Fremsat den 4. oktober 2018 af Stine Brix (EL),
Eva Flyvholm (EL),
Finn Sørensen (EL) og Øjvind Vilsholm (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af brugerbetaling ved ophold
på kommunale akutpladser i stedet for sygehuse
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige forslag inden den 1. januar
2019, så det sikres, at borgerne ikke kan opkræves
brugerbetaling, når de har ophold på kommunale
akutpladser i stedet for på et sygehus.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
Sundhedsvæsenet er i en udvikling mod
mere behandling i nærmiljøet. Den udvikling tilskyndes
med princippet om nærhedsfinansiering og et
sundhedsvæsen, der i stigende grad tilrettelægges efter
sygehuse med højt specialiserede afdelinger, hvor
patienterne skal opholde sig så kort tid som muligt, og at
patienterne i stigende grad skal behandles i deres
nærmiljø.
Kommunerne har styrket indsatsen for at
forebygge uhensigtsmæssige genindlæggelser og hurtigere
at kunne hjemtage borgere fra sygehusene som et led i at varetage
forpligtelser efter sundhedslovens § 138. Det indebærer
bl.a., at kommunerne har oprustet på sygepleje- og
terapeutfaglige kompetencer. Det indebærer også, at
kommunerne har organiseret den sygepleje- og terapeutfaglige
indsats på nye måder og under nye betegnelser.
I flere kommuner kan egen læge
indlægge en borger på en kommunal akutplads, hvis
vedkommende er for syg til at få behandling i eget hjem, men
samtidig ikke syg nok til at skulle behandles på et
højt specialiseret sygehus. Det organiseres forskelligt i
kommunerne på f.eks. flekspladser, rehabiliteringspladser
eller akutpladser. I forslaget kaldes det som en samlebetegnelse
for akutpladser.
De kommunale akutpladser tages også i
brug, når borgeren udskrives fra de højt
specialiserede sygehusafdelinger, men stadig har behov for pleje og
opfølgende behandling, som kan varetages på et mindre
specialiseret niveau1). Det er
typisk kroniske sygdomme som kol og type 2-diabetes, der kan
varetages på lavere specialiseringsniveau. Samlet set er der
tale om en flytning af opgaver fra sygehuse til borgernes
nærmiljø i kommunerne.
Udviklingen med at have pladser i borgernes
nærmiljø til opfølgende behandling og
lavintensiv behandling er blevet nødvendig, idet vi i
Danmark har haft faldende indlæggelsestid gennem en
årrække og i det hele taget har nogle af Europas
korteste indlæggelsestider2). Med kortere
indlæggelsestider og en ændring af
sundhedsvæsenet til et mere differentieret
sundhedsvæsen, der er opdelt i et højt specialiseret
og et nært sundhedsvæsen, sker en følgelig
forskydning af patienter fra at være i regi af sygehusene til
at være i kommunalt regi til kommunale akutpladser3).
Brugerbetaling kommer med uklare regler
En konsekvens af denne forskydning er
desværre også, at flere borgere må betale i
forbindelse med deres indlæggelse. I modsætning til en
indlæggelse på et sygehus kan man som borger blive
opkrævet brugerbetaling i forbindelse med et ophold på
de kommunale akutpladser for den del af opholdet, der ikke er
omfattet af den kommunale sygepleje, dvs. medicin, leje af linned,
transport m.m.
Ældre borgere og mennesker med kroniske
sygdomme har ikke selv indflydelse på, om deres behandling
skal foregå i kommune eller i region. Alligevel betyder det
øgede brug af akutpladser, at borgere i et regi
pålægges en udgift, der er gratis i et andet regi, og
at antallet af indlæggelser, der indbefatter brugerbetaling,
er stigende.
Foranlediget af et
folketingsspørgsmål har KL anmodet kommunerne om
bidrag vedrørende brugerbetaling på kommunale
akutstuer. Af bidragene til KL fremgår det, at 60 kommuner
angiver, at de har en eller flere akutpladser. 52 af disse kommuner
opkræver egenbetaling på ca. 160 kr. i døgnet4).
Brugerbetalingen kan indføres, fordi
selve opholdet på en kommunal akutplads er reguleret efter
serviceloven, herunder § 83 om egenbetaling. Derimod er det
sygeplejefaglige indhold i akuttilbuddene reguleret efter
bekendtgørelser og vejledning om hjemmesygepleje, der er
omfattet af sundhedslovens § 138 og dermed gratis for
patienterne5).
Idet de nuværende regler åbner for
ganske store muligheder for fortolkning, medfører det store
kommunale forskelle i niveauet for brugerbetaling. For at
synliggøre forskellene nævnes, at nogle kommuner ikke
opkræver brugerbetaling, idet kommunen henviser til BEK nr.
