Fremsat den 20. november 2018 af Jakob Sølvhøj (EL),
Christian Juhl (EL), Finn Sørensen (EL),
Karina Adsbøl (DF), Peter Kofod (DF),
Peter Skaarup (DF),
Kirsten Normann Andersen (SF),
Karsten Hønge (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ansattes mulighed for fuld erstatning,
når de har været udsat for vold på arbejdet
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en rapport om forskellige løsningsmodeller, der
imødekommer ansattes mulighed for at få erstatning,
når de har været udsat for vold på arbejdet. I
forbindelse med udarbejdelsen af rapporten anmodes regeringen om at
inddrage relevante eksperter og interesseorganisationer. Rapporten
skal danne grundlag for et lovforslag, der imødekommer
ansattes mulighed for at få erstatning, når de har
været udsat for vold på arbejdet, og for at få
dækket udgifter i forbindelse med erstatningssagen.
Regeringen skal fremsætte lovforslaget inden udgangen af
folketingsåret 2018-19.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag B 99,
folketingsåret 2013-14, og B 79, folketingsåret
2014-15, 1. samling. (Der henvises til www.folketingstidende.dk,
Folketingstidende 2013-14, sektion A, B 99 som fremsat, og
Folketingstidende 2014-15, 1. samling, sektion A, B 79 som fremsat,
sektion B, betænkning over B 79, og sektion F, møde 83
kl. 14:43).
Hvis en borger i Danmark bliver sparket,
får nikket en skalle eller bliver slået ned på
åben gade, kan vedkommende oftest regne med at få
tilkendt erstatning via retssystemet, da der er tale om en strafbar
handling i henhold til straffelovens regler. Det er
offererstatningsloven (lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18.
november 2014), som sikrer muligheden for erstatning i disse
sager.
På offentlige og private arbejdspladser
rammes plejepersonale, pædagoger, socialpædagoger,
lærere og andre personalegrupper med særlige
støtte- og omsorgsfunktioner m.v. af udadreagerende
adfærd i form af vold. Volden forårsages i flere
tilfælde af borgere med psykiske og fysiske
funkti?onsnedsættelser (udviklingshæmmede), mennesker
med sindslidelser eller demens og borgere med sociale problemer,
som ikke forstår konsekvensen af deres handlinger. Hvis man i
forbindelse med sit arbejde udsættes for vold, er det mere
komplekst at sikre retten til fuld erstatning, end hvis man
udsættes for vold på åben gade, da
arbejdsskadesikringsloven (lovbekendtgørelse nr. 216 af 27.
februar 2017) ikke dækker alle erstatningskrav.
Erstatningsmuligheder
Statistikker viser, at f.eks. hver tredje
socialpædagog er udsat for vold i løbet af 1 år.
For social- og sundhedshjælpere/-assistenter er det godt fire
ud af ti medarbejdere, der udsættes for vold. Der er ingen
tvivl om, at omfanget af vold mod ansatte er på et
højt niveau. (Forskningscenter for arbejdsmiljø:
»Arbejdsmiljø i Danmark«.)
Når en medarbejder er udsat for vold
på jobbet, er der mulighed for at få erstatning via
-
arbejdsskadesikringsloven og
-
erstatningsansvarsloven (lovbekendtgørelse nr. 1070 af 24.
august 2018), hvor erstatning kan tilkendes via
-
ansvarsforsikring,
-
Erstatningsnævnet eller
- civilt
søgsmål mod skadevolder.
Arbejdsskadesikringsloven
Arbejdsskadesikringsloven kompenserer den
skadelidte med godtgørelse for varigt men, dækning af
udgifter til behandling og medicin samt erstatning for tab af
erhvervsevne.
Arbejdsskadeloven dækker ikke
godtgørelse for svie og smerte eller tabt
arbejdsfortjeneste. Det er heller ikke muligt at få
refunderet udgifter til ødelagt tøj el.lign. Hvis
skadelidte skal have dækket disse krav, er denne henvist til
at søge det resterende krav dækket i henhold til
erstatningsansvarslovens regler.
