Fremsat den 1. marts 2019 af Kenneth Kristensen Berth (DF),
Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Søren Espersen (DF),
Claus Kvist Hansen (DF),
Jan Erik Messmann (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indeksering af børneydelsen for
EU-borgere
Folketinget pålægger regeringen at
indføre lovgivning, der sikrer indeksering af
børneydelsen (børnecheck) for EU-borgere i
Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne har det grundlæggende
udgangspunkt, at i den ideelle verden tilfalder
velfærdsydelser danske statsborgere og ingen andre, men hvis
dette ikke er muligt, så bør det være muligt at
indeksere børnechecken. Forslagsstillerne mener, at
indeksering af børnechecken er et spørgsmål om
ret og rimelighed, idet den danske statskasse ikke skal udbetale
børnecheck baseret på danske leveomkostninger til
børn i andre EU-lande, hvor det er langt billigere at bo og
leve. Det foreslås derfor, at Danmark følger den nye
østrigske lovgivning og udmåler størrelsen
på børnechecken til børn, der er permanent
bosat i en anden EU-medlemsstat, med afsæt i prisniveauet i
det pågældende EU-medlemsland (»Østrig
udfordrer EU: Vil indeksere børnepenge«,
www.altinget.dk, den 9. januar 2019, og Europaudvalget, alm. del -
bilag 356, folketingsåret 2016-17).
Ifølge Skatteministeriet var der i 2008
ca. 2.700 EU-borgere, der modtog en dansk børnecheck til
deres børn, som ikke var bosiddende i Danmark. Dette tal var
steget til 5.100 personer i 2013. Uanset om barnet er bosat i
Bulgarien, Letland eller Polen, hvor leveomkostningerne er vidt
forskellige fra Danmarks, er der udbetalt fuld børnecheck
på et beløb svarende til 14.148 kr. årligt for
et barn på 5 år (»En retfærdig
børnecheck til EU-borgere«, debatindlæg af
skatteminister Karsten Lauritzen, Jyllands-Posten, den 3. marts
2016).
Antallet af EU-borgere, der modtager
børnecheck, er fortsat med at stige, og i dag (2018) betaler
danske skatteborgere 100 mio. kr. om året i børnecheck
til børn af europæiske arbejdstagere, der bor i deres
hjemland (»Regeringen erkender EU-nederlag om
børnechecken«, nyheder.tv2.dk, den 13. juni 2018).
Dette tal kan dog være op til 235 mio. kr. ifølge
ministeriets egne beregninger, der ikke skelner mellem EU-borgere,
tredjelandsborgere og danske borgere bosat i udlandet. Princippet
om indeksering må dog være ens for alle
(Europaudvalget, alm. del - bilag 769, folketingsåret
2016-17).
Beregninger foretaget i Skatteministeriet
viser, at indekserede man børnechecken efter
købekraften, ville ydelsen til et barn på 5 år i
Bulgarien være ca. 5.000 kr., i Letland ca. 7.200 kr. og i
Polen ca. 6.100 kr. Dette er beløb, der kun udgør op
til halvdelen af det faktisk udbetalte beløb på 14.148
kr. årligt (»En retfærdig børnecheck til
EU-borgere«, debatindlæg af skatteminister Karsten
Lauritzen, Jyllands-Posten, den 3. marts 2016).
Ifølge Europa-Kommissionen er en
indeksering af børnechecken forskelsbehandling, og dermed et
usagligt kriterium, hvilket betyder, at Danmark i forvaltningen af
udbetalingen af børnepenge - ifølge
Europa-Kommissionen - er afskåret fra at lægge
vægt på indeksering som et relevant kriterium. Dette
synes dog ikke at være den konklusion, EU-Domstolen er
nået frem til. Ifølge EU-Domstolen anses indeksering
for at være forskelsbehandling, men det er ikke ensbetydende
med, at indeksering automatisk er et usagligt kriterium. Det
betyder derimod, at EU-Domstolen foretager en særlig intensiv
prøvelse af restriktionstesten, proportionalitetsprincippet
og kredsen af lovlige kriterier (se bl.a. EU-Domstolens sager
C-378/14, C-363/08 og C-177/12).
Med hensyn til kredsen af lovlige kriterier,
herunder om indeksering er egnet til at opnå målet om
en mere rimelig udbetaling af børnepenge, er et
indekseringsprincip en hensigtsmæssig beregningsnøgle,
fordi indekseringsprincippet adresserer problemet med vidt
forskellige udgiftsniveauer i de forskellige EU-medlemslande.
Artikel 48, litra a, i TEUF omhandler beregning af sociale ydelser.
En beregning kan f.eks. være en indeksering.
Europa-Kommissionen forsøger med en revidering af forordning
883/2004 at indføre et forbud mod indeksering af
børnechecken (Europaudvalget, KOM (2016) 0815, bilag 20,
folketingsåret 2018-19). Forordningen er dog fortsat ikke
vedtaget, og dermed er nationalstaten ikke afskåret fra at
indeksere børnechecken. I artikel 48 (TEUF) står
der:
»Europa-Parlamentet og Rådet
vedtager efter den almindelige lovgivningsprocedure de
foranstaltninger vedrørende social tryghed, der er
nødvendige for at gennemføre arbejdskraftens frie
bevægelighed, især ved at indføre en ordning,
som gør det muligt at sikre vandrende arbejdstagere og
selvstændige samt deres ydelsesberettigede
pårørende:
a) sammenlægning af alle tidsrum, der i
de forskellige nationale lovgivninger tages i betragtning med
henblik på at indrømme og opretholde retten til
ydelser og på beregning af disse«.