1387 af 12/12/2006 § 2, stk. 4, der foreskriver, at
»Beboere, der bevarer egen bolig under opholdet, betaler som
udgangspunkt ikke for det midlertidige botilbud.«, ligesom
servicelovens § 117 foreskriver følgende:
»Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til personer, som
på grund af varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
har behov for befordring med individuelle
transportmidler.«
Modsat opkræver andre kommuner
brugerbetaling med henvisning til ophold efter servicelovens
§§ 81, 83 eller 107. Brugerbetalingen kan være
mellem 130 og 150 kr. pr. dag og/eller 3.000 kr. for transport6).
Der er således forskel på, om der
opkræves brugerbetaling i de enkelte kommuner, og på
størrelsen af eventuel brugerbetaling. Brugerbetaling for
den samme behandling, der varierer, alt efter hvilken kommune man
bor i, eller om man er indlagt på et sygehus eller en
aflastningsplads, strider efter forslagsstillernes vurdering mod
sundhedslovens § 2 om lige behandling i
sundhedsvæsenet.
Ifølge sundhedslovens § 139
fastsætter sundhedsministeren nærmere regler om
omfanget af og kravene til den kommunale
hjemmesygeplejerskeordning.
Kommunerne har økonomiske incitamenter til at
hjemtage patienter
Kommunerne hjemtager i dag flere patienter end
tidligere og varetager flere komplekse sundhedsopgaver end
tidligere. Det sker bl.a. for at opfylde sundhedsaftalernes krav om
mere behandling i patienternes nærmiljø og for at
undgå de økonomiske sanktioner, der følger af
f.eks. sundhedslovens § 238, vedrørende
færdigbehandlede patienter, der fortsat opholder sig på
sygehuset. Sengedagsbetalingen er i 2018 maksimalt 2.044 kr. pr.
dag7).
Kommunerne betaler for en andel af regionernes
udgifter på sundhedsområdet gennem kommunal
medfinansiering. Denne andel er fra 2018 aldersdifferentieret,
hvilket skaber yderligere incitamenter til, at kommunerne beholder
ældre patienter i kommunalt regi.
Kommunerne har altså i dag flere
økonomiske incitamenter til at beholde denne gruppe
patienter i kommunalt regi. Og kommunerne har i høj grad
honoreret kravene til, at en stigende del af komplekse opgaver i
dag varetages på kommunalt niveau8).
Forslagsstillerne er enige med regeringen i,
at flere opgaver med fordel kan varetages af kommunerne, men mener
samtidig, at kommunerne skal kompenseres, når opgaver
overgår til kommunalt regi. Kompensationen kan f.eks. ske via
det kommunale udligningssystem.
Forslagsstillerne mener, at der snarest muligt
skal gøres op med, at ældre borgere reelt
pålægges brugerbetaling i sundhedsvæsenet som
følge af at være henvist til en akutplads. Derfor
lægges der med forslaget op til, at der allerede i
efteråret 2018 findes en løsning på
problemet.
Regeringen pålægges derfor inden
den 1. januar 2019 at fremsætte de nødvendige forslag,
så det sikres, at borgerne ikke kan opkræves
brugerbetaling, når de henvises til ophold på kommunale
akutpladser i stedet for ophold på sygehus.
Finansiering
Hvis kommunerne skal kompenseres for hele
udgiften til drift af kommunale akutpladser, estimeres udgiften til
100 mio. kr.
Forslagsstillerne forpligter sig til at
tilvejebringe finansiering af forslaget. Finansieringen kan
eksempelvis ske gennem finanslovens § 35.11.34, »Reserve
til velfærd«, der skal udmøntes til styrkelse af
kernevelfærden med særlig fokus på børn,
sundhed og ældre. Men forslagsstillerne er villige til
også at se på andre finansieringsmuligheder.
Skriftlig fremsættelse
Stine Brix
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af brugerbetaling ved ophold på kommunale
akutpladser i stedet for sygehuse.
(Beslutningsforslag nr. B 13)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1)
SUU alm. del - svar på spørgsmål nr. 247
(folketingsåret 2015-16)
2)
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE9363975/danske-sygehuse-er-blandt-europas-hurtigste-til-at-sende-patienterne-hjem/
3)
https://www.kristeligt-dagblad.dk/debatindlaeg/urimeligt-aeldre-moeder-brugerbetaling-i-sundhedsvaesenet
4)
SUU alm. del - svar på spørgsmål nr. 1217
(folketingsåret 2017-18)
5)
SUU alm. del - svar på spørgsmål nr. 1338
(folketingsåret 2017-18)
6)
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/aeldre-skal-betale-indlaeggelse-paa-akutstuer-helt-urimeligt-og-forkert
og SUU alm. del - svar på spm. 247 (folketingsåret
2015-16)
7)
Takstsystem 2018, Sundhedsdatastyrelsen
8)
SUU alm. del - svar på spørgsmål nr. 1217
(folketingsåret 2017-18)