Fremsat den 4. oktober 2018 af Kim Christiansen (DF),
Henrik Brodersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mette Hjermind Dencker (DF),
Søren Espersen (DF),
Claus Kvist Hansen (DF),
Merete Dea Larsen (DF),
Jan Erik Messmann (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om kørekort til stor knallert til
16-årige
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag, der giver 16-årige mulighed for
at erhverve kørekort til stor knallert (kategori AM,
knallert 45). Lovforslaget skal fremsættes, så det kan
nå at blive behandlet af Folketinget og træde i kraft
senest den 1. juli 2019.
Bemærkninger til forslaget
Nærværende beslutningsforslag er
en delvis genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 23 om
kørekort til stor knallert til 16-årige og lille
motorcykel til 17-årige (folketingsåret 2017-18). Der
er dog den ændring, at hvor det tidligere forslag fra
folketingsåret 2017-18 gav mulighed for, at 17-årige
kunne erhverve kørekort til lille motorcykel, indgår
den del ikke i indeværende forslag. Det skyldes, at der har
været udtrykt bekymring for, at det kan forværre
trafiksikkerheden at lade yngre personer erhverve kørekort
til motorcykel. Forslagsstillerne er ikke enige i, at et
sådant forslag vil forværre trafiksikkerheden, men
anerkender, at der ikke er flertal i Folketinget for at
gennemføre det. Indeværende forslag om at give
16-årige mulighed for at erhverve kørekort til stor
knallert vil med stor sandsynlighed forbedre trafiksikkerheden, da
det angiveligt vil medføre færre tunede små
knallerter (knallert 30). Indeværende forslag vil endvidere
indebære, at Danmark kommer på linje med resten af EU,
når det gælder alderskrav vedrørende unges
adgang til kørsel med stor knallert.
EU's tredje kørekortdirektiv
EU's tredje kørekortdirektiv tager
udgangspunkt i en aldersgrænse på 16 år for at
opnå kørekort til små motorcykler (kategori A1)
og store knallerter (kategori AM). I Danmark er aldersgrænsen
18 år for begge typer kørekort, og Danmark skiller sig
hermed markant ud fra de øvrige EU-lande. I 24 ud af 27
EU-lande har man lavere aldersgrænser end i Danmark for
kørekort til små motorcykler (»FAKTA Nyt
kørekortdirektiv betyder«, Børsen, den 8.
januar 2013).
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
ikke er nogen fornuftig grund til, at Danmark har fastsat
højere grænser end de øvrige EU-lande, eftersom
der ikke er trafiksikkerhedsmæssige argumenter, der
støtter en højere aldersgrænse. Hertil kommer,
at EU-reglerne medfører, at et kørekort erhvervet i
et andet EU-land også gælder i Danmark. Unge, der har
erhvervet kørekort til stor knallert som 16-årige i et
af de øvrige lande, kan således køre fuldt ud
lovligt i Danmark.
Trafiksikkerhed
For så vidt angår knallerter, er
de nuværende regler således, at 16-årige må
betjene en knallert med en maksimal hastighed på 30 km/t.
Ifølge artiklen »Tunede knallerter dræber«
(www.dr.dk, den 10. februar 2012) er omtrent halvdelen af alle
små knallerter (knallert 30) tunede. I realiteten
kører halvdelen af de unge altså rundt på
dødsensfarlige knallerter, der kan køre op til 70
km/t. De unges incitament til at tune knallerten bliver efter
forslagsstillernes opfattelse forstærket af, at
16-årige i Danmark ikke kan opnå kørekort til
stor knallert med en maksimal hastighed på 45 km/t. For at
stoppe den farlige tuning af knallerter opfordrer forslagsstillerne
derfor til, at 16-årige lovligt må betjene en stor
knallert med en maksimal hastighed på 45 km/t efter
yderligere køreundervisning og beståelse af en
sværere prøve. I den forbindelse skal det
fremhæves, at det ikke er almindelig lovlig kørsel
på knallerter, der udgør et trafiksikkerhedsproblem. I
størsteparten af knallertulykkerne med personskade
indgår faktorer som spirituskørsel, høj
hastighed og manglende hjelm (»Kør sikkert på
knallert«, www.sikkertrafik.dk). Af den grund er det
forslagsstillernes holdning, at der ikke er
trafiksikkerhedsmæssige betænkeligheder ved at
sænke aldersgrænsen til 16 år for erhvervelse af
kørekort til stor knallert. Ved gennemførelse af
indeværende forslag skønner forslagsstillerne, at de
unge knallertkøreres incitament til at tune knallerten
bliver mindre, ved at de lovligt får mulighed for at betjene
hurtigere køretøjer i en tidligere alder.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
kørekort til stor knallert til 16-årige.
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.