Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 19. februar 2019
1. Ændringsforslag
Forslagsstillerne har stillet 1
ændringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse. Flertallet vil stemme
hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, SF og RV) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservativ Folkeparti
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservativ Folkepartis
medlemmer af udvalget er enige om, at mennesker med psykiske
lidelser ikke skal opleve diskrimination og unødvendig
forskelsbehandling som følge af deres psykiske lidelser.
Psykiske lidelser er ikke en kronisk
lidelse, og derfor er det centralt, at psykiske problemer ikke
skaber unødige begrænsninger, når patienterne er
kommet sig efter en periode med en psykisk lidelse.
Desværre oplever alt for mange
mennesker med tidligere psykiske problemer, at deres sygdom
sætter begrænsninger for deres videre færd - de
bliver ofte negativt særbehandlet af den ene grund, at de har
været i psykiatrisk behandling på et tidspunkt i deres
liv.
Flertallet er enige om, at disse
unødige begrænsninger ikke er rimelige, og at der er
behov for handling for at ændre de nuværende forhold
for mennesker med tidligere psykiske problemer.
Flertallet noterer sig, at der i dag ikke
findes et samlet overblik over, hvordan denne negative
forskelsbehandling opstår, men at det er helt
nødvendigt med et opgør med stigmatisering af
mennesker, som har været i kontakt med psykiatrien.
Sundhedsministeren vil derfor indkalde alle Folketingets partier
til forhandlinger i foråret 2019, så der i en bred
kreds kan komme en fælles løsning på problemet.
I forlængelse heraf igangsættes en
tværministeriel afdækningsindsats med en række
forskellige tiltag opdelt i tre faser:
1. En afdækningsfase, hvor problemets
omfang afdækkes og beskrives nærmere.
2. En fase med forslag til ændring af
praksis, hvor der på baggrund af afdækningen af
problemer forsøges fundet løsninger og forslag til
afstigmatisering, bl.a. inspiration fra sammenlignelige lande.
3. Og en tredje afsluttende
implementeringsfase, hvor der arbejdes på at forankre de nye
tiltag lokalt både i og uden for sundhedsvæsenet.
Enhedslisten, Alternativet,
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre
Enhedslistens, Alternativets, Socialistisk
Folkepartis og Radikale Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at der i dag foregår en uretfærdig
forskelsbehandling af borgere, som tidligere har haft en
psykiatrisk diagnose. Forskelsbehandlingen kan forekomme bl.a. i
forhold til områder som erhvervelse af kørekort,
kreditkort, flycertifikat og forsikring (rejse-, livs- og
indboforsikring), adoption, værnepligt, udpegning som
nævning, plejefamilie, ansættelse (i bl.a. politi,
PET/FE og som f.eks. erhvervsfisker, lokofører,
erhvervschauffør), forældremyndighed m.m.
Mindretallet bemærker i
forlængelse heraf, at psykiatriske diagnoser og psykiske
lidelser alt for ofte opfattes som kroniske lidelser, som patienter
ikke kan komme sig over. Det er imidlertid en myte og en
misforståelse, som skaber stigmatisering, og som er med til
at begrænse menneskers livsbetingelser uretmæssigt. Der
eksisterer således solid forskning, der dokumenterer, at
mennesker kan komme sig over deres psykiske lidelse.
På den baggrund finder mindretallet,
at der er behov for en grundlæggende kulturforandring i synet
på psykiatriske diagnoser, både hvad angår en
ændring i praksis, fortolkninger og juridiske vurderinger af
psykiske lidelsers betydning for borgeres livsvilkår og
muligheder og eventuelle skærpelser af vejledninger,
lovgivning m.v.
Samtidig mener mindretallet, at det er
vigtigt, at der politisk gøres en indsats for at
hjælpe mennesker, som i dag oplever at blive
uretfærdigt behandlet på baggrund af en tidligere
psykiatrisk diagnose. Derfor foreslår mindretallet konkret,
at borgere med en tidligere psykiatrisk diagnose skal have ret til
på baggrund af en lægefaglig vurdering at blive
erklæret »raske«. Mindretallet anerkender i den
forbindelse, at anvendelsen af begreberne rask og raskmelding kan
være uhensigtsmæssige. Der opereres ikke
lægefagligt med at erklære patienter raske, og
patienters tilstand vurderes i stedet ud fra, hvorvidt der er tegn
på sygdommens tilstedeværelse. Mindretallet
bemærker, at anvendelsen af begreberne rask og raskmelding
kan være misvisende, og påpeger derfor også, at
anvendelsen af begreberne dels er sket for at skabe en mere konkret
forståelse af problematikken omkring diskrimination på
baggrund af tidligere psykiatriske diagnoser og dels er sket i
mangel af bedre begreber til at beskrive løsningen på
problematikken.
Mindretallet bemærker i den
forbindelse, at forslagets tidligere ordlyd ligeledes skabte en del
misforståelser omkring, hvordan
»raskmeldingsproceduren« skulle finde sted, herunder
hvorvidt der var tale om, at informationer i patienters journaler
skulle kunne slettes. På baggrund af disse
misforståelser har SF foreslået en ændring af
forslaget, således at intentionen med forslaget mere
præcis er, at borgere med en tidligere psykiatrisk diagnose
får ret til selv at opsøge en speciallæge for at
få vurderet tilstedevær af diagnosens kriterier og
risiko for fremtidig forekomst. Den lægefaglige vurdering
skal være en helhedsorienteret vurdering af borgerens totale
situation på baggrund af kendskab til borgerens
forløb. Vurderingen skal således tage højde for
en lang række parametre, f.eks. borgerens ressourcer,
livssituation, funktionsniveau og evnetab, sandsynlighed for ny
episode, fravær af indlæggelse, kompetencer og evne til
at administrere social recovery såsom arbejde, uddannelse,
netværk og aktiviteter. Det er dermed afgørende, at
vurderingen har fokus på et helhedsbillede af borgerens
livssituation. Retten til at få denne lægefaglige
vurdering indtræder udelukkende i situationer, hvor den
pågældende borger møder f.eks. helbredskrav fra
offentlige eller private instanser.
Mindretallet understreger dermed, at
forslaget ikke går på, at patienters tidligere
psykiatriske diagnoser skal kunne slettes i journaler eller andre
registre. Intentionen med forslaget er alene at indføre en
ret for tidligere patienter til at få vurderet deres
diagnoses tilstedevær og helhedsbilledet af den
pågældendes livssituation. Ved helbredskrav fra
offentlige eller private instanser vil en borger kunne anvende den
samlede vurdering som juridisk dokumentation for, at den
pågældende er »erklæret rask« for sin
tidligere psykiatriske diagnose og dermed ikke kan fravælges
på baggrund af den tidligere diagnose. En sådan
vurdering indeholder dog selvsagt ikke en garanti for, at den
pågældende ikke på et senere tidspunkt kan
få den samme lidelse igen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
At et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, ALT og RV):
1)
Teksten nyaffattes således: »Folketinget
pålægger regeringen senest i folketingsåret
2019-20 at indføre en ret til, at borgere med en tidligere
psykiatrisk diagnose på eget initiativ kan få foretaget
en speciallægelig vurdering af sygdommens fortsatte
tilstedeværelse og risikoen for fremtidig forekomst. Retten
indtræder i situationer, hvor den pågældende
f.eks. møder helbredskrav fra offentlige eller private
instanser.«
[Præcisering af intentionen
med forslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en præcisering af
intentionen med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6.
november 2018 og var til 1. behandling den 10. januar 2019.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag
på beslutningsforslaget.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Martin Geertsen (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller Mortensen
(S) Malte Larsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |