Fremsat den 1. marts 2019 af Christian Poll (ALT),
Uffe Elbæk (ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om fremme af langsigtede investeringer i
grøn omstilling
Folketinget pålægger regeringen at
sænke den samfundsøkonomiske diskonteringsrente for at
fremme langsigtede investeringer i den grønne omstilling.
Regeringen bør sænke diskonteringsrenten fra de
nuværende 4 pct. til 3 pct. på kort sigt. Derefter skal
renten nedtrappes og ende på højst 1 pct. efter 70
år, for at vi kan efterlade et mere bæredygtigt samfund
til de kommende generationer.
Bemærkninger til forslaget
Den samfundsøkonomiske
diskonteringsrente angiver vægten af værdier i nutiden
i forhold til fremtiden. Som ansvarlige politikere er vi forpligtet
til at overlade samfundet til de kommende generationer i samme
eller i bedre i stand end det nuværende samfund. Det er vores
generationskontrakt, som der i Folketinget er klar opbakning til at
opfylde.
Diskonteringsrenten er i øjeblikket
fastsat af Finansministeriet, til trods for at størrelsen i
høj grad er en politisk og etisk vurdering. Dette har De
Økonomiske Råd redegjort for (»Økonomi og
Miljø 2015«, De Økonomiske Råd).
Også OECD påpeger, at især for projekter, der
påvirker forskellige generationer, er etiske overvejelser
relevante i fastsættelse af diskonteringsrenten, jf.:
»Cost-Benefit Analysis and the Environment - Further
Developments and Policy Use«, OECD, 2018. Finansministeriet
mener ligeledes, at der ikke er nogen entydig korrekt metode til at
fastsætte diskonteringsrenten (»Notat om den
samfundsøkonomiske diskonteringsrente«, de
økonomiske konsulenter, Folketinget, jf. Finansudvalget,
alm. del - bilag 21, folketingsåret 2018-19). OECD vurderer,
at der fortsat er uenighed blandt både akademikere og
praktikere om, hvilken tilgang man bør anvende til at
fastsætte renten, og i praksis har regeringer valgt
forskellige tilgange, jf. OECD's rapport nævnt ovenfor. Det
er derfor på tide, at der bliver truffet en politisk
beslutning om størrelsen af diskonteringsrenten.
Diskonteringsrenten bruges i
samfundsøkonomiske projektvurderinger til at sammenligne
indtægter og udgifter, der falder på forskellige
tidspunkter. På den måde kan man finde de projekter,
der giver størst samfundsøkonomisk værdi. Det
gælder f.eks., når der træffes beslutning om
opførelse af nye broer, vindmølleparker, et
klimatilpasningsprojekt og jernbaner. Den nuværende
diskonteringsrente er fastsat til 4 pct. de første 35
år af en investerings levetid, hvorefter den falder til 3
pct. og til sidst 2 pct. efter 70 år, jf. tabellen.
Tabel: Den reale samfundsøkonomiske
diskonteringsrente i procent | | 0-35 år | 36-70 år | Fra 70 år | Gældende sats | 4 | 3 | 2 | Forslag til ny sats | 3 | 2 | 1 |
|
Kilde: Finansministeriet: »Den
samfundsøkonomiske diskonteringsrente«, 2018.
Diskonteringsrenten udstikker altså det
regneprincip, at en gevinst i morgen er 4 pct. mindre værd
set i forhold til en tilsvarende gevinst i dag. På lidt
længere sigt betyder en diskonteringsrente på 4 pct.,
at værdier 17 år ude i fremtiden er halveret.
Altså er diskonteringsrenten helt afgørende for,
hvordan vi i dag vægter investeringer nu, der kommer de
kommende generationer til gode. Valg af diskonteringsrente kan
således have store fordelingsmæssige konsekvenser
på tværs af generationer.
En høj diskonteringsrente betyder, at
vi vægter gevinster (og tab) i fremtiden relativt lidt, mens
en lav diskonteringsrente betyder, at vi vægter gevinster (og
tab) i fremtiden højt.
