Fremsat den 1. marts 2019 af Lisbeth Bech Poulsen (SF) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om offentliggørelse af beregninger fra
centraladministrationen
Folketinget pålægger regeringen at
offentliggøre flere af de beregninger og
beregningsforudsætninger, som ligger til grund for
lovforslag, økonomiske planer m.v., herunder konkret i
nedenstående tilfælde enten at offentliggøre
oplysninger eller senest den 11. maj 2019 at lade finansministeren
redegøre over for Finansudvalget for, hvorfor regeringen
ikke ønsker at offentliggøre disse oplysninger
på den angivne måde:
1. Talmæssig
dokumentation i form af figurer, tabeller, statistiske analyser
etc. i økonomiske rapporter m.v.
2. Løbende
dokumentation af større politisk bestemte ændringer i
råderummet.
3. Klar oplysning
om servicerammer og demografisk udgiftstræk i forbindelse med
økonomiaftaler med kommuner og regioner.
4. Standardiserede
og veldokumenterede familietyper.
5. Præcision
i besvarelser - mulighed for at regne videre.
6. Dokumentation af
modeller og modelbrug.
7. Dokumentation af
beregningsresultater for dynamiske effekter m.v.
8. Dokumentation af
data fra årstalsplaner.
Bemærkninger til forslaget
Dette forslag er en opfølgning på
beslutningsforslag nr. B 117 fra folketingsåret 2017-18.
Dette beslutningsforslag blev afvist ud fra en række
begrundelser, herunder at der skulle være tale om et meget
omfattende ekstraarbejde for centraladministrationen. Selv om det
efter forslagsstillernes opfattelse i hvert fald delvis beroede
på en misforståelse, fremsættes her en revideret
udgave af forslaget. Det fremgår således af forslaget,
hvilke oplysninger der ønskes offentliggjort, og der gives
mulighed for, at finansministeren efter følg og
forklar-princippet kan vælge at redegøre for, hvorfor
regeringen ikke ønsker at offentliggøre konkrete
oplysninger på den angivne måde. Såfremt
regeringen benytter sig af denne mulighed, vil forslagsstillerne
tage initiativ til en videre drøftelse af rimeligheden
heri.
Der er efter forslagsstillernes opfattelse en
række fordele ved at offentliggøre flere oplysninger
om centraladministrationens beregninger og modelbrug: Det vil
styrke den offentlige debat, den faglige debat, og det kan dermed
føre til bedre beregningsmetoder og modeller. Herudover vil
det styrke Folketingets og offentlighedens kontrol med
regeringen.
Omvendt anerkender forslagsstillerne, at meget
vidtgående krav om offentliggørelse kan føre
til en urimelig arbejdsbyrde i centraladministrationen, uden at der
opnås en modsvarende gevinst.
På baggrund af denne afvejning har
forslagsstillerne udpeget otte områder, hvor vi mener, at
argumenterne for at offentliggøre flere og mere
præcise beregninger vejer tungere end argumenterne imod.
Dette udelukker ikke, at der er flere områder, hvor det er
tilfældet, men de er så ikke omfattet af dette
beslutningsforslag. Det ovenfor beskrevne følg eller
forklar-princip giver finansministeren mulighed for at forklare,
hvorfor han eventuelt ikke er enig i denne afvejning på et
eller flere af områderne.
Nedenfor uddybes, hvad der nærmere er
tænkt på i forbindelse med hvert af de otte
områder. Generelt skal det forstås som gældende,
medmindre særlige hensyn taler imod det. Særlige hensyn
vil typisk dreje sig om rigets sikkerhed og statens kommercielle
interesser. Omvendt begrænser anbefalingerne på ingen
måde mulighederne for at få indsigt i dokumenter gennem
lov om offentlighed i forvaltningen,
folketingsspørgsmål etc.
Bemærkninger til de enkelte punkter
Ad 1. Talmæssig dokumentation af
figurer, tabeller, statistiske analyser etc. i økonomiske
rapporter m.v.
Data fra figurer og tabeller kan bruges ved
diverse præsentationer f.eks. med sammenligning af
regeringens politik eller fremskrivninger med andre bud.
Regressionsanalyser og lign. bør fremlægges, så
det kan vurderes, hvor statistisk holdbare resultaterne er og der
kan arbejdes videre med at finde bedre statistiske modeller.
For rapporter (f.eks. Økonomisk
Redegørelse) og regeringsudspil skal grundlag for figurer og
tabeller offentliggøres som regneark svarende til det, som
De Økonomiske Råd udarbejder for deres rapporter og
som det også som noget nyt er set i den nyeste udgave af
Økonomisk Redegørelse fra december 2018.
