Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 25. april 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (S) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at der er stor forskel på, hvornår
børn er klar til at komme i børnehave, og det er
allerede i dag muligt at beslutte, at et barn skal blive
længere i vuggestuen eller dagplejen, hvis barnet ikke er
klar til at komme i børnehave. Det vurderer det
pædagogiske personale sammen med forældrene, og i DF
har vi tillid til, at personalet godt kan lave den vurdering,
ligesom DF mener, at det ikke er noget, som Folketinget skal blande
sig i. Det er op til de enkelte kommuner at sætte en alder
på, hvornår børn skal i børnehave. Det er
helt korrekt, at der også ligger økonomi bag denne
prioritering, men alternativt skal kommunerne hvert år finde
de penge et andet sted, hvilket vil have konsekvenser for nogle
andre borgere. DF er derfor af den overbevisning, at kommunerne er
bedre til at vurdere, hvornår børn er klar til at
rykke i børnehave, end Folketinget er.
Hvis vi fra Folketingets side træffer
beslutning om en minimumsalder for, hvornår børn skal
starte i børnehave, skal der ifølge SF findes omkring
325 mio. kr., og det synes DF er en meget stor regning for at rykke
en aldersgrænse 3 måneder (fra 2 år og 9
måneder til 3 år).
DF ser dog altid positivt på, at der
bruges penge på børneområdet og til flere
hænder, og derfor har DF også støttet både
den poliske aftale »Stærke dagtilbud - alle børn
skal med i fællesskabet« og »1.000-dages-program
- en bedre start på livet«, der tilfører rigtig
mange penge til både flere hænder i dagtilbuddene,
uddannelse, den pædagogiske læreplan og god
ledelse.
DF støtter ikke
beslutningsforslaget, da vores holdning er, at det er for dyrt, og
muligheden for at flytte børn senere i børnehave
allerede eksisterer i dag. Med andre ord bliver de mange penge ikke
brugt på den mest hensigtsmæssige måde.
Enhedslisten, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Alternativet
Enhedslistens, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Alternativets medlemmer af udvalget
konstaterer, at børn i stigende grad bliver rykket fra
vuggestue til børnehave, før de er fyldt 3 år.
I 2008 var det 12 kommuner, der havde denne praksis, og i dag
finder det sted i halvdelen af landets kommuner. Samtidig
konstaterer EL, RV, SF og ALT, at udviklingen kan skyldes, at
kommunerne sparer penge ved at rykke børnene tidligere i
børnehave. Partierne mener, at barnets behov - og ikke
kommunale budgetter - skal være styrende for, hvornår
et barn rykker fra vuggestue til børnehave. Derfor er EL,
RV, SF og ALT enige om, at børn skal have ret til at blive i
vuggestuen, til de er fyldt 3 år, og at det pædagogiske
personale i samråd med forældrene skal kunne beslutte,
at et barn rykkes til børnehave på et tidligere
tidspunkt, hvis det er barnets behov. På den måde vil
beslutningen om at flytte et barn fra vuggestue til
børnehave altid blive truffet med udgangspunkt i barnets
behov og ikke kommunens økonomi. Derudover har en tidlig
overflytning af børn betydning for det pædagogiske
personales opgaver i børnehaven, fordi små børn
har andre behov end større børn og mange små
børn f.eks. stadig bruger ble. En tidlig overflytning af
børn fra vuggestue til børnehave medvirker derfor
også til at øge personalets opgaver og dermed til at
forringe normeringen yderligere, hvilket i sidste ende betyder, at
der er mindre tid til det enkelte barn. Der kan være
forskellige måder at finansiere forslaget på, og det er
vigtigt for partierne at understrege, at de er villige til at
forhandle om, hvordan forslaget præcist skal finansieres.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 11.
januar 2019 og var til 1. behandling den 19. marts 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Jan E. Jørgensen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Malou Lunderød (S) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille
Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV)
Jacob Mark (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |