Fremsat den 11. januar 2019 af Søren Søndergaard (EL),
Carolina Magdalene Maier (ALT),
Sofie Carsten Nielsen (RV) og Holger K.
Nielsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indkvartering af børnefamilier, der har
fået afslag på asyl
Folketinget pålægger regeringen at
genetablere den ordning, der fremgår af asylaftalen fra
september 2012, hvorefter børnefamilier, der har fået
afslag på asyl, får ret til at flytte i særlig
bolig uden for asylcentrene 12 måneder efter endeligt afslag,
og at børn tidligst kan overføres til et
udrejsecenter, når udrejsen er umiddelbart
forestående.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 50,
folketingsåret 2018-19, Folketingstidende, Tillæg A,
den 21. november 2018. Forslaget blev tilbagetaget for at give
Folketingets Ombudsmand mulighed for at afslutte sin
igangværende undersøgelse om samme emne. Denne
undersøgelse er nu afsluttet, jf. UUI alm. del - bilag 73.
Der er foretaget ændringer til bemærkningerne til
beslutningsforslaget i lyset af Ombudsmandens
redegørelse.
I januar 2008 indgik den daværende
VK-regering en aftale med Dansk Folkeparti om, at
børnefamilier, der havde fået afslag på asyl, og
som ikke kunne udsendes tvangsmæssigt af Danmark, på
visse betingelser kunne få tilladelse til at bo uden for
asylcentrene. Baggrunden var længere tids debat om
skadevirkningerne af børns langvarige ophold på
asylcentre uden udsigt til afklaring af deres situation, jf.
»Aftalen om vilkår for asylansøgere -
faktaark« indgået den 16. januar 2008 mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti om
vilkår for asylansøgere, Ministeriet for Flygtninge,
Indvandre og Integration.
Røde Kors udgav i 2009 en
undersøgelse af virkningerne af
asylansøgerbørnefamiliers udflytning til
særlige boliger uden for asylcentrene. Af
undersøgelsen fremgår, at børn inden
udflytningen var »vidne til mange dramatiske optrin på
asylcentrene, heriblandt jævnlige tvangsmæssige
udsendelser og indlæggelser«. Børnenes liv
på centrene var »præget af samme omskiftelige og
konfliktfyldte miljø«, som de voksne
asylansøgere oplevede, jf. »Herre i eget hus. . . - en
undersøgelse af asylansøgende familiers trivsel efter
udflytning til egen bolig«, www.rodekors.dk, 2009.
Det fremgår af undersøgelsen, at
forældrene efter udflytningen følte
»glæden og lettelsen ved at se børnenes trivsel
forbedres«, og at forældre og børn oplevede et
bedre hverdagsliv på grund af »fraværet af en del
belastningsfaktorer i børnenes liv. Dette betyder f.eks., at
børnene ikke i samme grad konfronteres af andre familiers
skænderier og problemer, samt at den danske
institutionsdagligdag vurderes af forældrene til at
være mere gavnlig for børnene«.
Det fremgår også af
undersøgelsen, at »Forældrene fortæller,
at børnene i langt højere grad end tidligere tager
kammerater med hjem, og derfor også er blevet mindre
tilbageholdende med selv at gå på besøg hos
kammeraternes familier«. Og »Efter lidt
opstartsvanskeligheder har udflytningen således haft den
effekt, at asylsøgende børns hverdagsliv næsten
spejler et almindeligt dansk børneliv«.
I september 2012 indgik S-R-SF-regeringen den
såkaldte asylaftale, »Øget fokus på
udrejse - nye muligheder for asylansøgere«, med
Enhedslisten og Liberal Alliance. Aftalen udvidede afviste
børnefamiliers mulighed for at bo uden for asylcentrene og
indebar, at de 1 år efter Flygtningenævnets afslag
på asyl kunne flytte i en bolig uden for asylcentersystemet.
Tiltaget blev i aftalen bl.a. begrundet med, at
»Asylansøgerfamilier med børn er særligt
udsatte, fordi lange ophold i et asylcenter øger risikoen
for psykiske lidelser hos børn«, jf.
»Øget fokus på udrejse - nye muligheder for
asylansøgere«, aftale indgået den 19. september
2012 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Enhedslisten og Liberal Alliance,
Justitsministeriet, 2012.
