Betænkning og indstilling afgivet af
Udvalget for Forretningsordenen den 28. november 2018
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændringer af Folketingets behandling
af EU-sager)
1. Indledning
Folketingets Præsidium var den 23. og
24. januar 2017 vært for en konference for
folketingsmedlemmer, ministre og andre indbudte deltagere om
Folketingets arbejdsformer m.v. i Bymose Hegn, Helsinge. Emnerne
for konferencen faldt inden for fire temaer: Et tema om den
politiske debat og politikudviklingen i dag og i fremtiden og om
dettes betydning for folketingsmedlemmernes arbejde, arbejdsformer
og indflydelse, et tema om samspillet mellem regeringen og
Folketinget, herunder om Folketingets kapacitet til at føre
kontrol med regeringen, et tema om omgangsformer, arbejdsstil og
arbejdsgange i Folketinget og et tema om parlamentariske
undersøgelser.
Udvalget for Forretningsordenen nedsatte
efterfølgende en arbejdsgruppe bestående af 1 medlem
fra hvert parti i udvalget med Christine Antorini (S) som formand
og Peter Skaarup (DF) som næstformand til at følge op
på konferencen, særlig med hensyn til de første
to af de ovennævnte temaer. Denne såkaldte
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppe udarbejdede inden for en række
mere specifikke emner, der havde været rejst på
konferencen, et antal forslag og punkter til videre overvejelse og
afleverede disse til Udvalget for Forretningsordenen i juni
2017.
Til at arbejde videre med de forslag og
overvejelser fra Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen, som
vedrørte brugen af samråd i Folketingets stående
udvalg, nedsatte Udvalget for Forretningsordenen i oktober 2017 en
særlig arbejdsgruppe, ligeledes med deltagelse fra alle
partierne i udvalget. Denne arbejdsgruppe afleverede sine
anbefalinger med hensyn til samråd til Udvalget for
Forretningsordenen i februar 2018.
Overvejelserne og forslagene fra
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppen og samrådsarbejdsgruppen
indgik i den betænkning og indstilling om ændring af
forretningsorden for Folketinget, som Udvalget for
Forretningsordenen afgav den 23. maj 2018 (beslutningsforslag nr. B
147, folketingsåret 2017-18). Folketinget vedtog det deri
indeholdte forslag om ændring af forretningsordenen - og
tiltrådte samtidig de deri foreslåede ændringer
af praksis - den 4. juni 2018 med henblik på
ikrafttræden ved begyndelsen af folketingsåret
2018-19.
Af opfølgning på konferencen i
januar 2017 udestår fortsat den nærmere stillingtagen
til forskellige spørgsmål vedrørende
Folketingets behandling af EU-sager. Som led i opfølgningen
på konferencen, for så vidt angår disse
spørgsmål, nedsatte Europaudvalget efter opfordring
fra Udvalget for Forretningsordenen i december 2017 en særlig
arbejdsgruppe med følgende medlemmer: Erik Christensen (S)
(formand), Peter Skaarup (DF) (næstformand), Jan E.
Jørgensen (V), Søren Søndergaard (EL),
Christina Egelund (LA), Rasmus Nordqvist (ALT), Martin Lidegaard
(RV), Holger K. Nielsen (SF) og Rasmus Jarlov (KF). Rasmus Jarlov
blev senere erstattet af Mette Abildgaard.
Arbejdsgruppen om Folketingets behandling af
EU-sager - i det følgende betegnet EU-arbejdsgruppen - har i
september 2018 afleveret sine forslag med hensyn til Folketingets
behandling af EU-sager til Udvalget for Forretningsordenen.
Forslagene forudsætter på visse punkter ændring
af Folketingets forretningsorden, på visse punkter
ændring af praksis for behandlingen af EU-sager i Folketinget
som helhed og på visse punkter ændring af den praksis
for Europaudvalgets behandling af EU-sager i samspil med
regeringen, som bl.a. finder udtryk i de beretninger om procedurer
for udvalgets arbejde, som Europaudvalget har afgivet med visse
mellemrum i tiden siden Danmarks tiltræden af det
daværende EF.
På baggrund af EU-arbejdsgruppens
forslag og Udvalget for Forretningsordenens egne drøftelser
fremsættes i det følgende visse forslag til
ændringer af Folketingets forretningsordenen og visse
ændringer af praksis, som ikke kræver ændring af
forretningsordenen.
2. Ændringer med
hensyn til behandlingen af EU-sager i Europaudvalget og i
Folketingssalen, som indebærer ændring af
forretningsordenen
2.1. Indbydelse af fagordførere til at
deltage i Europaudvalgets behandling af
forhandlingsoplæg
2.1.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at det
gøres muligt, at partiernes fagordførere på de
sager, der behandles i Europaudvalget, kan deltage i
Europaudvalgets møder under behandlingen af
forhandlingsoplæg m.v., uden at der behøver foretages
en egentlig udskiftning af et medlem i Europaudvalget.
Arbejdsgruppen har lagt op til, at dette praktisk kan ske, ved at
folketingsgrupperne orienterer Europaudvalgets sekretariat forud
for møder i udvalget, hvis grupperne ønsker, at
fagordførere deltager. Arbejdsgruppen har i den forbindelse
henvist til den gældende mulighed efter forretningsordenens
§ 8, stk. 12, for at forslagsstilleren eller ordføreren
for forslagsstillerne kan deltage i et udvalgs forhandling om et
forslag, også selv om vedkommende ikke selv er medlem af
udvalget, dog uden stemmeret og uden ret til at fremsætte
nogen udtalelse i betænkningen. Arbejdsgruppen har
anført, at formålet med forslaget er at opnå en
grundig faglig og politisk behandling af sager forud for og ved
mandatgivning i Europaudvalget, samtidig med at man undgår at
skulle bruge det eksisterende indskiftningssystem. Arbejdsgruppen
har i den forbindelse påpeget, at der ellers vil være
behov for så mange indskiftninger - navnlig ved mere end
én ministers deltagelse i et møde i Europaudvalget -
at det praktisk vil være umuligt at indskifte det
nødvendige antal ordførere.
Efter gældende regler findes der ingen
særlig adgang til, at fagordførere i de sager, som
Europaudvalget behandler, kan deltage i udvalgets møder, ud
over, hvad der følger af den almindelige adgang til at
foretage udvalgsudskiftninger. Ønsker en fagordfører
at deltage i et møde i Europaudvalget, hvor der behandles
forhandlingsoplæg til regeringen, er det således
nødvendigt, at det pågældende medlem indskiftes
som medlem af Europaudvalget midlertidigt.
Med vedtagelsen af Udvalget for
Forretningsordenens betænkning og indstilling af 23. maj 2018
om ændring af forretningsorden for Folketinget blev der
åbnet mulighed for, at der kan ske udvalgsudskiftninger af
kortere varighed end en dag. Det synes dog forudsat, jf. punkt
2.5.2.2. i betænkningen og indstillingen, at udskiftning
fortsat må ske mindst for varigheden af et møde, og at
der således ikke f.eks. kan ske udskiftning af
udvalgsmedlemmer for et enkelt punkt på en dagsorden for et
udvalgsmøde.
