Fremsat den 11. december 2018 af Pelle Dragsted (EL),
Rune Lund (EL) og Søren Egge Rasmussen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om regulering af et muligt salg af Radius
Folketinget pålægger regeringen at
bruge statens rolle som hovedaktionær i Ørsted til at
sikre, at et eventuelt salg af Ørsteds datterselskab Radius
skal garantere forsyningssikkerhed og national sikkerhed og sikre,
at eldistributionsnettet drives og udvikles under hensyn til
kunderne og ikke for at sikre et økonomisk overskud til
ejere uden for kundekredsen.
Det kan sikres ved at sælge Radius til
et forbrugerejet andelsselskab, der drives efter hvile i sig
selv-principper, og hvor kunderne i Radius sikres samme
demokratiske indflydelse som de nuværende andelshavere. Hvis
der ikke er en egnet køber i form af et forbrugerejet
selskab, pålægges regeringen at sikre, at den
selvstændige offentlige virksomhed Energinet, som i forvejen
ejer gasdistributionsnettet og store dele af eldistributionsnettet,
køber Radius.
Derfor pålægges regeringen at tage
initiativ til at give Energinet lovhjemmel og politisk opbakning
til at købe Radius. Endvidere pålægges
regeringen at at tage initiativ til ved lov at sikre, at hverken
Radius eller andre dele af eldistributionsnettet kan
videresælges fra de forbrugerejede andelsselskaber eller fra
Energinet uden en politisk godkendelse i Folketinget. I
tilfælde af konkurs eller andre selska?bsmæssige
ændringer skal eldistributionsnettet overgå til statens
selskab Energinet.
Bemærkninger til forslaget
Det er afgørende, at en
monopolvirksomhed med kritisk infrastruktur som Radius drives ud
fra borgernes interesse i en stabil og billig distribution af el og
ikke bliver en pengemaskine for kapitalfonde eller andre private
selskaber. Danmark har en lang tradition for, at kritisk
infrastruktur enten er ejet af staten eller af forbrugerejede
selskaber. Med et salg af Radius til f.eks. en udenlandsk
kapitalfond brydes denne tradition. Det vil indebære risici
for underinvesteringer og følgende dalende
forsyningssikkerhed. Desuden er der en risiko for, at den kritiske
infrastruktur senere sælges videre til købere, som
udgør en national sikkerhedsrisiko, uden at staten har
mulighed for at forhindre det.
I henhold til den såkaldte ELFOR-aftale
fra 2004 og elforsyningsloven blev elnettet opdelt i et
transmissionsnet (over 100 kV) og en række distributionsnet.
Transmissionsnettet kom i ejerskab hos staten via Energinet, mens
distributionsnettet ejes og drives af netvirksomheder.
Transmissionsnettet blev defineret som vital energiinfrastruktur.
Med planerne om en gennemgribende elektrificering af
energiforbruget til bl.a. varmepumper, transport, datacentre m.v.
bliver det moderne samfund i stigende grad afhængigt af
høj elforsyningssikkerhed både i transmissionsnettet
og i distributionsnettet.
Ny lovgivning, hvor ministerier m.v. skal
screene og gennemskue komplekse selskabskonstruktioner, vil ikke
give den nødvendige sikring af aktivet. I Danmark er
gasnettet defineret som kritisk infrastruktur fra det overordnede
transmissionsnet og udlandsforbindelser til lokale distributionsnet
helt ud til gaskunderne. Det er politisk besluttet, at gasnettet
kun kan ejes af staten.
Eldistributionsnettet er imidlertid ikke
omfattet af denne definition. Det betyder, at elforsyningen til
nødvendige samfundsfunktioner og til borgerne i dag
varetages af en blanding af selskaber. Eldistributionsnet kan
være ejet af kommunale selskaber, andelsselskaber,
erhvervsdrivende fonde, kommercielle selskaber og koncernforbundne
multiforsyningsselskaber. Ved frasalg af disse monopolaktiviteter
som ejerskab og drift af eldistributionsselskaber kan det ske til
danske og udenlandske aktører, hvis interesser kan
være kortsigtet optimering og videresalg, som det er set i
mange tilfælde i udlandet. Hver gang går det ud over
elkunderne, der får dårligere service, og
infrastrukturen, som lider under manglende vedligehold. Fokus er
kortsigtet på at tjene penge i sådanne selskaber og
ikke på langsigtet sikring af vital infrastruktur,
grøn omstilling og rimelige vilkår for elkunderne.
Energiselskabet Ørsted har sat
datterselskabet Radius til salg. Radius ejer og driver
eldistributionsnettet i et stort område, herunder
København, og servicerer derigennem over 1 million elkunder
på Sjælland. Staten bør sikre, at statens
systemansvarlige virksomhed, Energinet, kan købe
eldistributionsnettet helt på samme vis, som Energinet
køber gasdistributionsnettet i disse år.
