Fremsat den 1. marts 2019 af Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om tilsyn med udenlandske kapitalfonde, der
indleder opkøb i Danmark
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte lovforslag med henblik på at sikre, at der
føres tilsyn med udenlandske kapitalfonde, der indleder
opkøb i Danmark, herunder opkøb af infrastruktur,
fast ejendom og større ejerandele i selskaber.
Formålet er så vidt muligt at afdække, om de
pågældende kapitalfonde har medvirket i
samfundsskadelige aktiviteter som eksempelvis skatteunddragelse,
inden en handel gennemføres.
Bemærkninger til forslaget
Hvis kapitalfonde medvirker i
samfundsskadelige aktiviteter som eksempelvis skatteunddragelse,
bør dette så vidt muligt afdækkes, hvis
kapitalfonden indleder et opkøb af aktiver i Danmark. Et
aktuelt eksempel er den australske investeringsbank Macquarie, som
ifølge pressen mistænkes for at have spillet en rolle
i den omfattende svindel med udbytteskat (»Skatteeksperter:
Tømning af statskasser var en forretningsmodel for TDC's
hovedejer«, den 19. oktober 2018, dr.dk). Macquaire har
tidligere været medejer af Københavns Lufthavne og er
nu medejer af TDC.
På den baggrund foreslås der
indført et tilsyn med udenlandske kapitalfonde ved
forestående opkøb af aktiver i Danmark, uanset om
kapitalfondene er hjemmehørende i et EU-land eller andre
lande. Tilsynsopgaven kan placeres hos Finanstilsynet, der vil
kunne foretage analyser af kapitalfonde baseret både på
offentligt tilgængelige oplysninger og på oplysninger,
der indhentes fra andre landes myndigheder.
I forbindelse med opkøb af
forsyningsselskaber og især kritisk infrastruktur skal
tilsynet kunne udføre en skærpet kontrolindsats. For
en række øvrige aktiver kan tilsynet udelades, hvis
aktivernes værdi er under en fastsat grænse.
Formålet er inden gennemførelsen
af en handel at afdække, om de pågældende
kapitalfonde har medvirket i samfundsskadelige aktiviteter som
eksempelvis skatteunddragelse gennem bl.a. bevidst omgåelse
af regler. Oplysninger, der afdækkes af tilsynet, vil kunne
indgå i både sælgers og de danske myndigheders
beslutning om, hvorvidt en handel skal gennemføres eller
godkendes. Det skal bl.a. ses i lyset af risikoen for, at en
kapitalfond vil gentage aktiviteter, der sigter mod at omgå
de gældende regler.
Der er med AIFM-direktivet indført
EU-regulering af forvaltere af kapitalfonde, men disse regler har
et grundlæggende andet sigte, idet hensigten er at nedbringe
finansielle risici og beskytte investorer (Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 om forvaltere af
alternative investeringsfonde og om ændring af direktiv
2003/41/EF og 2009/65/EF samt forordning (EF) nr. 1060/2009 og (EU)
nr. 1095/2010). Dermed sikrer direktivet ikke, at en kapitalfonds
eventuelle involvering i eksempelvis skatteunddragelse
afdækkes, inden en handel gennemføres.
Problemstillingen vedrørende bl.a.
skatteunddragelse er ikke nødvendigvis isoleret til
kapitalfonde, men kan også gælde andre selskabstyper,
der foretager opkøb i Danmark. I lyset af den seneste tids
erfaringer og at kapitalfonde har foretaget flere store
opkøb i Danmark, herunder af infrastruktur, vil et tilsyn
med kapitalfonde dog være en hensigtsmæssig begyndelse.
De erfaringer, der opbygges herigennem, vil kunne anvendes til
eventuelt at udbrede tilsynet til andre større selskaber,
der opkøber aktiver i Danmark.
Endelig vil det være
hensigtsmæssigt, at der fra dansk side arbejdes på, at
der i EU etableres et CSR-agentur, som kan opbygge og vedligeholde
et fælles overblik over, hvilke kapitalfonde og større
selskaber der eksempelvis bidrager til skatteunddragelse og
selskabstømning, investerer i selskaber med
børnearbejdere el.lign. Det vil på sigt kunne
udgøre et fælles grundlag i EU og vil over tid kunne
erstatte det danske tilsyn med kapitalfonde.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om tilsyn
med udenlandske kapitalfonde, der indleder opkøb i
Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 123)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.