Fremsat den 24. januar 2019 af Rasmus Nordqvist (ALT),
Eva Flyvholm (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gøre det lovpligtigt for
virksomheder at udøve nødvendig omhu på
menneskerettighedsområdet og om indførelse af
effektive retsmidler
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte et lovforslag, som gør det lovpligtigt for
store danske virksomheder samt små og mellemstore
virksomheder i særlig risikable sektorer at udøve
nødvendig omhu (due diligence) på
menneskerettighedsområdet. Med nødvendig omhu menes,
at virksomheder skal identificere, forebygge og afbøde
potentiel og aktuel negativ indvirkning på
menneskerettighederne og rapportere om indsatsen og resultatet af
den.
Forslaget skal endvidere sikre adgang til
effektive retsmidler for ofre for alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, der involverer
virksomheder.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
gøre nødvendig omhu (due diligence) på
menneskerettighedsområdet lovpligtigt for store virksomheder
i regnskabsklasse C og D samt små og mellemstore
virksomheder, som er i særlig risikable sektorer, eller som
har handelsrelationer til højrisikoområder som f.eks.
konfliktzoner. Loven skal følge anerkendte internationale
standarder for nødvendig omhu som defineret i FN's
retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv (UNGP)
(»Guiding Principles on Business and Human Rights -
Implementing the United Nations »Protect, Respect and
Remedy« Framework«, The Office of the High Commissioner
for Human Rights (UN Human Rights), 2011) og OECD's retningslinjer
for multinationale selskaber (»OECD Guidelines for
Multinational Enterprises«, OECD, 2011) med tilhørende
vejledning (»OECD Due Diligence Guidance for Responsible
Business Conduct«, OECD, 2018). Beslutningsforslaget har
også til formål at sikre adgang til effektive
retsmidler for ofre for alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, der involverer
virksomheder.
Danmark har de sidste 10 år
indført nye initiativer og regler, der skal sikre
virksomheders respekt for menneskerettigheder, miljø, klima
og principper for ansvarlig skat. Det drejer sig bl.a. om to
handlingsplaner for virksomheders samfundsansvar, en styrket
mæglings- og klageinstitution, en handlingsplan for
indarbejdelsen af UNGP og endelig indførelse af lovpligtig
rapportering om samfundsansvar for større danske
virksomheder i årsregnskabslovens § 99 a.
Trods de mange tiltag i Danmark og på
internationalt plan gennem bl.a. UNGP og OECD's retningslinjer for
multinationale selskaber bliver der til stadighed afsløret
historier om virksomhedsadfærd, der skader vores samfund ved
bl.a. at medføre alvorlige krænkelser af
menneskerettighederne og skader miljøet. Senest har Danwatch
afsløret, hvordan vietnamesiske kæmperejer, der
sælges i danske supermarkeder, bliver produceret under
kummerlige arbejdsvilkår. Der bliver således
rapporteret om 17-timersarbejdsdage og klorindampe, som
medfører kroniske fysiske lidelser og en overdreven brug af
antibiotika (»Vietnamesiske arbejdere bliver kronisk syge af
at pille rejer til danske supermarkeder. I rejerne er der
også fundet antibiotikarester, som udgør et globalt
problem«, Danwatch.dk, den 13. september 2018). Ud over denne
sag har der gennem de sidste år været
afsløringer af bl.a. import af ulovligt træ fra
Myanmar til Danmark, tvangsarbejde og massebesvimelser i
modeindustrien, forurening af floder i Nepal, kummerlige
arbejdsforhold på plantager, der leverer vanilje, tomater og
avocadoer til danske supermarkeder, kummerlige arbejdsforhold
på palmeolieplantager i Indonesien og investeringer i
virksomheder med aktiviteter i besatte områder (se Danwatches
undersøgelse »Danske virksomheder importerer træ
ulovligt fra Myanmar - én er politianmeldt«,
Danwatch.dk, den 2. oktober 2017, artiklen: »Billigt
tøj koster samfundet dyrt«, unric.org, den 18. maj
2018, artiklen: »Carlsberg erkender forurening i
Nepal«, Danwatch.dk, den 25. maj 2018, artiklen:
»Danwatch: Din vanilje stammer fra fattige og gældsatte
bønder, hvor børnearbejde florererer«,
Danwatch.dk, den 8. december 2016, og artiklen: »Palm Oil:
Global brands profiting from child and forced labour«,
amnesty.org, den 30. november 2016).
Ingen af disse skandaler har dog haft
juridiske konsekvenser i form af bøder eller anden form for
straf til de virksomheder, der har overtrådt UNGP og OECD's
retningslinjer - eller i form af kompensation til ofrene. Det er
med andre ord konsekvensfrit for virksomheder at bidrage til
krænkelser af menneskerettigheder og miljø. Derfor
opfordrer forslagsstillerne Folketinget til at pålægge
regeringen at fremme ansvarlig virksomhedsadfærd ved at
indføre lovpligtig nødvendig omhu på
menneskerettighedsområdet for en række danske
virksomheder og adgang til effektive retsmidler, i tilfælde
af at en virksomhed - som følge af at den har tilsidesat sin
forpligtelse om nødvendig omhu - har forårsaget eller
bidraget til alvorlige menneskerettighedskrænkelser eller er
direkte forbundet til sådanne krænkelser gennem sine
forretningsrelationer, uanset om krænkelsen har fundet sted
uden for Danmarks grænser.
