Fremsat den 20. december 2018 af Søren Egge Rasmussen (EL),
Christian Juhl (EL),
Rasmus Vestergaard Madsen (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Finn Sørensen (EL) og Øjvind Vilsholm (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om indførelse af et
genanvendelseskriterium i udbudsloven
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, som skaber hjemmel til, at en
ordregiver ved anvendelse af tildelingskriteriet i udbudslovens
§ 162, stk. 1, nr. 3, kan fastsætte, at der skal
konkurreres på genanvendelsespotentiale. Anvender
ordregiveren ikke denne mulighed for at skabe konkurrence om
genanvendelsespotentialet, skal ordregiveren i udbudsmaterialet
oplyse om baggrunden herfor.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne foreslår, at der
indsættes en bestemmelse i udbudsloven, som gør det
muligt for en ordregiver ved anvendelse af tildelingskriteriet i
udbudslovens § 162, stk. 1, nr. 3, at fastsætte, at der
skal konkurreres på genanvendelsespotentiale. Hvis
ordregiveren ikke anvender denne mulighed for at skabe konkurrence
om genanvendelsespotentialet, skal ordregiveren i udbudsmaterialet
oplyse om baggrunden herfor.
Bestemmelsen skal udformes efter det
såkaldte følg eller forklar-princip. Princippet kendes
allerede fra udbudslovens § 49, stk. 2, hvorefter ordregiver
skal følge opdel eller forklar-princippet ved
delkontrakter.
Princippet forpligter ordregivere til at
vurdere, om det er hensigtsmæssigt at konkurrere på
genanvendelsespotentiale. Ordregiveren skal oplyse om
årsagen, hvis der ikke skal konkurreres på
genanvendelsespotentiale.
Formålet med den foreslåede
ændring er særlig at fremme og stimulere genanvendelse
af bygge- og anlægsaffald, når det offentlige
indgår kontrakter med private virksomheder på bygge- og
anlægsområdet. Bygge- og anlægsaffald
udgør en stor del af det affald, der genereres i Danmark.
Størstedelen af bygge- og anlægsaffaldet stammer fra
nedrivninger og renovering, mens kun 5-10 pct. stammer fra
nybyggeri.
For at mindske forbruget af nye ressourcer er
det en central målsætning - både på
nationalt plan og i EU - at nedbringe mængden af bygge- og
anlægsaffald. I overensstemmelse med EU's affaldshierarki er
det derfor afgørende, at bygge- og anlægsaffald
genanvendes i størst muligt omfang.
For at fremme målsætningen ses et
potentiale i at skabe en mere cirkulær byggesektor.
Grundprincippet i cirkulært byggeri er ressourcebevarelse og
affaldsforebyggelse, herunder genbrug og genanvendelse af bygge- og
anlægsaffald. Regeringen har allerede lanceret forskellige
strategier, der skal være med til at sætte skub i en
overordnet omstilling til en mere cirkulær økonomi. I
juni 2017 offentliggjorde regeringens advisoryboard for
cirkulær økonomi deres anbefalinger (»Advisory
Board for cirkulær økonomi: anbefalinger til
regeringen«, Miljø- og Fødevareministeriet,
2017), og i september 2018 udkom regeringens nye strategi for
cirkulær økonomi (»Strategi for cirkulær
økonomi: Mere værdi og bedre miljø gennem
design, forbrug og genanvendelse«, Regeringen, 2018).
Danmark har herudover også fastsat visse
mål og strategier specifikt for bygge- og
anlægsaffaldet. Af regeringens ressourceplan for
affaldshåndtering (2013-2018) (»Ressourceplan for
affaldshåndtering 2013-2018«, Miljøstyrelsen,
2014) fremgår bl.a., at mindst 70 pct. af materialerne i den
samlede mængde af bygge- og anlægsaffald skal anvendes
til nye formål. Målsætningen er i
overensstemmelse med målet i artikel 11(2)(b) i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/98/EF af 19.
november 2008 om affald og ophævelse af visse direktiver
(også benævnt affaldsdirektivet).
Fastsættelse af bestemmelser i
udbudsloven, som skaber incitament for ordregiverne og
tilbudsgiverne til at genanvende bygge- og anlægsaffald, kan
anvendes til at nå denne målsætning.
Det gældende udbudsdirektiv indeholder
ikke regler, som forpligter ordregiveren til eksempelvis kun at
anvende pris eller omkostninger som eneste tildelingskriterierum.
Udbudsdirektivet er derfor heller ikke til hinder for et
sådant forslag.
Den foreslåede bestemmelse skal for det
første gøre det muligt for ordregiveren at
fastsætte, at der skal konkurreres på
genanvendelsespotentiale, når ordregiveren anvender
tildelingskriteriet i udbudslovens § 162, stk. 1, nr. 3.
Begrebet genanvendelsespotentiale dækker både over det
tilfælde, hvor eksempelvis en bygning skal designes for
demontering, og det tilfælde, hvor en bygning skal
opføres med genanvendte materialer. Ved demontering
forstås, at materialerne til brug for byggeriet kan skilles
ad, sådan at materialerne kan genanvendes, uden at de mister
afgørende værdi. Ved genanvendte materialer
forstås eksempelvis brugte mursten, brugt tømmer og
brugte døre og vinduer.
Bestemmelsen skal for det andet udformes efter
et følg eller forklar-princip. Det betyder, at hvis
ordregiveren ikke anvender muligheden for at skabe konkurrence om
genanvendelsespotentialet, skal ordregiveren i udbudsmaterialet
oplyse om baggrunden herfor. En grund kan eksempelvis være
varetagelsen af markedsmæssige hensyn. Som eksempel på
et sådant hensyn henvises til bemærkningerne til §
49, stk. 2, i udbudsloven (markedsmæssige hensyn i
udbudslovens § 49, stk. 2, kan eksempelvis være
relevante, hvis ordregiveren vurderer, at den markedsmæssige
situation betyder, at der ikke vil være en konkurrence om
delkontrakter, hvis en kontrakt opdeles).
Den foreslåede bestemmelse skal
også gælde for udbud efter
forsyningsvirksomhedsdirektivet, dvs. ved at implementere
ændringen i bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december
2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter
inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester.
Skriftlig fremsættelse
Søren Egge
Rasmussen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indførelse af et genanvendelseskriterium i udbudsloven.
(Beslutningsforslag nr. B 73)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.