Beskæftigelsesministeriet har i knap 4
år arbejdet på en arbejdsskadereform. I den forbindelse
er der udarbejdet en rapport (»Et moderne arbejdsskadesystem
- Anbefalinger til indsats og erstatning«, Ekspertudvalget om
arbejdsskadeområdet, december 2014), hvor tabt
arbejdsfortjeneste og godtgørelse for svie og smerte
indgår som en anbefaling i kapitel 7.
Dog bør en stor reform af
arbejdsskadesystemet undgås, idet en sådan
løsning på dette aktuelle erstatningsproblem kan
indebære en lang række af andre ændringer, der
vil indebære forringelser for de skadelidte genrelt.
Erstatningsnævnet ved
straffelovsovertrædelse
Hvis en episode er af en sådan karakter,
at den er omfattet af straffeloven (lovbekendtgørelse nr.
1156 af 20. september 2018), jf. straffelovens § 119 (vold
eller trussel om vold mod offentlig ansat), § 244 (vold) eller
§ 245 (grov vold), har den ansatte mulighed for at
ansøge om erstatning hos Erstatningsnævnet
ifølge offererstatningsloven.
Udgangspunktet for at få erstatning hos
Erstatningsnævnet er, at hændelsen politianmeldes inden
72 timer. Det skal bemærkes, at på en arbejdsplads kan
det være en udfordring at få anmeldt episoden inden for
tidsrammen, særlig hvis der på arbejdspladsen er en
aftale om, at det er ledelsen, der foretager politianmeldelsen,
eller hvis episoden sker op til en weekend.
Der var tidligere mulighed for at få
dispensation for politianmeldelse, hvis der var konkrete,
individuelle og/eller behandlingsmæssige eller
pædagogiske hensyn til borgeren, som talte imod en
politianmeldelse. Dispensationsmuligheden er imidlertid siden
2014/2015 blevet tolket meget snævert i
Erstatningsnævnet og er siden underkendt af Højesteret
med dom af 4. september 2018 (»Praksisændring var uden
hjemmel«, Sag 145/2017 på Højesterets
hjemmeside). Det har medført, at de faglige organisationer
rådgiver medlemmerne om at foretage politianmeldelse for at
sikre medlemmerne muligheden for fuld erstatning - i tilfælde
af et tab. Det har haft den konsekvens, at der er sket en kraftig
stigning i antallet af politianmeldelser af vold, hvilket er en
belastning for politikredsene, der i forvejen er udfordret på
ressourcer.
Ifølge Nyt fra Danmarks Statistik, nr.
69, den 26. februar 2018, på Danmarks Statistiks hjemmeside
er der fra 2016 til 2017 sket en stigning på over 20 pct. i
antallet af politianmeldelser af vold mod offentligt ansatte (fra
4.319 til 5.253). Det er en stigning på knap 1.000
anmeldelser. Danmarks Statistik oplyser, at der er sket en
fordobling af antallet af politianmeldelser sammenholdt med
2015.
Ifølge Danmarks Statistik blev der i
andet kvartal 2013 anmeldt 755 tilfælde af vold mod
offentligt ansatte. I tredje kvartal 2016 var antallet 1.365, og i
andet kvartal 2018 var det steget til 1.666 politianmeldelser
(Danmarks Statistik: »Statistikbanken: Straf 10: Anmeldte
forbrydelser efter overtrædelsesart«).
Efter den nye Højesteretsdom af 4.
september 2018 er udgangspunktet for at sikre sig erstatning, hvis
man har været udsat for vold eller trusler, fortsat, at
episoden skal politianmeldes inden 72 timer. Nu kan der imidlertid
dispenseres herfor, hvis den pågældende arbejdsplads
har en politik, hvor man generelt ikke ønsker at
politianmelde borgere/beboere som følge af
behandlingsmæssige/pædagogiske hensyn. Enkelte episoder
skal dog under alle omstændigheder anmeldes til politiet,
eksempelvis grov vold eller vold foretaget af en domsanbragt.
Men mange - både offentlige og private -
arbejdspladser, herunder institutioner og bosteder, har imidlertid
ikke nogen udformet politik på området. Her bør
den skadelidte derfor fortsat sørge for politianmeldelse af
den pågældende borger inden 72 timer for at sikre sig
retten til efterfølgende at søge erstatning,
såfremt der er lidt et tab.