Nuværende regler i
årsregnskabsloven er ikke tilstrækkelige, da disse
alene vedrører rapportering og heller ikke indeholder en
mulighed for, at der kan rejses sager mod virksomheder, der er
involveret i alvorlige krænkelser af menneskerettighederne,
og som ikke har efterlevet et krav om nødvendig omhu.
Desuden gælder reglerne ikke for små og mellemstore
virksomheder som er i særlig risikable sektorer, som
eksempelvis tekstil-, shipping- og fødevareindustri, eller
som opererer i eller har handelsrelationer til
højrisikoområder som f.eks. konfliktzoner. Lovpligtig
nødvendig omhu vil være langt mere ambitiøst,
da det vil tilføre virksomhederne et juridisk ansvar for at
identificere, forebygge og afbøde aktuelle og potentielle
negative indvirkninger på menneskerettighederne og rapportere
om indsatsen og resultatet af den.
Lovpligtig nødvendig omhu og adgang til
effektive retsmidler vil sætte ofre i stand til at holde
virksomhederne op på deres ansvar. Andre lande er allerede
foran eller godt på vej på dette område. Frankrig
har allerede fået lovgivning på området
(»The French Duty of Vigilance Law - Frequently Asked
Questions«, European Coalition of Corporate Justice (ECCJ),
2017), i Schweiz har en koalition af ngo'er udarbejdet et forslag
(»The initiative text with explanations - Factsheet V«,
Swiss Coalition for Corporate Justice (SCCJ), 2018), som har
opnået stor opbakning i befolkningen, og som har afstedkommet
et modforslag i det schweiziske parlament (»- unofficial
translation of the counter-proposal by the Swiss Parliament to the
citizen initiative »Responsible Business
Initiative««, Business & Human Rights in Law,
2018). Dette modforslag drøftes nu i parlamentet. I andre
lande, herunder Tyskland, overvejes det også alvorligt at
indføre lignende lovgivning. Hvis Danmark og danske
virksomheder ikke skal tabe i konkurrencen til andre lande og andre
landes virksomheder, er det derfor på høje tid at
udvikle dansk lovgivning, der gør nødvendig omhu
på menneskerettighedsområdet til et lovpligtigt krav,
og som stiller virksomheder, der er involveret i alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, til ansvar. Lovgivning i
Danmark vil desuden være med til at inspirere til lignende
lovgivning i EU og sikre lige konkurrencevilkår.
En sådan lovgivning vil også
være gavnlig for danske virksomheder. Store danske
virksomheder, der allerede går i front på
menneskerettighedsområdet, vil opleve en mere rimelig
konkurrence, da andre virksomheder nu også skal leve op til
en lovpligtig bundgrænse på området. Tilsvarende
vil små og mellemstore virksomheder i sektorer med
særlig risiko være mere interessante som
leverandører til store virksomheder, hvis man er sikker
på, at de udøver nødvendig omhu. Sidst, men
ikke mindst, vil en sådan lovgivning stadig sikre den
nødvendige fleksibilitet i forhold til den enkelte
virksomhed. Med lovpligtig nødvendig omhu er der tale om en
proces, hvor det er op til virksomheden selv at identificere risici
m.v. Det er en fordel for danske virksomheder, frem for at de som
nu skal til at følge flere og flere landes lovgivning om
nødvendig omhu (due diligence) på individuelle
områder såsom slaveri, børnearbejde m.v.
Lovpligtig nødvendig omhu og adgang til
effektive retsmidler i tilfælde af virksomheders involvering
i alvorlige menneskerettighedskrænkelser bakkes både op
af mange ngo'er, f.eks. det europæiske ngo-netværk ECCJ
- The European Coalition for Corporate Justice (»Human Rights
Due Diligence«, The European Coalition for Corporate Justice
(ECCJ)) og ngo-netværket 92-gruppen her i Danmark
(»Anbefalinger til regeringens arbejde med virksomheders
samfundsansvar«, 92-gruppen - Forum for Bæredygtig
Udvikling, 2017), den internationale fagbevægelse, dvs. The
International and European Trade Union Confederations - ITUC and
ETUC (»ITUC and ETUC Back French Corporate Responsibility
Law«, International Trade Union Confederation, den 10. marts
2017), og også i stigende grad virksomheder. I Schweiz
støtter f.eks. erhvervsorganisationen Groupement des
Entreprises Multinationales (GEM), der repræsenterer 90 af de
største multinationale virksomheder, op om det lovforslag om
lovpligtig nødvendig omhu og adgang til effektive
retsmidler, som for øjeblikket drøftes i det
schweiziske parlament (»Ja zur Regelung der
Unternehmensverantwortung mit Gegenvorschlag«, Komitee
»Ja zur Unternehmensverantwortung mit Gegenvorschlag«,
2018).
Skriftlig fremsættelse
Rasmus Nordqvist
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gøre det lovpligtigt for virksomheder at udøve
nødvendig omhu på menneskerettighedsområdet og
om indførelse af effektive retsmidler.
(Beslutningsforslag nr. B 82)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.