2.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte
sig forslaget fra EU-arbejdsgruppen og indstiller på den
baggrund, at forretningsordenen ændres ved tilføjelse
af en bestemmelse, der udtrykkeligt giver adgang til, at partiernes
fagordførere for de enkelte sager, der behandles på et
møde i Europaudvalget, kan deltage i mødet under
behandlingen af den pågældende sag. I lighed med den
ret, der tilkommer forslagsstillere og ordførere for
forslagsstillere samt grønlandske og færøske
folketingsmedlemmer efter forretningsordenens § 8, stk. 12 og
13, finder Udvalget for Forretningsordenen, at det bør
præciseres, at de pågældende fagordførere
deltager uden stemmeret og uden ret til at fremkomme med udtalelser
i Europaudvalgets betænkninger m.v., medmindre de tillige er
medlemmer af Europaudvalget.
Udvalget for Forretningsordenen anser det for
afgørende, at det principielt fastholdes, at den
såkaldte mandatgivning til regeringen om forhandling på
Danmarks vegne i EU's institutioner - hvorved i almindelighed
forstås det forhold, at Europaudvalgets formand konstaterer,
at der ikke er flertal i udvalget imod regeringens
forhandlingsoplæg - sker i Europaudvalget og alene med
deltagelse af Europaudvalgets medlemmer. Udvalget for
Forretningsordenen finder derfor at burde præcisere, at der
med den foreslåede adgang for fa?gordførere til at
deltage i Europaudvalgets møder alene sigtes til en adgang
til at være til stede og deltage i drøftelsen.
Når det konstateres, om der er flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg, medregnes alene Europaudvalgets medlemmer.
Er der i en folketingsgruppe ønske om, at en
fa?gordfører skal indgå i denne konstatering, må
der således foretages en indskiftning af den
pågældende i stedet for et medlem af Europaudvalget,
hvorved den pågældende naturligvis vil få de
fulde beføjelser, der tilkommer et medlem af Europaudvalget,
så længe indskiftningen varer.
Med hensyn til den praktiske
gennemførelse af ordningen finder Udvalget for
Forretningsordenen, at det bør påhvile de enkelte
folketingsgrupper at danne sig det fornødne overblik over de
sager, der er til behandling på et givet møde i
Europaudvalget, og vurdere, hvorvidt de ønsker at lade
vedkommende fagordfører deltage. Grupperne bør i
givet fald give besked herom til Europaudvalgets sekretariat senest
ved mødets begyndelse, med henblik på at sekretariatet
kan bistå Europaudvalgets formand med at sikre en
hensigtsmæssig mødeafvikling.
2.2. Forenkling af procedurer for at få
EU-sager til behandling i Folketingssalen.
2.2.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der
arbejdes med en forenklet model for at få EU-sager til
behandling i Folketingssalen. Konkret har arbejdsgruppen lagt op
til, at der overvejes en model, hvorefter medlemmerne af
Europaudvalget kan stille forslag om at få en EU-sag til
behandling i Folketingssalen, hvorefter det vil være op til
udvalget eventuelt at anmode om drøftelsen. Hermed vil
folketingsgrupperne på forhånd kunne være bekendt
med eventuelle ønsker fra andre folketingsgruppers medlemmer
om at stille forslag om at få en EU-sag til behandling i
Folketingssalen.
Arbejdsgruppen har endvidere foreslået,
at der overvejes et nyt format for behandlingen af EU-sager i
Folketingssalen med fokus på præsentation for
regeringen og drøftelse af indhold. Formatet bør
ifølge arbejdsgruppens forslag have fokus på
muligheden for at stille spørgsmål, herunder
opfølgende spørgsmål til regeringen, uden
afsluttende afstemning.
Det har siden 1980'erne været muligt for
et udvalg at få også andre sager end lov- eller
beslutningsforslag inden for udvalgets arbejdsområde
behandlet i Folketingssalen som led i udvalgsbehandlingen. Efter
behandlingen i salen fortsætter udvalgsbehandlingen.
Bestemmelsen var oprindelig afgrænset til Europaudvalget, men
blev siden udvidet til alle udvalg.
Den nuværende mulighed for at få
en sag, der behandles i et udvalg, til forhandling i salen
fremgår af forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Heraf
følger, at forhandlingen sker efter anmodning fra udvalget
til Folketingets formand og vedkommende minister. Forhandlingen
finder herefter sted på grundlag af en redegørelse fra
regeringen. Redegørelsen kan være givet skriftligt
inden behandlingen i salen eller mundtligt, dvs. som indledning til
behandlingen. I hidtidig praksis er redegørelserne givet
forudgående skriftligt. Selve forhandlingen følger de
regler om taletider, der gælder for 1. behandling af et
lovforslag, og Tinget kan ikke træffe beslutning i
forbindelse med forhandlingen.
Af forretningsordenen § 19, stk. 9,
følger, at de nævnte regler finder tilsvarende
anvendelse, hvis den danske delegation til en interparlamentarisk
forsamling ønsker en sag debatteret.
2.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte
sig forslaget fra EU-arbejdsgruppen og indstiller på den
baggrund, at der indføres en ordning særlig for
Europaudvalgets vedkommende, som giver mulighed for at få en
sag, der behandles i dette udvalg, til forhandling i
Folketingssalen. Udvalget for Forretningsordenen finder i lighed
med EU-arbejdsgruppen, at fokus for en sådan debat bør
være på muligheden for at få oplysninger fra
regeringen, både i form af en indledende redegørelse
og i form af en mulighed for at stille opfølgende
spørgsmål til ministeren eller ministrene, og at der
ikke bør kunne træffes beslutning i forbindelse med
behandlingen.
Den væsentligste forskel mellem det
gældende og det af EU-arbejdsgruppen foreslåede vil
efter Udvalget for Forretningsordenens opfattelse være,
- at der internt i Europaudvalget vil skulle
ske en grundigere overvejelse om ønsket om at drøfte
sagen i salen,
- at forhandlingen i salen i højere
grad skal give mulighed for at stille spørgsmål,
og
- at der efter omstændighederne vil
kunne være tale om, at enten vedkommende ressortminister,
udenrigsministeren eller begge ministre deltager i
forhandlingen.
En hensigtsmæssig form for afviklingen
af forhandlingen vil efter Udvalget for Forretningsordenens
opfattelse kunne være, at der - efter en eventuel mundtlig
redegørelse fra ministeren eller ministrene og en ganske
kort ordførerrunde - gives mulighed for
spørgsmål til ministeren eller ministrene, eventuelt
således, at der tillige holdes en efterfølgende
ordførerrunde, hvorunder der også vil kunne stilles
spørgsmål til ordførerne. Udvalget finder dog,
at der bør gives en forholdsvis vid adgang til at tilpasse
afviklingsformen til de enkelte ønsker og behov i hver
enkelt situation.
For bedst muligt at tilgodese dette hensyn
indstiller Udvalget for Forretningsordenen, at det overlades til
Folketingets formand at fastsætte formen, herunder taletider,
for sådanne forhandlinger fra gang til gang. Det
forudsættes imidlertid samtidig, at Europaudvalget selv i
forbindelse med sine overvejelser om at anmode om en behandling i
salen overvejer formen - og herunder selv inddrager ministeren
eller ministrene - og samtidig med anmodningen giver indstilling
til Folketingets formand herom.
3. Ændringer med
hensyn til behandlingen af EU-sager i Europaudvalget og
Folketingets fagudvalg, som ikke indebærer ændring af
forretningsordenen
3.1. Behandling af EU-sager i Europaudvalget i to
trin (præsentation og indledende drøftelse samt
efterfølgende drøftelse og mandatgivning)
3.1.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at
orienteringen fra regeringen til Europaudvalget forud for
mandatgivning styrkes, så der - når regeringen har
udarbejdet sit grund- og nærhedsnotat - sker en behandling af
de enkelte forslag, der i proces ligner Folketingets fagudvalgs
behandling af lov- og beslutningsforslag, således at der
på den baggrund kan gives mandat på et mere
gennemarbejdet grundlag.
