Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 10. april 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT og SF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
SF's medlemmer af udvalget mener, at man er
nødt til at ændre refusionssystemet for at sikre, at
borgernes retssikkerhed ikke tilsidesættes for kortsigtede
økonomiske gevinster i kommunerne. Borgerne må aldrig
være i tvivl om, at kommunen vælger den fagligt og
objektivt bedste løsning for dem, frem for hvad der på
kort sigt er bedst for kommunens økonomi. Det er indlysende,
at 80 pct. af en høj ydelse er mere end 80 pct. af en lavere
ydelse, og kommunerne har således en økonomisk
tilskyndelse til at tildele og fastholde borgeren på en
lavere ydelse, end den borgeren reelt er berettiget til og har brug
for. SF ønsker derfor, at den statslige refusion af
kommunernes udgifter til offentlige ydelser omlægges,
således at staten refunderer kommunerne i kroner og
øre fremfor en procentdel af ydelsesudgiften.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter hensigten med forslaget, men der følger ingen
beregninger med om de fordelingsmæssige konsekvenser af
forslaget. Man kan derfor ikke se, hvilke konsekvenser forslaget
vil få for de enkelte kommuner og for balancen i
udligningssystemet mellem betalende og modtagende kommuner. En
sådan beregning må være en forudsætning for
enhver ændring af refusions- og udligningssystemet.
Enhedslisten har det princip, at der i dag ikke er nogen kommuner,
der leverer for meget velfærd, og at en omlægning af
refusions- og udligningssystemet derfor ikke kan gennemføres
uden en forhøjelse af den samlede økonomiske ramme
til kommunerne.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
december 2018 og var til 1. behandling den 28. februar 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel-Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Anni
Matthiesen (V) Martin Geertsen (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Anders Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) nfmd. Mattias
Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested
(EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Julius
Graakjær Grantzau (ALT) Torsten Gejl (ALT) Rasmus Helveg
Petersen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |