele i en verden, der
skal omstille sig til fremtiden. Derfor skal vi med det samme
stoppe for nye udbudsrunder. Det burde vi have gjort for mange,
mange år siden.
Og så skal vi omgående i gang
med at iværksætte afviklingsplaner for olie- og
gasproduktion i Nordsøen, som vi i Alternativet mener
bør være slut i løbet af de næste 10
år.
Globalt produceres der mere end 90 mio.
tdr. råolie om dagen. Under finanskrisen i slutningen af
00'erne så vi et kortvarigt produktionsfald, men bortset fra
det stiger verdens olie- og naturgasproduktion år for
år. USA har den største olieproduktion stærkt
efterfulgt af Saudi-Arabien og Rusland. Selvfølgelig
udgør den danske produktion forsvindende lidt i det globale
billede. Men alle regioner i verden bidrager til stigningen i
produktionen, og Danmark er den tredjestørste olie- og
gasproducent i Vesteuropa, kun overgået af Norge og UK.
Den olie og gas, vi allerede har opdaget i
hele verden, rækker til ca. 50 år frem i tiden. Men de
allerede kendte reserver er ikke jævnt fordelt i verden. I
Mellemøsten er reserverne så store, at de rækker
til mere end 70 år frem i tiden, kun overgået af Syd-
og Centralamerika, hvor reserverne rækker til mere end 120
år. Det gør det bare endnu mere presserende, at Europa
går foran i afviklingen.
Nordsøen er ikke den guldgrube, den
har været. De officielt forventede indtægter er opgjort
til 4-6 mia. kr. om året. I 2016 udgjorde beskatningen
på olie og gas kun 0,2 pct. af de samlede danske
skatteindtægter. Vores velfærdsmodel er altså
på ingen måde afhængig af oliepengene. Dansk
økonomi er bomstærk og vil ikke vakle under
»tabet« af Nordsøindtægter fra 2030.
Ifølge vismandsrapporten fra foråret 2018 er der et
gennemsnitligt overskud på 20 mia. kr. på de offentlige
finanser frem til 2075. Vi skal ikke engang finde penge til at
finansiere afviklingen, vi skal bare lade være med at
disponere over indtægterne efter 2030, når pumperne
skal stå stille.
Bliver vi ved med at pumpe den olie og gas
op, vi allerede ved er der, imens vi leder efter nye reserver, er
det komplet uforeneligt med løfterne om at stoppe
klimakrisen - og allerværst: Det er et generationssvigt af
hidtil usete dimensi?oner.
Overalt i verden skolestrejker børn
og unge, fordi de voksne alt for længe har ignoreret
videnskaben og ikke har påtaget sig ansvaret for at
undgå klodens ødelæggelse. Det vil være
utilgiveligt, hvis vi ikke lytter til dem, der kræver
handling, mens tid er. Indtil nu har ideen om, at vi skal
gøre noget »for vores børn og
børnebørns skyld«, været mere eller
mindre abstrakt. Men nu er de her, vores børn og
børnebørn, og kræver svar og handling nu. De
kræver, at vi gør, hvad vi kan for at smide den sorte
energi på porten.
Danmark står over for et vigtigt
valg. Skal vi med en stærk økonomi i ryggen afvikle en
aktivitet, der ikke er etisk forsvarlig? Skal vi rejse os op,
være modige og være det land, der går foran i
klimakampen og afvikler vores olie- og gasproduktion? Eller skal vi
være den generation, der efterlader klimaregningen til vores
børn og unge og løber fra ansvaret?
Irland, Frankrig, Costa Rica, Belize, New
Zealand og Sverige har alle allerede forbudt eller har gang i en
seriøs debat i parlamentet om at forbyde efterforskning
efter fossile brændsler. Verden har desperat brug for
planlagt afvikling af den fossile produktion. Udbuddet af olie, kul
og gas skal begrænses, hvis Parisaftalens mål skal
nås, og der hviler et særligt ansvar på rige
lande for at afslutte eftersøgning og indvinding af fossile
brændsler. Vi skal se afviklingen som en mulighed og ikke en
byrde.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
januar 2019 og var til 1. behandling den 4. april 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Carsten Kissmeyer
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Preben Bang
Henriksen (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren
Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken
(RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |