Fremsat den 9. oktober 2018 af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Tilde Bork (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Marie Krarup (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en national strategi for digitalisering i
uddannelsessystemet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende år at igangsætte en
undersøgelse af den digitale indsats i uddannelsessystemet
og udarbejde et oplæg for en national strategi for
digitalisering i uddannelsessystemet.
Bemærkninger til forslaget
Dansk Folkeparti ønsker med dette
beslutningsforslag at sikre, at der bliver igangsat en
undersøgelse af den digitale indsats i uddannelsessystemet,
og at der på baggrund heraf bliver udarbejdet en national
strategi for digitalisering i uddannelsessystemet. Denne indsats er
vigtig, fordi der i de seneste 30 år er fortaget massive
investeringer i digitaliseringen af det danske uddannelsessystem,
uden der reelt er kommet de store resultater ud af det.
KL anslår, at kommunerne har brugt 2,5
mia. i årene 2012-2017 alene på
folkeskoleområdet. Effekter som eksempelvis
smartboards/tavler, iPads/tablets, e- og i-bøger og
forskellige applikationer og programmer er blevet centrale
elementer i digitaliseringen af undervisningen. Nye og
eksperimenterende undervisningsformer som f.eks. »Flipped
Classroom«, »e-læring« og parallel eller
virtuel undervisning med tilhørende it-udstyr præger
undervisningen. Men resultaterne er tvivlsomme og uden et
dokumenterbart grundlag (»Forsker: Vi lukker ørerne
for kritik af it«, Politiken den 20. januar 2018).
I marts 2017 nedsatte Undervisningsministeriet
en rådgivningsgruppe for digital læring, og Dansk
Folkeparti anbefaler, at rådgivningsgruppens funktioner
udvides til at omfatte en kulegravning af den hidtidige digitale
indsats, herunder de sidste 30 års digitalisering af
uddannelsessystemet.
Forslagsstillerne ønsker med dette
beslutningsforslag endvidere, at rådgivningsgruppen
udarbejder et oplæg til en national strategi for den
fremtidige digitaliseringsindsats.
Den nationale strategi skal forholde sig til
følgende temaer og tage udgangspunkt i »Digitalisering
af uddannelsessystemet«, Dansk Folkeparti, 2018:
- Klar definition af begrebet
»Digitalisering«. Begrebet bruges bredt og
diffust. Med en begrebsafklaring kan der foretages mere fokuserede
og tydelige evalueringer af digitaliseringsindsatsen, ligesom de
forskellige digitale indsatser bedre kan sammenlignes og
måles.
- Kvalitetssikring af digitale
læremidler. Teknologiske læringsmidlers effekt
skal analyseres og gennemtestes. De forskellige teknologiske
læringsmidler kan kvalitetssikres ud fra faglige,
pædagogiske og didaktiske parametre for at undgå
læringsmidler af for lav kvalitet eller uønskede
sideeffekter. Der foregår en massiv konkurrence blandt
private udbydere af programmer, apps og andre digitale
læringsteknologiske elementer. Dette forstærker kun
behovet for en kvalitetssikring.
- Fokus på didaktikken. It skal styrkes i
læreruddannelsen, herunder de
tilrettelæggelsesmæssige og didaktiske aspekter.
- It skal ikke erstatte den gode undervisning, men
understøtte denne. It skal anvendes i undervisningen,
når det giver faglig og pædagogisk mening. Anvendelsen
af digitale læringsmidler skal foretages ud fra et sagligt
grundlag, hvor det kan understøtte undervisningen.
- Anvendelse af it i fagspecifik
sammenhæng. It skal tænkes ind i en fagspecifik
sammenhæng. Underviserne afstemmer selv de digitale
læringsmidler i forhold til deres egne respektive fag og
fagspecifikke forløb eller eventuelt i tværfaglige
sammenhænge.
- Specialundervisning og
undervisningsdifferentiering. Der er flere eksempler
på, at anvendelsen af digitale læringsmidler har flere
fordele, herunder pædagogiske og faglige, f.eks. som
»It-rygsækken« og forskellige programmer til
elever med læse- og skriveudfordringer. Fagligt svage elever
kan profitere af inddragelse af digitale læringsmidler,
ligesom studerende med funktionsnedsættelse kan have fordel
af virtuelle undervisningsformer.
- Videndeling og udviklingsarbejde. Det er
hensigtsmæssigt, at undervisernes erfaringer med digitale
læringsmidler bliver samlet i et idékatalog til
videndeling, inspiration og direkte anvendelse.
- Efteruddannelse og kurser. Der skal
udarbejdes efteruddannelsesforløb og kurser for undervisere
med henblik på at tilegne sig værktøjer til at
anvende it i deres undervisning, når det giver faglig og
pædagogisk mening for dem. De faglige organisationer,
eksempelvis Danmarks Lærerforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening m.fl., kunne eventuelt indgå i
tilrettelæggelsen og afviklingen af disse aktiviteter.
(Se endvidere »Digitalisering i
uddannelsessystemet«, Dansk Folkeparti 2018).
Skriftlig fremsættelse
Jens Henrik Thulesen Dahl :(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
national strategi for digitalisering i uddannelsessystemet.
(Beslutningsforslag nr. B 15)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.