Regressionsanalyser og benchmarking, der foretages til lejligheden
og bruges i rapporter etc., skal dokumenteres med angivelse af
ligninger, statistiske test etc., der er standardoutput fra
statistiske analyseprogrammer, og data - dog ikke mikrodata, der
typisk vil være meget omfattende - skal offentliggøres
med den metode, som er brugt til den statistiske analyse.
Formålet er, at det skal være muligt at genskabe
resultatet, vurdere robustheden og foretage videre og alternative
analyser.
Ad 2. Løbende dokumentation af større,
politiske bestemte ændringer i råderummet
Råderummet er en central
styringsparameter for den økonomiske politik, og det
bør altid være klart, hvor meget regeringen har
disponeret af råderummet (eller forøget dette) gennem
sin økonomiske politik. Det er også en vigtig
oplysning, når det skal vurderes, om f.eks. en
finanslovsaftale er ansvarlig.
Politiske udspil, forlig og aftaler med
væsentlige økonomiske konsekvenser - herunder
finanslovsudspillet og finanslovsforlig - skal ledsages af en
beregning af påvirkningen af råderummet i relevante
år og den varige virkning på holdbarheden. Det er ikke
et krav, at der laves en helt ny råderumsberegning. Det er
den isolerede effekt, der ønskes. Beregningen skal
offentliggøres hurtigst muligt og senest inden for 4 uger og
bør omfatte de forskellige forslags umiddelbare virkning,
virkning efter tilbageløb og efter tilbageløb og
adfærd, dels uden og dels med arbejdsudbudsvirkninger. Dog
kan mindre forslag, f.eks. diverse udgifter på
kulturområdet, i en finanslovsaftale samles i en beregning.
De nævnte aftaler og forlig skal altid ledsages af en
samtidig oversigt over de umiddelbare provenuvirkninger.
Ad 3. Klar oplysning om konsekvenser af
økonomiaftaler med kommuner og regioner
Her er der tale om oplysninger, der
rutinemæssigt spørges om i forbindelse med
bloktilskudsaktstykket, og som derfor lige så godt kan
fremlægges frivilligt. Kommune- og regionsaftaler er altid
formuleret på en måde, som gør det svært
at gennemskue, hvad aftalerne betyder for serviceudgifterne i
kommuner og regioner.
Ved fremsættelsen af
bloktilskudsaktstykket skal der vedlægges opgørelser i
konsistent pl- og opgaveniveau af de seneste 5 års og
aftaleårets udvikling i henholdsvis serviceudgifter,
driftsudgifter til sundhed og anlægsudgifter. Samtidig skal
der også vedlægges skøn for de foregående
5 års og kommende 2 års demografiske udgiftstræk
for delsektorerne, både Finansministeriets beregnede
træk (inkl. delvis sund aldring) og det velstandskorrigerede
demografiske træk. Disse oplysninger er nødvendige for
at gennemskue konsekvenserne af de indgåede
økonomiaftaler.
Ad 4. Standardiserede og veldokumenterede
familietyper.
Forslagsstillerne finder, at der ved
fremlæggelsen af regeringens skatteudspil i efteråret
2017 blev brugt nogle stærkt misvisende oplysninger, der
på en amatøragtig måde blev forsøgt
skjult. Det er ikke i orden. Ud over at regeringen bør
stå ved sin politik, er det fornuftigt, at andre, f.eks.
politiske partier, kan regne på politiske forslags virkning
på familietyper.
Centraladministrationen bør så
vidt muligt bruge standardiserede familietyper til beregning af
konsekvenserne af forslag og udspil. Beskrivelsen af disse
familietyper med tilhørende data (husleje, skat, løn
etc.) skal være tilgængelig i form af regneark,
så det er muligt for andre at regne på alternative
forslag. Hvis der fremlægges eksempler på andre
familietyper - f.eks. fordi de er særlig relevante i
forbindelse med et konkret forslag eller udspil - skal
beregningerne i den forbindelse også dokumenteres.
Ad 5. Præcision i besvarelser - mulighed for at
regne videre
Det grundlæggende problem er, at f.eks.
det demografiske udgiftstræk frem til 2025 oplyses i f.eks.
hele eller halve milliarder. Det giver en betydelig usikkerhed for,
hvad det samlede træk vil være i 2025. Hvis
trækket f.eks. er oplyst til at være 1 mia. kr. hvert
år, kan det 7 år frem i tiden være alt mellem 3,5
og 10,5 mia. kr.