Danmark bør følge Østrig
og indeksere børnechecken ud fra en betragtning om, at det
ikke er retfærdigt, at der udbetales børnecheck
baseret på danske leveomkostninger til børn i
EU-medlemslande, hvor udgiftsniveauet er lavere. Ifølge
beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) er det vigtigt
at indeksere børnechecken, fordi: »Vi vil sikre ret og
rimelighed. Vi skal ikke have et system, hvor man sender
eksempelvis danske børnepenge til Polen eller
Rumænien, hvor købekraften er en helt anden.«
(»Tyskland og Danmark går sammen om lavere
børnecheck«, www.dr.dk, den 16. august 2017).
Som reglerne er i dag, får EU-borgere,
der arbejder i Danmark, men har børnene bosat i deres
hjemland, udbetalt en fuld dansk børnecheck. I nogle
østeuropæiske lande svarer det til en ekstra
månedsløn. Et andet tvingende hensyn til at
indføre indeksering er, at der er høj risiko for
socialt bedrageri, dvs. misbrug af offentlige midler, fordi det er
umuligt for det land, der udbetaler børnechecken, at
efterforske socialt bedrageri i en anden medlemsstat. Risikoen for
socialt bedrageri er størst, når der er en høj
økonomisk gevinst koblet med en lav risiko for at blive
retsforfulgt.
En konsekvens af den manglende indeksering har
været, at udenlandske kriminelle svindler den tyske stat for
milliarder i børnepenge ved at forfalske
fødselsattester, lejekontrakter og
ansættelseskontrakter. Der er eksempler på børn,
der indmeldes i tyske skoler, men aldrig dukker op til
undervisning, fordi de opholder sig i udlandet. Omfanget af
bedrageriet er vanskeligt at fastslå, men en stikprøve
i byerne Wuppertal og Düsseldorf viste, at 40 ud af 100
rumænere eller bulgarere, der modtog børnecheck til
tre eller flere børn, ikke var berettiget til ydelsen.
Ifølge de tyske myndigheder kostede bedrageriet med
børnecheck den tyske stat et trecifret millionbeløb
(i euro) i 2017 (»Die Kinder sind in Rumänien, die
kommen morgen wieder«, welt.de, den 6. maj 2018). I Danmark
er myndighederne ved at undersøge, om der er lignende
tilfælde (Udlændinge- og Integrationsudvalget, alm. del
- svar på spørgsmål 605, folketingsåret
2017-18).
I Danmark er der en indkomstaftrapning af
børnechecken, hvilket vil sige, at der i Danmark sker en
indekseringslignende modregning af børnechecken baseret
på børnefamili?ens indkomstniveau (da udgiftsniveauet
i Danmark er nogenlunde ens), og derfor vil en indeksering i
forhold til udgifter blot videreføre dette princip og dermed
ikke udgøre en forskelsbehandling. I Danmark effektueres
børne- og ungeydelsen som en skattekompensationsordning. Det
skyldes, at den daværende regering (i 1986) ved
indførelsen af børnechecken ønskede synlighed
omkring den politiske beslutning om at kompensere
børnefamilier skattemæssigt og ønskede at
kompensere lavindkomstgrupper, og derfor skulle beløbet
gives som et fast beløb. Dertil kommer, at fordi
børnechecken bliver givet som et fast skattefrit
beløb, har der været ført en løbende
politisk diskussion om rimeligheden i, at forældre med meget
høje indkomster modtog børnechecken. Som
udløber af denne diskussion blev der i 2012 indført
en indkomstaftrapningsmodel til børnechecken (lovforslag nr.
L 194, folketingsåret 2011-12, og »Model for nye regler
om udbetaling af børne- og ungeydelse«, rapport af
Skatteministeriet, 2017).
Indkomstaftrapningen gælder fortsat i
dag, og hvis en person i en husstand har et topskattegrundlag
på over 782.600 kr. (2019), bliver børne- og
ungeydelsen sat ned med 2 pct. af det beløb,
topskattegrundlaget overstiger 782.600 kr. med. Hvis
forældrenes årlige topskattegrundlag er under 782.600
kr., nedsættes børne- og ungeydelsen ikke.
Det har aldrig været formålet med
børnechecken, at bestemte familiegrupper skulle
overkompenseres. Tværtimod har lovgiver med
indkomstaftrapningsmodellen ønsket, at børnechecken
skulle være økonomisk retfærdig ud fra en
betragtning om, at alle børnefamilier så vidt muligt
modtager det samme beløb til at dække deres udgifter.
Set i det lys er en indeksering af børnechecken
proportional. Det vil være ganske usædvanligt og i
strid med forslagsstillernes rimelighedsbetragtninger, at
beløbsstørrelsen på en børnecheck
fastsættes i en nationalstat med et højt udgiftstryk,
hvorefter denne fastsættelse er direkte eksportabel til
børnefamilier i andre EU-medlemsstater uden nogen form for
beregningsnøgle, der tager afsæt i udgiftstrykket i
den pågældende EU-medlemsstat.
Forslagsstillerne er af den overbevisning, at
det ikke vil være i strid med EU-retten at indeksere
børnechecken. Ved indførelse af en indeksering af
børnechecken leverer regeringen på et
valgløfte, som partiet Venstre gav i valgkampen (»En
retfærdig børnecheck til EU-borgere«,
debatindlæg af skatteminister Karsten Lauritzen,
Jyllands-Posten, den 3. marts 2016, og Europaudvalget, alm. del -
spørgsmål 158, folketingsåret 2018-19).
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indeksering af børneydelsen for EU-borgere.
(Beslutningsforslag nr. B 133)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.