Fremsat den 1. marts 2019 af Pernille Schnoor (ALT),
Julius Grantzau Graakjær (ALT) og Carolina Magdelene Maier (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om billigere frugt og grønt
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag om at sænke momssatsen på
frugt og grønt fra 25 pct. til 12,5 pct. pr. 1. januar 2020
med henblik på at gøre frugt og grønt markant
billigere for alle. Forslaget forslås finansieret ved at
hæve tobaksafgiften, så en pakke cigaretter kommer til
at koste ca. 80 kr.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 96,
folketingsåret 2016-17. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2016-17, tillæg
A, B 96 som fremsat, og tillæg F, møde 101 kl.
22.48.
Forslagsstillerne ønsker at gøre
frugt og grønt billigere. Ikke mindst er det et mål at
styrke forbrugernes, særlig lavindkomstgruppernes, mulighed
for og incitament til at købe og spise mere frugt og
grønt, da det kan styrke folkesundheden i befolkningen.
Forskning viser, at et højt indtag af
frugt og grønt har positive effekter på menneskers
sundhed, f.eks. at det kan være med til at forebygge visse
kræftformer og mindske forekomsten af hjerte-kar-sygdomme
(»Vi kan leve længere og sundere -
Forebyggelseskommissionens anbefalinger til en styrket forbyggende
indsats«, Forebyggelseskommissionen, 2009).
Undersøgelser fra Sundhedsstyrelsen
viser dog, at 15,9 pct. af den voksne befolkning har et usundt
kostmønster. Andelen er større blandt mænd
(20,3 pct.) end blandt kvinder (11,6 pct.). Andelen er især
stor blandt arbejdsløse (22,8 pct.),
førtidspensionister (24,8 pct.) og andre uden for
arbejdsmarkedet (21,8 pct.) (»Danskernes sundhed - Den
Nationale Sundhedsprofil 2017«, Sundhedsstyrelsen, 2018).
Ved at halvere momssatsen på frugt og
grønt vil forslagsstillerne øge forbrugernes
økonomiske muligheder og incitament til at vælge frugt
og grønt. Foruden de positive effekter, som et ændret
forbrug vil have på helbredet, vil et ændret
forbrugsmønster samtidig kunne medvirke til at reducere
klimabelastningen fra en gennemsnitsdanskers kost.
Forebyggelseskommissionen påpeger, at forbruget af kød
må forventes at falde som konsekvens af en lavere pris
på frugt og grønt (»Vi kan leve længere og
sundere - Forebyggelseskommissionens anbefalinger til en styrket
forbyggende indsats«, Forebyggelseskommissionen, 2009). Da
klimaaftrykket fra frugt og grønt er væsentlig lavere
end klimaaftrykket fra animalske produkter, forventes
momsnedsættelsen derfor også at have en positiv
afsmitning på miljø og klima (»Klimavenlig
kost«, Concito, Michael Minter og Torben Chrintz, 2016).
Konkret foreslår Alternativet med
beslutningsforslaget at reducere momsen på frugt og
grønt til den lavest mulige sats, der er i overensstemmelse
med EU's regler. Ifølge Forebyggelseskommissionens rapport
fra 2009 kan momssatsen reduceres til 12,5 pct. Ifølge
EU-lovgivningen skal en differentieret momssats desuden være
relateret til varen og ikke produktionsformen. Beslutningsforslaget
omfatter således frisk frugt og grønt samt
tørrede, frosne og let forarbejdede varer inden for samme
kategori.
Med udgangspunkt i Forebyggelseskommissionens
beregninger forventes momsnedsættelsen at give et
årligt mindreprovenu på 1,6 mia. kr. Dertil kommer
øgede omkostninger på 17 mio. kr. årligt til
administration i Skatteforvaltningen (»Vi kan leve
længere og sundere - Forebyggelseskommissionens anbefalinger
til en styrket forbyggende indsats«,
Forebyggelseskommissionen, 2009).
Forslaget om billigere frugt og grønt
foreslås finansieret ved at hæve tobaksafgifterne,
så en pakke cigaretter fremover kommer til at koste ca. 80
kr. Ud over at finansiere billigere sunde fødevarer
forventes højere tobaksafgifter at have en yderligere
positiv effekt på folkesundheden. Det skyldes, at
højere afgifter vil reducere forbruget af sundhedsskadelig
tobak, ligesom det vil kunne forhindre flere børn og unge i
at starte med at ryge og dermed forebygge potentielle
livsstilssygdomme.
Prisen på en pakke cigaretter i Danmark
ligger i dag gennemsnitligt på ca. 40 kr. Til sammenligning
ligger prisen på en pakke cigaretter i Schweiz i gennemsnit
på ca. 53 kr., i England på ca. 95 kr. og i Norge
på ca. 100 kr. Ifølge en opgørelse fra Danmarks
Statistik er Danmark dermed det næstbilligste land ud af 37
europæiske lande at være ryger i. En ny
undersøgelse af danskernes holdning til tobak fra
Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse viser, at 64
pct. af danskerne bakker op om dyrere tobak, mens kun 15 pct. er
imod. Undersøgelsen viser desuden, at selv blandt rygerne er
hver tredje villig til at hæve prisen på tobak
(»Danskerne vil hæve prisen på cigaretter«,
Hjerteforeningen, den 11. januar 2018).
Adskillige rapporter og undersøgelser
viser, at højere tobaksafgifter vil have en markant positiv
effekt på både folkesundheden og
samfundsøkonomien. F.eks. oplyser Sundheds- og
Ældreministeriet den 20. oktober 2015 i et svar til
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg, at en
forhøjelse af tobaksafgiften på 100 pct. vil give
mellem ca. 11.000 og 37.500 ekstra leveår over 10 år,
og at en 65-procentsstigning i tobakspriserne vil medføre et
årligt fald i sundhedsudgifterne på 5,9 mia. kr.
(Sundheds- og Ældreudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 194, folketingsåret 2014-15, 2.
samling).
Forslagsstillerne mener på den baggrund,
at det giver god mening at hæve tobaksafgiften med henblik
på at sænke prisen på frugt og grønt, da
det samlet set vil styrke befolkningens muligheder for og
incitament til at forbruge og leve sundere.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Schnoor
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
billigere frugt og grønt.
(Beslutningsforslag nr. B 137)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.