Det er problematisk, at man som ansat skal
politianmelde alene for at sikre retten til fuld erstatning.
Hovedformålet med politianmeldelse,
efterforskning og en mulig retssag er, at vi som samfund/skadelidt
ønsker, at skadevolderen straffes på grund af den
udførte gerning (retfærdighedsbetragtning). Imidlertid
vil straf i langt de fleste tilfælde ikke være
hovedformålet med politianmeldelse for den beskrevne
målgruppe, da det ikke giver mening, enten fordi
voldsudøveren ikke er egnet til straf, eller fordi
vedkommende ikke er strafbar på grund af sin alder. Det
problem, at retssystemet belastes med politianmeldelser og
ansøgninger til Erstatningsnævnet i sager, hvis eneste
formål er at sikre retten til fuld erstatning, bør
kunne løses smidigere.
Ansvarsforsikring ved civilt
søgsmål
Der er også ansatte, som udsættes
for vold og udadregerende adfærd, hvor handlingen ikke er
omfattet af straffeloven. Det er f.eks. slag, spark m.v., som sker
i forbindelse med en magtanvendelse, eller hvis borgeren handler i
affekt eller frustration i situationer, hvor borgeren stilles over
for krav, som denne ikke kan overskue/honorere. Dermed er der ikke
mulighed for at ansøge om erstatning via
Erstatningsnævnet. Her er den eneste mulighed et civilt
søgsmål mod den borger, som medarbejderen er ansat til
at støtte og drage omsorg for, medmindre borgeren har en
ansvarsforsikring.
Der er ingen regler for, at
borgeren/arbejdspladsen skal have en ansvarsforsikring, der
dækker borgerens ansvarspådragende adfærd mod de
ansatte. Det er således op til den enkelte borger og/eller
arbejdsplads at tage initiativ til at tegne en forsikring. Nogle
borgere på botilbud har tegnet en sådan forsikring,
f.eks. via Landsforeningen LEV.
I kommunerne er der i dag ikke mulighed for at
tegne forsikring.
I et svar fra økonomi- og
indenrigsministeren den 22. marts 2013 til Folketingets Retsudvalg
(folketingsåret 2012-13, Retsudvalget, alm. del - svar
på spm. 617) oplyses, at en kommune eller en region ikke kan
tegne en ansvarsforsikring på vegne af borgere, som er
visiteret til tilbud efter servicelovens bestemmelser, da dette vil
være i strid med kommunalfuldmagten. Social- og
indenrigsministeren gav i sit svar på spørgsmål
157 den 25. februar 2016 til Folketingets Social- og
Indenrigsudvalg (folketingsåret 2015-16, Social- og
Indenrigsudvalget, alm. del - svar på spm. 157) udtryk for,
at man ikke ville give lovhjemmel til at dispensere for
kommunalfuldmagten i dette tilfælde, og henviste til, at
Beskæftigelsesministeriet ville genoptage drøftelserne
om et moderne arbejdsskadesystem i 2016. Det argument synes ikke at
være aktuelt længere.
Modsat vedtog Folketinget den 2. marts 2017
forslag til lov om ændring af lov om social service (lov nr.
237 af 15. marts 2017), så kommuner og regioner nu kan tegne
ansvars- og ulykkesforsikringer, der dækker borgere, som yder
en frivillig indsats i henholdsvis kommunen og regionen (§ 18
a i serviceloven). Den lovændring taler således for, at
kommunalfuldmagten ikke (længere) er til hinder for, at i
hvert fald kommunale arbejdsgivere kan sørge for at tegne en
forsikring for de borgere, som bor på kommunale
institutioner.
De manglende regler på området
betyder, at ansatte i de tilfælde, hvor der ikke er nogen
ansvarsforsikring, eller hvor der ikke er tale om en handling, som
er omfattet af straffeloven, er henvist til at føre en civil
retssag mod den skadevoldende borger.
En civil retssag er en uacceptabel
løsning for de borgere, som i forvejen tilhører en
udsat og sårbar gruppe. Et flertal af de borgere, som
begår vold eller er udadreagerende, kan mentalt ikke overskue
konsekvensen af deres handlinger.
