Fremsat den 7. november 2018 af Holger K.
Nielsen (SF), Pia Olsen Dyhr (SF),
Jacob Mark (SF) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at tillægge barnets tarv større
vægt i sager om asyl- og opholdstilladelser
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2019-20 at fremsætte
de nødvendige forslag til ændringer af
udlændingeloven, der skal sikre, at barnets tarv
tillægges større vægt i sager om asyl og
opholdstilladelse.
Lovforslaget bør bl.a.
1) sætte
barnets tarv centralt i lovgivning og sagsbehandling i asyl- og
opholdstilladelsessager, herunder sikre, at barnets tarv vejer
særlig tungt i sager om børn under 15 år, der
har opholdt sig i Danmark i mere end 6-7 år,
2) fastsætte
rammer for en transparent procedure for sagsbehandling i asyl- og
opholdstilladelsessager, der involverer børn under 15
år, som har forældre i Danmark, herunder sikre retskrav
på øjeblikkelig begrundelse i tilfælde af
afslag, og
3) ændre
kriterierne for vurderingen af muligheden for vellykket integration
af børn under 15 år, så børn, der passer
deres skolegang, taler dansk, ikke har været involveret i
kriminalitet og har selvforsørgende forældre, ikke kan
vurderes som uegnede til integration.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Det er forslagsstillerens opfattelse, at
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, der omhandler barnets
tarv i asyl- og opholdstilladelsesager, ikke er tilstrækkelig
klart formuleret, og dermed ikke sikrer de nødvendige
hensyn. Skønt paragraffen fastslår, at der skal tages
hensyn til barnets tarv i sagsbehandlingen, giver loven så
vid fortolkningsmulighed, at det har resulteret i en række
absurde udvisningssager.
Det gælder for udvisninger i forbindelse
med asylansøgning, som vi så det med den 9-årige
Gürkan Demirtas, der har været i landet, siden han var 4
måneder, men alligevel blev adskilt fra sin mor, da hun blev
udvist (Aftenshowet den 28. november 2017). Det gælder
også for afvisninger af opholdstilladelse i
familiesammenføringssager, som vi har set det med en
række unge mennesker, senest med 13-årige
»Mint«, der på trods af flittig skolegang,
fuldtidsarbejdende forældre og danske venner blev
erklæret uegnet til integration af Udlændingestyrelsen
(»13-årige Mint smides ud af landet mandag: Familien er
knust«, BT den 7. oktober 2018).
Den aktuelle formulering i
Udlændingeloven er med andre ord ikke egnet til at sikre en
reel og faktisk varetagelse af barnets tarv.
Samtidig er det uhensigtsmæssigt, at
lovgivningen ikke fastsætter transparente rammer for
behandlingen af børn i disse sager. Både
organisationer og juridiske rådgivere har peget på, at
den manglende klarhed, i forhold til hvilke regler der gælder
for børn i disse sager, svækker børnenes
retstilling, fordi det er umuligt at forudse, hvordan deres sag vil
blive behandlet. Her er »Mints« sag igen et godt
eksempel. Hvis man ikke som ustraffet skoleelev med arbejdende
forældre og danske venner har bevist sit
integrationspotentiale, hvad skal der så til? Endelig er der
behov for, at mennesker, som får afslag på deres
ansøgning, har ret til at kende den præcise
begrundelse.
En klar definition af barnets tarv i § 9
c vil styrke formuleringens brug i praksis og bidrage til en
ensrettet sagsbehandling. Den konkrete formulering af hensynet til
barnets tarv i § 9 bør formuleres dynamisk, så
forhold af stor betydning for barnets liv tillægges
større vægt i sagsbehandling, og omvendt at forhold,
der har mindre betydning for barnets liv, tillægges mindre
vægt i afgørelsen, selv om det vedrører barnets
tarv.
Det er ønsket om at sikre, at
sagsbehandlingen tager udgangspunkt i de afgørende faktorer
for barnets tarv, der ligger til grund for, at Socialistisk
Folkeparti fremsætter dette forslag. Forslaget
pålægger regeringen omgående at ændre
ordlyden af Udlændingelovens § 9 c, således at
»barnets tarv« defineres tydeligt og tillægges
større vægt i den faktiske sagsbehandling. Samtidig
pålægges regeringen at opstille klare rammer for, hvad
der ligger til grund for accept og afvisning af børns
ansøgninger om opholdstilladelse, og indskærpe i
lovgivningen, at barnets tarv bør vægte særlig
højt i asylsager, opholdstilladelser og
familiesammenføringssager, der involverer børn under
15 år, der har opholdt sig i Danmark i mere end 6-7
år.
Skriftlig fremsættelse
Holger
K. Nielsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
tillægge barnets tarv større vægt i sager om
asyl- og opholdstilladelser.
(Beslutningsforslag nr. B 30)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.