Som led i Folketingets behandling af EU-sager
forelægger regeringen en række forhandlingsoplæg
i sager af større rækkevidde. I folketingsåret
2017-18 forelagde regeringen 70 forhandlingsoplæg. Af dem
blev 20 sager forelagt til forhandlingsoplæg uden tidligere
at have været forelagt mundtligt i Europaudvalget.
Efter gældende regler og praksis,
således som de finder udtryk i Europaudvalgets beretninger om
procedure, skal regeringen løbende og så tidligt som
muligt mundtligt forelægge sager af større
rækkevidde for Europaudvalget, hvilket under alle
omstændigheder skal ske, inden den danske holdning
fastlægges. Imidlertid gælder der ikke noget
udtrykkeligt krav om, at regeringen forinden skal have forelagt
sådanne sager til orientering på et tidligere
møde i Europaudvalget.
3.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan overordnet
tilslutte sig, at det vil være ønskeligt at have
anledning til at drøfte vigtige EU-sager i Europaudvalget
på et tidligere tidspunkt end det seneste tidspunkt, hvor
regeringen efter nuværende regler og praksis skal
forelægge dem til forhandlingsoplæg, for at sikre
Folketingets indflydelse i sagerne på et stadium af deres
behandling, hvor der er bedst mulighed for at påvirke deres
udfald. Udvalget kan endvidere tilslutte sig, at dette mål
kan fremmes ved at opstille en retningslinje om, at regeringen som
klar hovedregel bør forelægge vigtige EU-sager
mundtligt til drøftelse i Europaudvalget mindst én
gang, før de forelægges til
forhandlingsoplæg.
Udvalget for Forretningsordenen bemærker
i samme forbindelse, at en minister naturligvis ikke bør
afholde sig fra et forelægge en sag mere end to gange, hvis ministeren vurderer,
at sagens udvikling fører til, at Europaudvalget vil kunne
drage fordel af en ny orientering. Udvalget for Forretningsordenen
kan i den forbindelse henvise til de generelle synspunkter, som kom
til udtryk i udvalgets beretning af 26. februar 2015 om ministres
ansvar over for Folketinget (beretning nr. 6, folketingsåret
2014-15, 1. samling).
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til,
at Europaudvalget og regeringen når til en fælles
forståelse om, hvordan det nævnte nærmere kan
gennemføres, og at Europaudvalget i fornødent omfang
lader dette finde udtryk i en kommende beretning om sine
procedurer.
3.2. Grundigere behandling af EU-sager i
Europaudvalget og fagudvalg, herunder med inddragelse af eksterne
eksperter og embedsmænd
3.2.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der
gives mulighed for, at embedsmænd selvstændigt kan give
præsentationer af EU-sager i Europaudvalget, eventuelt dog
med ministerens tilstedeværelse, når der alene er tale
om orientering eller teknisk gennemgang uden politisk
drøftelse. Arbejdsgruppen har i den forbindelse henvist til
Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens forslag om embedsmænds
deltagelse i høringer m.v. i Folketingets regi og til
Udvalget for Forretningsordenens overvejelser i forbindelse med
afgivelsen af betænkningen og indstillingen af 23. maj
2018.
Såvel Europaudvalget som de enkelte
fagudvalg har efter gældende praksis mulighed for at
drøfte EU-sager - på samme måde som principielt
alle andre sager - uden tilstedeværelse af ministre. På
grund af Europaudvalgets særlige arbejdsformer drøfter
dette udvalg dog overvejende sager under vedkommende ministers
tilstedeværelse.
Som Udvalget for Forretningsordenen
anførte i sin betænkning og indstilling af 23. maj
2018 i forbindelse med sine overvejelser om embedsmænds og
andre offentligt ansattes deltagelse i høringer m.v. i
Folketinget generelt, gælder der ingen lovregler m.v., som
generelt forhindrer, at embedsmænd eller andre offentligt
ansatte kan deltage i høringer eller andre møder i
Folketingets regi og her udtale sig om forhold, som de har
opnået viden om i kraft af deres stilling, eller om egne
synspunkter. Omvendt kan det heller ikke antages, at Folketinget
eller dets medlemmer og udvalg retligt kan stille krav om, at
embedsmænd eller andre offentligt ansatte skal stille sig til
rådighed for høringer m.v. eller besvare
spørgsmål fra Folketinget.
3.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig,
at der er et udbredt ønske - skønt så vidt ses
ikke enighed - om, at embedsmænd i forholdsvis vidt omfang
på egen hånd skal kunne orientere såvel
Europaudvalget som Folketingets fagudvalg om EU-sager. Udvalget
noterer sig endvidere, at der bag EU-arbejdsgruppens forslag ligger
en klar hensigt om, at embedsmænds selvstændige
deltagelse i møder m.v. om EU-sager i Folketingets regi skal
være af orienterende og teknisk afklarende karakter, og at
det ikke er meningen, at embedsmænd skal kunne inddrages i
politiske diskussioner. Udvalget noterer sig ydermere, at
EU-arbejdsgruppen har stillet sig åben for den mulighed, at
sådan deltagelse af embedsmænd i møder m.v. i
Folketinget kan ske under ministerens tilstedeværelse.
Udvalget for Forretningsordenen anser
spørgsmålet som parallelt med den bredere diskussion
om embedsmænds og andre offentligt ansattes deltagelse i
høringer m.v. i Folketinget, som fandt sted som led i
opfølgningen på Antorini-Skaarup-arbejdsgruppens
arbejde. Herom henvises til gengivelsen af udvalgets overvejelser
under punkt 2.2.1.2. i udvalgets betænkning og indstilling af
23. maj 2018.
Udvalget noterede sig ved den lejlighed, at
statsministeren tidligere havde givet tilsagn om at overveje den
hidtil fulgte praksis - hvor hovedlinjen havde været, at
embedsmænd kun havde måttet deltage, når
ministeren havde været til stede - alternativt at henstille
til ministrene, at de på baggrund af konsekvenserne for de
sagkyndiges deltagelse prioriterede deres deltagelse i Folketingets
høringer m.v. højt. Udvalget noterede sig dog
samtidig, at statsministeren i en senere besvarelse af et
spørgsmål fra udvalget havde fastholdt som regeringens
principielle holdning, at embedsmænd ikke bør deltage
i høringer og møder m.v. i regi af Folketinget uden
ministerens samtidige tilstedeværelse.
Udvalget for Forretningsordenen finder fortsat
- som udvalget også gav udtryk for i den nævnte
betænkning og indstilling - at eventuelle ændringer af
praksis, i retning af at embedsmænd i højere grad end
nu skal kunne deltage i Folketingets møder, høringer
m.v., uden at ministeren nødvendigvis samtidig skal
være til stede, bør ske i en fælles
forståelse med regeringen.