Gasdistributionsnettet, der tidligere lå i DONG-koncernen (nu
Ørsted) og var kommunalt ejet på Fyn osv., samles i
disse år i datterselskabet Dansk Gas Distribution (DGD) under
Energinet til sikring af den vitale energiinfrastruktur. Energinet
har som statens systemansvarlige virksomhed den administrative og
ledelsesmæssige kapacitet, og denne praksis har ingen
anmærkninger fået fra EU.
Ved unbundlingen af elsektoren i Danmark skete
der en opdeling mellem elproduktion (kraftværker),
eltransmission, eldistribution og elhandel. Den model kendes og
praktiseres i de fleste andre EU-lande. I Danmark var der dog et
ekstra led i værdikæden: de regionale transmissionsnet.
De regionale transmissionsnet var ejet af de lokale
elnetvirksomheder og derfor indirekte forbrugerejede. Ved en
politisk aftale blev det lagt fast, at det ekstra led med regional
transmission skulle udgå. Ved lov blev det lagt fast, at
disse vitale dele af energiinfrastrukturen kun måtte
sælges til statens systemansvar (Energinet). På den
måde blev staten ejer af alle elnet over 100 kV og definerede
dem som transmissionsnet. Eldistributionsnettene var fortsat i
lokalt ejerskab. Det har fungeret godt, også selv om der sker
en strukturtilpasning med fusioner og andre sammenlægninger -
f.eks. senest elkoncernerne SE og Eniig. I både SE og Eniig
er eldistributionsnettet ejet via datterselskaber i
koncernforbundne strukturer.
Ved hvert salg er der risiko for, at
eldistributionsvirksomheden kan blive frasolgt til en helt tredje
part. Det kan være danske eller udenlandske virksomheder,
hvis formål er at sikre kortsigtede gevinster og ikke bidrage
til udviklingen af energiinfrastrukturen. Nok så vigtigt kan
disse vigtige eldistributionsnet blive solgt videre til en fjerde
og en femte part osv. uden sikkerhed for, at den vitale
energiinfrastruktur ikke kommer på usikre hænder.
Derfor er der brug for at skabe den fornødne hjemmel til, at
statens systemansvarlige virksomhed bliver køber af disse
distributionsnet, når de sættes til salg.
Da et flertal i Folketinget besluttede at
frasælge dele af Ørsted (dengang DONG Energy), var der
bekymring for og modstand mod salg af andele til udenlandske
kapitalinteresser, hvis formål alene er kortsigtet udbytte.
Det blev af rigtig mange fremført, at staten ikke skal
frasælge vital energiinfrastruktur. Nu har selskabet skiftet
navne fra DONG Energi til Ørsted og Radius. Principperne
må fortsat gælde.
At frasælge eldistributionsaktiviteten
Radius fra Ørsted efterlader et delvis statsejet
Ørsted, som vil have fokus på at bygge
havvindmølleparker i udlandet og blive den bedste
ingeniørvirksomhed på feltet. Det er også en
vigtig kommerciel aktivitet. I tilpasningen af Ørsted skal 1
million. danske husstande ikke løbe risikoen for, at de ved
frasalg kommer i hænderne på kapitalinteresser, som
alene ser på indtjening og ikke på den vitale
samfundsinteresse, elnettet har.
Får Radius lov til at sælge til en
dansk eller udenlandsk ny ejer, som myndighederne godkender, er der
dog ingen garanti for, at den nye ejer ikke sælger videre til
en tredjepart, som myndighederne således ikke længere
har godkendelseskompetence over. Med et salg er den mulighed
forpasset.
Danske elkunder har betalt for de danske elnet
gennem tarifferne. Det var før drevet som hvile i sig
selv-virksomhed, i dag er netselskaberne reguleret med
indtægtsrammer. Ved salg til en ny ejer skal der
erlægges en betaling. Betalingen kommer fra den nye ejer
eller fra låntagning. Den nye ejer forventer at kunne
få en god forrentning ud af investeringen, ligesåvel
som det må forventes, at låntagning også skal
tilbagebetales. Det bliver de samme 1 million elkunder i
København og på Sjælland, der kommer til at
betale den regning og altså igen må betale for de samme
elnet, som de allerede en gang har finansieret over eltariffen,
dvs. via deres energiregning.
Ved at lade statens systemansvar (Energinet)
eller et andelsejet selskab købe eldistributionsnettet fra
Radius og sikre, at eventuelle frasalg af andre dele af
distributionsnettet også vil ske til Energinet eller til
andre forbrugerejede selskaber, vil der være politisk kontrol
med, at hverken forrentningen eller udbyttet i øvrigt kommer
til at belaste elkunderne unødvendigt.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
regulering af et muligt salg af Radius.
(Beslutningsforslag nr. B 64)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.