Derudover stilles medarbejderne i et etisk
dilemma, da man som ansat stadig skal drage omsorg for og
støtte den borger, som sagsøges. Det udfordrer
relationen mellem medarbejderen og borgeren eller den
pårørende. Det kan skade udviklingsarbejdet, der er i
iværksat for at støtte borgeren i at få kontrol
over eget liv og skabe kvalitet i hverdagen. Det kan blive
problematisk at samarbejde om udviklingen, støtten og
omsorgen for borgeren, både i forhold til borgeren, de
pårørende og kollegaerne.
Løsningsforslag
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen at udarbejde en rapport over løsningsmodeller,
som imødekommer ansattes mulighed for at få
erstatning, når de har været udsat for vold på
arbejdet. Nedenfor er oplistet forslag til fire forskellige
løsningsmodeller, som er inspiration for det videre arbejde.
Det skal bemærkes, at løsningsmodel 1) er
udgiftsneutral, mens de øvrige tre modeller kræver
finansiering.
1) En
løsningsmodel er, at lovgiver som minimum etablerer
lovhjemmel til, at offentlige arbejdsgivere kan tegne en
ansvarsforsikring, som dækker skadevoldende adfærd
begået mod de ansatte, og dermed sikrer de ansatte ret til
fuld erstatning. Den model er kendt fra det private område
(private opholdssteder og private børnehaver).
Løsningsmodellen er udgiftsneutral for staten, da det vil
være en frivillig ordning. Forslagsstillerne opfordrer til,
at det med denne løsningsmodel også undersøges,
hvordan der kan skabes incitament til, at både private og
offentlige arbejdsgivere tegner forsikring, ikke bare af hensyn til
den ansatte, men også set ud fra et borgerperspektiv.
2) En mere
vidtgående løsningsmodel er, at handlekommunen
forpligtes til at tegne ansvarsforsikring for borgere, som
kommunerne/regionern ifølge loven har pligt til at drage
omsorg for. På det private område, hvor det kan
være relevant at tegne ansvarsforsikring, skal arbejdsgiveren
også forpligtiges til dette.
3) Kommuner og
regioner og private arbejdsgivere forpligtes til at tegne en
kollektiv forsikring for medarbejdere, som har en risiko for at
blive udsat for vold på jobbet (udvidet erhvervsforsikring).
Det drejer sig om plejepersonale, pædagoger,
socialpædagoger, fængselsfunktionærer,
lærere og andre personalegrupper med særlige
støtte- og omsorgsfunktioner m.v.
4) Der etableres en
kollektiv forsikringsordning i lighed med stormflodsforsikring.
Alle bidrager med et lille beløb via f.eks.
indboforsikringen (eller alle arbejdspladser bidrager med et ekstra
beløb via arbejdsskadeforsikringen).
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen at inddrage relevante eksperter og
interesseorganisationer i arbejdet med udarbejdelse af en rapport
om forskellige løsningsmodeller, der imødekommer
ansattes mulighed for at få erstatning, når de har
været udsat for vold på arbejdet. Rapporten skal danne
grundlag for et lovforslag, som regeringen skal fremsætte
inden udgangen af Folketingsåret 2018-19.
Relevante eksperter og interesseorganisationer
kunne i den sammenhæng være:
- Advokatfirmaer,
der har specialiseret sig i sådanne sager,
-
Socialpædagogernes Landsforbund,
- Dansk
Sygeplejeråd,
- Danmarks
Lærerforening,
- BUPL,
- Dansk
Socialrådgiverforening,
-
Rigsadvokaten,
-
Politiforbundet,
-
Fængselsforbundet,
- Forsikring &
Pension,
- Danske
Regioner,
- Kommunernes
Landsforening,
- DA,
- FOA,
-
Fagbevægelses Hovedorganisation,
- LEV,
- SIND,
- Alzheimer
Foreningen,
-
Kriminalforsorgen,
- Danske
Handicaporganisationer og
- Ældre
Sagen.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ansattes mulighed for fuld erstatning, når de har været
udsat for vold på arbejdet.
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.