Som udvalget også gav udtryk for, finder
udvalget det imidlertid fortsat ønskeligt, hvis regeringen
og ministrene udviser fleksibilitet og imødekommenhed over
for et udvalgs ønsker om, at relevante embedsmænd med
stor faglig indsigt deltager i høringer m.v. og holder
oplæg og svarer på spørgsmål af faktuel
karakter, også uden at den pågældende minister
nødvendigvis er til stede.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til,
at Europaudvalget og regeringen indgår i en nærmere
dialog for at nå til en fælles forståelse om,
hvordan hensynet til fyldestgørende orientering af
Europaudvalget og fagudvalgene om EU-sager bedst kan varetages
under fornøden hensyntagen til, at embedsmænd ikke
bør inddrages i politiske diskussioner med
folketingsmedlemmer. Udvalget for Forretningsordenen finder, at de
generelle retningslinjer, som er anført i betænkningen
og indstillingen af 23. maj 2018, med fordel kan danne udgangspunkt
for eventuelle mere specifikke retningslinjer for EU-sager.
Udvalget opfordrer til, at Europaudvalget og
regeringen som led i den nævnte dialog overvejer, om der
bør vises en særlig imødekommenhed fra
regeringens side i tilknytning til bestemte sager af større
rækkevidde, eksempelvis således, at der konsekvent
tilbydes en teknisk gennemgang el.lign. ved relevante
embedsmænd af Europaudvalgets fem til ti såkaldt
prioriterede sager hvert år og af større, samlede
lovgivningspakker i EU-systemet.
I lyset af konklusionerne i betænkningen
og indstillingen af 23. maj 2018 finder Udvalget for
Forretningsordenen det ikke formålstjenligt selv at
forfølge spørgsmålet videre nu.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer
endelig til, at sådanne specifikke retningslinjer, som
Europaudvalget og regeringen måtte nå frem til, gives
udtryk i en kommende beretning om Europaudvalgets procedurer, i det
omfang det findes formålstjenligt.
3.3. Behandling af EU-komitésager
3.3.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der
i samarbejde med regeringen findes et tilfredsstillende niveau for
forelæggelse af komitésager for Miljø- og
Fødevareudvalget, der på samme tid tilgodeser
udvalgets ønske om at blive orienteret om sager af politisk
væsentlighed og sikrer, at denne orientering bliver
grundigere. Forslaget udspringer af, at Miljø- og
Fødevareudvalget har nedsat en arbejdsgruppe, der skal tage
stilling til, hvorvidt detaljeringsgraden i visse sagstyper
befinder sig på et hensigtsmæssigt niveau, og om visse
sagstyper eventuelt har en utilstrækkelig politisk tyngde til
at blive forelagt for udvalget.
Efter gældende praksis forelægger
regeringen hvert år et stort antal EU-komitésager i
såvel Europaudvalget som Folketingets øvrige udvalg.
Forelæggelsen af sager til orientering sker efter fast
praksis skriftligt ved fremsendelsen af et grundnotat om
komitéforslaget. Regeringen og Folketinget kan dog aftale,
at regeringen forhandler på baggrund af såkaldte
standardmandater inden for grupper af relaterede
komitésager, så sagerne ikke skal forelægges
enkeltvis efter de almindelige procedurer. Hvor regeringen
ønsker at benytte sig af standardmandater, orienterer
regeringen Europaudvalget om dette og giver en faglig begrundelse
herfor. Komitésager af større rækkevidde
forelægges Europaudvalget mundtligt til
forhandlingsoplæg.
3.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan tilslutte
sig, at der bør findes et tilfredsstillende niveau for
forelæggelsen af komitésager for Folketingets udvalg,
som både tilgodeser udvalgenes behov for at kunne fokusere
på sager af politisk væsentlighed og sikrer, at
orienteringen indeholder alle nødvendige informationer,
så Folketinget sikres den størst mulige indflydelse i
disse sager. Dette gælder efter udvalgets opfattelse
generelt, selv om spørgsmålet konkret er opstået
i relation til Miljø- og Fødevareudvalget, som
på grund af sit ansvarsområde får forelagt et
stort antal komitésager.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til,
at Europaudvalget indgår i en drøftelse med regeringen
om at nå til en fælles forståelse om, hvordan det
nævnte nærmere kan gennemføres.
Udvalget for Forretningsordenen finder, at
drøftelserne med fordel kan tage udgangspunkt i en model,
hvor regeringen forhandler på baggrund af
»standardmandater« inden for grupper af relaterede
komitésager, så sagerne ikke skal forelægges
enkeltvis efter de almindelige procedurer. Hvor regeringen
ønsker at benytte sig af standardmandater, bør
regeringen orientere Europaudvalget om dette og give en faglig
begrundelse herfor. Komitésager af større
rækkevidde bør fortsat forelægges Europaudvalget
mundtligt til forhandlingsoplæg.
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig,
at der allerede har været drøftelser mellem
Miljø- og Fødevareudvalget og Europaudvalget om en
nærmere afgrænsning og operationalisering af en mulig
kommende praksis for brug af standardmandater.
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til,
at Europaudvalget i fornødent omfang lader den fælles
forståelse, udvalget måtte nå til med regeringen,
finde udtryk i en kommende beretning om udvalgets procedurer.
3.4. Procedure for opfølgning på
gennemførelse af forordninger og implementering af
direktiver i dansk ret
3.4.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at
Europaudvalget indgår en aftale med regeringen om, at alle
udkast til lovforslag og bekendtgørelser, der udspringer af
EU-lovgivning, fremsendes til Europaudvalget, når de sendes i
høring, på samme måde som det sker til fagudvalg
med lovforslag i almindelighed.
Der gælder i dag ingen udtrykkelige
regler eller entydig praksis for, at regeringen oversender udkast
til love og bekendtgørelser, der gennemfører
EU-lovgivning, til Europaudvalget.
Folketinget vedtog den 7. maj 2015 en
folketingsbeslutning om information til Folketinget
vedrørende implementering af EU-direktiver, forordninger og
administrative forskrifter (beslutningsforslag nr. B 52,
folketingsåret 2014-15, 1. samling). Folketingsbeslutningen
indeholder bl.a. følgende pålæg til
regeringen:
»Regeringen pålægges at
informere Folketinget, når der implementeres EU-direktiver og
forordninger, både for så vidt angår forskrifter,
der er implementeret i Danmark gennem lovgivning, og administrative
forskrifter. Dette kan være bekendtgørelser,
cirkulærer m.v.«
3.4.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen noterer sig,
at der om spørgsmålet - ud over den nævnte
folketingsbeslutning fra 2015 - foreligger en beretning af 27.
september 1996 fra Europaudvalget om Folketingets behandling af
EU-sager, af hvis afsnit VI bl.a. følgende
fremgår:
»På EU-området, hvor
fagudvalgene i stigende omfang inddrages i drøftelserne,
inden direktiverne vedtages, og hvor Europaudvalget som regel har
fået forelagt forhandlingsoplæg i forbindelse med deres
vedtagelse, er der imidlertid behov for, at de nævnte udvalg
bliver orienteret om, hvorledes de vedtagne direktiver bliver
udmøntet i danske regler.
Derfor vil den pågældende minister
fremtidig orientere Europaudvalget og parallelt det relevante
fagudvalg om, hvordan vedtagne direktiver m.v., som har været
forelagt Europaudvalget med forhandlingsoplæg, er blevet
implementeret i Danmark. Dette sker i form af et kortfattet notat,
som udarbejdes snarest muligt, efter at en bekendtgørelse
el.lign. er blevet udstedt. I notatet redegøres for, hvilket
direktiv der er baggrund for bekendtgørelsen. I den
forbindelse henvises ikke alene til direktivets nummer i
EF-Tidende, men også til det KOM-nummer, der blev anvendt ved
Europaudvalgets behandling af det pågældende
direktiv.«
Udvalget for Forretningsordenen opfordrer til,
at Europaudvalget og regeringen på det grundlag snarest
når til en forståelse om effektuering af hidtil trufne
beslutninger om regeringens orientering af Folketinget på
området og eventuelt lader den fælles forståelse
finde udtryk i en kommende beretning om udvalgets procedurer.
