Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 25. april 2019
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (ALT) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stor sympati for intentionerne bag beslutningsforslaget. Husdyrhold
udleder meget CO2. Derfor skal det
begrænses, hvis vi vil mindske klimabelastningen.
Enhedslisten støtter sig imidlertid
til Det Miljøøkonomiske Råd og
foretrækker at indføre en CO2-afgift på al landbrugsproduktion i
stedet for at nøjes med at indføre en afgift på
kød fra drøvtyggere. Det vil nemlig give landbruget
bedre incitamenter til at omlægge produktionen. Hvis
landmanden mindsker udledningen, f.eks. ved at omlægge fra
kødproduktion til planteproduktion, bliver vedkommendes
CO2-afgift også mindre.
Provenuet fra en sådan afgift vil Enhedslisten sende tilbage
til landbrugssektoren som støtte til grøn omstilling,
mere lokal produktion og forædling af råvarer.
En forbrugsafgift på kød fra
drøvtyggere, der er de mest klimabelastende husdyr, vil
gøre kødet dyrere i Danmark og dermed mindske
efterspørgslen. Der er dog tre grundliggende problemer med
at lægge afgift på kød fra
drøvtyggere:
- For det første rammer den socialt
skævt, da hakket kød pålægges samme afgift
som det fineste importerede kød. Det vil gøre det
billigste kød markant dyrere for den enlige forælder,
mens det dyreste kød kun bliver marginalt dyrere for
direktøren.
- For det andet vil en forbrugsafgift ikke
påvirke eksporten af kød, og Danmark eksporterer det
meste af sit kød til udlandet.
- For det tredje er det malkekvæget,
som står for den største del af udledningen, fordi den
belaster klimaet i hele dyrets levetid. Det løser en
kødafgift ikke.
Alternativet
Alternativets medlemmer af udvalget
udtaler:
Det vil kræve hurtige og
vidtrækkende omstillinger inden for forbrug og produktion,
hvis den globale opvarmning skal begrænses til 1,5 grader.
Der er brug for radikal handling nu. Vi skal omstille
energisystemet, transportsektoren, industrien osv., men den mad, vi
spiser, bestemmer også, hvilken fremtid vi og de kommende
generationer går i møde. Klimabelastende
fødevarer - som kød fra drøvtyggere - er i dag
reelt for billige i forhold til den klimabelastning og dermed den
samfundsskade, de forårsager. Derfor vil Alternativet med
dette beslutningsforslag indføre klimabidrag på
rødt kød.
Mens vi arbejder for en global
implementering af princippet om, at forureneren betaler, skal vi i
Danmark i løbet af de kommende år indføre et
generelt omstillingsbidrag i form af afgifter på
fødevarer med høj klimapåvirkning. Kort sagt
vil vi indregne den pris, som vores natur, miljø og klima
betaler, i prisen på de produkter, som forbrugerne
køber.
Danmark er det land i verden, som
producerer mest kød pr. indbygger, 360 kg årligt
(ifølge FAOSTAT). Den store danske kødproduktion
afsættes primært til eksport, men også i Danmark
har vi et højt kødforbrug, da vi ifølge FN's
fødevareorganisation, FAO, årligt spiser 95 kg
kød pr. indbygger. Vi er blandt de absolut største -
hvis ikke den største - kødforbrugere i verden
målt pr. indbygger (DTU Fødevareinstituttet 2016).
Hensigten med beslutningsforslaget er at
prissætte klimabelastningen på kød fra
drøvtyggere i forbrugerleddet, så der i højere
grad er sammenhæng mellem pris og CO2-udledning, således at
eksternaliteterne ved produktionen indregnes i prisen på
produktet. Dermed undgår vi - som tilfældet er i dag -
at sende regningen for konsekvenserne af klimaforandringerne videre
til andre mennesker og kommende generationer.