Det blev videre aftalt at oprette et
udrejsecenter, men det blev nedfældet i aftalen, at der
skulle tages hensyn til mindre børn, som ikke skulle
overføres til et udrejsecenter, før udrejsen var
umiddelbart forestående.
Efter folketingsvalget i juni 2015 har de
Venstreledede regeringer fulgt en anden kurs. Et stort antal
børn er nu overflyttet til Udrejsecenter Sjælsmark (i
Nordsjælland), hvor der den 9. september 2018 var
indkvarteret 93 børn, hvoraf de 24 var født i
Danmark. Af de 93 børn kom 70 fra lande, som ikke modtager
egne statsborgere, når de tvangsudsendes - primært Iran
og Irak, jf. Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del -
svar på spm. 954 og 955 (folketingsåret 2017-18).
Børn fra lande, hvortil der ikke kan
tvangsudsendes, har udsigt til meget langvarige ophold på
udrejsecentre. Børnene er uden indflydelse på, om
forældrene vælger at udrejse eller undlader at
efterkomme myndighedernes påbud om at forlade Danmark.
Børnene er ofre for såvel forældrenes beslutning
om ikke at udrejse som for danske myndigheders beslutning om, at
børn nu - i modsætning til perioden før
folketingsvalget i juni 2015 - oplever meget langvarige ophold
på udrejsecentre. Ophold, som det for børnene ikke er
muligt at se en ende på.
Folketingets Ombudsmand offentliggjorde den
20. december 2018 sin redegørelse om børns forhold i
Udrejsecenter Sjælsmark. I redegørelsen konkluderer
Ombudsmanden, at »børnene i Udrejsecenter
Sjælsmark - generelt set - må siges at leve under
svære forhold«, som er »egnede til
væsentligt at vanskeliggøre deres opvækst og
begrænse deres muligheder for naturlig livsudvikling og fri
livsudfoldelse«. Ombudsmanden lægger til grund, at
»bl.a. uro, ensomhed og uoverskuelighed i betydeligt omfang
karakteriserer børnenes hverdag«, og refererer, at der
i perioden fra den 1. januar til den 3. december 2018 er sendt 51
underretninger vedrørende børn fra udrejsecenteret
til Hørsholm Kommune, jf. »Børns forhold i
Udrejsecenter Sjælsmark«, Redegørelse fra
Folketingets Ombudsmand den 20. december 2018, Udlændinge- og
Integrationsudvalget, alm. del - bilag 73.
Af Ombudsmandens redegørelse
fremgår, at det er de danske myndigheder, der har ansvaret
for børnenes forhold i Danmark, og at børnene i
almindelighed ikke selv kunne træffe beslutning om at forlade
Danmark eller i øvrigt har nogen form for eget ansvar for
den situation, de befinder sig i.
Forslagsstillerne finder, at Ombudsmandens
redegørelse understreger behovet for, at Folketinget og
regeringen tager aktive skridt for at forhindre, at børn
indkvarteres på udrejsecentre, medmindre udrejsen er
umiddelbart forestående.
At asylansøgerbørn er
særligt udsatte, og at lange ophold på et asylcenter
øger risikoen for psykiske lidelser hos børn,
gælder i dag i lige så høj grad, som da
asylaftalen blev indgået i 2012.
Danmark har tilsluttet sig FN's
børnekonvention, hvor det i artikel 3 hedder: »I alle
foranstaltninger vedrørende børn, hvad enten disse
udøves af offentlige eller private institutioner for social
velfærd, domstole, forvaltningsmyndigheder eller lovgivende
organer, skal barnets tarv komme i første
række.« Dette indebærer en vidtgående
forpligtelse for Danmark til at tage hensyn til barnets tarv, og
det er bl.a. på den baggrund, at forslagsstillerne
ønsker at genoprette situationen fra årene op til
folketingsvalget i juni 2015, hvor afviste børnefamilier fik
mulighed for at flytte ud fra asylcentrene 1 år efter
endeligt afslag, og hvor børn først blev
overført til udrejsecenter, når udrejsen var
umiddelbart forestående.
At forældre nægter at udrejse, og
at danske myndigheder ønsker at presse forældrene til
at forlade landet, skal ikke ramme børnene, der - uanset om
de er småbørn eller teenagere - er helt uden ansvar
for forældrenes beslutninger.
Skriftlig fremsættelse
Søren
Søndergaard (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indkvartering af børnefamilier, der har fået afslag
på asyl.
(Beslutningsforslag nr. B 76)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.