3.5. Opdateret liste over forhandlingsmandater efter
nyvalg til Folketinget
3.5.1. EU-arbejdsgruppens forslag og gældende
regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har foreslået, at der
føres en fortsat dialog med regeringen om
spørgsmålet om, hvorvidt et forhandlingsmandat givet
af Europaudvalget kan blive »for gammelt«, og om, i
hvilke situationer regeringen bør forelægge sager til
nyt forhandlingsoplæg. Arbejdsgruppen har lagt op til, at det
i den forbindelse understreges over for regeringen, at en ny
regerings vurdering af, hvorvidt en sag bør forelægges
for Europaudvalget til et nyt forhandlingsoplæg, skal ske med
respekt af Folketingets flertal. Endelig har arbejdsgruppen
foreslået, at regeringen efter et folketingsvalg bør
forelægge Europaudvalget en oversigt med status for
behandlingen af alle verserende sager af større
rækkevidde, hvor Rådet fortsat ikke har vedtaget en
generel indstilling.
Når Europaudvalget giver et
forhandlingsmandat til regeringen, er der efter gældende
praksis ikke nogen »udløbsdato« på.
Mandatet gælder i princippet, indtil forhandlingerne i EU's
institutioner er afsluttede, eller i sjældne tilfælde,
til regeringen forelægger sagen for udvalget til et nyt
forhandlingsmandat, fordi situationen er markant forandret. I visse
sager - eksempelvis sager om indgåelse af handelsaftaler med
tredjelande - kan forhandlingerne i EU strække sig over
adskillige år. Det er regeringens ansvar at vurdere, om der
er grund til at søge et nyt forhandlingsmandat fra
Europaudvalget.
Europaudvalget og regeringen har gennem
årene ført drøftelser om, hvorvidt et
forhandlingsoplæg kan blive »for gammelt«.
Regeringen har som princip fastholdt, at hvis regeringen har
forelagt en sag til forhandlingsoplæg i Europaudvalget og
ikke fået konstateret et flertal imod sig, gælder
forhandlingsmandatet, indtil forhandlingerne i EU er afsluttet,
eller indtil regeringen i sjældne tilfælde
forelægger sagen til et nyt forhandlingsoplæg, fordi
der under forhandlingerne i EU's institutioner er sket
grundlæggende ændringer af forslaget eller der har vist
sig mulighed for en løsning, som afviger væsentligt
fra eller ikke fremgik af det oprindelige
forhandlingsoplæg.
3.5.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig
EU-arbejdsgruppens forslag og opfordrer derfor til, at
Europaudvalget fortsat fører en dialog med regeringen om
spørgsmålet om forhandlingsmandaters rækkevidde,
herunder om, i hvilke tilfælde en sag bør
forelægges udvalget til et nyt forhandlingsmandat. Udvalget
for Forretningsordenen tilslutter sig samtidig som generelt
princip, at det er regeringen, der har ansvaret for at påse
udviklingen i de enkelte sager, der forhandles i EU's
institutioner, og vurdere, hvorvidt og hvornår en sag
bør forelægges igen. Denne vurdering bør, som
arbejdsgruppen også har anført, ske med respekt for
flertallet i Folketinget, hvilket en regering naturligvis navnlig
bør have sig for øje, når der har været
holdt et folketingsvalg, efter at det relevante forhandlingsmandat
er givet.
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig
endvidere, at det vil være gavnligt, at regeringen efter et
folketingsvalg udarbejder en liste over verserende sager i EU's
institutioner som foreslået af EU-arbejdsgruppen, og
henstiller til regeringen, at dette sker. Listen bør omfatte
alle ikke færdigforhandlede sager af større
rækkevidde, som regeringen har forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg, således at både udvalget og
regeringen får et overblik over sagerne og mulighed for at
vurdere, om mandaterne fortsat er dækkende.
4. Øvrige
overvejelser fra EU-arbejdsgruppen, der ikke giver anledning til
ændringer af Folketingets forretningsorden eller
praksis
4.1. Behandling af EU-sager i
folketingsgrupperne
4.1.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser
EU-arbejdsgruppen har drøftet det
ønskelige i, at folketingsgrupperne sætter EU-sager
på dagsordenen til deres gruppemøder på samme
måde som de sager, der behandles i Folketingssalen.
4.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen kan
principielt tilslutte sig, at det vil være en positiv
udvikling, hvis behandlingen af EU-sager gives en mere
udførlig politisk behandling i de enkelte folketingsgrupper
- dette især under hensyn til den store betydning for
retstilstanden i Danmark, som EU's retsakter har, enten direkte
eller indirekte.
Udvalget opfordrer derfor til, at
folketingsgrupperne overvejer at gøre det, som
EU-arbejdsgruppen har drøftet, og mere konsekvent
sætte i det mindste større EU-sager, der behandles i
Europaudvalget, på dagsordenen for deres regelmæssige
gruppemøder. Udvalget anerkender naturligvis samtidig, at
udvalget ikke har nogen myndighed over folketingsgruppernes
tilrettelæggelse af deres indre arbejdsformer, hvorfor
udvalget understreger, at dette kun skal betragtes som en
opfordring.
Udvalget henviser i øvrigt til det brev
om samme spørgsmål, som Folketingets formand den 28.
november 2018 har sendt til alle folketingsgrupperne.
4.2. Tidlig drøftelse af EU-sager i
fagudvalgene
4.2.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og
gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet mulighederne
for at fremme, at der sker en drøftelse af EU-sager i
fagudvalgene på et tidligt stadium i sagernes behandling.
Der sker i dag ofte en tidlig drøftelse
af EU-sager, som Europaudvalget og fagudvalg på forhånd
har udvalgt som prioriterede sager (ca. ti sager årligt),
eller af andre vigtige sager, som ikke fremgår af
Europa-Kommissionens arbejdsprogram. Fagudvalgene kan allerede
efter nuværende regler og praksis bede deres sekretariater om
præsentationer af sager eller indbyde eksterne eksperter,
medlemmer af Europa-Parlamentet eller andre interessenter til at
fremlægge deres viden eller synspunkter om en sag, før
regeringen har fremlagt den for Europaudvalget eller fagudvalget.
Endvidere kan Europaudvalget henvise forslag til behandling i
fagudvalgene efter reglerne i forretningsordenens § 8, stk.
11. Endelig kan Folketingets Internationale Sekretariats
EU-konsulenter bistå et fagudvalg med udarbejdelse af en plan
for behandlingen af en EU-sag, herunder f.eks. organisere
besøg hos EU's institutioner og organisationer og andre
interessenter.
EU-arbejdsgruppen har samlet vurderet, at der
ikke er anledning til at foretage ændringer på dette
punkt, og indstillet, at Det Internationale Sekretariat i
samarbejde med Udvalgssekretariatet overvåger
udviklingen.
4.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig
EU-arbejdsgruppens indstilling.
4.3. Udvælgelse af sager til behandling i
Folketingssalen på grundlag af de »ti prioriterede
sager«.