For klimaprojekter gælder der nogle
særlige forhold. For det første er mange klimatiltag
kendetegnet ved, at fordelene først vil blive realiseret
langt ude i fremtiden, mens tiltagenes omkostninger derimod vil
falde inden for et kortere tidsrum, jf. notatet fra de
økonomiske konsulenter i Folketinget nævnt ovenfor.
Ved en diskonteringsrente af en vis størrelse kan man
risikere, at skadesomkostninger, som optræder langt ude i
fremtiden, næsten ikke tæller med i regnestykket,
påpeger OECD. Det kan give en skævvridning ved
vurdering af klimatilpasningstiltag, fordi gevinsterne - de
undgåede skader langt ude i fremtiden - bliver meget
små. Dermed har diskonteringsrenten stor betydning for
vurderinger af klimatilpasningstiltag. For det andet arbejder tiden
imod os. Klimaforandringernes konsekvenser vokser sig større
år for år, og der er flere og flere
ødelæggelser, der skal rettes op på. FN's
klimapanel har senest i særrapporten om 1,5 graders global
opvarmning (oktober 2018) pointeret, at det vil kræve hurtige
og vidtrækkende omstillinger inden for landbrug, energi,
industri, bygninger, transport og byer, hvis den globale opvarmning
skal begrænses til 1,5 grader. Der er altså
ifølge klimavidenskaben brug for radikal handling nu. Der
kan derfor argumenters for, at der slet ikke skal benyttes en
diskonteringsrente, når der regnes på
klimaprojekter.
Hertil skal tilføjes, at klimakrisen
også har irreversible konsekvenser, dvs.
ødelæggelser, som ikke kan genskabes, uanset hvor
velstående fremtidige generationer bliver. I de
tilfælde giver det ikke mening at benytte en
diskonteringsrente, fordi en investering nu (f. eks. tab af
biodiversitet på grund af skovrydning) aldrig vil kunne
forrente sig, da biodiversiteten ikke kan genopbygges.
Den grønne omstilling er i høj
grad en opgave, der fordrer et langsigtet perspektiv, da den
kræver meget langsigtede investeringer, f.eks. i energi-,
transport og landbrugssektoren. For at få sat skub i den
grønne omstilling er det derfor afgørende, at
diskonteringsrenten sættes ned.
Størrelsen på diskonteringsrenten
svinger mellem europæiske lande. Dette vidner om, at der ikke
findes én korrekt sats, der kan beregnes ud fra en blandt
fagfolk vedtaget faglig tilgang. F.eks. er diskonteringsrenten i
Tyskland 3 pct., og det betyder, at mange langsigtede projekter vil
blive vurderet som rentable i Tyskland, mens de ville blive afvist
i Danmark, jf. Finansudvalget, alm. del - svar på
spørgsmål 415, folketingsåret 2017-18.
Europa-kommissionen anbefaler, at Danmark
anvender en diskonteringsrente på 3 pct. til vurdering af
projekter, der finansieres af EU's social- og
samhørighedsfonde, jf. Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2015/207 af 20. januar 2015.
Denne anbefaling peger på, at den danske diskonteringsrente
ligger højt.
Niveauet for diskonteringsrenten er
løbende blevet ændret, senest i 1990, 1999, 2009 og
2013. Siden 1999 er den samfundsøkonomiske
diskonteringsrente gradvis blevet nedjusteret, jf. Finansudvalget,
alm. del - svar på spørgsmål 314,
folketingsåret 2015-16.
Det er derfor på tide, at der
træffes en politisk beslutning om, hvor højt vi i
Danmark vil vægte fremtidige generationers gevinster og tab i
forhold til nutiden. En nedsættelse af diskonteringsrenten
vil være med til at sætte skub i den grønne
omstilling, så vi kan efterlade et bedre samfund til de
næste generationer.
Skriftlig fremsættelse
Christian Poll
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om fremme
af langsigtede investeringer i grøn omstilling.
(Beslutningsforslag nr. B 118)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.