Fremsat den 14. marts 2019 af Martin Henriksen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Pernille Bendixen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF), Søren Espersen (DF),
Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF),
Peter Skaarup (DF) og Dorthe Ullemose (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod markante religiøse symboler
og religiøs beklædning for ansatte med direkte
borgerkontakt
Folketinget pålægger regeringen
senest med udgangen af 2019 at fremsætte et lovforslag, der
forbyder markante religiøse symboler og religiøs
beklædning for offentligt ansatte, der har direkte
borgerkontakt.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne har fremsat
beslutningsforslag nr. B 36 om forbud for alle offentligt ansatte
mod at bære religiøs hovedbeklædning på
arbejde. Udlændinge- og Integrationsudvalget har afgivet
betænkning over beslutningsforslaget, hvor et flertal
indstiller forslaget til forkastelse. Dansk Folkeparti
ønsker fortsat, at et forbud skal gælde alle
offentlige ansatte, men er samtidig indstillet på at
indgå et kompromis.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
beslutningsforslag nr. B 36 har udlændinge- og
integrationsministeren til besvarelsen af spørgsmål 4
indhentet bidrag fra Justitsministeriet der bl.a. andet
oplyser:
»Det må antages, at et forbud mod
at bære synlige religiøse symboler for alle offentligt
ansatte i arbejdstiden, herunder f.eks. mindre smykker, vil
være for vidtgående i lyset af det formål, der
søges opnået med forbuddet, som f.eks. hensynet til
religiøs neutralitet. Et sådant forbud vil gælde
alle offentligt ansatte uanset hvilket arbejde, de udfører i
den offentlige sektor. Det vil således også ramme de
offentligt ansatte, som ikke i forbindelse med deres arbejde har
direkte borgerkontakt. Det er derfor umiddelbart vurderingen, at et
sådant forbud ikke vil opfylde proportionalitetskravet efter
EMRK artikel 9, stk. 2, og vil derfor ikke kunne
retfærdiggøres.«
Af svaret kan man udlede, at det er muligt at
indføre et forbud mod at bære markante
religiøse symboler som f.eks. religiøs
hovedbeklædning for ansatte, der har direkte
borgerkontakt.
I artiklen »Professor: Martin Henriksen
kan have ret i sag om religiøs beklædning« bragt
i Berlingske den 3. marts 2019 giver juraprofessor og ekspert i
forfatningsret ved Københavns Universitet Jens Elo Rytter
udtryk for, at et forbud mod synlige religiøse symboler
begrundet i borgerkontakt kan være et sagligt argument.
Juraprofessoren mener, at det kan være relevant at sondre
mellem offentligt ansatte, der har borgerkontakt, og dem, som ikke
har. Jens Elo Rytter mener, at hvis der skal udpeges en mulighed
for at få indført et forbud for offentligt ansatte, er
det her. Han henviser også til, at der allerede er et
lignende forbud for dommere, fordi hensynet til at fremstå
neutral over for borgerne vægter højere.
Den 29. maj 2009 vedtog Folketinget lovforslag
nr. L 98, forslag til lov om ændring af retsplejeloven, om
dommeres fremtræden i retsmøder (folketingsåret
2008-09). Med loven indføjedes bestemmelser i retsplejeloven
om dommeres påklædning m.v. i retsmøder.
Formålet med loven er at sikre, at dommere i retsmøder
fremstår neutrale og dermed understøtter befolkningens
almindelige respekt for og tillid til domstolene som
dømmende magt. Loven indebærer, at dommere i
retsmøder ikke må fremtræde på en
måde, der er egnet til at blive opfattet som en
tilkendegivelse af dommerens eventuelle religiøse eller
politiske tilhørsforhold eller dommerens personlige holdning
til et religiøst eller politisk spørgsmål i
øvrigt. Loven har fungeret helt problemfrit.
Forslagsstillerne mener, at denne lov har vist, at det kan lade sig
gøre at indføre et forbud for visse grupper. Dog
mener forslagsstillerne, at mindre og diskrete smykker såsom
et kors, en halvmåne eller en davidsstjerne bør
være tilladt, hvilket svaret på beslutningsforslag nr.
B 36 - spørgsmål 4 også lægger op til.
Forslagsstillerne mener på baggrund af
svaret på beslutningsforslag nr. B 36 -
spørgsmål 4 fra ministeren og juraprofessor Jens Elo
Rytters vurdering i Berlingske, at der er en klar mulighed for at
forbyde markante religiøse symboler og religiøs
beklædning for offentligt ansatte, der har direkte
borgerkontakt. Det er forslagsstillernes opfattelse, at borgerne
med rette kan forvente en vis grad af neutralitet, når de
møder en repræsentant for det offentlige.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod markante religiøse symboler og religiøs
beklædning for ansatte med direkte borgerkontakt.
(Beslutningsforslag nr. B 145)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.