4.3.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og
gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet den praksis,
hvorefter de såkaldte ti prioriterede sager, som
Europaudvalget og Folketingets fagudvalg i fællesskab
udvælger på baggrund af Europa-Kommissionens
årlige arbejdsprogram - som præsenteres i forbindelse
med kommissionsformandens årlige tale om unionens tilstand -
danner grundlag for, hvilke EU-sager der skal behandles i
Folketingssalen.
Arbejdsgruppen har indstillet, at det fortsat
skal være de pågældende ti sager, der danner
grundlag for behandlingen af EU-sager i Folketingssalen, men at der
fortsat skal være mulighed for at få en sag til
behandling i Folketingssalen, hvis et flertal i Europaudvalget
ønsker det.
Europaudvalget har i dag - på samme
måde som Folketingets øvrige udvalg - mulighed for at
få en sag drøftet ved en forhandling i
Folketingssalen, jf. forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Der
gælder ingen særlig afgrænsning af, hvilke eller
hvor mange sager der efter reglerne kan optages til
drøftelse ved en forhandling i Folketinget.
4.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig
EU-arbejdsgruppens indstilling.
4.4. Temadebatter om EU-sager i
Folketingssalen
4.4.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og
gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har drøftet
muligheden for at holde større temadebatter om EU-sager i
Folketingssalen om visse større lovgivningsinitiativer i
EU-systemet.
Gældende regler og praksis åbner
allerede mulighed for sådanne debatter. Som arbejdsgruppen
også har påpeget, kan det imidlertid være
vanskeligt at planlægge sådanne debatter på
længere sigt, idet det ikke altid er muligt ud fra
Europa-Kommissionens arbejdsprogram og kommissionsformandens
årlige tale om unionens tilstand, hvor arbejdsprogrammet
præsenteres, at danne sig det fulde overblik over de
forskellige lovgivningsinitiativers konkrete omfang og vigtighed,
før forslagene er fremsat.
EU-arbejdsgruppen har indstillet, at den
praksis, der blev fastlagt i 2017, og hvorefter der holdes en
samlet årlig redegørelsesdebat om EU-samarbejdet,
fastholdes. Arbejdsgruppen har herudover henvist til sine forslag
med hensyn til forenkling af proceduren for at få EU-sager
til behandling i Folketingssalen, jf. ovenfor under punkt
2.2.1.
4.4.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen tilslutter sig
EU-arbejdsgruppens indstilling.
5. Øvrige
overvejelser fra EU-arbejdsgruppen om ændringer, for hvilke
der ikke er opnået enighed eller flertal
5.1. Ændring af modellen for behandling af
forhandlingsoplæg
5.1.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og
gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har drøftet
muligheden for en ændret model for Europaudvalgets behandling
af regeringens forhandlingsoplæg.
I dag behandles regeringens
forhandlingsoplæg således, at Europaudvalgets formand
efter regeringens forelæggelse af forhandlingsoplægget
konstaterer, hvorvidt der er et flertal i udvalget imod
oplægget. Konkluderer formanden, at det ikke er
tilfældet, betragtes Europaudvalgets forhandlingsmandat som
givet svarende til forhandlingsoplægget.
EU-arbejdsgruppen har overvejet, om ordningen
bør ændres, således at der skal være et
positivt flertal i Europaudvalget for forhandlingsoplægget,
for at mandatet kan gives. Arbejdsgruppen har overvejet, om dette
kan kombineres med en regel om, at »stolene
tæller«, dvs. at medlemmer, der ikke er til stede,
regnes for at have stemt for. En lignende ordning kendes fra
Finansudvalgets behandling af aktstykker.
Arbejdsgruppen har anført, at det i
givet fald må vurderes, hvorvidt det nævnte vil kunne
gennemføres ved en ændring af Europaudvalgets
beretninger om procedure eller kræver ændring af lov om
Danmarks tiltrædelse af Den Europæiske Union.
5.1.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer,
at der ikke synes at være enighed eller flertal i udvalget om
det foreslåede, og forfølger derfor ikke
spørgsmålet nærmere.
5.2. Forsøgsordning med behandling af
behandlingsoplæg i fagudvalgene
5.2.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser
EU-arbejdsgruppen har drøftet
muligheden for at iværksætte en forsøgsordning
med behandling af forhandlingsoplæg i fagudvalgene, i
forsøgsperioden afgrænset til nogle enkelte, bestemte
udvalg.
Den ordning, der har været overvejet,
ville indebære, at der skulle ske en behandling af
regeringens forhandlingsoplæg såvel i Europaudvalget
som i vedkommende fagudvalg. Det ville herunder blive fastholdt, at
Europaudvalget også på de berørte fagudvalgs
områder skulle give forhandlingsmandat, men tillige
krævet, at fagudvalget særskilt skulle give et
forhandlingsmandat. Arbejdsgruppen har lagt op til, at der ville
skulle fastsættes visse nærmere retningslinjer for
forsøgsordningen, med henblik på at den ville kunne
sættes i værk efter det kommende folketingsvalg.
5.2.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer,
at der ikke synes at være enighed eller flertal i udvalget om
det foreslåede, og forfølger derfor ikke
spørgsmålet nærmere.
5.3. Behandling af udvalgte sager i salen med
henblik på mandatgivning
5.3.1. EU-arbejdsgruppens overvejelser og
gældende regler og praksis
EU-arbejdsgruppen har overvejet, hvorvidt der
burde etableres en særskilt mulighed for, at mandatgivningen
i visse udvalgte EU-sager kan gives som led i en forhandling i
Folketingssalen.
Europaudvalget har i dag - på samme
måde som Folketingets øvrige udvalg - mulighed for at
få en sag drøftet ved en forhandling i
Folketingssalen, jf. forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Efter
gældende praksis, således som den er beskrevet i
udvalgets beretninger om procedure, sker mandatgivning til
regeringen dog altid i Europaudvalget.
EU-arbejdsgruppen konstaterede som led i sit
arbejde, at der ikke syntes at være bred opbakning til eller
flertal for en ændring, således at mandatgivning i
visse sager skulle ske som led i en forhandling i
Folketingssalen.
5.3.2. Udvalget for Forretningsordenens overvejelser
og indstilling
Udvalget for Forretningsordenen konstaterer i
lighed med EU-arbejdsgruppen, at der ikke synes at være
enighed eller flertal i udvalget om en ændring som den
nævnte, og forfølger derfor ikke
spørgsmålet nærmere.
6. Mindretalsudtalelser
6.1. Udtalelse fra Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker i tillæg til ovenstående, at Dansk
Folkeparti kunne have ønsket sig, at EU-arbejdsgruppen og
efterfølgende Udvalget for Forretningsordenen havde taget
stilling til og tilsluttet sig visse yderligere forslag fra Dansk
Folkeparti. Det drejer sig konkret om følgende tiltag:
- Forslag om en
ændring af modellen for behandling af
forhandlingsoplæg
Dansk Folkeparti støtter fortsat
forslaget om positiv stemmeafgivelse. Den nugældende
situation, hvor tomme stole tæller som et positivt tilsagn
til regeringens forhandlingsmandat, virker ikke umiddelbart logisk.
Det er principielt mere hensigtsmæssigt at have
fremmøde som krav for at kunne stemme.
- Mandatgivning i
salen
Dansk Folkeparti mener grundlæggende, at
selv om mandatgivningen bør ligge i Europaudvalget, vil det
være hensigtsmæssigt, at EU-forslag kommer til debat i
Folketingssalen.