Når der fremlægges oplysninger,
jf. ovenfor, eller svares på spørgsmål, skal
oplysningerne fremgå med større præcision end
hele og halve milliarder kroner eller hele, halve eller kvarte
procenter af BNP og lign. ligesom der skal angives tal for hvert
år, hvor dette er ønsket, frem for, f.eks. kun for
hvert femte år (hvor dette er muligt, hvad det typisk vil
være), idet dette er forudsætningen for på
betryggende vis at kunne regne videre på oplysningerne. Den
usikkerhed, der naturligvis er forbundet med diverse oplysninger og
beregninger, kan angives på anden vis, f.eks. i form af noter
eller anmærkninger til tabellerne.
Ad 6. Dokumentation af modeller og modelbrug
Det er grundlæggende udemokratisk, at
beregningsresultater fremkommer fra det som fra Folketingets side
er en »black box«. Modeller er ikke virkeligheden, men
et forsøg på at nærme sig virkeligheden, og det
er centralt, at der er mulighed for at vurdere, om modellen er god
eller dårlig til dette. Ved at fremlægge modellerne
åbnes der endvidere for en faglig debat om, hvordan de kan
forbedres.
Dokumentation af modeller, der anvendes af
centraladministrationen, skal være offentlig og gratis
tilgængelig, eventuelt i form af et ligningssystem og en
variabelliste (f.eks. ADAM, DREAM, Skatteministeriets
bilkøbsmodel). For en model som ADAM, som er en modificeret
udgave af Danmarks Statistiks ADAM-model, skal afvigelser - f.eks.
særlige adfærdsligninger - dokumenteres. Det samme
gælder, at når der ligger særskilte eller
modificerede modeller til grund for en beregning, skal eventuelle
særlige forudsætninger, eksempelvis særlige
antagelser om elasticiteter, fremlægges. Der lægges
ikke hermed op til gratis adgang til at kunne køre
modellerne.
Ad 7. Dokumentation af beregningsresultater for dynamiske
effekter m.v.
Dynamiske effekter er kontroversielle og
usikre. Det er derfor ekstra vigtigt, at de fremlægges klart
og tydeligt, ligesom beregningsresultater før indregning af
dynamiske effekter altid bør fremgå. Det skal
medgives, at det ofte sker. Derimod mangler angivelse af
forskellige typer af dynamiske effekter. For ændringer i
offentlige ydelser er der ofte særlige udfordringer med at
regne rigtigt, og der vil typisk være brug for
hjælpeantagelser m.v. Disse bør dokumenteres.
For lovforslag med større
økonomiske konsekvenser skal der oplyses den umiddelbare
effekt år for år, effekt efter tilbageløb og
udgifter efter tilbageløb og adfærd (uden og med
arbejdsudbud) samt virkning på holdbarhed. Hvor det beregnes,
angives virkninger på dels den faktiske, dels den
strukturelle saldo. Forudsætningerne for beregning af
adfærd skal oplyses, og der skal redegøres for
forskellige typer af adfærd. F.eks. vil der ved
ændringer i registreringsafgiften være tale om a)
ændringer i sammensætningen af bilsalget, b)
ændringer i antal solgte biler og c) ændringer i
arbejdsudbuddet som følge heraf. Der skal fremlægges
beregninger, der viser vurderingen af hver af disse effekter,
sådan som det i dette tilfælde er sket i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2018, hvor det dog sker
uden fuld dokumentation af beregningsforudsætningerne. For
forslag vedrørende ændringer i offentlige ydelser
gives endvidere en præcis beskrivelse af de
forudsætninger, der fører til nævnte resultater.
Væsentlige parametre som f.eks. elasticiteter skal
fremgå. Det skal generelt være muligt at følge
beregningsgangen, f.eks. ved at offentliggøre regneark, hvor
formler fremgår.
Ad 8. Dokumentation af data fra
årstalsplaner
Partier, organisationer etc., der
ønsker at fremlægge en langsigtet økonomisk
politik, vil have en betydelig fordel i at kunne regne videre
på regeringens mellemfristede fremskrivninger. Det er
imidlertid meget vanskeligt, fordi data ikke er tilgængelige
i en brugbar form.
Ved fremlæggelsen af 2025-planer og
tilsvarende årstalsplaner - og revision af disse gælder
det samme som punkt 1, og herudover skal de væsentlige data
fremlægges i en form, der er væsentlig lettere
tilgængelig end de regneark, der sendes til Finansudvalget,
hvor de fleste tal i dag oplyses som vækstprocenter og
procenter af BNP, der kræver videre beregninger, som ikke kan
laves præcist på grund af afrunding m.v.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
offentliggørelse af beregninger fra
centraladministrationen.
(Beslutningsforslag nr. B 117)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.