Fremsat den 23. oktober 2018 af Jakob Sølvhøj (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Finn Sørensen (EL) og Øjvind Vilsholm (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ret til klage over utilstrækkelig
støtte i folkeskolen til børn med under 9 timers
støttebehov
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte de
nødvendige forslag, der giver forældre eller
forældremyndighedsindehavere til børn, der har behov
for under 9 timers ugentlig støtte i folkeskolen, mulighed
for at få deres klager over den tildelte støtte
behandlet af Klagenævnet for Specialundervisning.
Bemærkninger til forslaget
Forældre til børn, der er tildelt
støtte i folkeskolen i mindre end 9 timer ugentligt, har
ikke mulighed for at få prøvet en klage ved
Klagenævnet for Specialundervisning over indholdet og
kvaliteten af den støtte, børnene modtager i
forbindelse med undervisningen.
Med loven om inklusion af elever med
særlige behov, der blev vedtaget i april 2012, blev det
fastlagt, at der ikke længere skulle træffes en
afgørelse i forhold til den enkelte elev om
specialundervisning, når det drejer sig om elever med behov
for støtte i mindre end 9 undervisningstimer ugentligt (lov
nr. 379 af 28. april 2012).
Formuleringen af folkeskolens
klagebestemmelser blev ved lovændringen justeret i
overensstemmelse hermed. Der blev ved lovændringen samtidig
tilføjet en ny begrænsning af klagenævnets
kompetence, således at nævnet fremover kun kan
ændre kommunalbestyrelsens afgørelse om et
undervisningstilbud i en specialklasse eller på en
specialskole, hvis vægtige faglige grunde taler herfor.
Det er efter Enhedslistens opfattelse ikke
rimeligt, at forældre til børn, der er tildelt mindre
end 9 timers ugentlig støtte, ikke har mulighed for at
få prøvet afgørelsen ved Klagenævnet for
Specialundervisning, for så vidt angår støttens
indhold og kvalitet.
FN's Handicapkomité angiver, som
opfølgning på Danmarks første beretning
(CRPD/C/DNK/1), at: »Komitéen ser med bekymring
på beretninger om, at børn, der har brug for mere end
9 timers specialundervisning om ugen, kan indgive en klage til
Specialundervisningsrådet i modsætning til børn,
der har brug for mindre end 9 timers specialundervisning om ugen,
og som ikke kan indgive en klage til en uafhængig myndighed
over en eventuel mangel på tilstrækkelig støtte
i undervisningen«. Komiteen opfordrer Danmark til at
ændre sin »lovgivning for at sikre, at alle børn
med handicap kan indgive en klage til en uafhængig myndighed,
hvis de ikke modtager tilstrækkelig støtte i
undervisningen«, jf. Retsudvalget. alm del - bilag 142
(folketingsåret 2014-15, 1. samling).
Fejl i mange afgørelser
I årsrapporten fra Klagenævnet for
Specialundervisning fremgår det, at ud af de 165 klager, som
nævnet behandlede i 2017, blev kommunens afgørelse
ændret i 33 pct. af tilfældene, mens nævnet i 13
pct. af sagerne sendte dem tilbage til kommunen med besked om at
behandle sagen på ny. Der var desuden formelle fejl i 62 pct.
af samtlige sager (ȁrsrapport for 2017 for
Klagenævnet for Specialundervisning«, Klagenævnet
for Specialundervisning, februar 2018).
Det store antal medhold i klager skal ses i
relation til, at der med lovændringen fra 2012 blev
indført den særlige formodningsregel, der tilsiger, at
det »vil kræve særligt vægtige faglige
grunde, før klagenævnet kan tilsidesætte en
kommunal afgørelse om at give et inkluderende tilbud«
(Folketingstidende 2011-12, sektion A, L 103 som fremsat).
Den store andel fejl og medhold i klager
vækker således bekymring i forhold til retssikkerheden
for de børn, der har behov for under 9 timers støtte
og dermed ikke har mulighed for at indklage en skoleleders
afgørelse for klagenævnet.
Forældrenes manglende klageadgang til
klagenævnet er særdeles problematisk, i betragtning af
at skoleledere, der er tillagt kompetencen til at træffe
afgørelse om specialpædagogisk bistand m.v. inden for
skolens egne rammer til børn, hvis støttebehov er
mindre end 9 timer, samtidig har det fulde ansvar for budgetrammen
til denne bistand og støtte. Det er skolelederen, der
beslutter, om inklusionsmidler skal anvendes til holddeling,
tolærerordninger, inklusionsmedarbejdere,
undervisningsassistenter, supplerende undervisning, anden faglig
støtte m.v., og ved eventuelle forældreklager skal
skolelederen således vurdere en klage over sine egne
dispositioner (»Specialundervisning på
folkeskoleområdet - Inspiration til den økonomiske
styring«, VIVE, 2018).
Den manglende klageadgang betyder
ifølge Danske Handicaporganisationer, at der mangler en
måde at løse konflikter, der opstår, når
forældre og skole ikke kan blive enige om, hvad barnet har
behov for af støtte. Det giver risiko for situationer, hvor
børn bliver nødt til at blive hjemme fra skole, mens
forældre og skole bliver enige om, hvordan konflikten
løses
(https://www.dr.dk/nyheder/indland/foraeldre-til-boern-med-handicap-savner-mulighed-klage-over-skoletilbud).
Enhedslisten ønsker med dette
beslutningsforslag at pålægge regeringen at
fremsætte lovforslag, der kan give forældre eller
forældremyndighedsindehavere til børn, der har behov
for under 9 timers ugentlig støtte, mulighed for at få
deres klager over den tildelte støtte behandlet af
Klagenævnet for specialundervisning.
Finansiering
Baseret på oplysninger fra Ankestyrelsen
om, at den nuværende udgift til Klagenævnet for
Specialundervisning årligt er ca. 4,5 mio. kr. (se bilag 1),
og at antallet af elever, der opfyldte kriterierne for klageadgang
var på ca. 33.000, og antallet af elever med behov for under
9 timers støtte var på ca. 51.000, da inklusionsloven
blev vedtaget i 2012 (Folketingstidende 2011-12, sektion A, L 103
som fremsat), estimeres merudgiften til en udvidet klageadgang at
være ca. 3,5 mio. kr.
Finansieringen kan eksempelvis ske gennem
finanslovens § 35.11.34, Reserve til velfærd.
Forslagsstillerne er villige til også at
se på andre finansieringsmuligheder.
Bilag 1
De årlige udgifter i Klagenævnet for
Specialundervisning er følgende:
| 2015 | 2016 | 2017 | Omkostninger | | | | Løn til
nævnetsmedlemmer | 267.044 | 447.188 | 379.772 | Løn til sagsbehandlere i
Ankestyrelsen | 1.944.757 | 2.454.467 | 2.649.638 | Øvrige omkostninger | 1.065.839 | 1.322.221 | 1.391.463 | Omkostninger i alt | 3.277.639 | 4.223.877 | 4.420.873 |
|
Note: øvrige omkostninger består af befordring,
oversættelser, konsulentydelser og overhead.
Oplysningerne er tilsendt fra Klagenævnet for
Specialundervisning.
Skriftlig fremsættelse
Jakob
Sølvhøj (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ret
til klage over utilstrækkelig støtte i folkeskolen til
børn med under 9 timers støttebehov.
(Beslutningsforslag nr. B 21)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.