- Præsentation af
alle EU-lovforslag, der fremsættes, i Folketingssalen i form
af beslutningsforslag
Dansk Folkeparti mener, at hvis EU-lovforslag
blev præsenteret som beslutningsforslag, ville det sikre, at
der kom fokus på EU-sagers formål og indhold, og dermed
sikre, at der er en debat om den danske holdning til et
EU-lovforslag i Folketingssalen. Sagsbehandlingen i
Europaudvalget/fagudvalg kan herefter bygge på den indledende
debat i salen.
- Embedsmænds
forelæggelse af sager i udvalgene
Dansk Folkeparti er enig i, at det vil
være frugtbart for udvalget at høre embedsmænd
fremlægge EU-sager, uden at ministeren behøver
være til stede. Det vil dels sikre, at Europaudvalget er
vidende om en sag tidligt i forløbet og dermed kan give
mandat på et oplyst grundlag, selv om selve
forhandlingsmandatet forelægges meget sent i
beslutningsprocessen, hvilket er tilfældet for flere og flere
EU-sager, dels sikre, at Europaudvalget vil få indsigt i
andre landes positioner og argumenter, fordi embedsmænd er
med tidligt i processen med et EU-forslag. Overordnet set vil det
styrke fagligheden i Europaudvalget at få
embedsmændenes indblik i de overvejelser og
drøftelser, der er i EU-regi, inden udvalget selv skal
afgive mandat.
Dansk Folkeparti vil fortsat arbejde for at
få gennemført de ovenfor nævnte tiltag og andre
ændringer, der måtte være nødvendige.
Dansk Folkeparti noterer sig, at en stadigt tiltagende mængde
lovgivning dikteres af EU. Derfor er det vigtigt, at Europaudvalget
får mulighed for at få belyst, hvilke konsekvenser
EU-lovgivningen har i en dansk kontekst. Ifølge Dansk
Folkeparti sikres dette bedst gennem en mere systematisk og
grundigere behandling af EU-sager, f.eks. ved at embedsmænd
forelægger sager i udvalget. Derudover har Dansk Folkeparti
længe ønsket mere åbenhed omkring
mandatgivningen, da befolkningen har et krav på at vide, hvad
partierne har stemt. Dansk Folkeparti vil derfor fortsat arbejde
for, at flere EU-sager kommer til debat i Folketingssalen.
6.2. Udtalelse fra Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker i tillæg til ovenstående, at
Enhedslisten kunne have ønsket sig, at EU-arbejdsgruppen og
efterfølgende Udvalget for Forretningsordenen havde taget
stilling til og tilsluttet sig visse yderligere forslag fra
Enhedslisten. Det drejer det sig konkret om følgende
tiltag:
- Mulighed for, at folketingsgruppernes
fagordførere kan deltage i Europaudvalgets møder, og
at dette i alle tilfælde skal kunne ske uden
forudgående meddelelse til Europaudvalgets sekretariat.
- At alle relevante fagordførere
modtager en invitation fra Europaudvalgets sekretariat, når
der er sager til forhandlingsoplæg på deres
område.
- At det fast tilkendegives i regeringens
samlenotater til Europaudvalget om retsakter om harmonisering,
hvorvidt der er tale om minimumsharmonisering eller
totalharmonisering.
- At regeringen i forbindelse med indsamling
af høringssvar om EU-sager skal præcisere over for
høringsparterne, hvilke standardformuleringer regeringen
anvender i formuleringen af sin forhandlingsposition, såsom
at »lægge vægt på« ,
»afgørende vægt«, at »arbejde
for« osv., og herunder præcisere, hvilken betydning
formuleringerne har.
Endvidere bemærkes, at Enhedslisten
fortsat støtter en ændring af modellen for behandling
af regeringens forhandlingsoplæg i Europaudvalget,
således at der skal konstateres et positivt flertal i
udvalget for et forhandlingsoplæg, for at mandatet kan gives.
Enhedslisten kan i den forbindelse ikke støtte en ordning,
hvor »stolene tæller«, idet Enhedslisten finder,
at det enkelte medlem aktivt bør skulle tilkendegive en
positiv stemme - enten på mødet eller skriftligt i
tilfælde af fravær - for at tælle med i et
eventuelt flertal for et forhandlingsoplæg.
Enhedslisten agter fortsat at arbejde for
disse og andre ændringer af regler og praksis, som kan
bidrage til en dybere, grundigere og for folketingsgrupperne mere
fleksibel og operationel behandling af EU-sager i Folketinget.
Indstilling
Herefter indstiller udvalget de ovenfor anførte
ændringer af regler af hidtidig praksis, som kan
gennemføres uden ændringer af Folketingets
forretningsorden, og de i nedenstående forslag til
folketingsbeslutning indeholdte ændringer af
forretningsordenen til vedtagelse.
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af forretningsorden for
Folketinget
(Ændringer af Folketingets
behandling af EU-sager)
§ 1
I forretningsorden for Folketinget, som
vedtaget den 17. december 1953 og ændret senest den 4. juni
2018, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 8 indsættes efter stk. 13
som nyt stykke:
»Stk. 14.
Et medlem, som har en særlig interesse i en sag under
behandling i Europaudvalget, og som udses hertil af sin
folketingsgruppe, har ret til et deltage i Europaudvalgets
forhandling om den pågældende sag. Stemmeret og ret til
at fremsætte udtalelser i betænkninger m.v.
udøver medlemmet dog kun, hvis medlemmet tillige er medlem
af Europaudvalget. Der kan kun deltage ét medlem for hver
folketingsgruppe ad gangen i Europaudvalgets forhandlinger efter
denne bestemmelse.«
Stk. 14 og 15 bliver herefter stk. 15 og
16.
2. I
§ 19, stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter »skriftligt«: », jf. dog
stk. 7, 3. pkt.«
3. I
§ 19, stk. 7, indsættes som
2. og 3.
pkt.:
»For forhandlinger på grundlag
af et ønske fra Europaudvalget fastsættes taletider
m.v. dog af Folketingets formand efter indstilling fra udvalget.
Formanden kan herunder bestemme, at forhandlingen skal finde sted
på grundlag af en mundtlig redegørelse fra
ministeren.«
§ 2
Folketingsbeslutningen træder i kraft den 1.
januar 2019.
Bemærkninger til forslaget
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indført en
bestemmelse i forretningsordenen, hvorefter et folketingsmedlem,
som har en særlig interesse i en sag under behandling i
Europaudvalget, og som udses hertil af sin folketingsgruppe, har
ret til at deltage i Europaudvalgets forhandling om den
pågældende sag. Formålet hermed er at
indføre en adgang til, at fagordførere kan deltage i
Europaudvalgets behandling af sager inden for deres
fa?gområder, jf. punkt 2.1.2. ovenfor.
Da forretningsordenen ikke opererer med
begrebet ordførere i forstanden faste ordførere for
folketingsgrupperne inden for bestemte fagområder, men alene
i relation til forhandlingen af bestemte sager, er det vurderet
mest hensigtsmæssigt at formulere bestemmelsen således,
at adgangen gælder medlemmer, som har en særlig
interesse i en sag, og som udses af deres folketingsgrupper til at
deltage i forhandlingen i Europaudvalget. Det forudsættes
imidlertid at ville være den klare praktiske hovedregel, at
de pågældende er deres folketingsgruppers faste
ordfører på det relevante fa?gområde. Det
foreslås af samme grund udtrykkeligt bestemt, at der kun kan
deltage ét medlem for hver folketingsgruppe ad gangen i
Europaudvalgets forhandlinger efter den nye bestemmelse.
Det vil rent praktisk være op til de
enkelte folketingsgrupper selv at danne sig det fornødne
overblik over de sager, der er til behandling på et givet
møde i Europaudvalget, og vurdere, hvorvidt de ønsker
at lade vedkommende fagordfører deltage. Grupperne
bør i givet fald give besked herom til Europaudvalgets
sekretariat senest ved mødets begyndelse, med henblik
på at sekretariatet kan bistå Europaudvalgets formand
med at sikre en hensigtsmæssig mødeafvikling.
Manglende forhåndsorientering af sekretariatet bør dog
ikke føre til, at en ordfører afvises fra at
deltage.
Det forudsættes, at Europaudvalgets
sekretariat og Folketingets Administration i øvrigt ikke
fører nogen fast kontrol med, om et folketingsmedlem, som
ønsker at deltage i Europaudvalgets forhandlinger efter den
nye bestemmelse, faktisk er sin folketingsgruppes ordfører
på det pågældende område eller i
øvrigt har noget særligt mandat fra folketingsgruppen
til at deltage. Det forventes i almindelighed kontrolleret, at der
kun deltager ét medlem fra hver enkelt folketingsgruppe ad
gangen i forhandlingen efter bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse kan anskues
som en forlængelse af de gældende regler i
forretningsordenens § 8, stk. 12 og 13, om adgang for
henholdsvis forslagsstillere eller ordførere for
forslagsstillere og folketingsmedlemmer valgt på
Færøerne eller i Grønland til at deltage i
forhandlingerne om visse sager i Folketingets udvalg uden at
være medlem af det pågældende udvalg.
I lighed med, hvad der gælder efter de
nævnte eksisterende bestemmelser, foreslås det, at
fagordførere, som deltager i Europaudvalgets forhandlinger
efter den foreslåede nye bestemmelse, ikke kan udøve
stemmeret og ret til at fremsætte udtalelser i
betænkninger m.v. i Europaudvalget, medmindre naturligvis de
også er medlemmer af Europaudvalget. Den foreslåede
adgang til at deltage i Europaudvalgets møder er
således alene en adgang til at være til stede og
deltage i drøftelsen.
Dette indebærer også, at det kun
er Europaudvalgets medlemmer, der medregnes, når det
konstateres i udvalget, om der er et flertal imod regeringens
forhandlingsoplæg. Ønsker en folketingsgruppe, at en
fagordfører skal indgå i denne konstatering, må
der i stedet foretages en egentlig indskiftning af den
pågældende i Europaudvalget efter de almindelige regler
herfor.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslaget under § 1, nr. 3. Med den
foreslåede tilføjelse markeres, at der fra den
gældende bestemmelse om, at forhandlinger i Folketingssalen
som led i udvalgsbehandlingen af en sag kan ske på grundlag
af enten en skriftlig eller en mundtlig redegørelse fra
regeringen, skal gælde den undtagelse - for så vidt
angår forhandlinger på grundlag af et ønske fra
Europaudvalget - at Folketingets formand kan bestemme, at
forhandlingen skal ske på grundlag af en mundtlig
redegørelse. Der henvises herunder nærmere til §
1, nr. 3, og bemærkningerne hertil nedenfor.
Til nr. 3
Der foreslås indsat bestemmelser i
forretningsordenen, hvorefter det overlades til Folketingets
formand at fastsætte taletider m.v. for forhandlinger i
Folketingssalen om sager, der er til behandling i Europaudvalget
på grundlag af et ønske fra det udvalg. Endvidere
foreslås det, at formanden skal kunne bestemme, at
sådanne forhandlinger skal finde sted på grundlag af en
mundtlig redegørelse fra regeringen.
Det nævnte vil udgøre en
undtagelse fra det, der i almindelighed gælder for
forhandlinger i Folketingssalen som led i et udvalgs behandling af
en sag på grundlag af et ønske fra udvalget, jf.
forretningsordenens § 19, stk. 6-8. Efter disse bestemmelser
gælder der for de nævnte forhandlinger de samme
taletider som ved 1. behandling af et lovforslag, og den
redegørelse fra regeringen, på grundlag af hvilken
forhandlingen finder sted, kan gives enten mundtligt eller
skriftligt.
Formålet med den foreslåede
bemyndigelse til Folketingets formand er at nå til en enklere
form for, hvordan sager, der er under behandling i Europaudvalget,
kan tages op til en forhandling i Folketingssalen, jf.
overvejelserne herom ovenfor under punkt 2.2.2.
Udvalget for Forretningsordenen har fundet, at
en særlig, ny ordning for Europaudvalgets vedkommende, som
giver mulighed for at få en sag, der behandles i dette
udvalg, til forhandling i Folketingssalen, bør have fokus
på muligheden for at få oplysninger fra regeringen i
form af en indledende redegørelse og en mulighed for at
stille opfølgende spørgsmål til ministeren
eller ministrene, og at der ikke bør kunne træffes
beslutning i forbindelse med behandlingen.
Den væsentligste forskel mellem det, som
allerede gælder efter forretningsordenens § 19, stk.
6-8, og det, som EU-arbejdsgruppen har foreslået og Udvalget
for Forretningsordenen har tilsluttet sig, vil efter udvalgets
opfattelse være, at der internt i
Europaudvalget vil skulle ske en grundigere overvejelse af
ønsket om at drøfte sagen i salen, at forhandlingen i salen i højere grad
skal give mulighed for, at der kan stilles spørgsmål,
og at der efter omstændighederne
vil kunne være tale om, at enten vedkommende ressortminister,
udenrigsministeren eller begge ministre deltager i
forhandlingen.
For bedst muligt at tilgodese disse hensyn har
Udvalget for Forretningsordenen fundet det mest
hensigtsmæssigt, at det overlades til Folketingets formand at
fastsætte formen, herunder taletider, for sådanne
forhandlinger fra gang til gang, når der er tale om sager fra
Europaudvalget.
Rent praktisk forventer Udvalget for
Forretningsordenen, at en nærliggende form for afvikling af
forhandlingen vil kunne være, at der - efter en eventuel
mundtlig redegørelse fra ministeren eller ministrene og en
ganske kort ordførerrunde - gives mulighed for
spørgsmål til ministeren eller ministrene, eventuelt
således, at der tillige holdes en efterfølgende
ordførerrunde, hvorunder der også vil kunne stilles
spørgsmål til ordførerne. Udvalget finder dog,
at der bør gives en forholdsvis vid adgang til at tilpasse
afviklingsformen til de enkelte ønsker og behov i hver
enkelt situation.
Udvalget for Forretningsordenen
forudsætter samtidig, at Europaudvalget selv i forbindelse
med sine overvejelser om at anmode om en behandling i salen
overvejer formen - og herunder selv inddrager ministeren eller
ministrene - og samtidig med anmodningen giver indstilling til
Folketingets formand om formen.
Til § 2
Det foreslås, at folketingsbeslutningen
træder i kraft den 1. januar 2019.
Pia Kjærsgaard (DF) fmd. Henrik Dam Kristensen (S) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen (V)
Christian Juhl (EL) Leif Mikkelsen (LA) Peter Kofod (DF)
Søren Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Karen Ellemann (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Britt Bager (V) Christina Egelund (LA)
Anders Johansson (KF) Benny Engelbrecht (S) Dan Jørgensen
(S) Henrik Sass Larsen (S) Karen J. Klint (S) Jakob
Sølvhøj (EL) René Gade (ALT) Anne Marie
Geisler Andersen (RV) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |