Fremsat den 4. oktober 2018 af Martin Henriksen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Karina Due (DF),
Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod Masjid Al-Faruq-moskeen på
Nørrebro
Folketinget pålægger regeringen at
afsøge det juridiske grundlag for at forbyde og lukke Masjid
Al-Faruq-moskeen på Nørrebro.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund for
forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
fra Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro i
København udspringer grænseoverskridende adfærd,
der begrunder, at regeringen bør pålægges at
undersøge det juridiske grundlag for at forbyde moskeen.
I juli 2018 rejste anklagemyndigheden tiltale
mod imam Mundhir Abdallah fra Masjid Al-Faruq-moskeen, Heimdalsgade
39 på Nørrebro i København, for at bifalde drab
på jøder. Han er tiltalt for under en prædiken
den 31. marts 2017 at have sagt følgende:
»Dommedag oprinder ikke, førend
muslimerne bekæmper jøderne, således at
muslimerne slår dem ihjel, og jøden vil skjule sig bag
sten og træer, og stenen og træerne vil sige: »O
muslim, O Guds tilbeder, der er en jøde bag mig, så
kom og dræb ham«« (jf. pressemeddelelse fra
Anklagemyndigheden den 24. juli 2018, »Anklagemyndigheden
rejser straffesag mod hadprædikant«).
Imamen forsvarer sig med, at teksten er taget
ud af en kontekst og udelukkende handler om »den zionistiske
besættelse af Palæstina«, jf. »Imam tiltalt
efter prædiken: Det er taget ud af kontekst«,
www.bt.dk, den 25. juli 2018.
I 2017 talte Mundhir Abdallah om behovet for
og opfordrede til en muslimsk invasion af Europa på en
måde, som forfatter og tidligere historielektor Carl-Johan
Bryld mente var en klar opfordring til en voldelig tilstand,
fremgik det af artiklen »Københavnsk imam: Europa skal
invaderes igen«, Kristeligt Dagblad, den 3. august 2018.
Moskeen er et arnested for
grænseoverskridende adfærd
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
udgår stærkt radikaliserede og religiøse
holdninger og budskaber fra moskeen, der klart overskrider
grænsen for, hvad man kan foretage sig inden for rammerne af
lovlige og tilladelige religiøse aktiviteter.
Hvad der præcis foregår inde i
moskeen og omfanget heraf, er svært at dokumentere. Men de
nævnte eksempler viser med al tydelighed, at der
foregår hadefulde prædikener, der af tilhørere
godt kan tolkes som direkte opfordringer til at »tage sagen i
egen hånd« og foretage ulovlige handlinger.
Det står også klart, at
gerningsmanden bag terrorangrebet ved Krudttønden og ved den
jødiske synagoge i Krystalgade i København i 2015,
Omar El-Hussein, har haft sin gang i Masjid Al-Faruq-moskeen. Omar
El-Hussein besøgte moskeen, umiddelbart inden han
dræbte Finn Nørgaard og Dan Uzan, jf. »Medie:
Omar var i radikal moske dagen før terrorangreb«,
Berlingske, den 22. februar 2015.
Tidligere har Said Mansour, kendt som
boghandleren fra Brønshøj og idømt 3 år
og 6 måneders fængsel for at have opildnet til
terrorhandlinger, også haft sin gang i moskeen.
Det er »Foreningen for Islamisk Kultur
og Viden« med lærer Naji Dyndgaard i spidsen, som
lægger lokaler til moskeen. Siden sommeren 2014 har moskeen
haft lokaler i ejendommen. Den stærkt kontroversielle
forening Hizb ut-Tahrir har afholdt flere arrangementer i moskeen.
Forslagsstillerne har tidligere fremsat forslag om foreningen Hizb
ut-Tahrirs opløsning, jf. B 67, folketingsåret 2010-11
(1. samling).
Det er efter forslagsstillernes opfattelse
hævet over enhver tvivl, at der fra moskeen udspringer en
ekstrem, hadefuld og grænseoverskridende adfærd med
direkte, indirekte og slet skjulte opfordringer til at begå
ulovligheder, vold og terrorhandlinger.
Grundloven sætter grænser for
trosfriheden og foreningsfriheden. Det hedder bl.a. i § 67, at
man har trosfrihed, så længe »intet læres
eller foretages, som strider mod sædeligheden eller den
offentlige orden«. Det er endvidere muligt i visse
tilfælde at forbyde eller opløse foreninger, der
»virker eller søger at nå deres mål ved
vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning
af anderledes tænkende« (§ 78).
Forslagsstillerne ønsker derfor med
beslutningsforslaget, at regeringen afsøger det juridiske
grundlag for at forbyde og lukke moskeen. Regeringen skal inden
udgangen af 2018 aflevere en grundig redegørelse for de
juridiske muligheder. Regeringen skal på baggrund af
redegørelsen indkalde de politiske partier til en
drøftelse af muligheden for at lukke og opløse
moskeen. Redegørelsen skal afleveres til Folketingets
Retsudvalg og Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod Masjid Al-Faruq-moskeen på Nørrebro.
(Beslutningsforslag nr. B 14)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.