Skriftlig fremsættelse (9. november
2018)
Justitsministeren
(Søren Pape Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
Danmarks tilslutning på mellemstatsligt grundlag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordninger (EU) nr. XXX/XXX
og nr. XXX/XXX af dd/mm/åååå om oprettelse,
drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS) på
områderne for henholdsvis ind- og udrejsekontrol samt
politisamarbejde og strafferetligt samarbejde samt
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX/XXX af
dd/mm/åååå om brug af
Schengeninformationssystemet i forbindelse med tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
(Beslutningsforslag nr. B 32)
Forslaget til folketingsbeslutning har til
formål at opnå Folketingets samtykke, jf. grundlovens
§ 19, stk. 1, til, at regeringen på Danmarks vegne
tilslutter sig Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. XXX/XXX om oprettelse, drift og brug af
Schengeninformationssystemet (SIS) på området ind- og
udrejsekontrol ("grænseforvaltningsforordningen"),
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX/XXX om
oprettelse, drift og brug af Schengeninformationssystemet (SIS)
på området politisamarbejde og strafferetligt
samarbejde ("retshåndhævelsesforordningen") samt
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. XXX/XXX om
brug af Schengeninformationssystemet i forbindelse med
tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
("tilbagesendelsesforordningen") (samlet benævnt
"SIS-forordningerne"). Forordningerne forventes vedtaget i
slutningen af november 2018.
Schengeninformationssystemet ("SIS") er et
fælles informationssystem, der er oprettet som led i
Schengensamarbejdet, som giver immigrations-, politi, told- og
retsmyndigheder i EU og de associerede Schengenlande adgang til
elektronisk at indlæse og søge i oplysninger om
indberetninger om personer og genstande. SIS indeholder ligeledes
klare instrukser til de kompetente myndigheder om, hvad de skal
gøre, når personen eller genstanden bliver fundet.
De sikkerheds- og migrationsudfordringer,
som EU står overfor, herunder terrortruslen mod Danmark og
Europa, nødvendiggør en effektiv kontrol af, hvem der
rejser ind i Schengenområdet, samt effektive redskaber til at
forebygge og efterforske grænseoverskridende
kriminalitet.
Med de tre forordninger effektiviseres og
udvides brugen af SIS, som er en afgørende
forudsætning for, at Schengensamarbejdet kan fungere.
Som følge af det danske forbehold
vedrørende retlige og indre anliggender deltager Danmark
ikke i Rådets vedtagelse af ovennævnte forordninger,
der ligeledes ikke er bindende for og ikke finder anvendelse i
Danmark. Da forordningerne imidlertid udbygger Schengenreglerne,
skal Danmark i henhold til artikel 4 i protokollen om Danmarks
stilling inden seks måneder efter Rådets vedtagelse
træffe afgørelse om, hvorvidt Danmark vil
gennemføre forordningerne i dansk ret.
Hvis beslutningsforslaget vedtages, vil
regeringen herefter meddele Rådet, at Danmark vil
gennemføre forordningerne i dansk ret. Hvis forordningerne
ikke gennemføres i dansk ret, overvejer de medlemsstater,
der er bundet af forordningerne, hvilke passende foranstaltninger
der skal træffes. Dette kan betyde, at Danmark i yderste
konsekvens må træde ud af Schengensamarbejdet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
beslutningsforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale beslutningsforslaget til det Høje Tings
velvillige behandling.