Hvis vi skal stoppe klimakrisen, skal vi
have gang i en global revolution af landbruget. Det kræver,
at vi spiser langt færre animalske produkter, end vi
gør i dag. Det kræver en incitamentsstruktur, hvor vi
prissætter varerne efter de samfundsmæssige
omkostninger ved produktionen af dem.
Den prissætning har vi ikke dag.
Dette beslutningsforslag vil således udbedre en markedsfejl
ved at inddrage de negative virkninger ved produktionen af
fødevarer på natur, miljø og klima. Når
de reelle samfundsøkonomiske omkostninger for naturen,
miljøet og klimaet ikke prissættes, bliver det
svært at sætte den nødvendige fart på i
retning af et mere bæredygtigt forbrug og en mere
bæredygtig produktion og dermed den grønne
omstilling.
For Alternativet er det afgørende,
at vi både individuelt og i fællesskab tager ansvar for
at stoppe klimakrisen. Alle niveauer skal omstilles, hvis vi skal
komme i mål. Ifølge et nyt forskningsstudie skal
borgere i de rige og mest klimabelastende lande - som Danmark er
målt pr. indbygger - reducere kødindtaget med 90 pct.
senest i 2050, hvis vi skal nå Parisaftalens
klimamål.
Et klimabidrag i form af afgift på
rødt kød i forbrugsleddet er første skridt til
en lang række klimavenlige omstillingsbidrag og -rabatter.
På kort sigt vil vi derfor starte med at
afgiftspålægge den uden sammenligning mest
klimaskadelige fødevare: kød fra drøvtyggere.
Visionen er, at mad på sigt har en pris, der svarer til
produktets konsekvens for bl.a. klimaet: Noget vil blive dyrere,
mens andet vil blive billigere.
En beskeden kostomlægning mod
især et mindre forbrug af oksekød vil gøre en
meget stor forskel, for kvæget står alene for ca. 10
pct. af menneskers samlede drivhusgasudledninger. Hvis vi skal
stoppe klimakrisen, skal vi have en mere klimavenlig kost. Derfor
skal vi som politikere sikre ramme?rne for, at vi ændrer
kostvaner.
Ifølge Concito er klimabelastningen
fra gennemsnitsdanskerens kost større end den samlede
belastning fra personens forbrug af el, varme, benzin og diesel.
Gennemsnitsdanskeren udleder omkring 17 t drivhusgasser om
året, hvor godt 3 t stammer fra fødevareforbruget.
Heraf stammer op mod 75 pct. fra forbruget af kød og
mejerivarer. Det største enkeltbidrag er oksekødet,
der står for op til 1,5 t CO2-ækvivalenter om året.
Dette niveau for et klimabidrag i form af
afgift på rødt kød kan dog kun anses som et
første skridt, da vi formentlig som danskere skal nå
en maksimal udledning på 2-3 t drivhusgasser allerede i 2030,
hvis vi skal nå Parisaftalens klimamål.
FN's fødevareorganisation, FAO,
forudser, at kødforbruget vil stige med 54 pct. frem mod
2050, mens mælkeforbruget vil stige med 73 pct.
Konsekvenserne for klimaet er uoverskuelige, og derfor skal vi
også bruge økonomiske incitamenter for at sikre et
mere bæredygtigt fødevareforbrug. Dem har vi ikke i
dag, og derfor bliver det for dyrt at leve klimavenligt.
Fordelen ved at indføre
klimabidraget i forbrugsleddet er, at det rammer både dansk
og udenlandsk produceret kød. Afgiften kan
pålægges i Danmark, uden at der sker en
konkurrenceforvridning, mens en afgift på produktionen ikke
vil ramme importeret kød.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
december 2019 og var til 1. behandling den 8. februar 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag
på beslutningsforslaget.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Carsten Kissmeyer
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Preben Bang
Henriksen (V) Carsten Bach (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Bjarne Laustsen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Søren
Egge Rasmussen (EL) Øjvind Vilsholm (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Rasmus Helveg Petersen (RV) Ida Auken
(RV) Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |