Fremsat den 9. oktober 2018 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Karina Adsbøl (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Tilde Bork (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at udarbejde en handlingsplan for mennesker
med handicap i uddannelsessystemet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende år at fremsætte en
handlingsplan for, hvordan regeringen vil løse udfordringer
for mennesker med handicap i uddannelsessystemet.
Bemærkninger til forslaget
Dansk Folkepartis ønske med dette
beslutningsforslag er, at der udarbejdes en handlingsplan for
mennesker med synlige såvel som ikkesynlige handicap i
uddannelsessystemet. Denne gruppe mennesker oplever en række
udfordringer i deres uddannelsesforløb, som
vanskeliggør deres forhold i uddannelsessystemet. For
mennesker med handicap er det i særdeleshed vigtigt at
få en uddannelse, da det er forudsætningen for, at de
kan få et arbejde. Alligevel går det den forkerte vej,
da mennesker med handicap halter mere og mere bagud i forhold til
at gennemføre en uddannelse.
Forslagsstillerne foreslår derfor, at
Folketinget pålægger regeringen at udforme en
handlingsplan, der kommer med løsninger på de
forskellige problemstillinger, som mennesker med handicap
konfronteres med i uddannelsessystemet.
Forslagsstillerne lægger vægt
på, at handlingsplanen tager udgangspunkt i de 28 punkter fra
Dansk Folkepartis anbefalinger i »Udfordringer for mennesker
med handicap i uddannelsessystemet«, offentliggjort den 18.
september 2018, herunder:
- Fokus på inklusionsindsatsen: Der
mangler den nødvendige støtte og ressourcer til at
fremme inklusion for børn og unge. Det er endvidere
nødvendigt med en opfølgning på
inklusionseftersynet fra 2016, ligesom der skal fokuseres på
inklusion under praktikforløb for unge med handicap.
- Mere viden om synlige og ikkesynlige handicap
på uddannelsesinstitutionerne: Lærere og
undervisere i uddannelsessystemet har i dag ikke den
nødvendige baggrundsviden til at undervise mennesker med
synlige såvel som ikkesynlige handicap. Elever, studerende og
undervisere på alle undervisningsniveauer skal være
mere opmærksomme på studerende med ikkesynlige
funktionsnedsættelser, f.eks. via oplysnings- og
informationsarbejde.
- Styrket vejledningsindsats: Der er behov for
et større fokus på vejledningsindsatsen i overgangene
fra henholdsvis folkeskole til ungdomsuddannelse og
ungdomsuddannelse til videregående uddannelse til elever med
synlige og ikkesynlige handicap.
- Etablering af løbende mentorordning i
uddannelsessystemet: Både i folkeskolen, på
ungdomsuddannelserne og på de lange videregående
uddannelser bør der etableres en mentorordning for
henholdsvis elever og studerende med handicap.
- Fleksibilitet på ungdomsuddannelserne:
Der bør være større fleksibilitet på
ungdomsuddannelserne for studerende med handicap. Et eksempel
på dette kan være, at der for personer med handicap
bør være muligheden for at tage den almene
studentereksamen over 4 år.
- Handicaptillæg: Elever på
erhvervsuddannelserne bør sidestilles med elever og
studerende på andre videregående uddannelser, der kan
modtage handicaptillæg til deres SU. Handicaptillæg
bør endvidere kunne tildeles udeboende med handicap på
ungdomsuddannelserne ved siden af deres SU.
- Tilrettelæggelse af eksamener og
prøver: Da det er en administrativ byrde for den
enkelte studerende og uddannelsesinstitutionens administration at
skulle bruge tid og kræfter på at ansøge om
dispensation til forlænget forberedelsestid til hver enkelt
eksamen, skal der være mulighed for at få tildelt en
generel dispensation til forlænget forberedelsestid til alle
mundtlige og skriftlige eksamener for elever med handicap.
- Undervisningsmateriale i tilgængeligt format
ved skole-/semesterstart: Elever og studerende med handicap
skal have uhindret adgang til undervisningsmateriale i
tilgængeligt format ved skole-/semesterstart, så de har
de samme forudsætninger som deres medstuderende.
- Fravær grundet læge- og
hospitalsbesøg: Der skal sikres rammer for, at unge
med handicap eller kronisk sygdom kan tage en uddannelse, samtidig
med at de også passer deres hospitals- og
lægebesøg.
Med beslutningsforslaget pålægges
regeringen endvidere at sikre, at der afsættes de
nødvendige ressourcer og eventuelle nødvendige
lovændringer gennemføres, så en handlingsplan
for mennesker med handicap i uddannelsessystemet kan blive
ført ud i livet.
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen Dahl :(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
udarbejde en handlingsplan for mennesker med handicap i
uddannelsessystemet.
(Beslutningsforslag nr. B 16)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.