Fremsat den 11. oktober 2018 af Finn Sørensen (EL),
Pelle Dragsted (EL), Eva Flyvholm (EL),
Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL),
Rosa Lund (EL), Rune Lund (EL),
Pernille Skipper (EL),
Jakob Sølvhøj (EL) og Søren Søndergaard (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om regulering af
arbejdsløshedsdagpenge
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag inden udgangen af februar 2019 om
regulering af arbejdsløshedsdagpengene, så
lønmodtagerne får tryghed for, at dagpengenes
værdi ikke falder fremover. Konkret skal følgende
indeholdes i lovforslaget:
1. Den maksimale
årlige dagpengesats løftes med i alt 13.400 kr.
(2018-niveau) frem mod 2025, således at højeste
månedlige dagpengesats hæves fra 18.633 kr. til 19.750
(2018-niveau), hvorved den nuværende dækningsgrad
bevares.
2.
A-kassemedlemmernes statsbidrag fastholdes efter de gældende
regler, selv om den maksimale dagpengesats løftes.
Medlemsbidraget reguleres med prisudviklingen frem mod 2025.
3. Medlemsbidraget
til A-kassen halveres for beskæftigede unge under 25
år, der ikke er omfattet af den eksisterende
kontingentfritagelse.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget og de i
bemærkningerne indeholdte beregninger er baseret på
»Spørgsmål og svar om dagpenge« på
LO's hjemmeside, www.lo.dk, om at bevare dagpengenes
nuværende dækningsgrad.
Enhedslisten mener ikke, at LO´s forslag
kan betragtes som selve løsningen på det store
problem, at arbejdsløshedsdagpengenes værdi er blevet
dramatisk forringet siden midten af 1990'erne, men det er et godt
skridt i den rigtige retning, som Enhedslisten hermed vil
forsøge at samle et flertal for i Folketinget.
Den nuværende kompensationsgrad er
på et lavt niveau for en almindelig lønmodtager, og
den falder år for år. Siden midten af 1990'erne er
værdien af dagpengene i forhold til en gennemsnitlig
løn for en LO-arbejder faldet fra 63 pct. til 54 pct. i 2018
(bruttokompensationsgraden). Det svarer til et fald i dagpengene
på 2.500 kr. om måneden eller 30.000 kr. om året.
I 2025 vil værdien af dagpengene være faldet til 50
pct. for en LO-arbejder, svarende til et fald på 45.000 kr.
sammenlignet med 1995.
Faldet er en konsekvens af de politiske
reformer, som skiftende regeringer har gennemført. Det
gælder satspuljereguleringen, der startede i 1994, den
voldsomme mindreregulering som følge af skattereformen fra
2012, indførelse af jobfradrag til beskæftigede og
forhøjelser af medlemsbidraget til A-kassen for at
nævne de vigtigste årsager.
Den stadigt ringere dagpengedækning
betyder øget utryghed for alle lønmodtagere - ledige
som beskæftigede. Det bliver ganske enkelt dyrere og dyrere
at miste jobbet. Utrygheden rammer rigtig mange. Selv i gode
økonomiske tider er der over en kvart million danskere om
året, som er i kontakt med dagpengesystemet.
Samtidig oplever mange dagpengeforsikrede, at
de betaler mere for et stadigt ringere produkt, hvilket kan
føre til, at flere og flere lønmodtagere, især
de bedre lønnede, vender dagpengesystemet ryggen. Det vil
få store konsekvenser for hele arbejdsmarkedet og for
fagforeningernes muligheder for at opretholde gode løn- og
ansættelsesvilkår.
Vi skal fastholde et solidarisk
dagpengesystem, hvor alle lønmodtagere får en
tilstrækkelig økonomisk tryghed, og som for
størstedelen er finansieret af vores skattebetalte
fælleskasse.
Forslaget om at bevare den nuværende
dækningsgrad (beregnet som forskellen mellem løn- og
prisudviklingen frem mod 2025) koster ifølge LO's
beregninger omkring en 0,5 mia. kr. i direkte udgifter og 2,6 mia.
kr. i 2025 inklusiv adfærd som antaget i Finansministeriets
regnemodeller. Der henvises til »Konkrete forslag til at
styrke dagpengeforsikringen«, LO, oktober 2018,
www.lo.dk.
Finansieringen kan bl.a. findes ved at
genindføre beskatningen af fri telefon, tilbagerulle
lempelserne i bo- og gaveafgiften ved succession i forbindelse med
generationsskifte for erhvervsvirksomheder og indførelse af
en progressiv arveafgift, når meget store formuer går i
arv.
Angående udgifterne til forslaget kan
den samlede udgift sandsynligvis reduceres betydeligt som
følge af Finansministeriets overdrevne forventninger til
negative adfærdseffekter, der fordyrer ordningen.
Enhedslistens vurdering, som flugter med LO's, er, at forslaget
giver øget mobilitet og vil få flere i job, og at
flere A-kassemedlemmer vil mindske udgiften betragteligt.
Enhedslisten er selvfølgelig åben
over for at drøfte andre former for finansiering, så
længe de har den rigtige sociale profil.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
regulering af arbejdsløshedsdagpenge.
(Beslutningsforslag nr. B 18)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.