Beretning afgivet af Undervisningsudvalget
den 5. februar 2019
1. Politiske bemærkninger
Udvalget finder, at det er vigtigt, at der
sættes fokus på digitalisering i uddannelsessystemet,
herunder f.eks. hvordan it bruges velovervejet og kritisk i
undervisningen, hvilke kompetencer der er brug for i fremtiden, og
hvordan digitaliseringen påvirker børn og unge. Der er
brug for en mere strategisk tilgang til anvendelse af it og
teknologi i uddannelsessystemet.
Udvalget anerkender, at regeringen i
sommeren 2018 har offentliggjort en større evaluering af de
senere års indsats for it i folkeskolen, som bl.a. viser, at
de fleste lærere og elever oplever en række positive
effekter ved brugen af digitale ressourcer, samt at regeringen har
søsat en handlingsplan for teknologi i undervisningen i
februar 2018. Udvalget noterer også, at regeringen vil
sætte gang i udarbejdelsen af et oplæg til en national
strategi for digitalisering i undervisningen frem mod foråret
2019.
Udvalget noterer dog også, at der
stadig er brug for at gøre status over digitaliseringen i
undervisningen i en dansk kontekst, herunder med fokus på
hvordan digitale læringsmidler kan bidrage til at styrke
viden, færdigheder og faglighed hos børn og unge.
Andre problemstillinger, som vil være relevante at
gøre status over, er, hvordan brugen af disse
undervisningsmidler påvirker børn og unge, herunder
deres kognitive og mentale sundhed, men også om inddragelsen
af it i undervisningen medvirker til at løfte elever med en
ressourcesvag baggrund.
Udvalget opfordrer derfor
undervisningsministeren til forud for udarbejdelse af en national
strategi at gøre status over digitaliseringen i
undervisningen.
Udvalget opfordrer undervisningsministeren
til at indkalde Folketingets partier til drøftelser om
udmøntningen af den kommende nationale strategi for
digitalisering i undervisningen, når denne er offentliggjort.
En sådan strategi skal bl.a. forholde sig til, hvornår
og hvordan digitaliseringen bidrager til børn og unges
læring, og hvordan undervisere bliver bedre i stand til
kritisk at vurdere de digitale undervisningsmidler.
Endvidere er det ligeledes relevant i
forbindelse med den kommende strategi at se på mulighederne
for at sikre, at producenterne af digitale undervisningssystemer
leverer undervisningsmateriale til uddannelsesinstitutionerne med
et forsvarligt og passende fagligt, pædagogisk og didaktisk
indhold.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ved
beretningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke
adgang til at komme med politiske bemærkninger i
beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9.
oktober 2018 og var til 1. behandling den 8. november 2018.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Undervisningsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets
sagsforløb og dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i
forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under
beslutningsforslaget på Folketingets hjemmeside
www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 1 bilag
på beslutningsforslaget.
P.u.v.
Pernille
Rosenkrantz-Theil
formand